Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nieuwe containterterminal in Twente

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Nieuwe containterterminal in Twente door Nieuws » di 31 jan 2012 13:15

Nieuwe terminal voor containervervoer

31 januari 2012

ALMELO - Gerco Linthorst, directeur van Combi Terminal Twente in Hengelo, heeft vergevorderde plannen voor de aanleg van een railcontainerterminal in Twente. Hij heeft onder meer ProRail, beheerder van de spoorweginfrastructuur in Nederland, opdracht gegeven naar een geschikte locatie in Twente te kijken. Die moet in de buurt van de hoofdlijn Wierden-Almelo-Oldenzaal komen.

Voor de nieuwe containeroverslag is een locatie van vier tot vijf hectare nodig. Met de aanleg is een bedrag gemoeid van 15 miljoen euro. De terminal moet op den duur werk bieden aan 40 man. Als het aan Linthorst ligt, wordt volgend jaar begonnen met de bouw. Binnen een half jaar moet de overslag in gebruik zijn genomen.

De plannen hebben volgens de directeur van CTT en mede-eigenaar van het transportbedrijf Bolk niets te maken met de perikelen rond de defecte sluisdeur in Eefde.

,,Dat staat daar helemaal los van. Dit heeft alles te maken met de verwachte enorme groei van het containervervoer naar Rotterdam. Rederijen laten steeds grotere schepen bouwen. Er varen nu containerschepen die 18.000 containers vervoeren. Die kunnen alleen afmeren op de Maasvlakte 2. En niet in Hamburg of Antwerpen. Nu verwerkt het Havenbedrijf Rotterdam 11 miljoen teu (aanduiding voor containerafmeting), voor 2025 wordt 25 miljoen teu verwacht. Veel van die containers kunnen niet meer over de weg worden vervoerd. De hele A15 is dichtgeslibd en je hebt te maken met de fijnstof problematiek.”

Ongeveer vijf miljoen containers zijn voor de binnenlandse markt. Zo’n 60 procent van die containers gaat over de weg naar de klant, 10 procent wordt per spoor vervoerd en de resterende 30 procent komt voor rekening van de binnenvaart. ,,In 2025 moet het aandeel van het vrachtverkeer zijn teruggebracht tot 35 procent, dient 45 procent van de containers over het water te worden vervoerd en gaat 20 procent per trein. Er verschuift de komende jaren dus veel op vervoersgebied. Dat biedt Twente veel kansen. Vandaar dat ik goede kansen zie voor een railterminal. De Combi Terminal Twente in Hengelo trekt bovendien steeds meer klanten uit het Duitse grensgebied.”

Bron: Twentsche Courant Tubantia

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast