Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hogesnelheidsvrachttrein

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Hogesnelheidsvrachttrein door Nieuws » wo 21 maart 2012 13:37

Eerste proefrit hogesnelheidsvrachttrein Euro Carex geslaagd

21 maart 2012

[center] Afbeelding[/center]

Op treinstation St. Pancras Internationaal Station in Londen is woensdagochtend voor het eerst een hogesnelheidsvrachttrein van Euro Carex aangekomen.

'Een majeure eerste stap’, noemt Euro Carex de proefrit. De trein vertrok dinsdag aan het einde van de middag vanuit Lyon St Exupéry airport om via luchthaven Charles De Gaulle bij Parijs en de Eurotunnel naar Londen te rijden, waar het dus woensdagochtend vroeg aankwam.

Euro Carex is een project van luchthavens (onder meer ook Schiphol en Luik), luchtvaartmaatschappijen (onder meer Air France-KLM) en pakketvervoerders (waaronder TNT, UPS en FedEx Express) om het vervoer van pakketjes tussen de grote Europese luchthavens duurzamer te maken. De trein die dinsdagnacht door de Eurotunnel zoefde, heeft een capaciteit voor 120 ton aan pakketjes. Over de weg zouden daar zeker zeven vrachtwagens voor nodig zijn.

Bron: Nieuwsblad Transport

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Hogesnelheidsvrachttrein door bobke90 » wo 21 maart 2012 17:01

Voor de duur dat deze trein nodig heeft om naar London te gaan (dinsdagnamiddag vertrokken en pas woensdagochtend toegekomen), noem ik niet echt hogesnelheidstrein.

bobke90
Berichten: 83
Geregistreerd: zo 28 feb 2010 16:10
Bericht Re: Hogesnelheidsvrachttrein door Laurent » wo 21 maart 2012 18:23

Ik vind het wel meevallen. Ca. 12 uur over een afstand van 1000 kilometer is een gemiddelde van iets boven de 80 km/h. Dat is heel netjes en voor vrachttreinen ook snel. Meenemende dat er duidelijk gezegd wordt dat ie via Charles de Gaulle ging, zal die daar ook nog wel even stilgestaan hebben. Uit de website valt te halen dat er wel offertes zijn aangevraagd bij Alstom, Siemens en Bombardier voor goederen HST's, maar nergens zijn fotos en dergelijke te vinden van zo'n daadwerkelijk voertuig. Enkel wat modellen en dat er in 2008 plannen gepresenteerd zijn. Bij afbeeldingen googlen op EUROCAREX kom je wel fotos tegen van de TGV La Poste, ook bij de kanaaltunnelingang, dus het zou kunnen dat die gebruikt is. Maar die zou dan in het VK gesleept moeten zijn.

Verder staat er heel leuk Schiphol ook een deelnemende luchthaven is, maar op de website van EUROCAREX wordt hier met geen woord over gerept. En daarvoor gebruik ik deze pagina. Het zou goed kunnen dat dit verouderd is, want op de Nederlandstalige afdeling van de website (amsterdamcarex.com), staat dat o.a. het Nederlandse rijk 11 miljoen beschikbaar heeft gesteld en dat er een terminal aan het spoor gebouwd moet worden.

Voor de liefhebber: Hier is nog een leuk kaartje te vinden. Zo te zien mikt men op het terrein ten Zuid-Oosten van Hoofddorp station
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Hogesnelheidsvrachttrein door Tita_NL » wo 21 maart 2012 22:19

[youtube]l6Wa2ab0kBw[/youtube]

Ziet er wel precies zo uit als la poste treinen dus alleen maar een spuit beurt gehad.

25 Kv loopt toch tegenwoordig door tot aan London?

Tita_NL
Berichten: 146
Geregistreerd: do 14 apr 2011 12:12
Woonplaats: Roosendaal
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Hogesnelheidsvrachttrein door Laurent » do 22 maart 2012 01:30

Maar ze moeten ook toelating hebben. De Franse HST meettrein, Iris 320, heeft ook geen toelating Eurotunnel en Engeland en wordt daar dus ook gesleept.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Hogesnelheidsvrachttrein door llama » do 22 maart 2012 14:09

Men heeft wel degelijk de stellen van La Poste gebruikt.

En de trein heeft inderdaad stilgestaan op CDG om daar extra lading mee te nemen, wat deels de lange reistijd verklaart.

Hoe men het met de toelating zit weet ik niet.

llama
Berichten: 1086
Geregistreerd: za 02 okt 2010 23:06
Bericht Eurostar en Kanaaltunnel door 3737 » zo 25 maart 2012 19:33

Er is weer een bezoek gebracht door een "normale" TGV op St Pancras

Demonstration high speed freight train links Lyon and London

21 March 2012

EUROPE: The vision of a network of high speed freight trains carrying express parcels and other premium consignments across Europe moved a step closer on March 21, when a demonstration train from Lyon Saint-Exupéry and Paris Charles-de-Gaulle airports arrived at London's St Pancras International station.

The trial run was organised by members of the EuroCarex consortium, which includes SNCF, Eurotunnel, Air France, the French post office La Poste, FedEx and airport operators in Paris, Amsterdam, Liège and Lyon. The UK element was co-ordinated by Eurotunnel subsidiary GB Railfreight and High Speed 1 Ltd, which holds the concession to operate the high speed line between London and the Channel Tunnel. Loading and unloading was handled by SNCF Geodis subsidiary Geoparts Rail Solutions.

The aim is to start commercial services in 2017, with a London terminal probably located near Barking. Discussions are underway with Alstom and Siemens for a fleet of 25 trainsets.

Operations would start with premium express traffic, but the consortium envisages that it could be expanded to handle more traditional freight in future.

The original Cargo Rail Express project was launched in 2006, following a UIC-led study into the European express freight market. In 2008 the reformed EuroCarex consortium signed a memorandum of agreement aiming to start commercial services in March 2012, and opened negotiations to acquire an initial fleet of eight dedicated high speed freight trains at a cost of €625m. These were to be designed to carry modular loads similar to airfreight containers, but the project was delayed by the economic downturn.

In the absence of dedicated rolling stock, the demonstration run to London was operated by set 951, one of the three dedicated TGV trainsets which La Poste has been using to carry mail between Paris, Mâcon and Cavaillon since 1984. This has a capacity for 120 tonnes of parcels, equivalent to seven articulated lorries or seven Boeing 737 aircraft.

The train left Lyon Saint-Exupéry at 16.42 on March 20, arriving at St Pancras the next morning following a stop to load extra cargo at Roissy-Charles-de-Gaulle.

Greeting the arrival of the train in London, French MP and EuroCarex Chairman Yanick Paternotte said 'I am delighted that today's test over the European high speed rail network clearly shows the interest which strategic players in the logistics field - airports as well as rail operators - have in linking their infrastructures to key European economic centres.'

EuroCarex believes that its Express Rail network of high speed freight trains could provide next-day delivery between European hubs with a carbon footprint lower than the current mix of air and road, offering a viable alternative to rising fuel prices and the environmental constraints which limit the number of night flights.
Bron

Zoals AlexNL hierboven al aangaf mocht deze niet op eigen kracht rijden en is deze gesleept door de 6400 klonen.
Afbeelding
Kijk ook eens in mn foto album

Avatar gebruiker
3737
Berichten: 131
Geregistreerd: zo 10 jun 2007 21:45
Woonplaats: Leiden
Bericht Re: Hogesnelheidsvrachttrein door Harm » zo 01 jul 2012 22:03

Wordt Nederland in de toekomst ook aangesloten met een hogesnelheidsgoederentrein of is er in Nederland geen markt voor? Bloemen vanuit Aalsmeer met hoge snelheid naar Frankrijk? Hoe hard rijden deze omgebouwde TGV maximaal?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hogesnelheidsvrachttrein door Jultar » zo 01 jul 2012 22:06

Het zijn de oude TGV La Poste treinstellen als ik bovenstaand verhaal lees, dus dat betekend maximaal 270 KM/h, zie ook http://en.wikipedia.org/wiki/SNCF_TGV_La_Poste

Jultar
Berichten: 231
Geregistreerd: zo 31 aug 2008 14:00
Woonplaats: NL
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast