Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Reon » vr 13 jul 2012 01:09

Hallo allemaal,

Ik heb een vraag over een rare gang van zaken m.b.t. het goederenvervoer van Leeuwarden naar de Rotterdamse haven.

Enkele jaren geleden reden er volgens mij twee goederentreinen per week van terminal Leeuwarden naar Rotterdam. In 2010/2011 is de goederenterminal volledig vernieuwd en zijn enkele sporen verlegd.

Echter: sinds enige tijd (ik schat medio 2011) rijden er volgens mij helemaal geen goederentreinen meer van Leeuwarden naar Rotterdam. Vreemd, aangezien er kort daarvoor een flinke verbouwing heeft plaatsgevonden.

Kan iemand hier met meer kennis over het onderwerp en de achtergronden daar wat over zeggen?

Bedankt!

Reon
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Nielske1990 » vr 13 jul 2012 09:14

De containershuttle Rotterdam-Leeuwarden is destijds gestopt doordat vervoerder HUSA niet meer in staat was voldoende lading op de trein te krijgen. Dat heeft weer alles te maken met het bedrijf Campina, dat had besloten om over te stappen van de trein naar de binnenvaart. Aangezien zij verreweg het grootste aandeel hadden op de containertrein en dat wegviel, was de trein niet meer levensvatbaar. knipoog

Nielske1990
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door eelkevd » vr 13 jul 2012 09:38

En verviel daarmee ook de laatste goederentrein op de Friese sporen...

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Playertwo » zo 15 jul 2012 18:22

Lijkt me wel, aangezien er naar Harlingen en Stavoren al jaren geen goederentreinen meer rijden. Behoudens een omgeleide trein uit Groningen (vanwege werkzaamheden of een andere verstoring op de lijn tussen Meppel en Groningen) zal je geen goederenvervoer meer tegenkomen.

Playertwo
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door SvMp » do 16 mei 2013 16:22

Ik woon vlakbij de spoorlijn Leeuwarden - Zwolle en heb het afgelopen jaar geen goederentrein meer gezien.

Hele slechte ontwikkeling. Vrachtwagens zijn vies en een enorme hinder voor automobilisten. Er moet volop ingezet worden op goederenvervoer. Iedere plaats zou weer een goederenstation moeten krijgen.

Vrachtwagens zwaar belasten en de opbrengt gebruiken om goederenvervoer per spoor te stimuleren.

SvMp
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Gereke » do 16 mei 2013 17:40

SvMp geeft ons de les 'hoe sloop ik zo snel mogelijkheid onze economie'.

Gereke
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Broodtrommel » vr 17 mei 2013 02:34

Want door een goederentrein te rijden, sloop je de economie ach nee
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door groningen » vr 17 mei 2013 03:00

5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Gereke » vr 17 mei 2013 07:14

Broodtrommel schreef:Want door een goederentrein te rijden, sloop je de economie ach nee

Als jij denkt dat iedereen voor peperdure producten wilt betalen omdat er hoge heffingen komen voor vrachtvervoer over de weg en alles zo nodig over het spoor moet. Ik denk het niet.

Gereke
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Klaasje » vr 17 mei 2013 08:55

SvMp schreef:Ik woon vlakbij de spoorlijn Leeuwarden - Zwolle en heb het afgelopen jaar geen goederentrein meer gezien.

Hele slechte ontwikkeling. Vrachtwagens zijn vies en een enorme hinder voor automobilisten. Er moet volop ingezet worden op goederenvervoer. Iedere plaats zou weer een goederenstation moeten krijgen.

Vrachtwagens zwaar belasten en de opbrengt gebruiken om goederenvervoer per spoor te stimuleren.

Alsof goederentreinen geen hinder voor reizigerstreinen vormen. Nou, ik zal je iets verklappen: Meer dan de helft van het PHS-budget gaat op aan goederentreinen.

Verder ga je een beetje voorbij aan efficiëntie. Als je het echt duurzaam wil moet alles dichtbij maar als je niet alles dichtbij doet, dan moet je spullen vervoeren, dat het liefste met zo min mogelijk stappen want iedere stap kost tijd. Dat gaat toevallig net wat makkelijker met vrachtauto's dan met treinen omdat een vrachtauto op plekken kan komen waar een trein niet kan komen. Daar waar de trein handig is, heeft die allang een behoorlijk marktaandeel.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Broodtrommel » vr 17 mei 2013 12:24

Gereke schreef:
Broodtrommel schreef:Want door een goederentrein te rijden, sloop je de economie ach nee

Als jij denkt dat iedereen voor peperdure producten wilt betalen omdat er hoge heffingen komen voor vrachtvervoer over de weg en alles zo nodig over het spoor moet. Ik denk het niet.

Dus gewoon maar stoppen met goederentreinen en vrachtauto's laten rijden? Het laten rijden van een goederentrein is in verhouding goedkoper dan een vrachtauto en op sommige verbindingen heeft het niet extreem weinig tijdverlies. Dit verschaft ook weer werkgelegenheid op de terminals en dergelijke.

Dus ik snap het probleem niet echt.

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Gereke » vr 17 mei 2013 14:25

Jouw probleem is dat je denkt dat het rijden van een trein goedkoper is. Nou dan zal ik je even uit je droom helpen: Dat is niet zo. Goederenvervoer is alleen voordelig op langs afstanden en voor relatief grote hoeveelheden goederen. Voor de korte afstand en kleine lading is het veel te duur (de bevoorrading van alle winkels bijvoorbeeld).

Gereke
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door SuperGhost » vr 17 mei 2013 15:11

Ik denk dat hij ook over langere afstanden bedoelde.

Maar ik denk dat het niet reëel is om elke plaats een goederenterminal te geven. Daar zijn gewoonweg niet genoeg goederen voor nodig per plaats.

Wat je misschien wel zou kunnen doen is enkele regionale terminals maken en bedrijven stimuleren om hier zo veel mogelijk gebruik van te maken (zodat je de goederen uit meerdere plaatsen kan bundelen), dan heb je minder vrachtverkeer nodig op de lange afstanden (wat weer veel files kan schelen op de snelwegen).
Arnhem-Nijmegen praten volgens mij ook al een hele tijd over zo'n terminal aan de Betuweroute bij Valburg.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door PvdO » vr 17 mei 2013 17:54

Bulk en containers zijn ook veel makkelijker om op de trein te zetten. Stukgoederen gaat gewoon niet opschieten. Rangeren, lossen en dergelijke kost zo veel tijd dat de vrachtwagen er al zou zijn voordat de trein eens weg is voor een binnenlandse rit.

Ik zie hier in Zweden wel regelmatig een trein met vrachtwagenopleggers langskomen, maar die komt volgens mij (aan de opschriften op de opleggers te zien) vanuit Duitsland of Nederland en gaat richting Stockholm of verder. Op zo'n afstand scheelt het wel een hoop tijd, manuren, geld en diesel.

PvdO
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Broodtrommel » vr 17 mei 2013 22:58

Natuurlijk ben ik ook de lange afstanden, dit topic gaat dan ook over het goederenvervoer in Leeuwarden en daar reed de Leeuwarden-shuttle, welke over een lange afstand reed. Ik snap dat een vervoertje van Leeuwarden naar Meppel goedkoper is met een vrachtauto, maar bulkvervoer en containers en dergelijsk zijn gewoon uiteindelijk goedkoper per trein op lange afstand.

Laat ik een voorbeeld nemen aan mijn huidige werksituatie: Bedrijf A heeft 100'en tonnen aan huisvuil en moet dit van Limburg naar een vuilverbrander in Drenthe hebben. Ongeveer zijn er vanuit 2 locaties 25 - 30 vuilcontainers per dag nodig om vervoert te worden, dit kan op een trein van 12/13 wagens al, terwijl er met vrachtwagens ongeveer 15 per dag moeten rijden - met een beetje navraag kost zo'n vrachtwagen van Limburg naar Drenthe ongeveer 800 euro, dan zou je ongeveer 12,000 per dag kwijt zijn aan transport. Ik weet geen bedragen van treinen uit mijn hoofd, maar wel dat dit lager ligt dan 12,000: reken de kosten voor de werkzaamheden, mankracht en het treinpad. Uiteindelijk is je trein er niet eens veel later, want binnen 5 uur is dat ding vanuit Limburg in Drenthe.

Dus soms is vervoer per trein weldegelijk goedkoper!

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door John » vr 17 mei 2013 23:48

Vrachtwagens zijn vies [...] Er moet volop ingezet worden op goederenvervoer.

Uit het oogpunt van ecologie is het schoonste transport natuurlijk geen transport, want om goederentreinen te laten rijden is ook veel energie nodig. Waarom moet bijvoorbeeld het huisvuil uit Limburg helemaal naar de VAM getransporteerd worden?

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door Vinny » za 18 mei 2013 09:12

Juist. Aardbeien groeien in Nederland en we hebben hier genoeg koeien die voor melk en yoghurt kunnen zorgen. Waarom komt een pakje Aardbeienyoghurt dan overal vandaan behalve uit Nederland? knipoog

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Stilleggen goederenvervoer Leeuwarden door ibodejoode » di 21 mei 2013 10:20

Reon, in bijgaande link: http://www.informatie.binnenvaart.nl/in ... oneel.html vind je het antwoord op je vraag. Containervervoer is dus overgegaan van trein naar water. Als je met de trein van Zwolle naar Leeuwarden rijd moet je bij passage van de brug over het Van Harinximakanaal naar links (westelijke richting) kijken. Daar zie je de nieuwe (water)containerterminal die al een klein jaar volop in gebruik is.

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer