Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Spoorgoederenvervoer luidt noodklok

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door Nieuws » wo 22 aug 2012 14:59

Spoorgoederenvervoer luidt noodklok

21 augustus 2012

Het spoorgoederenvervoer wil dat de regering op korte termijn maatregelen neemt om de daling van het marktaandeel te stoppen. Volgens KNV is het vervoer in het eerste halfjaar met 10% gekrompen. Directeur Ab Toet van KNV Spoorgoederenvervoer zegt dat de teruggang op het spoor beduidend groter is dan die in de binnenvaart en het wegvervoer.

Als oorzaken noemt KNV de sterke stijging van de gebruiksvergoedingen, die vervoerders aan ProRail en Keyrail moeten betalen, de aanhoudende problemen met het beveiligingssysteem ERTMS en ‘specifiek Nederlandse eisen’ aan de sector. ‘De belemmeringen zijn dermate ernstig geworden dat vervoerders Nederland mijden’, aldus KNV.

De organisatie wil dat het kabinet vaart zet achter de totstandkoming van een ‘klantvriendelijke netwerkmanager’. Ze wijst erop dat transportminister Schultz ruim een jaar geleden al heeft gezegd dat er één loket moet komen voor het beheer van spoorinfrastructuur, maar dat ProRail, Keyrail en de havenbedrijven het daar niet eens over kunnen worden: ‘Die strijd is nog onbeslecht’.

KNV wil verder dat ProRail en de ILT, de inspectiedienst van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, beter gaan samenwerken. Tenslotte wil de organisatie dat het voordeel van de rode (accijnsvrije) diesel voor het spoorvervoer net als voor de binnenvaart gehandhaafd blijft.

NieuwsbladTransport

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door Playertwo » wo 22 aug 2012 18:49

Tja vind je het gek. Een korte quote van Nu.nl:
Dat komt volgens hem vooral doordat de tarieven die vervoerders moeten betalen om gebruik te maken van het Nederlandse net de afgelopen 6 jaar met 300 procent zijn gestegen.

Playertwo
Berichten: 3918
Geregistreerd: di 04 sep 2007 17:13
Woonplaats: Waar mijn huis woont
Bericht Re: Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door seinhuis » vr 24 aug 2012 14:22

Naast dat dit slecht voor het spoor is, is het ook slecht voor het economie van ons land.

Ook een hindernis is dat de Betuweroute niet tot de grens loopt. maar voor een relatief kort stukje (ongeveer 10 tot 15 kilometer) de loc's ATB moet hebben en 1500 volt gelijkspanning.
Als er 15.000 vanuit Duitsland tot betuweroute aansluiting (weet niet hoe het officieel heet, maar de aansluiting tussen Zevenaar en Emmerich) en ook het Duitse beveiligingsysteem aanbrengen dan hoeven de locs dus geen ATB meer hebben en ook niet meer om te gaan met 1500 volt en scheelt het voor de vervoerders een hoop geld. ECTS en 25KV zou ook een oplossing kunnen zijn.

Ik denk dat hierdoor de goederenactiviteiten en dus ook de havenactiviteiten toeneemt. En dat dit ook beter is voor ons economie en werkgelegenheid.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door seb » di 16 okt 2012 08:38

Ook al een oplossing voor de Kijfhoek bedacht seinhuis? En het NS mat. dat naar Emmerich rijdt?

seb
Medewerker RRF
Medewerker RRF
Berichten: 66
Geregistreerd: vr 08 dec 2006 14:57
Woonplaats: Rhenen
Bericht Re: Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door seinhuis » di 16 okt 2012 18:31

Kijkhoek is toch gewoon 15Kv? ICE kan ook onder 25Kv rijden en de nacht treinen kan met een 186-loc (of vergelijkbare loc) rijden die ook onder 25Kv kan rijden. Tevens het voordeel dat er niet meer de locs gewisseld hoeft te worden in Emmerich. Als de vervoeder te duur vind, kan deze treinen ook via Venlo of Bad Bentheim rijden (wat vaak niet veel langer of zelfs korter is).

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door Broodtrommel » do 18 okt 2012 18:41

De Kijfhoek is geen 15kV maar 1500V. En dan wil je dus op 't stuk tussen de Betuweroute bij Zevenaar een stuk ETCS maken?

Dan rijd je met je 1600/1800 (er vanuit gaande dat de bovenleiding 1500V blijft) vanaf Arnhem en moet je dus na Zevenaar overschakelen naar ETCS (wat je niet hebt op je 1600/1800) en dan daarna je stop je ETCS en daarna rijd je zonder ATB (dan wel ATB op BD) naar Emmerich.

Stel je rijd ditzelfde stuk via Arnhem met een 186, dan moet je vanuit Zevenaar eerst overschakelen van ATB naar ETCS en een stuk verder (na Zevenaar-Oost, vlak voor de eerste overweg) weer naar PZB.

Ik vind dit alleen maar zonde van 't geld en dus geen oplossing.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door Klaasje » do 18 okt 2012 23:54

Van wat ik begreep krijgt de Kijfhoek ETCS level 1 en een ander type voedingsdraadje dan er nu hangt. Het is de bedoeling dat vervoerders straks ook met de BR 185 van Duitsland naar Rotterdam kunnen rijden.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Spoorgoederenvervoer luidt noodklok door seinhuis » zo 21 okt 2012 16:17

@Broodtrommel, zal 1 spoor met 1500v en 1 spoor met 15Kv een oplossing zijn tussen Emmerich en Zevenaar?

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast