Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Waar staan de volgende letters voor?

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Waar staan de volgende letters voor? door zone5324bericht » wo 28 nov 2012 13:03

weet iemand misschien waar de letters van de volgende woorden voor staan:

kg-klep
sg-schakelaar

wat de klep en schakelaar doen, weet ik, maar ik wil graag weten waar kg en sg voor staat...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door zone5324bericht » do 29 nov 2012 09:09

heeft niemand een idee?

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door ziggyziggyziggy » do 29 nov 2012 11:47

Wat doen ze dan?
trdl

ziggyziggyziggy
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door zone5324bericht » do 29 nov 2012 13:41

het zijn onderdelen die met de ATB te maken hebben, maar niemand weet waar de letters voor staan...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Bordensteker » do 29 nov 2012 13:47

Kan de g slaan op "getuigelamp"? (Dat is een hier zeer gangbare term voor een verklikkerlamp. Alhoewel ... ik zie niet direct waarom een Vlaamse term in een ATB verband gebruikt zou moeten worden.)

k zou in dat verband gewoon op klep en s op schakelaar kunnen wijzen ...

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Jorick » do 29 nov 2012 15:55

SG en KG zijn gebaseerd op: niks. Althans, wel op iets, maar niet iets wat te herleiden is in de spoorterminologie.

Wat ik mij heb laten vertellen, en dat is redelijk plausibel, is dat de KG en SG gebaseerd zijn op de namen die het had op de technische tekening van de ATB installatie. "Schakelaar SG" en "Klep KG", die onderdeel "G" overbruggen, uitschakelen, what ever.

En dat is gebleven, omdat niemand de moeite nam/een betere naam kon bedenken.

Jorick
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Dwarsligger » do 29 nov 2012 18:18

G is de technische benoeming van de ATB en de SG is dus de Schakelaar van de ATB en de KG is de Kraan van de ATB. SG is dus de verzegelde schakelaar, en de Kraantjes zijn de 'Rode' Kraantjes

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Bordensteker » do 29 nov 2012 18:44

Aha, die kan ik wel onthouden.

Als bij ons (op de HLD77’s met ATB) de schakelaar SG aan (en verlood) staat, dan heb je Snel Gezeur, want dan moet je bij elke richtingwissel de ATB opnieuw BD (Buiten Dienst) zetten om harder dan 30 te kunnen.
En als je de kleine kraantjes KG nog in de stand 1 aantreft voordat je met de ATB afgezonderd wil gaan rijden, dan kan dat een enorm K**, ik bedoel vervelend Geluid geven als je het eerste kraantje bedient. Of er een mini kanonslag naast je oor afgaat: en je gaat echt enige tijd als kapitein Haddock bulderen!

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Jorick » vr 30 nov 2012 04:29

Dwarsligger schreef:G is de technische benoeming van de ATB en de SG is dus de Schakelaar van de ATB en de KG is de Kraan van de ATB. SG is dus de verzegelde schakelaar, en de Kraantjes zijn de 'Rode' Kraantjes

Juist! Maar vergeet de 'G', er is niemand (zoals je zag...) die het weet. Ik, zei de gek, heb toevallig een keer naar de technische tekeningen van een ATB (E) installatie gekeken. En zelfs dáár is het hetzelfde... glimlach

Jorick
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Bordensteker » za 01 dec 2012 00:05

Ik denk inmiddels dat de g voor ‘gever’ staat.
Dat herinner ik me als een heel courant woord in de (Nederlandstalige) ATB-techniek. In het Engels praat je dan over een transmitter: een oil pressure transmitter, een coolant level transmitter, dat soort begrippen.
Bij onze oosterburen spreekt men van Geber.
Je hebt bij de ATB bijvoorbeeld asgevers, pulsgevers, snelheidsmetergevers, en zelfs het woord atb-gever komt voor.
Terugkomend op onze KG-klep: de ATB-computer moet op een bepaalde draad een ingangswaarde binnen krijgen om te weten of de snelremkleppen open of dicht staan, en in een tekening duidt men dat dan aan met KG oftewel het signaal afkomstig van de klepgever.
Idem voor het signaal van de stand van de schakelaar: dat duid je in de tekening aan met SG oftewel schakelaargever.

Daarna kunnen die begrippen gemakkelijk een eigen leven gaan leiden.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Meestertje26 » za 01 dec 2012 08:17

Het zijn allebei afkortingen van een franse woorden. Deze zijn bij ons binnengekomen bij de komst van E-loc 1600. Daarna is het afkorting bij ons de benaming geworden van de betreffende kranen.
Ik heb alleen de originele benaming van SG en KG niet onthouden......

Meestertje26
Bericht Re: waar staan de volgende letters voor? door Piraat » di 26 maart 2013 03:16

Het verhaal van de 1600 kan natuurlijk niet kloppen. Op een aantal stellen MAT46 zat al een KG-kraan, de ATB is er nooit op in dienst geweest voor zover ik mij kan herinneren. Ik heb nog jaren op MAT54 met een in dienst zijnde ATB rond gereden. De 1600 kwam pas vèèl later, vandaar dat dit verhaal niet klopt.

Het juiste verhaal en daarmee het antwoord op je vraag:
De KG-klep bestaat niet, je zult waarschijnlijk de ATB-klep bedoelen. Dit is de elektrisch bediende klep die door de ATB installatie gesloten gehouden wordt als alle in orde is. Is dit niet het geval, foute bediening, slapende machinist(grapje) of storing in de ATB, dan opent hij en loopt de luchtdruk uit de remleiding weg waar door (net als bij de reizigers noodrem) het remsysteem in werking komt.
In het geval van een blijvende storing in de ATB-installatie, moet de trein toch verder kunnen rijden. Dit lukt nooit als de remleiding door de openstaande ATB-klep van de defecte ATB installatie leeg blijft lopen. Daarom is tussen de ATB-klep en de buitenlucht de KG-kraan geplaatst, die door de machinist met de hand kan worden dicht gezet.
De ATB moet in dienst staan maar zou niet functioneren als de KG-kraan dicht staat, de remleiding kan dan niet leeg lopen. Op de KG-kraan zit daarom ook nog een elektrisch contact wat de stand van de kraan controleert. Kraan dicht is contact uit waardoor stuurstroom technisch de tractie van de trein niet ingeschakeld kan worden.
Rijden zonder ATB in dienst kan dus normaal niet, maar moet wel kunnen in geval van een echte storing. Daarvoor is er dan ook nog de SG-schakelaar. Met de SG-Schakelaar kan de ATB elektrisch bijna helemaal uitgeschakeld worden. Bovendien zorgt de SG-schakelaar er ook voor dat de tractie stuurstroom technisch wel ingeschakeld kan worden ondanks dat de KG-kraan dicht staat. Twee bewuste handelingen die alleen onder bepaalde voorwaarde door de machinist mogen worden uitgevoerd.

Nu een deel van je vraag, de K staat voor “K”raan en de S staat voor “S”chakelaar, kan haast niet missen.

Nu nog de G welke schema technisch alleen als een benaming gezien moet worden, alles moet zijn eigen aanduiding hebben voor goede leesbaarheid en herkenning. Niet toevallig hebben kraan en schakelaar allebei de aanduiding G. Ze horen onlosmakelijk bij elkaar. Staat een van beide in een verkeerde stand, kan de trein niet rijden. Schakelaar aan / klep dicht, helaas. Vul verder zelf maar in…

Ik hoop dat je dit bericht nog een keer leest en dat je er wat mee kunt, groet.
Geen geld, geen vrouw, geen problemen...

Piraat

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer