Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Nieuws » di 26 maart 2013 12:53

Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen

26 maart 2013

APELDOORN - Tegenstanders gooien een nieuw wapen in de strijd tegen de voorspelde enorme groei van het goederenvervoer over bestaand spoor door Oost-Nederland. Om te voorkomen dat het een ramp wordt, zoals ze voorspellen, pleiten ze er bij staatssecretaris Mansveld voor de maximum snelheid van goederentreinen te halveren tot zo'n vijftig kilometer per uur.

Alleen met zo'n maatregel zou overlast door trillingen en geluidshinder en miljoenenschade aan woningen in de omgeving van het spoor aanzienlijk kunnen afnemen en de veiligheid juist toenemen. "Als het dan toch per se moet, dan maar zo", zegt voorzitter Arnoud Scheltema van Stichting Geluidshinder.

De oproep moet vooral onderstrepen dat de plannen onzalig zouden zijn, omdat een route waar slechts met een slakkengang mag worden gereden voor vervoerders grotendeels onbruikbaar is. Volgens Scheltema, die eerder aan de zijde van actiegroep Rona streed tegen de opmars van de goederentrein, is aanleg van een aparte goederenlijn op de route over Varseveld, Eibergen en Haaksbergen naar Enschede voor alle partijen het allerbeste en uiteindelijk ook goedkoopste (1,4 miljard). Een dergelijk bouwproject zou volgens hem bovendien een geweldige stimulans zijn voor de economie. "Het geld is goedkoop en de werkloosheid hoog." Deze route zou parallel moeten lopen aan de geplande uitbouw van snelweg A18, die nu stopt bij Doetinchem.

Op verzoek van de Tweede Kamer is onderzoek gedaan naar de gevolgen van het goederenvervoer over bestaand spoor tussen Arnhem en Oldenzaal. De Tweede Kamer praat daar op 2 april over.

Bron: De Stentor

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Laurent » di 26 maart 2013 13:10

Mensen daar hebben dus liever alle vrachtwagens door hun dorpen en achtertuinen?
Dit zou dus grotendeels de treinen naar de nacht verbannen en ik weet niet of men daar zo blij mee is. Tevens, als ze langzamer gaan rijden, betekent dat ook dat de overwegen te lang dicht liggen (want die zijn ingeregeld op minimaal een dubbele rijsnelheid), wat weer gaat zorgen voor mensen die eerder slalommen. nee cheer down
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Avatar gebruiker
Laurent
Moderator / Beheerder
Berichten: 3446
Geregistreerd: vr 06 okt 2006 23:14
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » di 26 maart 2013 15:40

Nieuws schreef:Volgens Scheltema, die eerder aan de zijde van actiegroep Rona streed tegen de opmars van de goederentrein, is aanleg van een aparte goederenlijn op de route over Varseveld, Eibergen en Haaksbergen naar Enschede voor alle partijen het allerbeste
Nee, het beste voor die mensen, want voor die aparte goederenlijn (Noordtak Betuweroute) was zelfs nóg meer protest bij de lokale bevolking als voor de extra goederentreinen over de IJssellijn.

Bovendien: welk dorp wil er nu graag wél een goederentrein vlak langs de kern hebben, maar vervolgens geen reizigerstreinen hebben. Niemand wil alleen de lasten en niet de lusten.
Ik ben dan ook voor het gebruiken van de IJssellijn of de lijn Amersfoort-Deventer (of desnoods Weesp-Zwolle-Deventer), omdat daar de treinen gewoon op terecht kunnen, en die plaatsen wél ook de lusten hebben van reizigerstreinen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Klaasje » di 26 maart 2013 16:16

Het halveren van de rijsnelheid van goederentreinen kan helemaal niet. Dan heb je kilometerslange inhaalsporen nodig.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » di 26 maart 2013 19:03

Nee, dat is ook een belabberd slecht plan.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Roberta » di 26 maart 2013 19:25

Geachte rest van Nederland, de Randstad hoeft niet voor alles op te draaien.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » di 26 maart 2013 19:56

Roberta schreef:Geachte rest van Nederland, de Randstad hoeft niet voor alles op te draaien.
En waar slaat dat dan op? Als je naar de geldstromen van de belastingbetaler kijkt, dan ontvangt de Randstad netto al jaren van de belastingbetalers uit de rest van Nederland.

Juist in de Randstad wordt enorm geïnvesteerd, maar juist daarbuiten weinig.

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de grote infraprojecten in spoor en weg, dan zie je juist dat vrijwel alles in de Randstad is. En wat daarbuiten is/komt, moet de regio zelf ook aan meebetalen, terwijl dat in de Randstad niet hoeft. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld hoe er omgegaan worden met de doortrekkingen van de A4 en de A15. Beiden zijn cruciaal voor de doorstromingen, want de andere snelwegen in de omgeving (bij de A4 bij Midden-Delfland zijn dat de A13, A20 en A12 en bij de A15 bij Arnhem-Nijmegen zijn dat de A12, A50, A325 en N325) zitten in de spits vaak muurvast. De A4 betaald de staat volledig, de A15 moet de provincie Gelderland voor de helft betalen én moet het staatsdeel terugverdiend worden door tolheffingen.

Je kan discussiëren of je minder moet investering in de Randstad en meer daarbuiten, of dat je het nog extremer maakt, maar feit is wel gewoon dat de Randstad zeker niet voor alles op draait, maar eerder andersom.

Feit is ook dat die onevenredige investeringen juist negatieve gevolgen heeft voor de economische gebieden buiten de Randstad. Zo zijn heel veel hoofdkantoren uit Arnhem verdwenen, omdat in Amsterdam de Zuid-as werd ontwikkeld en van dat (staats)geld bedrijven ook werden gestimuleerd om daar te gaan zitten met het hoofdkantoor. Dit kost weer veel werkgelegenheid in de overige regio's, waardoor juist de druk op de (spoor)wegen naar de Randstad meer toeneemt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door John » di 26 maart 2013 20:34

Vanwaar deze post met halve waarheden en een hoog Calimero-gehalte?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » di 26 maart 2013 20:50

Omdat Roberta met een bewering komt die totaal niet klopt.

En welke halve waarheden vertel ik dan? Het is gewoon onderzocht en blijkt dat van het belastinggeld van burgers er meer in de Randstad verdwijnt dan er vandaan komt en de overige provincies juist minder terugzien dan er uit komt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door John » di 26 maart 2013 21:06

Wat jij wil:

Als je bijvoorbeeld kijkt naar de grote infraprojecten in spoor en weg, dan zie je juist dat vrijwel alles in de Randstad is. En wat daarbuiten is/komt, moet de regio zelf ook aan meebetalen, terwijl dat in de Randstad niet hoeft. Goed voorbeeld is bijvoorbeeld hoe er omgegaan worden met de doortrekkingen van de A4 en de A15. Beiden zijn cruciaal voor de doorstromingen, want de andere snelwegen in de omgeving (bij de A4 bij Midden-Delfland zijn dat de A13, A20 en A12 en bij de A15 bij Arnhem-Nijmegen zijn dat de A12, A50, A325 en N325) zitten in de spits vaak muurvast. De A4 betaald de staat volledig, de A15 moet de provincie Gelderland voor de helft betalen én moet het staatsdeel terugverdiend worden door tolheffingen.
Er wordt wel degelijk geïnvesteerd door het Rijk in de wegen rond Arnhem/Nijmegen. Zo zijn de A12 en A50 recent verbreed. Daarnaast wordt de nieuwe Blankenburgtunnel bij Rotterdam ook een toltunnel.

SuperGhost schreef:Feit is ook dat die onevenredige investeringen juist negatieve gevolgen heeft voor de economische gebieden buiten de Randstad. Zo zijn heel veel hoofdkantoren uit Arnhem verdwenen, omdat in Amsterdam de Zuid-as werd ontwikkeld en van dat (staats)geld bedrijven ook werden gestimuleerd om daar te gaan zitten met het hoofdkantoor. Dit kost weer veel werkgelegenheid in de overige regio's, waardoor juist de druk op de (spoor)wegen naar de Randstad meer toeneemt.
Voor de vestiging van deze kantoren van mondiale bedrijven is het niet een strijd tussen Arnhem en Amsterdam, maar eerder tussen Amsterdam en London. Zonder Zuidas trekken deze bedrijven helemaal weg uit Nederland.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Gereke » di 26 maart 2013 21:07

En welke halve waarheden vertel ik dan? Het is gewoon onderzocht en blijkt dat van het belastinggeld van burgers er meer in de Randstad verdwijnt dan er vandaan komt en de overige provincies juist minder terugzien dan er uit komt.

Ach en zonder die Randstad hadden die boeren in de rest van het land op het welvaartsniveau van Albanië gezeten. Zo is de cirkel weer rond. Next.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Broodtrommel » di 26 maart 2013 22:22

En gelukkig hebben wij op dit forum meer verstand van treinen en dergelijke dan snelwegen duim omhoog .
On maar weer eens on topic te komen, halveren snelheden van goederentreinen is best wel een heel slecht plan emo
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door John » di 26 maart 2013 22:29

Uit het oogpunt van doorstroming op het spoor natuurlijk wel. Maar is er geen passende dienstregeling te maken waarbij de goederentreinen met beperkte snelheid rijden op alleen de stukken waar ze de meeste hinder veroorzaken, in stedelijk gebied?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » di 26 maart 2013 22:38

De ruimte voor goederenpaden wordt daardoor wel veel kleiner, waardoor je veel meer conflicten krijgt tussen reizigerstreinen en goederentreinen.
Zelfs bij alleen het beperken in (enkele) steden, want een goederentrein laten afremmen en optrekken kost ook veel tijd.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door zone5324bericht » di 26 maart 2013 22:53

er komen steeds meer goederenwagens met stille(re) remmen en andere geluidsbeperkende middelen.
het zal inderdaad nog wel een hele tijd duren, voordat dit voor het meeste materieel van toepassing is.
maar als ze nu eens gingen lobbyen voor subsidies om dit proces te versnellen en dat in combinatie met goede geluidsisolatie bij de huizen langs de lijn, zou het zeuren al een hele hoop verminderen...

als deze groep het voor elkaar krijgt, is de kans aanwezig, dat op andere lijnen ook protestgroepen opkomen.
als die allemaal hun zin krijgen, zal er overdag geen goederentrein meer kunnen rijden en vaak 's nachts ook niet, vanwege werkzaamheden.

natuurlijk gun ik niemamd een soort Betuwelijn of HSL in de achtertuin zonder juiste geluidsbescherming, maar willen we de economie een beetje op orde houden, moeten we proberen zoveel mogelijk goederentreinen van en naar onze havens zien te krijgen, omdat anders nog meer geld naar andere landen gaat en dan kost het hier nog meer banen...

het zal nooit lukken om iederen tevreden te houden en anders doen sommige bewoners langs de lijn er beter aan om te verhuizen (evt. met subsidie)...

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door seinhuis » di 26 maart 2013 22:54

Wat bedoelt de artikel eigenlijk met '' de goederentreinen veroorzaken miljoenenschade aan woningen'' (staat iets anders in een langere zin).

Als dit echt zo is, moet er wel een oplossing voor worden gezocht. En de vraag worden beantwoord waarom de goederentreinen daar wel schade veroorzaakt aan huizen, en in rest van het land niet.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » wo 27 maart 2013 00:03

Ze bedoelen scheurtjes door de trillingen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door groningen » wo 27 maart 2013 08:10

Vraagje: het artikel in de Stentor is van 1 februari 2013. Hoe kan het dat het bijna 2 maanden later pas opgemerkt is?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron