Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Gereke » wo 27 maart 2013 10:20

Ik zou zeggen omdat niemand dat ding leest. knipoog

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Laurent » wo 27 maart 2013 11:35

groningen schreef:Vraagje: het artikel in de Stentor is van 1 februari 2013. Hoe kan het dat het bijna 2 maanden later pas opgemerkt is?
Haal jij niet dit bericht, geplaatst op 1 februari, door de war met dit bericht, geplaatst op 25 maart en bijgewerkt op 26 maart?
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Roberta » vr 29 maart 2013 22:45

SuperGhost schreef:Omdat Roberta met een bewering komt die totaal niet klopt.

Ik ben geboren in de Randstad, in een dorp aan een provinciale weg én een snelweg, en onder de aanvliegroute van Schiphol. Ik erger me altijd mateloos als mensen buiten de Randstad klagen als er maar één trein meer rijdt, of één vliegtuig meer vliegt.
Gelijke lusten? OK, maar dan ook iedereen de lasten delen.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » za 30 maart 2013 01:58

Ik zeg helemaal niet dat er hier net zo veel treinen moeten rijden als in de Randstad, want hier wonen ook veel minder mensen. Ik denk dat de verhouding tussen het aantal treinen dat er rijdt wel ongeveer klopt (infrastructuur is op sommige plaatsen wel een ander verhaal).

Ik zeg alleen dat het wel heel raar is dat veel belastinggeld van buiten de Randstad naar de Randstad gepompt wordt. Het kan best een paar keer gebeuren, maar als het structureel gebeurd, dan moet je eens gaan nadenken waar je mee bezig bent en welke gevolgen dat heeft. Het gevolg is nu bijvoorbeeld dat veel werkgelegenheid buiten de Randstad is verdwenen en verplaatst naar de Randstad. Dit heeft enkele zeer nadelige gevolgen die de staat op kosten jaagt. Want daardoor trekken er bijvoorbeeld mensen weg in de gebieden buiten de Randstad, waardoor het instant houden van de voorzieningen daar veel duurder wordt (en zoveel daarop bezuinigen kan haast niet, want die zaten vaak al dicht op het minimum aantal). Daarnaast heb je in de Randstad moeten in de Randstad voorzieningen wel behoorlijk uitgebreidt worden. Dit leidt bijvoorbeeld op het spoor en de weg (om binnen dit forum te blijven) weer tot zeer hoge kosten, omdat die steeds weer uitgebreidt moeten worden vanwege de extra mensen.

Ik denk dat het op dit moment juist veel beter is om (nieuwe) bedrijven te gaan stimuleren om niet in de Randstad te gaan vestigen, maar juist in de economische gebieden erbuiten, zoals Groningen, Zwolle, Twente, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven en Maastricht. Daar zijn vaak nog genoeg werkzoekenden, zeer goede opleidingen (in of bij deze gebieden staan minimaal een hogeschool en vaak ook 1 of 2 universiteiten), is de bereikbaarheid momenteel vele malen beter (relatief weinig files en het op orde maken van de bereikbaarheidsproblemen daar is ook veel goedkoper dan in de Randstad) én er is rond die gebieden vaak ook meer dan genoeg ruimte voor nieuwe bedrijven, terwijl in de Randstad de ruimte juist schaars is.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Gereke » za 30 maart 2013 14:09

Ik denk dat het op dit moment juist veel beter is om (nieuwe) bedrijven te gaan stimuleren om niet in de Randstad te gaan vestigen, maar juist in de economische gebieden erbuiten, zoals Groningen, Zwolle, Twente, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven en Maastricht.

Dat is het domste wat je kunt doen, het heeft geen enkele zin. Bedrijven laten zich niet betuttelen en baseren hun locatiekeuze op factoren waar de overheid nagenoeg geen invloed op heeft. Dat is les 1 in de economische geografie. Ruimtelijke clustering is hier uiteindelijk het gevolg van. Of je het nou leuk vindt of niet, je kunt er niets aan doen. Je kan het maar beter goed sturen dan er dwars tegen in gaan knipoog .

Gereke
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door John » za 30 maart 2013 14:19

Nouja, dat is natuurlijk ook een beetje te zwart/wit neergezet. De overheid kan weldegelijk bepaalde factoren voor een deel beïnvloeden, waardoor het voor bedrijven aantrekkelijker wordt zich op een bepaalde plek te vestigen. Dat is wel een complexe opgave want er spelen heel veel factoren een rol. Daarnaast moet gekozen beleid tientallen jaren worden voortgezet en niet steeds 180 graden draaien.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » zo 31 maart 2013 12:13

Sterker nog: de overheid heeft dat ook jaren gedaan met de Zuid-as, waardoor sommige hoofdkantoren uit de kleinere economische regio's juist richting Amsterdam vertrokken.

Ik denk dat de overheid juist heel veel kan doen. Denk bijv. aan belastingvoordelen als je je gaat vestigen op een plek met een hoge werkloosheid. Denk aan lagere grondprijzen in de kleinere economische regios, etc.

Dat kan voor bedrijven juist een enorme stimulans zijn, zeker als de bereikbaarheid daar goed is (zowel per spoor als per weg).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Gereke » zo 31 maart 2013 13:34

De Zuidas is ontstaan puur uit de wens van bedrijven, de overheid wilde ze daar helemaal niet hebben. knipoog Maar daar was als overheid zijnde dus weinig aan te doen, dus zijn ze zo wijs als ze zijn dit maar gaan faciliteren.

Natuurlijk, op microniveau is vanalles mogelijk. Maar op macroniveau is de trek naar het westen en centralisatie een gegeven dat niet om te buigen is.

Gereke
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door John » zo 31 maart 2013 13:54

Ik denk dat de overheid juist heel veel kan doen. Denk bijv. aan belastingvoordelen als je je gaat vestigen op een plek met een hoge werkloosheid.
Die mensen kunnen natuurlijk ook op zoek gaan naar werk buiten hun eigen regio :idee:

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » ma 01 apr 2013 03:09

Klopt, maar dat kost de overheid (en de werkgever) ook handen vol geld knipoog

SuperGhost
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Gereke » ma 01 apr 2013 11:11

Nee hoor. Werkende mensen leveren de overheid geld op. Die werklozen, die kosten pas geld. knipoog

Gereke
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door SuperGhost » ma 01 apr 2013 20:26

Maar in deze tijd zorgt dat weer voor werklozen elders.
Maar die kosten zitten hem bijvoorbeeld in infrauitbreidingen, omdat de wegen (en spoorwegen) het niet aan kunnen als nog meer mensen opeens in de Randstad moeten werken. Veruit het goedkoopste is om er als overheid voor te zorgen dat er genoeg werkgelegenheid is buiten de Randstad. Alleen is de overheid zo dom om juist buiten de Randstad zelf ook de meeste overheidstaken weg te bezuinigen. Zo zijn de meeste gevangenissen en TBS-klinieken die gesloten worden buiten de Randstad gesitueerd, terwijl er tegelijk in de Randstad zelfs enkele bij komen en/of uitgebreidt worden. Dan ben je gewoon niet slim bezig.

SuperGhost
Bericht Re: Oproep aan kabinet: halveer rijsnelheid goederentreinen door Laurent » ma 01 apr 2013 22:02

Dus nu krijgen ze weer werk terug in de vorm van goederentreinen en is het weer niet goed? Zullen we het weer over die goederentreinen gaan hebben?

Edit John: Discussie over bevolkingsdichtheid afgesplitst naar nieuw topic in de bar.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Goederenvervoer