Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Bordensteker » za 04 mei 2013 06:43

Ketelwagens ontspoord, ontplofd en in brand gevlogen in België

Na een explosie in een goederentrein met chemische producten is zaterdagochtend vroeg een grote brand uitgebroken op het spoor in het Vlaamse Schellebelle, ten oosten van Gent. Zowel het gemeentelijke als het provinciale rampenplan is in werking gesteld.

Woningen in een straal van 500 meter werden geëvacueerd. Het vuur wordt bestreden door verschillende brandweerkorpsen, die zich hebben verspreid over een lengte van 500 meter. De brandweer wil het vuur gecontroleerd laten uitdoven. Of er gewonden zijn gevallen is niet duidelijk, aldus een woordvoerder van de Belgische spoorwegbeheerder Infrabel.

De ontploffing deed zich voor rond 2 uur 's ochtends. De dertien of veertien wagons tellende trein reed op dat moment een kilometer buiten het station van Schellebelle in de richting van Wetteren. De machinist kon zijn wagons loskoppelen, maar zeven ervan raakten in brand. Het lijkt erop dat enkele wagons zijn ontspoord op een wissel. Een aantal wagons is naast het spoor terechtgekomen.

De trein was op weg van Nederland naar Gent-Zeehaven. Het treinverkeer op de spoorlijnen van Denderleeuw naar Gent-Sint-Pieters en van Dendermonde naar Gent-Sint-Pieters is gestremd. Dat geldt zaterdagochtend ook voor het reizigersverkeer.

(AD.nl)

In het onderstaande bericht van Het Laatste Nieuws wordt de lokatie iets westelijker, aan de oostrand van Wetteren, aangeduid.

In het Oost-Vlaamse Wetteren zijn rond 2 uur vannacht goederenwagons met chemische producten ontploft. Bij het ongeval is niemand gewond geraakt. Zowel het gemeentelijk als het provinciaal rampenplan werd afgekondigd. Verschillende brandweerkorpsen bestreden de vlammen, die over een lengte van vijfhonderd meter tekeergingen. Intussen is het vuur onder controle. De brandweer laat de laatste tankwagen nu gecontroleerd uitdoven. De gemeente vraagt wel nog om tot nader order ramen en deuren gesloten te houden. Om 6 uur geeft de gouverneur een persconferentie in het Sociaal Huis van Wetteren.

Volgens de eerste info zijn enkele wagons van de trein in Wetteren uit de sporen gegaan aan een wissel ter hoogte van het kerkhof en de Groene Wegel. De machinist kon zijn wagons loskoppelen, maar zeven van de veertien zijn wel in brand gevlogen. Verschillende straten in een straal van 500 meter werden geëvacueerd. De mensen werden opgevangen in de gemeentelijke feestzaal.

De brandweer kon voorkomen dat een huis vlakbij mee in vlammen opging door een watergordijn op te trekken. Tijdens het blussen ging wel een gastank de lucht in. Aan boord waren chemisch ontvlambare producten.

De trein was op weg van Nederland naar Gent-Zeehaven. Het treinverkeer op de spoorlijnen van Denderleeuw naar Gent-Sint-Pieters en van Dendermonde naar Gent-Sint-Pieters is onderbroken. Dat zal ook in de ochtend zo zijn.

De NMBS zet daarom vervangbussen in tussen Gent-Sint-Pieters en Aalst en tussen Gent-Sint-Pieters en Dendermonde. De treinen tussen De Panne en Brussel-Noord zullen omgeleid worden via de lijn 50A, net als die van Gent-Sint-Pieters naar Brussel-Nationaal-Luchthaven. Omdat het treinverkeer tussen Kortrijk en Mechelen onderbroken is, zullen er pendeltreinen rijden tussen Kortrijk en Gent-Sint-Pieters en tussen Dendermonde en Mechelen.

(HLN.be)

Kijkend naar Google Earth zou dit ongeveer aan de oostrand van Wetteren zijn.

EDIT: Op een foto op Knack.be lijken op het noordelijke spoor een Traxx te staan, die er wellicht niets mee te maken had, en een 77 (of wellicht een DBS 6400) op het spoor richting Gent. En op HGBTF meldt iemand dat er gesproken wordt over "Duitse locs". Dat zou kunnen wijzen op locs van DBS ... ik vond het silhouet iets van een 6400 hebben, maar daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur te steken.

Op het Belgische radionieuws werd (ik meen door de woordvoerder van Infrabel) gezegd dat er daar aan een wissel gewerkt werd, en dat er een snelheidsbeperking gold.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Berichten: 314
Geregistreerd: do 14 jun 2007 13:11
Woonplaats: Bgn
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Bordensteker » za 04 mei 2013 09:20

"De ontspoorde goederentrein die reed onder licentie van NMBS Logistics werd getrokken door Duitse locomotieven en bestuurd door een Nederlandse treinbestuurder, meldt de NMBS."

(DeMORGEN.be)


"Het ongeval gebeurde na het overschakelen van het ene naar het andere spoor, voorbij een werfzone."

(Nieuwsblad.be) (werfzone = gebied met werkzaamheden aan de sporen, waar hier dus op "tegenspoor" (Verkeerd Spoor) langs gereden was.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Berichten: 314
Geregistreerd: do 14 jun 2007 13:11
Woonplaats: Bgn
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Harm » za 04 mei 2013 11:54

Hier zijn beelden van de ontplofte goederentrein:

http://www.telegraaf.nl/buitenland/2153 ... oft__.html

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Harm » za 04 mei 2013 11:57


Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door zone5324bericht » za 04 mei 2013 14:23

als ik de beelden op het journaal van 1 uur op de VRT goed bekeken heb, was het volgens mij een 6500-loc en als dat inderdaad klopt, is het eigenlijk geen Duitse loc...

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door seinhuis » za 04 mei 2013 14:42

6500 loc is eigendom van DB Schenker Rail?, dus de eigenaar is een Duitse vervoerder.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door zone5324bericht » za 04 mei 2013 15:21

de Nederlandse NV is wel een onderdeel, maar geen Duits bedrijf.
volgens mij staan de locomotieven van de NV (64/6500-serie) ook nog op naam van de NV en dan zou het een Nederlandse loc zijn.

maar a) ik kan het helemaal verkeerd hebben en b) goed mogelijk, dat de loc geleasd wordt en dan is heel strikt gezien het eigendom van de leasemaatschappij, die misschien zelfs wel in de VS zit...

het nieuws wilde met name laten weten, dat het geen NMBS loc en personeel betrof...

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Bordensteker » za 04 mei 2013 16:19

Op de site van Het Nieuwsblad is een reeks van zes duidelijke luchtfoto’s gepubliceerd.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Berichten: 314
Geregistreerd: do 14 jun 2007 13:11
Woonplaats: Bgn
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Fabian-uit-DE » za 04 mei 2013 16:33

Twee doden na treinongeluk Wetteren

16:05 BINNENLAND Na het treinongeluk in Wetteren zijn twee doden en veertien gewonden geteld. Dat zegt gouverneur Briers. Het is nog niet duidelijk waardoor de slachtoffers zijn gestorven.

bron: Gazet van Antwerpen

Avatar gebruiker
Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Berichten: 1922
Geregistreerd: ma 29 maart 2010 05:09
Woonplaats: Münster (Westf.)
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Pluisje » za 04 mei 2013 17:35

De wagons bevatten het extreem giftige acrylonitril.
Uit metingen is gebleken dat er geen gevaar is voor de volksgezondheid.


Ik wordt altijd heel moe van dat tweede zinnetje... nee
En de conclusie blijkt inmiddels helaas ook een beetje voorbarig te zijn geweest...

Het zal de gevaarlijk-goederentreinen-discussie in Nederland ook wel weer doen "aanwakkeren".

Pluisje
Berichten: 431
Geregistreerd: za 17 dec 2005 01:12
Woonplaats: Overijssel
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Harm » ma 06 mei 2013 08:26

Inderdaad wordt de discussie over gevaarlijke goederentreinen aangewakkerd. In het journaal van 8.00 was al te horen dat een aantal gemeentes de gevaarlijke goederentreinen willen weren. Een goed voorbeeld was nog niet al te lang geleden de goederentreinen via Veluwelijn/Hanzelijn. Een aantal gemeentes tussen Zwolle - Amersfoort zagen liever dat de goederentreinen via de veiligere Hanzelijn (geen spoorwegovergangen) zouden rijden i.p.v. de Veluwelijn. Maar de goederenvervoerders kiezen toch liever de Veluwelijn en gezien de lage frequentie (maximaal 32 keer per dag) kunnen de goederentreinen qua dienstregeling eenvoudiger ingepast worden op de Veluwelijn dan tussen Zwolle - Lelystad - Weesp omdat met name tussen Almere Oostvaarders - Weesp al zeer druk is. En de infrastructuur is tussen Almere Oostvaarders - Weesp niet aangepast voor goederentreinen. De politiek heeft al eens gereageerd op de discussie over goederentreinen via Veluwelijn/Hanzelijn:

Nr. 52 BRIEF VAN DE MINISTER VAN INFRASTRUCTUUR EN MILIEU

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal

Den Haag, 2 oktober 2012

Tijdens het overleg met uw Kamer over het wetsvoorstel Wijziging van de Wet vervoer gevaarlijke stoffen en enige andere wetten in verband met de totstandkoming van een basisnet (Wet basisnet, 32862) op 14 juni 2012 (Handelingen II, 2011/12, nr. 96, item 11, blz 61–77) heeft mevrouw Wiegman-Meppelink enkele vragen gesteld over het goederenvervoer over de Hanzelijn. Zoals tijdens het overleg toegezegd (Handelingen TK 2011/2012, 96, blz. 96-11-73) stuur ik u hierbij mijn beantwoording van die mondeling gestelde vragen.


vraag 1

Is met het beoogde aantal extra reizigerstreinen en reistijden, in combinatie met kort volgen, op de OV SAAL-corridor überhaupt goederenvervoer mogelijk via de Hanzelijn, zolang er geen spoorverdubbeling is gerealiseerd in Almere?


antwoord 1

Ja. Ik heb in 2010 en in 2011 twee tracébesluiten vastgesteld voor de korte termijn maatregelen OV SAAL op de Zuidtak in Amsterdam en op de Flevolijn. Zodra deze korte termijn maatregelen zijn gerealiseerd (de verwachting is december 2016), is één goederenpad per uur per richting over de Flevolijn mogelijk; ook de Hanzelijn is ingericht op een goederenpad per uur per richting. Bij de korte termijn maatregelen in de OV SAAL-corridor is geen spoorverdubbeling in Almere opgenomen.


vraag 2

Is de routering van al het goederenvervoer via de Hanzelijn nog steeds randvoorwaarde voor het OV SAAL-project?


antwoord 2

Goederenvervoerders zijn vrij in het kiezen van hun route. Na realisatie van het project OV SAAL KT (korte termijn maatregelen) zal met name voor goederenvervoer tussen de Rotterdamse haven en Noord-Nederland de routering

via de Flevo- en Hanzelijn aantrekkelijk zijn, omdat deze route korter is dan via de Gooi- en Veluwelijn. Daarmee vervalt de mogelijkheid van goederenvervoer via de Gooi- en de Veluwelijn overigens niet en kan het zijn dat er goederentreinen via deze laatste route blijven rijden.


vraag 3

Wat is de uiterste datum voor doorvoering van de verplaatsing van de Veluwelijn naar de Hanzelijn?


antwoord 3

Vanaf 2017, als de capaciteit van de Flevo- en Hanzelijn ruimte biedt voor een goederenpad per uur per richting, wordt een verschuiving van het goederenvervoer van de Gooi- en Veluwelijn naar de Flevo-en Hanzelijn verwacht. Tot die tijd zal er sprake zijn van incidenteel goederenvervoer over Flevo- en Hanzelijn.

Ik vertrouw erop hiermee de mondelinge vragen van mevrouw Wiegman-Meppelink beantwoord te hebben.

De minister van Infrastructuur en Milieu, M. H. Schultz van Haegen-Maas Geesteranus

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Bordensteker » ma 06 mei 2013 09:02

Het is wellicht zinvol om de lezers hier te tippen dat er op Belgische fora uiteraard meer berichten over dit ongeval gepost worden. Zij zitten dichter op het vuur zeg maar.

Op een met OHIH vergelijkbaar forum is dat in het volgende topic:
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8&t=10959 .

En op het openbare gedeelte van een forum met name gericht op rijdend personeel verschijnen de relevante berichten over “Wetteren” in een doorlopend treinongevallen-topic, vanaf de volgende post: http://www.rijdendpersoneel.be/viewtopi ... 56#p153656 .

En het onderwerp wordt daar ook nog aangeroerd in een topic over spoorveiligheid in Europa:
http://www.rijdendpersoneel.be/viewtopi ... 63#p153763 .

Genoemde topics zijn zonder registreren te lezen.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Berichten: 314
Geregistreerd: do 14 jun 2007 13:11
Woonplaats: Bgn
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Nieuws » ma 06 mei 2013 09:35

Roep om apart spoor na ramp chemietrein

6 mei 2013

Gemeenten in Nederland zijn opgeschrikt door de treinramp in België, omdat de trein met gevaarlijke stoffen kort daarvoor door dichtbevolkte wijken in Zuid-Holland en Brabant reed. Gemeenten eisen nu een apart spoor voor treinen die chemische stoffen vervoeren. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Bij de ramp vielen afgelopen weekend één dode en 49 gewonden, doordat zij giftige gassen inademden die waren vrijgekomen toen de trein met chemische stoffen ontspoorde en explodeerde.


De trein was enkele uren voor de crash nog door dichtbevolkte gemeenten als Dordrecht en Roosendaal gereden. Nadat de trein ontspoorde in Oost-Vlaanderen, ontploften drie van de dertien wagons. Bij de daaropvolgende brand - over een afstand van 500 meter - kwamen kankerverwekkende stoffen vrij. Omwonenden raakten gewond doordat ze de giftige gassen inademden. Er zou onvoldoende zijn geëvacueerd. De meeste mensen raakten gewond doordat zij binnen moesten blijven, terwijl de giftige dampen via het bluswater en de riolering juist hun woningen binnendrongen. Een 64-jarige man overleed daardoor in zijn woning. De oorzaak van de ramp is nog onduidelijk, al zouden er aanwijzingen zijn dat er sprake was van een kapotte wissel. Ook wordt onderzocht of de Nederlandse machinist te hard heeft gereden.

Na de ramp is het debat over gevaarlijk treintransport ook in ons land weer opgelaaid. Bestuurders van de Zuid-Hollandse gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht pleiten voor een apart spoor voor gevaarlijke transporten. Ze willen hierover in gesprek met de Tweede Kamer en de provincie. De treinen rijden nu nog over het reguliere spoor, dat in enkele gemeenten dwars door de bebouwde kom loopt.

Bron: AD

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door pe_pe » ma 06 mei 2013 10:52

Gemeenten willen alternatieve route chemische treinen

maandag 6 mei 2013

Er moet een apart spoor komen voor treinen die chemische stoffen vervoeren. Daarvoor pleiten de gemeenten Dordrecht en Zwijndrecht maandag in het AD naar aanleiding van het treinongeluk in het Belgische Wetteren.

De bewuste trein vertrok vrijdagavond uit Zwijndrecht en reed vervolgens via Dordrecht richting België. De gemeenten hebben het idee dat ze aan een ramp zijn ontsnapt en willen uit angst voor rampen dat dergelijke 'giftreinen' in de toekomst niet meer door dichtbebouwd gebied rijden.

"De ramp in België is een triest bewijs dat het erg mis kan gaan. En als dat hier was gebeurd, was het aantal doden nog vele malen groter geweest", zegt wethouder van verkeer Jasper Mos in de krant. "Dit toont wel aan dat er meer veiligheidsmaatregelen nodig zijn op het gebied van gevaarlijke stoffen."

Hoogleraar Besturen en Veiligheid Ira Helsloot stelt in de krant dat het wel meevalt met het gevaar. Volgens hem is er geen alternatief. "Een apart spoor, ver van de bebouwde kom is fysiek en economisch niet haalbaar", stelt hij. Volgens Helsloot is het gevaarlijker om op de fiets naar je werk te gaan dan wonen langs het spoor.

Belgische politici pleitte gisteren al voor een debat over het spoorvervoer van gevaarlijke stoffen. Zowel het Groene Kamerlid Stefaan Van Hecke als de liberale Sabien Lahaye-Battheu, voorzitter van de commissie Infrastructuur in de Belgische Tweede Kamer, wil een debat over het ongeluk, waarna conclusies over het vervoer van gevaarlijke stoffen op het spoor moeten worden getrokken. Van Hecke stelt voor dat België naar Nederlands voorbeeld snelheidslimieten invoert voor goederentreinen die gevaarlijke stoffen vervoeren.

Bij het ongeluk viel een dode en raakten zeker 49 mensen gewond. Goederenwagons van de trein ontspoorden vrijdagnacht. Er brak brand uit en via het bluswater kwamen chemische stoffen in het riool terecht. Via het riool kwamen giftige dampen ook in de huizen van omwonenden terecht.

bron: Treinreiziger.nl

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Broodtrommel » ma 06 mei 2013 12:49

Hier begint het weer, wat wordt ik daar toch moe van...
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door seinhuis » ma 06 mei 2013 14:41

Laten wij deze gevaarlijke goederen lekker per vrachtwagen vervoeren.

Waar het gevaar tot een ongeluk vele malen groter is.

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Broodtrommel » ma 06 mei 2013 16:23

En er dus ook meedere vrachtwagens nodig zijn... knipoog
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Avatar gebruiker
Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1626
Geregistreerd: do 10 jun 2010 19:28
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door John » ma 06 mei 2013 22:33

Broodtrommel schreef:Hier begint het weer, wat wordt ik daar toch moe van...

Het is helemaal niet verkeerd kritisch te kijken naar nut en noodzaak om dit soort chemische rommel honderden kilometers te verslepen door dichtbebouwd gebied en in beeld te hebben welke risico's daar aanhangen en met maatregelen te komen om deze risico's in te perken. Het is alleen weer jammer dat er eerst een groot incident moet gebeuren voordat de overheid en politiek wakker worden...

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron