Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door SuperGhost » di 07 mei 2013 09:46

Je moet ook kijken naar hoeveel goederentreinen er zijn en met name bij Barendrecht (en in iets mindere mate ook Dordrecht, aangezien een deel al voor Dordrecht afslaat de Betuweroute op) zijn dat er natuurlijk erg veel.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Nieuws » di 07 mei 2013 10:46

Machinist Wetteren reed dubbel zo snel als toegelaten

7 mei 2013

Alles wijst erop dat de Nederlandse bestuurder van de goederentrein in Wetteren meer dan dubbel zo snel reed als was toegelaten. De machinist negeerde een remsignaal en trok in plaats daarvan verder op. Zelf besefte de machinist die stuurfout pas luttele seconden voor het ongeval. Dat blijkt uit de inhoud van zijn noodoproep vlak na het ongeval, waarop De Morgen de hand kon leggen. "O jeetje, ik heb het sein gemist."

De machinist deed zaterdagochtend iets over 2 uur een noodoproep naar het bevoegde seinhuis. Met trillende stem legt de Nederlander uit dat hij zopas ontspoord is. Als de operator vraagt wat er is gebeurd, verklaart hij dat hij te snel heeft gereden. "Ik ben te hard door de wissels gegaan. Ik heb waarschijnlijk het sein gemist."

Ook het gerechtelijk onderzoek toont aan dat de machinist zaterdagnacht te snel reed. Dat bevestigen verschillende bronnen bij de spoorwegen. Bij het naderen van de wissel reed de machinist zowat 80 kilometer per uur. Een waarschuwingssein, bijna anderhalve kilometer voor de wissel, gaf aan dat de machinist moest afremmen tot 40 kilometer per uur. Dat heeft de bestuurder niet gedaan. Integendeel. Metingen tonen aan dat de machinist zelfs nog harder begon te rijden.

Op 100 meter voor de wissel zag de machinist plotseling een tweede sein. Daarop stond het cijfer '4', spoortaal voor 40 kilometer per uur. Pas dan besefte de bestuurder dat hij een vergissing had begaan. Metingen tonen aan dat de man op dat moment een bruusk remmanoeuvre heeft uitgevoerd.

Bron: De Morgen

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door John » di 07 mei 2013 12:35

SuperGhost schreef:Je moet ook kijken naar hoeveel goederentreinen er zijn en met name bij Barendrecht (en in iets mindere mate ook Dordrecht, aangezien een deel al voor Dordrecht afslaat de Betuweroute op) zijn dat er natuurlijk erg veel.

Het aantal hoeft geen probleem te zijn. Als het bovenstaande verhaal klopt dan had dit risico ingeperkt kunnen worden met een moderner beveiligingssysteem dat er voor zorgt dat de trein niet met een veel te hoge snelheid door wissels kan rijden. Vooral op baanvakken waar treinen met gevaarlijke stoffen rijden zou het invoeren daarvan prioriteit moeten hebben. Menselijke fouten zijn namelijk niet 100% uit te sluiten.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door SuperGhost » di 07 mei 2013 16:26

Ik bedoelde dat als er veel treinen rijden, het rendabeler is om een aparte goederenspoorlijn aan te leggen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Nieuws » di 07 mei 2013 19:03

Vrees voor grote evacuatie rampplek Wetteren

7 mei 2013

WETTEREN (ANP) - Zo'n 3000 tot 4000 mensen in het centrum van Wetteren, waar afgelopen weekend een trein met gifstoffen ontplofte, moeten rekening houden met evacuatie. Ze moeten voor de zekerheid een noodpakket met kleding en eventuele medicatie klaarleggen voor het geval ze moeten vertrekken.

Dinsdag aan het begin van de avond stortregende het in de Vlaamse plaats. Hierdoor bestaat de kans dat gifstoffen zich verder verspreiden door het rioleringsstelsel. Hulpdiensten doen permanent metingen. Daar hangt vanaf of en waar mensen hun huis moeten verlaten.

Gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen Jan Briers zegt dat de voorbereiding op een evacuatie een voorzorgsmaatregel is. De kans is volgens hem klein dat de evacuaties nodig zijn, maar hij wil geen enkel risico nemen.

Bron: Metro

Nieuws
Medewerker Forum
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Chrisdb » di 07 mei 2013 23:31

Tsja, dat krijg je ervan als je je als DB Schenker als beursgenoteerde onderneming gaat gedragen en de machinist zodanig onder druk zet qua tijd-target die hij moet halen zodat dit gebeurde, alleen maar omdat de aandeelhouders anders 'huilie huilie' gaan doen.
Althans, dit is waar ik simpelweg vanuit ga.
Ik weiger te geloven dat de machinist in kwestie heeft zitten slapen, het niet door had, etc.

Welkom op de Vrije Markt.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door John » di 07 mei 2013 23:36

Hopelijk werk je niet als rechter? Het bedrijf DB Schenker veroordelen zonder dat de feiten op tafel liggen is echt te vroeg.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door seinhuis » wo 08 mei 2013 00:21

Hoe gaat het met de macinist? Heeft hij het ongeluk overleeft?

Het vervelende is dat dit voor heeft gedaan midden in een woonwijk. Anders was de vervolgen niet groot geweest.

seinhuis
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door AlexNL » wo 08 mei 2013 02:07

De machinist heeft het ongeluk overleefd, volgens De Morgen heeft hij vrijwel meteen na de ontsporing de treindienstleider gebeld en gezegd dat hij een fout heeft gemaakt (sein gemist).

Om nu meteen heel DB Schenker te gaan veroordelen gaat mij echt te ver.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door groningen » wo 08 mei 2013 02:24

Waarom heeft de beveiliging niet ingegrepen?
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Bordensteker » wo 08 mei 2013 04:19

seinhuis schreef:Hoe gaat het met de macinist? Heeft hij het ongeluk overleeft?

Het vervelende is dat dit voor heeft gedaan midden in een woonwijk. Anders was de vervolgen niet groot geweest.
Je vragen hebben mij nog wat aan het denken gezet, waarbij ik ook eens wat langer naar de luchtfoto’s heb zitten kijken.

[vermoedmodus]
De twee locs zijn niet ontspoord en eigenlijk niet echt met de brand in aanraking gekomen, denk ik. En de machinist is daardoor met de schrik vrij kunnen komen, daar heeft-ie nog best geluk mee gehad. Ik ben benieuwd of de koppeling losgeraakt is door breuk, of doordat de kantelende en inbufferende wagens de koppelingbeugel op een andere manier uit de haak geslagen hebben. Maar ik geloof niet dat de machinist zelf nog heeft kunnen ontkoppelen, zoals al ergens beweerd is, want dan zou de voorste wagen dus pas daarna in de sloot zijn gezakt ...

Doordat de locs remmend door de wissels het normaalspoor opreden, terwijl de voorste wagens tevens ontspoorden, losbraken en in brand vlogen, zijn de locs al remmend pas een flink stuk verder stil komen te staan dan de ineens geblokkeerde wagens. De eerste drie wagens zijn snel stil komen te staan of liggen, en de volgende drie zijn in zig-zag opstelling overdwars erachter komen te staan of liggen. Als je goed kijkt zie je dat het voorste draaistel van de zevende wagen ook al uit de rails aan het lopen was (naar rechts).

De brand is niet zo’n uitgestrekt gebied gaan bestrijken doordat de trein zelf zo lang was*, maar doordat de brandende vloeistoffen (in de steeds voller wordende spoorsloot) naar voor en naar achter hebben kunnen wegstromen. En door de ZZW wind. Dat verklaart ook dat het achterste niet-ontspoorde deel van de trein (vijf wellicht allemaal ledige staalrollenwagens plus achteraan één andere wagen met twee ketelcontainers) duidelijk door zich uitbreidend vuur en hitte is aangetast, en ook dat de berm zo kaalgebrand is.
* Ik schat de treinlengte globaal op (2 x 15) + (5 x 17) + (2 x 20) + (5 x 17) + (1 x 20) = pakweg 260 meter.

De wagens zijn eigenlijk nog redelijk in het vrije veld gestopt, dus eigenlijk juist niet midden in een woonwijk, maar de ellende kwam daar dichter bij doordat het vuur veel verder is uitgelopen, en toen gingen de gevaarlijke vloeistoffen en bluswater helaas ook nog ergens het riool in. Als je dan bedenkt dat de vloeistoffen naar beneden stromen, maar het zich onderweg vormende blauwzuurgas deels meegesleurd wordt en deels omhoog probeert weg te stromen, dan heb je dus in de woonwijk een heel groot en onhandelbaar probleem. Zie ook het kaartje in http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?p=190272#p190272 .
[/vermoedmodus]

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Chrisdb » wo 08 mei 2013 07:41

John schreef:
Hopelijk werk je niet als rechter? Het bedrijf DB Schenker veroordelen zonder dat de feiten op tafel liggen is echt te vroeg.

Nee, maar werk in de mediasector en er komt bij ons dus redelijk wat over dit ongeluk voorbij.
Een collega van me heeft een heel dossier over de werkdruk van NL machinisten bij DBS... Je kunt er donder op tegen zeggen dat deze machinist ook onder een gigantische druk stond. Bovendien is DBS al vaker in opspraak gekomen rondom treinongevallen. Check de nieuwssites in België/NL erop na zou ik zeggen...
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Klaasje » wo 08 mei 2013 10:14

Chrisdb schreef:Nee, maar werk in de mediasector en er komt bij ons dus redelijk wat over dit ongeluk voorbij.

Daar is men ook heel goed in het trekken van voorbarige conclusies. Dat zeggen werkt niet echt in je voordeel.

Een collega van me heeft een heel dossier over de werkdruk van NL machinisten bij DBS... Je kunt er donder op tegen zeggen dat deze machinist ook onder een gigantische druk stond. Bovendien is DBS al vaker in opspraak gekomen rondom treinongevallen. Check de nieuwssites in België/NL erop na zou ik zeggen...

Goed, de werkdruk is hoog, dat geloof ik wel, ik geloof ook best dat het meespeelt maar het is nooit de hoofdoorzaak. En de opspraak gaat meestal over papierwerk. Papierwerk voorkomt in het algemeen geen ongeval.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Vinny » wo 08 mei 2013 20:33

Daarnaast roepen vakbonden al dat de werkdruk te hoog is als er regelmatig pauzes voorkomen van 29 minuten en 59 seconden, als in de CAO minimaal 30 minuten is afgesproken knipoog

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door AlexNL » wo 08 mei 2013 21:20

groningen schreef:Waarom heeft de beveiliging niet ingegrepen?

Omdat de in België gangbare beveiligingssystemen dat helemaal niet kunnen. De volgende systemen zijn gangbaar:
- Memor (ook bekend als Crocodile): bij het passeren van een geel sein gaat er een lampje branden. De machinist moet op een knop drukken om te bevestigen dat hij het sein heeft gezien. Er is geen enkele snelheidscontrole, en er wordt ook niet ingegrepen bij het passeren van een rood sein.
- TBL1+, uitrol hiervan is versneld na het ongeval in Buizingen. Installatie in krachtvoertuigen is vrijwillig. Bij het passeren van een geel sein hetzelfde als bij Memor. Bij het naderen van een rood sein wordt op 300 meter afstand gecontroleerd of de snelheid max. 40 km/h is. Bij passage van een rood sein wordt de trein stilgezet. Er is verder geen enkele controle van snelheid.

Memor en TBL1+ komen het meeste voor in België. Daarnaast is er nog TVM actief op HSL 1 (Brussel - Frankrijk), en ligt er op een paar plaatsen TBL2 (o.a. HSL 2, Leuven - Luik).

Infrabel is bezig met het uitrollen van ERTMS in heel België, maar het gaat nog vele jaren duren voordat het netwerk is uitgerust met ERTMS. Tot die tijd kan een tweede 'Wetteren' of 'Pécrot' zich voordoen.

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door SuperGhost » wo 08 mei 2013 23:58

Vinny schreef:Daarnaast roepen vakbonden al dat de werkdruk te hoog is als er regelmatig pauzes voorkomen van 29 minuten en 59 seconden, als in de CAO minimaal 30 minuten is afgesproken knipoog
Tja, maar als de bazen gaan klagen als je een seconde te weinig werkt, dan is het ook logisch dat de vakbonden gaan klagen als je 1 seconde te weinig pauze krijgt...

SuperGhost
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door Vinny » do 09 mei 2013 09:19

Ik heb de vakbonden in de OV sector echter zelden op geloofwaardigheid kunnen betrappen. Als je het vergelijkt met de arbeidsvoorwaarden en de salariëring van vergelijkbare takken van sport: vrachtwagenvervoer en de touringcar business dan valt op dat in de OV sector de pauzes langer zijn, de salarissen hoger, de secundaire arbeidsvoorwaarden beter, en de werkdruk lager.

laughing

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Ketelwagens ontspoord en in brand gevlogen in België door ibodejoode » do 09 mei 2013 20:20

Eerst het onderzoek afwachten voor conclusies getrokken worden over werkdruk machinist, DBS, baankennis e.d.

Even terug naar het ongeluk op de Singelgracht in Amsterdam vorig jaar: Daar werd ook van alles gezegd over de planning van de dienstregeling, de beveiliging en o.a. de machinist. Maar uit dat onderzoek blijkt heel duidelijk hoe het ongeluk kon gebeuren. Het was in ieder geval een ervaren machinist met goede baankennis en verder gezond. Toch heeft hij een (rood)sein over het hoofd gezien.

We moeten niet vergeten dat machinisten miljoenen keren per dag seinen / wissels passeren en dan is het aantal gemiste of verkeerd geïnterpreteerde seinen gelukkig verwaarloosbaar klein. Nu nog een tandje erbij met de beveiliging, want die backup is er blijkbaar in Belgie voor dit soort trajecten niet, (in Nederland zie Singelgracht ook niet) en dan kan die heel enkele keer van menselijk falen ondervangen worden.

ibodejoode
Ontvangen Bedankjes: 1 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer