Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Registratie gevaarlijke stoffen

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Registratie gevaarlijke stoffen door wimk » di 07 mei 2013 08:36

Deze vraag kwam bij mij boven naar aanleiding van het ongeluk in Wetteren/Schellebelle in Belgie.

Vroeger, toen er nog maar e-e-n spoorwegbedrijf was, toen was de wereld simpel. De NS vervoerde over sporen van NS met een loc en een machinist van NS. Maar we hebben tegenwoordig vele, kleine vervoerders, ieder met eigen procedures.

Ik kan me voorstellen dat er , als er een ongeluk met een goederentrein gebeurt, dat de brandweer binnen 10 minuten wil weten wat er in de verongelukte trein wordt vervoerd. Kun je met water blussen of met schuim, is het toxisch, kan het ontploffen, kortom, de brandweer wil informatie die van belang kan zijn bij het blusplan. Er hangen wel van die oranje borden met gevarenklasse aan een wagen, maar als de branweer eerst in de verwrongen hoop staal alle oranje borden moet gaan lezen, dan gaat het toch niet zo goed.

Er zijn vele partijen. Een trein van vervoerder A rijdt onder verantwoordelijkheid van maatschappij B met goederenwagens van vervoerder C, geladen door verlader D, met een locomotief van maatschppij E en een machinist van inhuurbedrijf F over spoor van netwerk G door buitenland H.

Mijn vraag: is er e-e-n centraal adres waar informatie over de vervoerde stoffen binnen 10 minuten boven water is te halen? En hoe zit dat bij grensoverschrijdende treinen?

wimk
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Bordensteker » di 07 mei 2013 11:30

Ja. En: idem.

De infrastructuurbeheerder (ProRail, resp. Infrabel) moet deze informatie op een centraal punt ter beschikking hebben, anders gaat de trein niet weg. In België is dat dag en nacht het onderdeel Traffic Control, dat de machinist met één druk op de Europees gestandaardiseerde oproepkeuzeknop "1" op de GSM-R kan bereiken, nog even afgezien van de alarmknop zelf.

En de treinchef (bij goederentreinen is dat de machinist) heeft daarnaast de beschikking over een remmingsbulletin met als aanhangsel de wagenlijst, waar voor elke wagen informatie is opgenomen over de vervoerde gevaarlijke stoffen.

Als de wagens vernield door elkaar liggen en je kunt er al niet meer dichtbij naderen, dan heb je inderdaad wel een probleem. Op de luchtfoto was hier de volgorde nog wel te herkennen, maar vanaf de grond in het donker is een heel ander verhaal.

Bordensteker
Medewerker NMBS
Medewerker NMBS
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Broodtrommel » di 07 mei 2013 17:16

Naar mijn weten worden alle wagenlijsten ook naar ProRail gestuurd, zodat ze beschikbaar zijn voor dergelijke calimiteiten (kan iemand dit bevestigen?). Op de wagenlijsten staat ook welke wagen welk GEVI/UN nummer heeft, dit kan dus ook de machinist bij het alarmeren doorgeven, dat zijn trein gevaarlijke stoffen heeft en om welke GEVI/UN-nummers het gaat.

Dit zijn trouwens gewoon procedures uit het handboek van de machinist en tevens waarschijnlijk ook onderdeel van je opleiding 'gevaarlijke stoffen' (welke ik nog moet doen, dus ik kan daar niet op antwoorden). Daarin wordt je gewoon geleerd hoe je een calimiteit met gevaarlijke stoffen op een zodanige manier alarmeert dat ook hulpdiensten hierop kunnen voorbereiden.

Als jij bijvoorbeeld weet dat jij een trein hebt waar een "X" in het GEVI-nummer staat, weet je dat dit gevaarlijk reageert met water en is het wel zeer gewenst als jij dit gelijk al doorgeeft - dan kan de brandweer daar rekening mee houden (lees: gebruiken van andere blusmiddelen).

Voor de rest spreek ik hier uit theoretische kennis en heb ik te weinig ervaring om hier 100% antwoord op te geven. Maar om het kort samen te vatten, ProRail heeft deze gegevens ter beschikking en anders zou de machinist de treindocumenten bij het evacueren bij zich moeten hebben.
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door PeeweeTM » za 18 mei 2013 20:26

Voor vertrek van een goederentrein moet de wagenlijst bij Prorail aanwezig zijn. Op de wagenlijst staan de gegevens van de trein, waaronder de wagennummers, de volgorde hiervan en per wagen de enkele gegevens van de eventuele gevaarlijke stoffen.
En het is de bedoeling, dat in 2014 dit ook van alle rangeerbewegingen bekend is.

Alleen als de wagenlijst bij Prorail bekend is, krijgt een goederentrein toestemming om te vertrekken.

Peter

PeeweeTM
Medewerker Shunter
Medewerker Shunter
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door zone5324bericht » za 18 mei 2013 20:33

uit eigen ervaring kan ik melden, dat machinisten ook bij rangeerbewegingen de wagenlijst met eventuele RID-gegevens bij zih moeten hebben...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Gilles » za 21 sep 2013 12:08

Hier kan ik inmiddels toevoegen dat vanaf 1 januari 2014 van alle wagens ergens op het openbare spoornet waar gevaarlijke stoffen in zitten bekend moet zijn waar ze zijn en wat er in zit (tot nu was van vooral rangeerdelen dat niet altijd even duidelijk - staat een wagen nog bij een klant of is die al op het emplacement). Dit wordt gelogd in een centrale database waar iedereen die dat moet weten op in kan loggen. Verplaatsingen van wagens op raccordementen moeten mbv een handterminal (app op een smartphone) worden gelogd, van treinbewegingen worden deze automatisch gelogd (eventueel kan de trdl hier nog handmatig in wijzigen).

Op dit moment loopt daarover een proef om de laatste kinderziektes er uit te halen op de Botlek, Pernis en Venlo.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door zone5324bericht » za 21 sep 2013 14:03

ga er alleen maar wel vanuit, dat het nog een hele tijd zal duren, voordat iedereen die app naar behoren zal gebruiken.

veel ouder personeel kan of wil niet aan de digitale wereld en als het regent is het niet verstandig om de smartphone te gaan gebruiken. bij extreme koude werkt die gsm zelfs vaak niet eens.

ze hadden beter kunnen kiezen voor het inbouwen van een gps-zender in elje wagen, want dan zijn die dingen over het hele traject te volgen.
nu is het een Nederlands idee waarvan nog niet zeker is of andere landen er in mee zullen gaan...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Gilles » ma 23 sep 2013 17:34

Al zit er een GPS zender in iedere wagen dan weet je nog niet wat er precies inzit. Overigens zijn veel wagens al voorzien van een GPS zender, om alle wagens die misschien wel ooit eens een keer in Nederland zouden kunnen komen van zo'n ding te voorzien is een stuk duurder...

Overigens zal iedereen er wel mee aan de slag moeten, vervoerders die zich er niet aan houden lopen grote kans dat IL&T hun concessie om te mogen rijden het net intrekt (als ze al niet failliet zijn gegaan van de dwangsommen die ze hebben gekregen).

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door zone5324bericht » ma 23 sep 2013 19:06

personeel in de rangeerdienst moet als ik het goed begrepen heb bevestigen en/of met de app verplaatsen van de wagens, zodat die in het systeem op het juiste spoor staan ge-/vermeld.
maar ik heb niets gehoord van dan ook meteen moeten controleren of er gevaarlijke stoffen in de lading zit.

als dit laatste wel zal moeten, gaan veel klussen nog langer duren en ongeacht of ILT het wil, zullen vervoerders dan echt gaan protesteren.

ook weet ik nu al, dat er genoegen mensen buiten gewoon zullen bevestigen, zonder te controleren.
of ILT moet echt overal ko,en controleren, anders zal het pas echt boven water komen als het mis gaat en systemen toch niet blijken te kloppen.

ik heb geen probleem met een app op de telefoon, maar vooral ouderen zijn al niet blij met die smartphone, laat staan, dat ze een app zullen gaan gebruiken, terwijl vroeger alles op papier ging.

met gps op alle wagens is te achterhalen waar een wagen staat en als de administratie z'n werk goed doet, is ook bekend in welke wagen welke lading zit, dus is zo te achterhalen waar de gevaarlijke stoffen dan staan...

ik wacht wel af wanneer we die app gaan gebruiken...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Gilles » di 24 sep 2013 20:03

Vandaag nog even gekeken naar het testprogramma, als je een wagennummer op een bepaald spoor zet dan zoekt het programma automatisch in de database met alle wagenlijsten naar inhoud van die wagen. Hoeft dus niet ingevoerd te worden door de rangeerder.

Als een rangeerder een treinnummer invoert (waar de wagens vanaf komen of in vervoerd gaan worden) krijgt hij in die app automatisch een lijst met de wagens. Die kan hij dus gewoon aanvinken en vervolgens aangeven waar hij ze heen zet.

Enige wat "men" moet leren is dat wagenlijsten voortaan direct moeten worden aangeleverd zodra die bekend zijn en niet meer 15 minuten voor vertrek.

Als ik het zo inschat dan valt de hoeveelheid werk dat een rangeerder er aan gaat hebben heel erg mee en is het een best makkelijk en overzichtelijk programma om mee te werken.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door zone5324bericht » di 24 sep 2013 23:27

ik merk het wel, maar als het allemaal zo eenvoudig is, lijkt me een gps-ontvanger op elke wagen nog steeds een betere oplossing, zodat zelfs binnen heel Europa alle gevaarlijke stoffen te volgen zijn.
en eigenlijk geldt dit dan meteen voor alle lading...

dan hoeft buiten personeel niets meer bij te houden voor "kantoorvolk"...knipoog

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door pe_pe » wo 25 sep 2013 00:02

Totdat de batterij van de gps-ontvanger leeg is dan...

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door zone5324bericht » wo 25 sep 2013 07:58

ja of met de app, totdat jet zo regent of koud is, dat de telefoon buiten niet goed meer te gebruiken is.
of de buitendienstmedewerker het te koud vind om de handschoenen uit te doen en dan (per omgeluk) of niet of verkeerde wagens in de app bevestigd...
knipoog

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Gilles » wo 25 sep 2013 10:38

Jullie rangeren zonder loc?

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door zone5324bericht » wo 25 sep 2013 19:36

wat heeft de loc ermee te maken?
we kunnen niet alles vanaf de loc doen hoor...
je zult om te moeten controleren echt wel langs de wagens lopen.
en regen en koude zijn dan niet altijd te voorkomen...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Gilles » wo 25 sep 2013 19:59

Dan weet je toch na je controleronde waar de wagens staan, welke volgorde etc. En dan kun je dat toch op de loc invoeren? Er wordt echt niet van je verwacht dat jij op de seconde af die wagens invoert in het systeem hoor.

Volgens mij maak je je nu op voorhand al druk over allerlei dingen die (nog) helemaal niet aan de orde zijn. Wacht nu eerst af wat de proef die nu loopt oplevert.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door zone5324bericht » wo 25 sep 2013 22:05

ik maak me er niet druk om, maar ik weet gewoon, dat er vooral ouderen zullen zijn, die zich er er nog minder druk om maken en dus niet serieus de app zullen gebruiken.

maar even wat anders.
we gaan dan bevestigen op welk spoor de wagens staan, maar niet waar.
met sporen van meerdere honderden meters lengte kan het heel veel schelen om te weten aan welke kant een wagen staat.
ik doel dan niet op v of a, maar aan bijv. noord- of zuidzijde van dat spoor.

met een gps-zender zou op enkele meters nauwkeurig zo gezien kunnen worden waar een wagen staat.

ik blijf dus de voorkeur geven aan zoiets, t.o. een vage app in handen van soms onwillend personeel...

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Registratie gevaarlijke stoffen door Gilles » do 26 sep 2013 23:26

Men wil weten op welk spoor en in welke volgorde de wagens staan. Ook ten opzichte van een referentie punt. Dus wagens op bv de Botlek of 1-2-3-4-5 is met 1 aan de Maasvlakte of Pernis zijde. Blijkbaar is dat voldoende.

Gilles
Medewerker ProRail
Medewerker ProRail

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer