Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Duitse doortrekking Betuweroute

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Duitse doortrekking Betuweroute door Harm » di 30 okt 2012 08:04

Duitsland moet afspraken over spoorlijn nakomen
------------------------------------------------------------------

maandag 29 oktober 2012 | 17:25Laatst bijgewerkt:29-10-2012 | 17:32

Duitsland moet het goederenspoor tussen Ems en Oberhausen zo snel mogelijk verdubbelen. Dat vinden D66, VVD en de SP in Overijssel.

Volgens de partijen ligt er al jarenlang een afspraak met de Duitse buren over deze spoorlijn, maar is er nooit serieus aan gewerkt. Wanneer de spoorlijn zou worden verdubbeld sluit deze beter aan op de Nederlandse Betuwelijn en is het niet nodig om een fors aantal meer goederentreinen door Overijssel te laten rijden.

Volgens de huidige plannen stijgt het aantal treinen op de Overijsselse Twentelijn en de Gelderse IJsselijn van 4 naar 80 goederentreinen per etmaal. Omwonenden maken zich grote zorgen over de schadelijke gevolgen zoals geluidsoverlast.

Debat volgende week

D66, VVD en SP proberen volgende week woensdag steun te krijgen van andere partijen voor hun initiatiefvoorstel. Doel is dat de provincie initiatief neemt om de Nederlandse en de Duitse overheid met elkaar om tafel te krijgen waarbij de eerdere afspraken nieuw leven worden ingeblazen. Het is volgens de initiatiefnemers zelfs niet uitgesloten dat de Nederlandse overheid samen met de provincie Overijssel en Gelderland gaat meebetalen aan de verbetering van het Duitse goederenspoor.

Alternatief is vervoer over water

Mocht het overleg over het verbeteren van de Duitse spoorlijn toch vastlopen, dan willen D66, VVD en SP dat onderzocht wordt of de Twentekanalen kunnen worden doorverbonden met het Duitse Dollardkanal en het Mittellandkanal. Op die manier kan veel goederen via het water worden vervoerd, in plaats van via het spoor en kan de overlast in Overijssel ook worden beperkt.

Bron: RTV Oost

Krijg het idee dat ze in Duitsland rustig afwachten tot er echt veel goederentreinen van/naar Betuweroute gaan rijden. Bovendien is de bestaande spoorlijn Emmerich - Oberhausen ook niet overbezet. Maar of dat bekend is? Ze gaan toch beginnen met de aanleg van de derde spoor of zijn ze er al mee begonnen?

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door groningen » di 30 okt 2012 09:22

Wat een hoog NIMBY-gehalte. Vrachtwagens mogen natuurlijk gewoon blijven rijden, maar ja; om nu een aparte spoorlijn voor vracht en 1 voor reizigers aan te leggen is een beetje duur. 80 Goederentreinen is dat niet een beetje teveel. Met de Ijssellijn bedoelen ze dan Zwolle - Deventer of Elst - Deventer. En over het Twentekanaal gesproken. Willen ze die verlengen dan mogen ze een kanaal van zo'n 75 kilometer bouwen en moeten ze serieus rekening houden met hoogteverschillen.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Betuweroute door Harm » di 30 okt 2012 10:05

Met de Ijssellijn zullen ze in dit geval Elst - Deventer bedoelen.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door SuperGhost » di 30 okt 2012 14:31

Harm schreef:Duitsland moet het goederenspoor tussen Ems en Oberhausen zo snel mogelijk verdubbelen. Dat vinden D66, VVD en de SP in Overijssel.

Volgens de partijen ligt er al jarenlang een afspraak met de Duitse buren over deze spoorlijn, maar is er nooit serieus aan gewerkt. Wanneer de spoorlijn zou worden verdubbeld sluit deze beter aan op de Nederlandse Betuwelijn en is het niet nodig om een fors aantal meer goederentreinen door Overijssel te laten rijden.
Ik denk dat nog steeds veel goederenvervoerders dan via Overijssel willen rijden, want dat is veel korter.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door groningen » di 30 okt 2012 21:01

Het schijnt dat goederentreinen maar verplicht moeten omrijden.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Betuweroute door Vinny » do 01 nov 2012 21:17

En over het Twentekanaal gesproken. Willen ze die verlengen dan mogen ze een kanaal van zo'n 75 kilometer bouwen en moeten ze serieus rekening houden met hoogteverschillen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kanaal_Almelo-Nordhorn
Gewoon dit kanaal weer openstellen voor de scheepvaart glimlach

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Betuweroute door seinhuis » vr 02 nov 2012 17:45

Was dit een serieuze opmerking?

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Betuweroute door Klaasje » vr 02 nov 2012 23:10

Hopelijk niet want het is niet helemaal geschikt voor het spul dat bijvoorbeeld in het Amsterdam-Rijnkanaal vaart.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Betuweroute door Vinny » vr 02 nov 2012 23:33

Aangezien dit een spoorforum is en geen kanalenforum wou ik er niet al te veel woorden aan verspillen. Maar. Een kanaal dat al gegraven is hoeft natuurlijk niet meer te worden aangelegd. Dat is toch niet zo moeilijk om te bedenken?

Natuurlijk kan er geen scheepvaart van de categorie Amsterdam-Rijnkanaal doorheen, maar dat heb ik ook nergens beweerd..., als je met weinig belastinggeld wel een verbinding wil terug hebben dan is het gewoon een kwestie van sluizen renoveren. Het is allicht goedkoper dan een spoorlijn. En als dat niet zo is: dan leggen we alsnog een spoorlijn aan. Goederen merken echt niet hoe ze getransporteerd worden, dus als dat goedkoop en milieuvriendelijk via wijze 1 niet lukt dan kan wijze 2 best een redelijk alternatief zijn instemmen

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Betuweroute door groningen » za 03 nov 2012 00:16

Het duitse Dollardkanal bestaat helemaal niet.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Betuweroute door SuperGhost » di 06 nov 2012 01:51

Vinny schreef:Natuurlijk kan er geen scheepvaart van de categorie Amsterdam-Rijnkanaal doorheen, maar dat heb ik ook nergens beweerd..., als je met weinig belastinggeld wel een verbinding wil terug hebben dan is het gewoon een kwestie van sluizen renoveren. Het is allicht goedkoper dan een spoorlijn.
Heb je dat ding wel eens nader bekeken? Daar past misschien net een roeibootje in!
Het kanaal is zeer smal, ondiep en om de zoveel meter is die onderbroken vanwege een 'oversteek' van een weg. Het water is dan alleen verbonden met een soort rioolbuisje. Daar kan echt geen (fatsoenlijke) scheepvaart door. Daarnaast heb je ook nog een onderbreking vanwege het riviertje de Dinkel.

Wil je dat kanaal geschikt maken voor dat soort goederenvervoer, dan moet je het kanaal 2x zo breed maken, moet je dus de parallelweg slopen en wat bebouwing en moet je al die wegen die over het kanaal lopen of afsluiten en de grotere wegen moet je dan een hoge brug/ophaalbrug of een tunnel geven. Dat wordt dus een erg dure operatie. En dan nog zul je hebben dat scheepvaart dan langzamer is en niets eens zo veel mee kunnen nemen, want zulke grote schepen passen ook weer niet door de Twentekanalen, voorbij Lochem slechts schepen tot max 1450 ton (wat natuurlijk niets is vergeleken met de schepen van tot de 18.000 ton die over de Waal kunnen/gaan.) Hoeveel kan een goederentrein meenemen, ik kon alleen die van de langste goederentrein in Frankrijk vinden (2400 ton)? Ik denk dat de capaciteit van een 'normale' goederentrein dan niet zo gek veel onder die van zo'n schip over de Twentekanalen zal liggen.

Zie hier voor de categorie schepen die over de wateren kunnen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Betuweroute door groningen » di 06 nov 2012 03:05

Ik heb op Wiki gevonden dat het Ems-Vechte kanaal, dat van Nordhorn naar de Eems loopt toegestaan is voor schepen van 12 meter lengte. Dit geldt sinds 14 november 2005. Niets over breedte, maar daar kunnen 2 schepen (en dan hoeven ze nog niet eens zeer breeed te zijn) elkaar niet passeren.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Betuweroute door John » wo 22 mei 2013 20:57


John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Betuweroute door pe_pe » wo 22 mei 2013 21:19

Zolang Nederland de afspraken uit het verdrag van Warnemünde aan z'n laars blijft lappen, doet Duitsland dat zeker: De buren hebben meer nadeel dan voordeel van een goede spoorverbinding voor goederen tussen de Rotterdamse haven en Duitsland.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Betuweroute door Vinny » do 23 mei 2013 00:13

Ach wij leggen het Twente-Mittelandkanaal ook niet aan. En in Zwitserland worden vrachtwagens zo ongeveer per kerende post teruggestuurd Duitsland in.

Heerlijk, die landen. Ze werken ook zo goed samen... ach nee

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Nieuws » di 23 jul 2013 16:20

Financiering Duitse deel Betuwelijn rond

23 juli 2013

De financiering van de aanleg van de goederenlijn tussen de Duitse steden Emmerich, vlak bij de Nederlandse grens, en Oberhausen is rond.

Minister-president Hannelore Kraft van de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen en de Duitse minister van Verkeer, Peter Ramsauer, tekenen woensdag de overeenkomst over de financiering van de lijn, die deel uitmaakt van de Betuwelijn tussen Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland.

Dat heeft het bestuur van de deelstaat dinsdag aan de Duitse regionale omroep WDR laten weten. De lijn tussen Emmerich en Oberhausen is 73 kilometer lang. De aanleg kost ongeveer 1,5 miljard euro.

Bron: NU.nl

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door pe_pe » di 23 jul 2013 16:25

De Herzogin Hedwigestrecke...

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door seinhuis » di 23 jul 2013 18:21

Word ook gelijk het spoor tussen Zevenaar en Emmerich meegenomen?

seinhuis
Berichten: 3975
Geregistreerd: vr 25 aug 2006 10:46
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron