Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Duitse doortrekking Betuweroute

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door groningen » di 23 jul 2013 20:07

Emmerich - Oberhausen is 61 kilometer.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Broodtrommel » wo 24 jul 2013 00:00

Ah gossie toch! Misschien aan gedacht dat Oberhausen groter is dan 1 punt? De lijn kan misschien nog verder doorlopen tot aan het einde van Oberhausen met knooppunten naar Oberhausen West, Oberhausen Osterfeld en dergelijke ...

Ik vind het trouwens wel jammer, want ik ben nooit zo'n fan geweest van het rijden op de Betuweroute tong naar buiten
Machinist Goederen VB \n ERTMS ? :: Wagenmeester ? :: Gevaarlijke Stoffen ?

Broodtrommel
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door groningen » wo 24 jul 2013 00:25

Eigenlijk moet iemand de hele dag tussen Emmerich en Oberhausen zitten en kijken hoe druk het is. Van Emmerich zijn er 2 treinen per uur naar Oberhausen (vlak achter elkaar; wat het nut daarvan is vraag ik mij af); verder 1 trein per uur op een vast patroon. Dan komt de ICE en wat rest zijn de goederentreinen. Vraag mij af of een derde spoor nodig is en wat een prijskaartje; 1,5 miljard euro. Per kilometer ruim 20 miljoen euro. Vooral rond Elten zullen er wat kunstwerken moeten liggen aangezien het tegen een helling ligt.

De 12 kilometer extra is natuurlijk van Emmerich tot aan de grens dan wel Zevenaar;. excuses daarvoor.

Het nieuws heeft ook Duitsland bereikt >

Betuwe-Linie kommt — droht Osterath mehr Lärm?

24 juli 2013

Die Finanzierung für den Ausbau der Betuwe-Linie auf der Bahnstrecke Emmerich–Oberhausen steht. Wie die Staatskanzlei NRW gestern mitteilte, sollen in den nächsten Jahren rund 1,5 Milliarden Euro in den Ausbau der 73 Kilometer langen Güterzugstrecke investiert werden. Davon werde das Land Nordrhein-Westfalen 450 Millionen Euro tragen, rund 746 Millionen Euro übernimmt der Bund. Die verbleibende Summe soll anteilig von Bahn und Dritten übernommen werden.

Für die Fortsetzung der neuen Niederländischen Eisenbahngüterstrecke ,,Betuwe-Linie" von Emmerich bis Oberhausen läuft zurzeit ein Planfeststellungsverfahren, da die Strecke um ein drittes Gleis erweitert werden muss, um die erforderliche Kapazität zu erreichen. Die Niederlande hatten vor anderthalb Jahren mitgeteilt, dass die für diese Strecke prognostizierte Zahl von Zugbewegungen nach oben korrigiert werden muss. Der Verkehrsclub Deutschland (VCD) geht davon aus, dass dies auch Auswirkungen auf die Strecke 2610 bei Osterath haben werde.

Es sei mit mehr Güterzugverkehr zu rechnen, sagte Hans Jörgens, Sprecher im Vorstand des VCD Düsseldorf/Mettmann/Neuss. Diese Einschätzung teilt die Meerbuscher Stadtverwaltung nicht. Heiko Bechert, Leiter des Umweltamtes: "Die Schienenverkehrsstrecke in Richtung Süden ist über Viersen geplant. Osterath wird davon nicht betroffen sein." Sorge bereitet der UWG-Fraktion die angestrebte Reaktivierung der Güterzugtrasse "Eiserner Rhein".

Sie fordert, dass Experten in der nächsten Sitzung des Planungsausschusses über den aktuellen Sachstand berichten. Das Land NRW und Bundesverkehrsminister Peter Ramsauer (CSU) haben unterschiedliche Vorstellungen von der Trassenführung.

Bron: Rheinische Post

Ik heb nog even nog naar de reisplanner gekeken.
Emmerich 14.36; 15.40; 16.36 Oberhausen 15.32; 16.32; 17.32
Arnhem 15.37 Oberhausen 16.24 (doorkomst Emmerich is rond 15.55)

Ik denk dat Emmerich - Oberhausen nu al een goederenlijn is. Wesel - Oberhausen heeft 2 treinen per uur extra.

groningen
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Roberta » wo 24 jul 2013 05:38

En waar ik me aan irriteer: dit is de tweede keer dat Nederland wegkomt met een spoor route die in het buitenland ongewenst is.
Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van een derde spoor: hoe dan ook, je het tussen beide rijrichtingen een onevenwichtige verhouding.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door SuperGhost » wo 24 jul 2013 15:07

Een spoorroute die in het buitenland ongewenst is?
Volgens mij willen de Duitsers juist heel graag een snelle goederenroute Rotterdam-Ruhrgebied. Dat is immers goed voor hun economie.
Ik denk alleen dat de Duitsers graag voor een dubbeltje op de eerste rij wilden zitten, dus wel Betuweroute, maar Emmerich-Oberhausen het liefst niet te veel aan doen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door pe_pe » wo 24 jul 2013 15:09

Een schip dat in plaats van naar Rotterdam naar Hamburg vaart is beter voor de Duitse economie.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door SuperGhost » wo 24 jul 2013 15:23

Hoeft niet perse lijkt me. Het zou wel goed zijn voor de plaatselijke economie in Hamburg, maar doordat het vervoer van goederen dan veel langer duurt (Rotterdam is een stuk dichterbij voor veel bestemmingen dan Hamburg én de afstand Rotterdam-Ruhrgebied is een stuk korter dan Hamburg-Ruhrgebied) kan het zomaar zijn dat de economische kosten hoger zijn dan de (lokale) economische winsten.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door groningen » wo 24 jul 2013 23:58

groningen
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Fabian-uit-DE » do 25 jul 2013 01:28

Roberta schreef:Ik vraag me ook af wat de meerwaarde is van een derde spoor: hoe dan ook, je het tussen beide rijrichtingen een onevenwichtige verhouding.

Het werkt tussen Rotenburg/W. en Buchholz (Nordheide) prima, het middenspoor wordt naar behoefte gebruikt.

Fabian-uit-DE
Medewerker DB Netz
Medewerker DB Netz
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door groningen » do 25 jul 2013 01:47

Dat extra traject is specifiek bedoeld voor Maschen. Verder is het een traject waar treinen 200 kilometer per uur rijden. In beide gevallen telt dit niet voor het traject Zevenaar - Oberhausen.

groningen
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Roberta » do 25 jul 2013 08:38

SuperGhost schreef:Een spoorroute die in het buitenland ongewenst is?
Volgens mij willen de Duitsers juist heel graag een snelle goederenroute Rotterdam-Ruhrgebied. Dat is immers goed voor hun economie.

Dat klopt, maar dan via Venlo (aansluiting op Rotterdam èn de industrie in Brabant, zonder omrijden).

Roberta
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door llama » do 25 jul 2013 10:55

groningen schreef:Dat extra traject is specifiek bedoeld voor Maschen. Verder is het een traject waar treinen 200 kilometer per uur rijden. In beide gevallen telt dit niet voor het traject Zevenaar - Oberhausen.

Het oorspronkelijke idee dat de ICE 200 km/h kan gaan rijden (daarvoor hoeven overigens niet alle 3 de sporen geschikt te zijn voor 200 km/h). Dit zat oa in de plannen opgesteld in 2003. Heeft iemand al kunnen vinden of dit nog steeds zo is?

In ieder geval worden de gelijkvloerse kruisingen weggehaald, dan zou je bijna zeggen: waarom niet?

llama
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Roberta » vr 12 sep 2014 09:31

Roberta
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Roberta » vr 19 dec 2014 11:50

Duitsland verbouwt tot aan de landsgrens. Dus hoe zit het nou met het stukje landsgrens — aansluiting Betuwelijn ???

Roberta
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Gereke » vr 19 dec 2014 14:30

Dat wordt 25kv.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Roberta » za 20 dec 2014 21:58

2 of 3 sporen, en wie gaat het bouwen en wanneer?

Roberta
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door Gereke » zo 21 dec 2014 12:21

Gewoon de huidige 2 sporen tot Emmerich. Er rijdt daar toch vrijwel niets.

Wanneer het gaat gebeuren precies? Geen idee. De komende jaren in ieder geval. Ik dacht dat dit jaar de aanbesteding is gestart(?).

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Duitse doortrekking Betuweroute door mat_64 » zo 21 dec 2014 16:02

TED: Tenders electronic daily schreef: Voor het werk gelden de volgende mijlpalen zoals ook zullen worden verwoord in het contract:

— Bedrijfsvaardige oplevering van OS ZvO: 31-12-2015

— Indienststelling 25 kV exclusief spoor EZ: 25-07-2016

— Indienststelling 25 kV op spoor EZ: 16-10-2016

Het blijkt hier niet uit, maarEmmerich-Zevenaar zou ik omgebouwd worden naar 3 sporen, omdat met het verkeer van de Betuweroute, de ICE, Abellio treinen en overige internationale (goeder-)treinen toch erg vol word.

Eigenlijk wel slim dat ze het ombouwen naar 25kV, op die manier bevorder je dat goederentreinen die via Emmerich rijden ook de Betuweroute nemen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Goederenvervoer