Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Zuidelijke aansluiting goederen Geleen

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Zuidelijke aansluiting goederen Geleen door wimk » ma 04 nov 2013 08:41

In Op de Rails las ik, dat men van plan is een aansluiting te maken op het goederenemplacement bij de DSM in Geleen vanuit zuidelijke richting. Treinen vanuit Belgiƫ-Maastricht kunnen dan zonder kopmaken (in Sittard) het goederenemplacement bereiken.

Kijk ik op de (Google maps) kaart, dan zie ik geen mogelijkheid. Het emplacement vormt de derde zijde van een driehoek tussen (personen)station Geleen-Lutterade en de Kerenshofweg. Zou je vanaf dat emplacement in zuidelijke richting willen vertrekken, dan moet je een scherpe bocht nemen naar de Kerenshofweg (zou nog net gaan, maar je komt ergens halverwege het emplacement uit, niet zo handig, maar ala, het gaat nog net), maar de hoek tussen Kerenshofweg en spoorlijn is gewoon haaks. In die oek staan ook nog olietanks en andere industrie, dus daar kun je geen hoekje afsnoepen.

Kortom, weet iemand hoe die aansluiting in zuidelijke richting is gedacht?

wimk
Bericht Re: Zuidelijke aansluiting goederen Geleen door pe_pe » ma 04 nov 2013 11:05

Het emplacement loopt helemaal door tot aan de overkant van de A2 langs het kanaal. Als de aansluiting zo wordt aangelegd als je schetst, kan het stuk tussen Geleen-Lutterade en de Kerenshofweg inderdaad niet zonder kopmaken bereikt worden, maar de rest van het emplacement wel. Ook een aftakking ter hoogte van de A76 en dan diagonaal richting Kerenshofweg lijkt niet onmogelijk.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Zuidelijke aansluiting goederen Geleen door mike77 » do 07 nov 2013 18:33

De bedoeling was (afgeketst, te duur knipoog ) direct aan de poort bij station Lutterade geelectrificeert aantakken op nieuwe sporen aan de Krawinkel zijde van de lange loods een overgave emplacement, en aansluitend vlak voor de overweg in de Kerenshofweg weer aantakken op de lijn naar Maastricht.
Hele nieuwe aansluiting zou dus parallel lopen aan de hoofdlijn.

Echter vanwege de kosten, overlast (verplaatst van Sittard naar de wijk Krawinkel) en vergunningen is deze variant afgeketst.

Men kijkt nu naar de vooroorlogse variant.
Aftakken aan het einde van perron Lutterade (zijde Sittard) naar een spoor tussen het hoofdspoor en de huidige aanluiting in. Er zijn dan nagenoeg geen problemen met overlast en vergunningen. Kijk op sporenplan in de oude tekeningen en het spreekt voor zich...

mike77
Bericht Re: Zuidelijke aansluiting goederen Geleen door wimk » vr 08 nov 2013 09:38

Beste mensen,

Bedankt voor beider uitleg. Maar ik snap er geen bal van. In mijn beleving ging het om een directe aansluiting, om komend vanuit Maastricht direct, dus zonder keren, naar het DSM-emplacement te kunnenrijden. Bij het station van Lutterade is de haakse hoek te klein om daar een lus te leggen, zoals eerder weergegeven, en bij de Kerenshofweg is er volgens mij ook geen ruimte.
Mike77 heeft het over de lange loods en de Krawinkel, maar beide begrippen zijn mij onbekend.

Begrijp ik Mike77 goed, dat het dus niet de bedoeling is rechtstreeks vanuit het zuiden het emplacement op te rijden, maar dat het de bedoeling is dat er een soort keerspoor gaat komen? En dan achteruit terugsteken naar de DSM (of met een tweede loc getrokken worden)?

Groet,
Wim K

wimk
Bericht Re: Zuidelijke aansluiting goederen Geleen door mike77 » vr 08 nov 2013 17:08

wimk schreef:In mijn beleving ging het om een directe aansluiting, om komend vanuit Maastricht direct, dus zonder keren, naar het DSM-emplacement te kunnenrijden.
Ja, dat klopt. Vanuit Maastricht, direct na de Kerenshofweg, de site op. Het overgave emplacement zou dan wel parallel aan de hoofdlijn komen te liggen.
wimk schreef:... het dus niet de bedoeling is rechtstreeks vanuit het zuiden het emplacement op te rijden, maar dat het de bedoeling is dat er een soort keerspoor gaat komen? En dan achteruit terugsteken naar de DSM (of met een tweede loc getrokken worden)?
Dat is correct! Ze gaan nu kijken of deze variant mogelijk is...
Oftewel zoals ik al zei, terug naar de oude situatie: http://www.sporenplan.nl/html_nl/sporenplan/ns/ns_65/hrl.html
Alleen nu zou het wissel naar de aansluiting aan de zijde sittardse zijde van station Lutterade komen.

mike77

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer