Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

NS Spooraansluitingen

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht NS Spooraansluitingen door jcvjcvjcvjcv » vr 10 jan 2014 21:08

Edit John: Afgesplitst van Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland

Wellicht niet heel relevant voor het topic, maar weet iemand hier meer van:
http://www.radiohengelotv.nl/verbazing- ... item?14967

Er is met verbazing gereageerd op het plotselinge besluit van de NS om het beheer van het AKZO-spoorlijntje langs de Kuipersdijk in Hengelo af te stoten. Volgens de NS is de enige mogelijkheid om het spoortje in stand te houden, dat AKZO-Nobel het beheer zelf op zich neemt. Het bedrijf doet dat waarschijnlijk niet waardoor het spoorlijntje mogelijk zal verdwijnen. De politiek reageert verbaasd omdat onlangs nog fors is geïnvesteerd om de gevaarlijke en gladde kruising met de fietsnelweg F35 veiliger te maken. ‘Die uitgave hadden we ons kunnen besparen’, is nu een veel gehoorde opmerking. Of het spoortje ook daadwerkelijk opgeruimd wordt, is nog niet duidelijk.

jcvjcvjcvjcv
Berichten: 999
Geregistreerd: di 14 sep 2010 23:01
Woonplaats: ----
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » vr 10 jan 2014 21:50

Hier staat iets meer over hoe de vork in de steel zit.

Ik had nog nooit van "dochterbedrijf NS Spooraansluitingen" gehoord. Merkwaardig dat dat bij de NS is gebleven en niet naar ProRail is gegaan bij de opsplitsing. Die fabrieksspoorlijntjes hebben werkelijk niets met reizigervervoer te maken.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door mat_64 » za 11 jan 2014 04:52

Tijd voor kamervragen, zou ik zeggen.
Maar even zonder dollen dit onderdeel zou naar ProRail of KeyRail moeten gaan.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door pe_pe » za 11 jan 2014 14:38

nsspooraansluitingen.nl schreef:Dit is NS Spooraansluitingen

NS Spooraansluitingen is in Nederland de grootste onafhankelijke railprovider van bedrijfssporen, gespecialiseerd in ontwerp, aanleg en beheer. NS Spooraansluitingen verhuurt en beheert circa 300 km spoor en 1200 wissels bij ongeveer 250 bedrijven in Nederland. Klanten zijn overwegend ondernemingen die een economisch en/of strategisch belang hebben bij het vervoer van goederen per spoor.

NS Spooraansluitingen B.V. is een volle dochter van de Nederlandse Spoorwegen N.V. en opereert in een concurrerende markt. De kracht van NS spooraansluitingen schuilt in de combinatie van advies/ontwerp, uitvoering en beheer van een spooraansluiting. Dit wordt ondersteund door een slagvaardige netwerkorganisatie waarin de uitwisseling van kennis, vaardigheden en 'best practices' centraal staan.
Volgens dit bericht uit 2008 is destijds de mogelijkheid onderzocht om NS Spooraansluitingen over te hevelen naar Prorail. ProRail vond dat het paste binnen haar activiteiten, maar het ministerie wilde niet meewerken, omdat ze vonden dat spooraansluitingen geen overheidstaak zijn. (Waarom dan wel bij de NS? zich iets afvragen)

Het verbaast me dat er kennelijk nog 300 km aan spooraansluitingen ligt. Zitten daar soms ook goederensporen bij stations bij? Mijn indruk dat er meer en meer spooraansluitingen werden opgebroken klopt dan weer wel: in 2008 werd nog gesproken van 320 aangesloten bedrijven, nu zijn het er nog maar 250. De VVD heeft inmiddels kamervragen gesteld over het staken van de spooractiviteiten van Husa. Het lijkt me nuttig om ook eens iets breder te kijken waar de afkalving van het goederenvervoer per spoor vandaan komt. Is dat echt alleen omdat kleinschaliger vervoer (per vrachtwagen e.d.) beter aansluit bij de huidige behoeften van bedrijven, of wordt het spoor uit de markt geprijsd door bijvoorbeeld milieurestricties, veiligheidseisen en/of een ontmoedigende tariefstructuur?

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door mat_64 » za 11 jan 2014 16:21

Kijk maar eens bij wegwijzers op de website van ze, dan zie je wat er allemaal onder valt.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Goederenverkeer Betuweroute <> Oost Nederland door jcvjcvjcvjcv » zo 12 jan 2014 02:10

Daar staat niet bijster veel bij; zeker geen 200+

jcvjcvjcvjcv
Berichten: 999
Geregistreerd: di 14 sep 2010 23:01
Woonplaats: ----
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten


cron