Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Barneveld wil containeroverslag

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Barneveld wil containeroverslag door Nieuws » do 16 jan 2014 21:16

Barneveld wil containeroverslag

16 januari 2014

BARNEVELD - De gemeente Barneveld gaat bij het Rijk, de NS en de provincie lobbyen voor de aanleg van een railterminal voor de overslag van containers. Dat meldt de gemeente op basis van een haalbaarheidsstudie.

Daaruit blijkt volgens de gemeente dat veel bedrijven in en rond Barneveld het nut van zo'n overslag inzien en die willen gebruiken. Zo'n overslag is belangrijk voor betere doorstroming op de snelwegen en de werkgelegenheid, aldus de gemeente. Volgens de gemeente is de overslag van 40.000 containers en 130.000 ton bulktransport haalbaar. In het algemeen geldt dat een terminal rendabel is bij zo'n 20.000 tot 30.000 containers, aldus de gemeente. De in Barneveld geplande terminal zit daar dus fors boven.

Terminal hard nodig
De gemeente stelt dat in de huidige situatie de bereikbaarheid van de gemeente, de bedrijven en de regio Food Valley in zijn algemeenheid onder druk staat. 'De Railterminal Barneveld biedt bedrijven de mogelijkheid om goederen per spoor te vervoeren; naar Barneveld of vanuit Barneveld en vanuit en naar alle windstreken. Dat is goed voor de lokale en regionale economie, de doorstroming op het wegennet met name in het midden en westen van ons land en het milieu.' De gemeente gaat een businessplan opstellen dat zal worden besproken met het lokale en regionale bedrijfsleven en de provincie Gelderland.

Bron: Omroep Gelderland

Nieuws
Medewerker Forum
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door mat_64 » vr 17 jan 2014 01:27

Ik vraag me af waar ze die dan zouden willen hebben. Aan de lijn Amersfoort-Apeldoorn of aan het kippelijntje? Het eerste lijkt me het makkelijkste in te passen. Bij voorbeeld ten oosten van de wijk Hazelaar met een doorgetrokken Mercuriusweg voor de ontsluiting.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door SuperGhost » vr 17 jan 2014 01:33

Aan het HRN natuurlijk, want die loopt dwars door dat grote industriedorpje Harsselaar (ja, dat is officieel een eigen kern) heen, terwijl de Valleilijn na station Barneveld Noord alweer dat industriedorpje verlaat, dus dan lig je al snel van de bedrijven af. Dat zou niet erg praktisch zijn (nog naast de belemmeringen van het enkelspoor en het moeten kopmaken om ri. Apeldoorn-Duitsland te kunnen)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door mat_64 » vr 17 jan 2014 03:44

Duitsland had ook via Ede en Arnhem gekund.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door groningen » vr 17 jan 2014 09:40

Ik zie totaal geen ruimte in Barneveld. Misschien bij dat zandverwerkingsgebied in het oosten (Grote Bosweg).
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door pe_pe » vr 17 jan 2014 12:26

Inventarisatie Railterminal Barneveld schreef:Tevens is op uitdrukkelijk verzoek gevraagd om de bestaande ‘Valleilijn’ (spoorlijn Amersfoort-Ede Wageningen) operationeel te behouden voor multimodaal transport.
Op basis van die cryptische zin zou ik denken dat ze een lokatie gaan zoeken ten westen van de aansluiting.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door mat_64 » vr 17 jan 2014 15:06

Iets dergelijk dacht ik wel. Het gaat eigenlijk om het tweesporig maken van de Valleilijn af te dingen..

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door SuperGhost » vr 17 jan 2014 17:30

mat_64 schreef:Duitsland had ook via Ede en Arnhem gekund.
Maar ik denk dat je gelijk hebt.
Klopt, maar dat kan dan alleen 's nachts, want anders zit de Valleilijn al volgepland met reizigerstreinen.

Bij station Barneveld Centrum zit ook nog een goederenaansluiting (die ook gebruikt wordt) en die kunnen ook alleen maar 's nachts ritten uitvoeren. Dat is echter maar één bedrijf, je kunt denk ik wel nagaan dat dat voor een hele containeroverslag niet praktisch zal zijn.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door mat_64 » vr 17 jan 2014 17:50

Het zou kunnen als het traject tweesporig word.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door SuperGhost » vr 17 jan 2014 18:13

daar ga ik niet zo snel van uit. Dubbelspoor bij station Ede Centrum om een kwartiersdienst mogelijk te maken doen ze al heel moeilijk over.

SuperGhost
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door mat_64 » vr 17 jan 2014 18:25

Maar Barneveld wil het wel dat is ook waarom ze het ook op een te hoge verkeersdruk gooien dan kan er ineens een hoop meer.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door SuperGhost » vr 17 jan 2014 19:36

Barneveld (samen met Ede, Gelderland, Connexxion en de regio) wil ook perrons voor Barneveld Noord op de lijn naar Apeldoorn en dat is veel goedkoper en dat lukt ze ook niet...
Barneveld wil ook dat de Valleilijn gaat doorrijden naar Utrecht, maar dat lukt ook niet...
Barneveld wil ook dat de Valleilijn gaat doorrijden naar Arnhem, maar dat lukt ze ook niet...

Dus dat Barneveld iets wil is nog lang geen garantie dat het ook gebeurd knipoog

SuperGhost
Bericht Re: Barneveld wil containeroverslag door Roberta » za 13 sep 2014 09:32

SuperGhost schreef:Barneveld (samen met Ede, Gelderland, Connexxion en de regio) wil ook perrons voor Barneveld Noord op de lijn naar Apeldoorn en dat is veel goedkoper en dat lukt ze ook niet...
Barneveld wil ook dat de Valleilijn gaat doorrijden naar Utrecht, maar dat lukt ook niet...
Barneveld wil ook dat de Valleilijn gaat doorrijden naar Arnhem, maar dat lukt ze ook niet...

Dus dat Barneveld iets wil is nog lang geen garantie dat het ook gebeurd ;)

En de NS heeft het HRN, dus van eerlijke concurrentie is geen sprake.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer