Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Goederenvervoer

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Interessante examenvraag

Nieuws, vragen en discussies over het goederenvervoer per spoor.

Plaats een reactie

Bericht Interessante examenvraag door GlenSpey » di 03 mei 2016 18:13

Dag allen,

Een aantal jaar geleden had ik op mijn VVRV examen goederen de volgende vraag:

U nadert een H-sein. U bent geen zware goederentrein. U twijfelt aan uw tractievermogen in verhouding tot het treingewicht. Wat doet u?

A) Stoppen
B) Doorrijden want dit sein is enkel voor treinen zonder ATB
C) Stoppen en treindienstleider telefonisch om toestemming vragen om te passeren
D) Doorrijden want het sein is enkel voor zware, aangewezen goederentreinen

Zat mijn hoofd eens te breken over deze vraag, maar kan zelf niet tot het juiste antwoord komen. Kan het antwoord uit het seinenboek en de clusterinformatie eigenlijk ook niet meer terughalen.
In het seinenboek wordt het volgende verteld over het H-sein:
"Stoppen voor het sein. Geldt alleen voor bestuurders van treinen bestemd voor het vervoer van goederen, welke treinen door de betrokken spoorwegonderneming zijn aangewezen."
Antwoord B is natuurlijk grote onzin, maar de andere 3 mogelijkheden zijn me om het even...
In eerste instantie zou je aan antwoord D denken, want uit de vraagstelling blijkt immers dat je geen zware, aangewezen goederentrein bent. Echter twijfel je wel aan het tractievermogen van je trein, en een H-sein is in de regel altijd geplaatst voor een stijgende helling (die je trein dan dus misschien wel eens niet aan zou kunnen)...
Antwoord C is in dat geval logischer, alleen heb je daarbij dan weer de vraag wat je hebt aan toestemming van een trdl. Immers, geeft het H-sein voor jouw trein géén opdracht, want je bent nog steeds geen aangewezen trein. Verderop voor het rode hoofdsein kan je wel toestemming vragen aan de trdl, alleen is dan het probleem dat je weer met het onvoldoende tractievermogen zit opgescheept omdat het hoofdsein te kort voor de helling staat. In dit geval is antwoord A dus weer het meest logisch.

Welke goederenmachinist kan hier zijn licht over laten schijnen? :^)

GlenSpey
Bericht Re: Interessante examenvraag door eelkevd » wo 04 mei 2016 10:52

Ik als niet machinist lijkt mij antwoord C toch het meest logisch. Al zou je de treindienstleider niet vragen om toestemming om door te rijden, maar om hem op de hoogte te brengen van je twijfels en wachten totdat het sein verderop ook veilig is.

Als mcn heb je uiteraard een verantwoordelijkheid, zoals dat je trein bij voorkeur niet vast te zetten op een helling.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Goederenvervoer