Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

25 kV op het Nederlandse spoor

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door Roberta » wo 16 jul 2014 00:00

Stootblok schreef:Nog een nuttig detail: ATB-spoorstroomlopen passen niet op bovenleiding met
wisselstroom. Daarom combineren met inbouw ERTMS

En waarom kunnen ze in de USA wel met wisselspanningsloc's en CTC rijden???
En wie zegt dat je ERTMS niet kan storen??? (zeker als je het in combinatie met GSM gaat gebruiken).

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door mat_64 » wo 16 jul 2014 09:55

Dat heeft onder andere met de frequentie te maken.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door Roberta » do 17 jul 2014 21:12

Ik denk eerder met inductie.

Avatar gebruiker
Roberta
Berichten: 1590
Geregistreerd: ma 16 nov 2009 21:01
Woonplaats: Zeist
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door mat_64 » do 17 jul 2014 21:35

Inductie is het gevolg van de frequentie van wisselspanning

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door SRich » zo 20 jul 2014 20:42

pe_pe schreef:
brandhout schreef:Dat ligt niet alleen aan de voltage, maar ook aan de ampèrage, we kunnen hier zoveel ampère door de bovenleiding jagen dat treinen net zoveel vermogen trekken, maar dan hebben we nog meer transportverlies. En dan heb je natuurlijk ook nog een zwaardere constructie nodig, want er gaat meer stroom doorheen.
Nee, dat kan niet. Hoe meer stroom er loopt van het onderstation naar de trein, hoe lager de spanning wordt op de plaats van de trein. De bovenleiding is ongeveer een Ohmse weerstand en hoe meer stroom daar door loopt hoe meer spanning er over staat en hoe minder van de bronspanning er over blijft voor de trein. Het vermogen dat de trein kan afnemen is spanning maal stroom, maar als de stroom groter wordt, daalt de spanning dus.

Daar zit een optimum in, namelijk als de spanning tussen de stroomafnemer en de wielen de helft is van die bij het onderstation. Maak je de stroom iets groter óf iets kleiner (door aanpassingen aan de trein), dan daalt het vermogen dat de trein kan opnemen. Dat maximale opgenomen vermogen is U_bron^2 / (2 * (R_bovenleiding+R_rails)). Dat kun je dus alleen verder verhogen door de bronspanning te verhogen of de weerstand van de infra te verlagen, dus met meer/dikkere draden of een beter geleidend metaal.

Het probleem van dat maximum gebruiken is dat de bovenleiding dan net zoveel vermogen aan warmte uitstraalt als de trein verbruikt. Een bovenleiding leeft niet lang als gloeidraad.


bijna goed.
Als bij (v.b.)25 kV~ de stroom toeneemt hoeft niet omgekeerd evenredig de spanning te dalen omdat als het vermogen bepaalt of het spanning daalt bij toenemende stroom.

Dus als vermogen constant blijft en stroom gaat stijgen gaat inderdaad de spanning dalen
P= U x I
Trouwens in AC berekeningen is het voor weerstanden
U = I X Z waarbij de Z de omhse weerstand plus de impendantie van het elektrisch component. En dan laten we het schijnbaar vermogen(MVA) en werkelijk vermogen(MW) maar even buiten beschouwing
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door pe_pe » di 22 jul 2014 14:05

SRich schreef:Als bij (v.b.)25 kV~ de stroom toeneemt hoeft niet omgekeerd evenredig de spanning te dalen omdat als het vermogen bepaalt of het spanning daalt bij toenemende stroom.

Daarmee draai je oorzaak en gevolg om. De oorzaak is dat een trein meer vermogen vraagt, daartoe zal de weerstand tussen de stroomafnemer en de wielen dalen en het gevolg daarvan is dat de stroomsterkte stijgt en de spanning ter plaatse inzakt.

SRich schreef:Trouwens in AC berekeningen is het voor weerstanden
U = I X Z waarbij de Z de omhse weerstand plus de impendantie van het elektrisch component. En dan laten we het schijnbaar vermogen(MVA) en werkelijk vermogen(MW) maar even buiten beschouwing

Het heeft inderdaad geen enkel nut (en werkt zelfs averechts) om effecten aan het model toe te voegen die overbodig zijn voor het doel dat je met dat model voor ogen hebt, in dit geval uitleggen dat er gegeven een bepaalde bronspanning en een bepaalde bronweerstand een maximum is aan het vermogen dat aan de last kan worden overgedragen. Bovendien heeft brandhout het niet specifiek over wisselstroom.
Als je moeilijk wilt doen, bedenk dan ook dat geschakelde vermogenselektronica in een trein überhaupt geen zuiver lineair tijdinvariant elektrisch component vormt en dat de weerstand van de bovenleiding niet alleen afhangt van de positie van de trein, maar bij hogere stroomsterktes niet meer Ohms zal zijn en dat de opwarming en afkoeling door veranderende stroomsterktes ook nog voor een verandering van de weerstand zorgen.

pe_pe
Berichten: 3148
Geregistreerd: do 16 jun 2011 21:36
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door SRich » za 23 aug 2014 11:48

@hierboven

Vergeet niet dat er diverse auto trafo's staan, en dat meestal een trafo niet op zijn max zit als er een trein meer vermogen vraagt
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door bobo90 » zo 01 nov 2015 02:13

Ik heb paar vraagjes mbt dit project, ookal staat het in de vriezer.
Welke treinen zijn eigenlijk voorbereid op 25 kv?
Ik weet dat de VIRM er ergens ruimte voor heeft gereserveerd een ook bij de SLT is ombouw mogelijk. Maar hoe zit dit met nieuw bestelde treinen? Bij de flirt zal dit wel kunnen. Of is tegenwoordig allemaal zo makelijk dat het in elke trein wel moet lukken?
Daarnaast worden alle nieuw gebouwde of grondig verbouwde lijnen aangepast naar NL2/OPS-GC. Bij de spoorverdubbeling rond Utrecht is hier bijvoorbeeld aan gehouden. Is het met dit profiel altijd mogelijk om 25kv op de bovenleiding te zetten zonder dat dit gevaarlijk is met bruggen enzo?
En als laatste, hoe lang zou het duren voordat alle infrastructuur volledig geschikt zou zijn voor 25 kv? Wordt hier bij de elektrificatie van zwolle wierden bijvoorbeeld rekening mee gehouden en gebruiken ze daar b4 portalen?

bobo90
Berichten: 56
Geregistreerd: ma 09 maart 2015 00:30
Woonplaats: delft
Bericht Re: 25 kV op het Nederlandse spoor door eelkevd » zo 01 nov 2015 14:19

Zoals je al zegt, het profiel is anders dus bij reeds bestaande bouw zullen veel bruggen verbouwd moeten worden omdat de draden meer ruimte nodig hebben... Ikzelf zie dat ze eerder het Belgische voltage hier toe gaan passen, 3.000V= Zodat er meer vermogen is voor het accelereren zonder dat er dure verbouwingen nodig zijn aan het net.

Maar 25kV~ zal een project van de lange adem zijn. dat zal echt nog makkelijk 20-30 jaar kunnen duren, als het al komt.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Inventarisatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron