Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Eigen spoorkaart + dienstregeling 20XX

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Eigen spoorkaart + dienstregeling 20XX door Daan » vr 13 dec 2013 14:41

Hallo,

De afgelopen tijd is er een hoop discussie rondom de NS. Zo hebben we natuurlijk de Fyra gehad, de discussie om de gele borden, de wc discussie die sinds 1/2 dagen hier weer oplaait, bomvolle treinen en de fietsenstallingen. Op dit laatste puntje na denk ik dat we met een goede en snelle dienstregeling een heel eind komen. Met het ETMET wordt daarop al op vooruit gelopen. Daarom heb ik een kaartje gemaakt met de corridors die we uiteindelijk zouden krijgen in Nederland. Althans, ik ben zover gekomen, maar kom nu vast te lopen, omdat ik over te weinig kennis beschik. In onderstaand plaatje heb ik het spoornetwerk getekend en daarin iedere route een andere kleur gegeven. Let wel, omdat de sporen voor 200 km/h geschikt moeten zijn, lopen niet alle lijnen zoals ze nu lopen en zijn een hoop trajecten als viersporig gepland..

De volgende routes heb ik ingetekend.
Alkmaar - Maastricht - (Luik/Aken)
Amsterdam - Antwerpen (HSL)
Amsterdam - Rotterdam
Schiphol - Enschede/Bad Bentheim*
Almere - Groningen*
Den Haag CS/Rotterdam - Arnhem (Emmerich)
Den Haag - Venlo
Breda - Groningen*
Tilburg - Leeuwarden*
*loopt niet via de originele route/nieuwe spoorlijn

Ik denk dat je dan waar dat kan 6 IC's per uur moet laten rijden die alleen de belangrijkste stations aandoen. Dan heb ik het over: A'dam CS, Rotterdam CS, Den Haag CS/HS, Utrecht, Schiphol, Breda, Tilburg, Den Bosch, Eindhoven, Maastricht, Arnhem, Nijmegen, Zwolle, Groningen, Leeuwarden, Almere, Haarlem, Leiden, Amersfoort, Leiden, Hengelo/Enschede.

Waar ik onder andere zelf niet uitkom is bijvoorbeeld Utrecht. Daar krijg je de corridors Amsterdam-Einhoven, Breda - Zwolle, Den Haag/Rotterdam - Eindhoven, maar dan houd ik Schiphol over. Natuurlijk kun je Den Haag/Rotterdam koppelen aan Zwolle en Breda aan Almere, maar hoeveel capaciteit verlies je op Utrecht door het kop maken. Hoe zouden jullie dat oplossen? Of wat zouden jullie corridors zijn en is het überhaupt mogelijk?

Afbeelding

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Spoorkaart + dienstregeling 20XX door SuperGhost » vr 13 dec 2013 17:03

Je ingetekende lijnen lopen komen niet overeen met je genoemde corridors. Je noemt bijvoorbeeld een Leeuwarden - Tilburg, maar je tekent vervolgens in Groningen - Breda knipoog
En ik mis uiteraard de IC's op de trajecten Breda-Roosendaal en Roosendaal-Vlissingen.

Maar ik neem aan dat dit een wat meer eigen invulling is en geen reële verwachting? Misschien dan handig om deze topic te verplaatsen naar de bar? (Mods?)

Ik vraag me bij sommige corridors ook af wat je doel nu precies is. Waarom Groningen-Almere? Ik denk dat reizigers uit Groningen, Zwolle en Lelystad meer op een doorgaande trein naar Amsterdam zitten te wachten dan op een trein die in Almere stopt (of zoals je in je kaartje intekent ergens in een weiland tussen Amsterdam en Breukelen)

Als ik dan zelf een invulling mag geven, dan denk ik eerder aan combi-corridors: corridors bestaande uit één hoofdlijn met aan de uiteinde(n) uitlopers naar 2 of 3 richtingen.
Dan denk ik aan:
Afbeelding

Gele corridor: Alkmaar - Arnhem / Eindhoven (ETMET)
Totaal:
Den Helder (2x) - Alkmaar - Utrecht Centraal - Maastricht (1x) / Heerlen (1x) / Venlo (1x) / Arnhem (3x) - Nijmegen (2x)
Onderverdeeld in:
1x Den Helder - Nijmegen (stoptrein op Den Helder - Alkmaar)
1x Alkmaar - Nijmegen
1x Alkmaar - Arnhem
1x Den Helder - Maastricht (stoptrein op Den Helder - Alkmaar)
1x Alkmaar - Aachen
1x Alkmaar - Venlo (stoptrein op Deurne - Venlo)

Oranje corridor: Schiphol - Utrecht Centraal (ETMET)
Totaal:
Schiphol - Utrecht Centraal - Maastricht (1x) / Aachen Hbf (1x) / Venlo (1x) / Arnhem (3x) - Nijmegen (2x)
Onderverdeeld in:
2x Schiphol - Nijmegen
1x Schiphol - Arnhem
1x Schiphol - Maastricht
1x Schiphol - Aachen Hbf
1x Schiphol - Venlo (stoptrein op Deurne - Venlo)

Paarse corridor: Utrecht Centraal - Amersfoort (ETMET)
Totaal:
Den Haag Centraal (2x) / Rotterdam Centraal (2x) - Utrecht Centraal - Amersfoort - Enschede (2x) / Zwolle (4x) - Groningen (1x) / Leeuwarden (1x)
Onderverdeeld in:
1x Rotterdam Centraal - Leeuwarden
1x Rotterdam Centraal - Groningen
2x Utrecht Centraal - Zwolle (stoptrein op Amersfoort - Zwolle)
2x Den Haag Centraal - Enschede

Rode corridor: Zwolle - Weesp (kwartiersdienst)
Totaal:
Groningen (1x) / Leeuwarden (1x) - Zwolle - Weesp - Amsterdam Centraal (2x) / Den Haag Centraal (2x)
Onderverdeeld in:
1x Groningen - Den Haag Centraal (stopt ook in Weesp)
1x Leeuwarden - Den Haag Centraal (stopt ook in Weesp)
2x Zwolle - Amsterdam Centraal (stoptrein op Zwolle - Almere Buiten, stopt ook in Weesp)

Hemelsblauwe corridor: Amersfoort - Weesp (kwartiersdienst)
Totaal:
Berlijn (0,5x) - Deventer (0,5-2x) / Amersfoort Vathorst (2x) - Amersfoort - Weesp - Schiphol (2x) / Amsterdam Centraal (2x) - Enkhuizen (1,5x)
Onderverdeeld in:
0,5x Berlijn - Amsterdam Centraal (stopt ook in Weesp)
1,5x Deventer - Enkhuizen (alleen in de spits, stopt ook in Weesp)
1,5x Amersfoort - Enkhuizen (alleen buiten de spits, stopt ook in Weesp)
2x Amersfoort Vathorst - Schiphol (stopt ook in Amersfoort Schothorst en Weesp)

Lichtgroene corridor: Amsterdam Centraal - Dordrecht (HSL, kwartiersdienst)
Totaal:
Amsterdam Centraal - Dordrecht - Roosendaal (3x) - Vlissingen (2x) / Brussel-Zuid/Midi (1x)
Onderverdeeld in:
2x Amsterdam Centraal - Vlissingen (stoptrein op Amsterdam Centraal - Schiphol en op Roosendaal - Vlissingen)
1x Amsterdam Centraal - Brussel-Zuid/Midi (stoptrein op Amsterdam Centraal - Schiphol)
1x Amsterdam Centraal - Dordrecht (stoptrein op Amsterdam Centraal - Schiphol)
de trein Amsterdam Centraal - Den Haag Centraal (2x) heb ik ook lichtgroen gemaakt, maar meer omdat die samen met de bovenstaande treinen en de sprinter naar Hoorn een 7,5-minutendienst verzorgt op Amsterdam Sloterdijk - Schiphol

Gifgroene corridor: Den Haag Centraal - Eindhoven (HSL, kwartiersdienst)
heeft geen uitlopers.

Zwarte corridor: Amsterdam Centraal - Dordrecht (over Haarlem, kwartiersdienst)
Totaal:
Amsterdam Centraal - Dordrecht - Breda (2x)
Onderverdeeld in:
2x Amsterdam Centraal - Breda (stopt ook op Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centrum, Rotterdam Blaak, Lage Zwaluwe en Breda-Prinsenbeek)
2x Amsterdam Centraal - Dordrecht (stopt ook op Den Haag Laan van NOI, Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak)

De bordeauxrode lijnen zijn overige IC-lijnen en de lichtblauwe lijnen zijn de regionale IC-lijnen (vaak aangeduid als sneltrein)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Eigen spoorkaart + dienstregeling 20XX door John » vr 13 dec 2013 17:11

SuperGhost schreef:Maar ik neem aan dat dit een wat meer eigen invulling is en geen reële verwachting? Misschien dan handig om deze topic te verplaatsen naar de bar? (Mods?)
Wat mij betreft past het hier prima, ik heb de topictitel nog ietsjes gewijzigd zodat er denk ik geen verwarring kan ontstaan of dit een serieus plan is of niet.

Daan! schreef:Waar ik onder andere zelf niet uitkom is bijvoorbeeld Utrecht. Daar krijg je de corridors Amsterdam-Einhoven, Breda - Zwolle, Den Haag/Rotterdam - Eindhoven, maar dan houd ik Schiphol over. Natuurlijk kun je Den Haag/Rotterdam koppelen aan Zwolle en Breda aan Almere, maar hoeveel capaciteit verlies je op Utrecht door het kop maken. Hoe zouden jullie dat oplossen? Of wat zouden jullie corridors zijn en is het überhaupt mogelijk?
Wellicht is het interessanter eerst de vraag de stellen waarom je het Nederlandse spoorwegnet in dit strakke corridorkeurslijf wil persen en definitief wil omvormen tot een soort metro. Over keren in Utrecht zou ik me niet teveel zorgen maken. Voor jouw plan zijn er een heleboel infrastructurele aanpassingen nodig, dan kan het aanpassen van de sporenlay-out bij Utrecht daar toch ook wel bij? Het is alleen de vraag of het slim is juist de verbinding uit Schiphol in Utrecht te keren. Van/naar Schiphol reizen juist ook veel mensen over een wat langere afstand.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Eigen spoorkaart + dienstregeling 20XX door Klaasje » vr 13 dec 2013 17:45

En juist met veel bagage is overstappen erg vervelend.

Ik sluit mij aan bij John: Er is zeer sterk ingezet op corridors terwijl die vroeg of laat toch weer zo verweven zijn dat je net zo goed van de corridor kunt afwijken. Maar als je al met corridors start zou ik toch wel proberen om die zoveel mogelijk op de reizigersvraag aan te laten sluiten. Als je een voor de reizigers belangrijke verbinding een rechtstreekse verbinding biedt, trek je meer reizigers dan anders. Omgekeerd geldt hetzelfde: Op het moment dat de vervoersvraag op een as toch al laag is, heeft het geen zin om een rechtstreekse verbinding aan te bieden. Een paar procent extra op heel weinig is nog steeds heel weinig.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Spoorkaart + dienstregeling 20XX door Daan » vr 13 dec 2013 20:14

SuperGhost schreef:Je ingetekende lijnen lopen komen niet overeen met je genoemde corridors. Je noemt bijvoorbeeld een Leeuwarden - Tilburg, maar je tekent vervolgens in Groningen - Breda knipoog
En ik mis uiteraard de IC's op de trajecten Breda-Roosendaal en Roosendaal-Vlissingen.

In mijn model wordt het spoor naar Roosendaal niet vernieuwd en krijgt het uitlopers van treinen naar Breda en Rotterdam. Daarom is Roosendaal niet ingetekend.
SuperGhost schreef:Maar ik neem aan dat dit een wat meer eigen invulling is en geen reële verwachting? Misschien dan handig om deze topic te verplaatsen naar de bar? (Mods?)

Ik heb de mods ingelicht.
SuperGhost schreef:Ik vraag me bij sommige corridors ook af wat je doel nu precies is. Waarom Groningen-Almere? Ik denk dat reizigers uit Groningen, Zwolle en Lelystad meer op een doorgaande trein naar Amsterdam zitten te wachten dan op een trein die in Almere stopt (of zoals je in je kaartje intekent ergens in een weiland tussen Amsterdam en Breukelen)

Met Groningen - Almere bedoelde ik de kleur lijn die is ingetekend. Meer ook niet. Uiteraard is het wel noodzakelijk dat Almere een snellere verbinding krijgt met Schiphol en Amsterdam CS.

In mijn ontwerp ga ik uit van nieuwe spoorlijn en IC's die geschikt zijn voor 200 km/h.
John schreef:Wellicht is het interessanter eerst de vraag de stellen waarom je het Nederlandse spoorwegnet in dit strakke corridorkeurslijf wil persen en definitief wil omvormen tot een soort metro. Over keren in Utrecht zou ik me niet teveel zorgen maken. Voor jouw plan zijn er een heleboel infrastructurele aanpassingen nodig, dan kan het aanpassen van de sporenlay-out bij Utrecht daar toch ook wel bij? Het is alleen de vraag of het slim is juist de verbinding uit Schiphol in Utrecht te keren. Van/naar Schiphol reizen juist ook veel mensen over een wat langere afstand.

Omdat je daardoor minder snel een inktvlek krijgt bij een verstoring in de dienstregeling. Ook heb je minder wissels nodig, waardoor er minder kans is op storingen. D.m.v. corridors kun je meer treinen laten rijden. Die infrastructurele aanpassingen die nodig zijn in Utrecht, maak ik me ook niet druk om, maar ik vroeg me wel af of het mogelijk was om en in Utrecht te keren en op Den-Haag/Rotterdam - Zwolle ETMET toe te passen. En het probleem met treinen uit Schiphol die in Utrecht keren, stuitte ik ook op. Vandaar dat ik het hele idee ook hier post.

Daan
Bericht Re: Eigen spoorkaart + dienstregeling 20XX door Daan » vr 13 dec 2013 21:46

Klaasje schreef:En juist met veel bagage is overstappen erg vervelend.

Alleen met veel bagage is het vervelend. Dat kan ik me zeker voorstellen. Ik vraag me alleen wel af hoeveel mensen er daadwerkelijk naar Schiphol gaan als ze 3 weken op vakantie gaan. Daarbij moet je toch vaak overstappen met veel of grote koffers omdat je niet op een IC-station opstapt. Weekendvliegers kunnen het af met handbagage.
Klaasje schreef:Ik sluit mij aan bij John: Er is zeer sterk ingezet op corridors terwijl die vroeg of laat toch weer zo verweven zijn dat je net zo goed van de corridor kunt afwijken.

Heb je hier een voorbeeld van? Volgens mij is daar nog nooit op ingezet en is dit een idee van de laatste jaren.
Klaasje schreef:Maar als je al met corridors start zou ik toch wel proberen om die zoveel mogelijk op de reizigersvraag aan te laten sluiten. Als je een voor de reizigers belangrijke verbinding een rechtstreekse verbinding biedt, trek je meer reizigers dan anders. Omgekeerd geldt hetzelfde: Op het moment dat de vervoersvraag op een as toch al laag is, heeft het geen zin om een rechtstreekse verbinding aan te bieden. Een paar procent extra op heel weinig is nog steeds heel weinig.

Wat betreft die eerste opmerking ga ik uit van een miscommunicatie omdat ik de kleurtjes niet als corridors bedoeld had. Ik denk niet dat reizigers afhaken op een overstap. Als de totale reistijd afneemt en er een efficiënt spoorwegennet ontstaat waarop treinen veel frequenter rijden, denk ik dat het een stuk aantrekkelijker wordt om met de trein naar het werk te gaan.

Daan
Bericht Re: Eigen spoorkaart + dienstregeling 20XX door Stootblok » vr 13 dec 2013 22:08

Ik ga niet al te veel op de lijnen en kleuren in. Algemeen:

Schiphol
Bij 200 km/h-verbindingen verdient Schiphol lange afstandstreindiensten.
De meeste vliegmaatschappijen eisen van hun personeel dat ze binnen 1 uur op Schiphol kunnen zijn. Met 200 km/h-verbindingen maak je een grotere afstand woon-werk mogelijk.

Als je slechts een deel van de routes uitbouwt naar 200 km/h, krijg je verschuivingen in reizigersstromen.
Voorbeeld: Amsterdam-Eindhoven heeft als alternatief Amsterdam-HSL-Breda-Eindhoven. Wanneer de snelheid op Breda-Eindhoven verhoogd zou worden en op Amsterdam-Eindhoven niet, dan is de omweg sneller dan de kortste route.

Het denken in corridors is niet altijd handig. Het idee komt uit de koker van NS en ProRail, omdat de toenmalige treindienst te ingewikkeld was voor de nieuwe generatie personeel en/of software,
Als je het goed wilt doen, dan vragen corridors om een dubbele opzet van het lijnennet: een keer woon-werk/school-verkeer (ma-vr overdag) en een keer vrijetijdsverkeer. Bij woon-werkverkeer zijn hoge frequenties belangrijk, in het vrijetijdsverkeer juist directe verbindingen zonder overstappen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie