Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

S-Trein

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: [Fictief] S-Trein door John » di 18 feb 2014 01:30

Sneller accelereren kon toch niet? SLT werd daarin toch juist beperkt, omdat als hij voluit zou accelereren dat niet meer als veilig bestempeld werd?

Als ze nu beperkt worden dan kunnen ze dus weldegelijk sneller. Volgensmij is het probleem dat als die dingen vol optrekken de stoppen doorslaan. Los dat dan op.

SuperGhost schreef:De afstand tot stations in de stedelijke gebieden verkleinen lost juist vaak in die steden geen reistijdverkorting op, doordat er vaak al rechtstreekse bussen/trams/etc. rijden, terwijl eerst naar zo'n nieuw station rijden vaak juist om is (en meer overstappen oplevert).

Als je daarentegen door de komst van zo'n station juist die rechtstreekse bus/tramlijnen binnen die steden gaat verlagen, dan krijg je juist meer nadelen, omdat de snellere reis juist ook nog eens minder frequent wordt en minder capaciteit krijgt.

Binnenstedelijke verplaatsingen afwikkelen in dit systeem is ook niet de bedoeling als dat via een rare omweg moet waardoor de reistijd toeneemt. Het gaat hier jusit om de reizigers van/naar de regio die dichter bij hun herkomst/bestemming komen zonder dat ze daarvoor nog eens gebruik moeten maken van bus of tram. Kan je je punt anders eens toelichten aan de hand van een voorbeeld in het door mij ingetekende netwerk?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [Fictief] S-Trein door Gereke » di 18 feb 2014 08:41

SuperGhost schreef:De afstand tot stations in de stedelijke gebieden verkleinen lost juist vaak in die steden geen reistijdverkorting op, doordat er vaak al rechtstreekse bussen/trams/etc. rijden, terwijl eerst naar zo'n nieuw station rijden vaak juist om is (en meer overstappen oplevert).

Waarom wordt er steeds over het hoofd gezien dat de meeste mensen in stedelijke gebieden gewoon met de fiets naar het station gaan. Elk station wat dichterbij ligt levert dus in één richting zeker reistijdverkorting op voor die grote groep.

Niemand gaat in de stad voor zijn of haar lol in een tram of bus zitten, dat is alleen weggelegd voor mensen met een kleurtje en mensen die slecht ter been zijn. De metro is een stuk populairder maar in de stad is fietsen echt the way to go.

Gereke
Berichten: 2239
Geregistreerd: ma 14 feb 2011 23:41
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: [Fictief] S-Trein door mat_64 » di 18 feb 2014 11:00

In het stedelijk gebied is een fiets inderdaad een veelgebruikt voor voor- en natransport.

Ik woon vlakbij station Den Haag Moerwijk, daar zijn onlangs de fietsbeugels verplaatst en uitgebreid (er waren te weinig en ze stonden op een ongunstige plek), fietsen werd daardoor aantrekkelijker naar. Gevolg weer een tekort aan plekken. Maar ook lopen naar het station in een woon wijk is een veelgebruikte vorm.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Berichten: 1469
Geregistreerd: wo 10 maart 2004 21:45
Woonplaats: Den Haag
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [Fictief] S-Trein door mandaje » di 18 feb 2014 11:22

John schreef:Als ze nu beperkt worden dan kunnen ze dus weldegelijk sneller. Volgensmij is het probleem dat als die dingen vol optrekken de stoppen doorslaan. Los dat dan op.


Met 3kV schat de NS dat een traject 7-20 seconden korter duurt (Concept lange termijn spooragenda). Met een andere vertrekprocedure en sneller opengaande deuren en treeplanken kan zo'n 12 seconden gewonnen worden (Second opinion op kort volgen).

Dat betekent dus dat met fatsoenlijk materiaal er 20 seconden kan worden gewonnen per stop, wat voor stoptreinen veel is.

Ik denk dat SLT nu onderin wordt afgeknepen omdat dan de acceleratie te hoog is. Dit betekent dat waarschijnlijk de overbrengverhouding tussen motor en as slecht gekozen is, want het materiaal trekt ook vanaf 120/130 tot 160 op als een slak. Vooral boven de 80 km/u zal de acceleratie verbeterd kunnen worden.

Het maximale aantal bakken in reizigersdienst met SLT is 18 (3 x 6 bakken). Wordt dat ergens ingezet?

mandaje
Berichten: 93
Geregistreerd: di 18 jun 2013 16:30
Woonplaats: Het andere einde van de wereld
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Inventarisatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron