Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep)

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door Chrisdb » wo 03 jun 2015 21:27

Daan schreef:Wat een dooddoener. Snap totaal de toegevoegde waarde er niet van om dit soort stemmingmakerij opmerkingen hier te plaatsen.


Inhoudelijk:
Ik word er schijtziek van dat er in Nederland bedrijven zijn die denken dat corruptie legaal is.

Niet inhoudelijk:
Als je er problemen mee hebt, er zit een meldknop. De moderators weten al dat ik 'm heel veel gebruik, ben jij de volgende?
Chris heeft zomerreces...

Avatar gebruiker
Chrisdb
Berichten: 1042
Geregistreerd: wo 01 aug 2012 10:09
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door eelkevd » do 04 jun 2015 09:03

Je zit alleen in het verkeerde draadje. Hier gaat het over waar nog een extra spoorlijn nodig zou zijn. Niet over welke vervoerder zn rondjes zou moeten rijden.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door Moshi » do 04 jun 2015 13:12

Hij vind het belangrijker om z'n frustratie te uiten dan om ook maar even te lezen waar het onderwerp over gaat... Jammer! :(

Moshi
Berichten: 121
Geregistreerd: vr 12 okt 2012 00:03
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door SuperGhost » do 04 jun 2015 13:37

Ik weet niet, maar zou Chris wellicht iets tegen NS hebben? :^)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door eelkevd » do 04 jun 2015 13:59

Nog niks van gemerkt! (oh)

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door BOW » zo 07 feb 2016 17:50

Wat ook van invloed is, is dat de meeste treinen nog volstrekt "anoloog" zijn en dus geen gebruik maken van de moderne technologie die er nu is. Dat geldt ook nog steeds voor de hulpmiddelen van de machinist die de "interface" van deze oude machines is. De aansturing vanuit NS en Prorail zal wat dat betreft al een lichtjaar voorlopen in ICT maar dat botst natuurlijk met de beperkingen van oude treinen en machinist.

Die hulpmiddelen van de machinist worden met een smartphone en tablet wel steeds moderner, maar er is tot nu toe nog weinig indrukwekkends mee gebeurd dan gebeld kunnen worden op de trein en tekstberichten of gewijzigde dienstkaartjes ontvangen. ( iets wat eenvoudiger mobiele telefoons en PDA's decennia eerder ook al konden )

Er zijn wel zaken als routelint in ontwikkeling maar die zijn zichtbaar totaal verouderd ( kennelijk niet ontworpen voor moderne quadcore CPU's, GPS antennes en tal van andere sensors in smartphones en tablets ) en zo beperkt van nut dat ze maar weinig toevoegen aan wat een ervaren machinist zo al kan, al beweert men hoog en laag dat het een geweldig hulpmiddel is. Ik verwachtte er veel van maar was flink teleurgesteld nadat men toonde hoe het werkte. Wellicht een gevolg van dat dat project jarenlang is stilgelegd. Dan heb je natuurlijk ook software die was bedoeld voor zeer beperkte mogelijkheden van apparaten toen.

Tussen dat treinen zelf kunnen rijden en nu moet de machinist eerst veel betere communicatiemogelijkheden krijgen, o.a. dat hij echt in een oogopslag kan zien wat de teindienstleider kan zien en daarop in kan spelen met de snelheid van zijn trein. Dat doe je niet met primitieve gekleurde blokjes met nummers op een al even primitieve handheld PDA maar met veel sneller/beter te interperteren kaarten met sporen waarop je die treinen ziet rijden en waarop je ook seinbeelden live kunt zien, over de zichtbare horizon. In een tijd waar je weergaloos mooie interfaces van zeer complexe trein games hebt die je toch heel gebruiksvriendelijk kunt bedienen moet inspiratie toch niet moeilijk te halen zijn....en wat dat betreft is letterlijk wat de treindienstleider op zijn scherm(en) ziet al veel overzichtelijker/informatiever. De quadcore smartphones/tablets met 16 GB geheugen, snelle internetverbindingen en GPS antennes ( en in de toekomst nog beter ) kunnen dat makkelijk !

Het zal met de tijd ook wel komen, maar technologie bij het spoor, en dan vooral in de trein ijlt flink na tov de wereld eromheen. Wat dat betreft vielen de kaken van studenten 10 jaar geleden al op de grond toen ze even mochten kijken in de cabine, en bleek dat er 0 computers in aanwezig waren, laat staan dat de trein computergestuurd was zoals zij dachten. En dat de machinist de trein zelf moest bedienen ! Maar goed dat ze niet weten dat een machinist precies hetzelfde kan zien als ieder ander in dichte mist....en dan aan 130/140 km/u hehe.....Het wordt wat dat betreft wel eens tijd voor ERTMS....maar dat krijgen we nog lang niet.

BOW
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 361
Geregistreerd: di 24 apr 2012 01:19
Woonplaats: blabla
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door eelkevd » ma 08 feb 2016 13:11

Zo gek is dat niet. Wat de meesten niet weten is dat een trein met gemak 30-40 jaar meegaat. Nou, als je 10 jaar terug denkt, welke computers hadden we in de jaren 60? Pas in de jaren 80 is de handzame computer gekomen als de PC. pas daarna werd het langzaam mogelijk om ook te kijken waar hij nog meer ingezet kon worden zoals een trein, een auto, een vliegtuig etc maar daarvoor was een computer een mainframe, die gewoon met gemak een hele coupe kon vullen van een koploper. Dat was niet erg aantrekkelijk.

Enfin, ook mijn oude auto uit 97 had nog geen boordcomputer. Dat is pas deze eeuw gekomen! Dus dat het bij de treinen ook pas ergens in de jaren 90 begon om computers te introduceren om de mcn te ondersteunen is niet vreemd.

eelkevd
Berichten: 2445
Geregistreerd: za 26 aug 2006 11:43
Woonplaats: Best
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Inventarisatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron