Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

't noorden - Friesland

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht 't noorden - Friesland door Stootblok » za 08 maart 2014 09:17

Leeuwarden-Harlingen:
Huidige situatie: enkelspoor zonder bovenleiding, max. 100 km/u, 2 treinen per uur.
Gewenst: strakke halfuurdienst of uurdiensten met stoptrein en sneltrein.
Nodig: snelheidsverhoging (en graag in één keer goed, dus tot 160 km/u)
Pakket: snellere wissels in Leeuwarden, Franeker en Deinum plus andere aansturing overwegen. Elektrificatie?

Inzake de overwegbeveliging ben ik niet helemaal op de hoogte van de actuele ontwikkelingen. Is de techniek inmiddels al zover, dat treinen per laser/radar worden opgemerkt bij het naderen van een overweg en de reactietijd afhankelijk is van de snelheid van een trein?

SuperGhost schreef:Strakke halfuursdienst ben ik voor, maar een lijn geschikt maken voor 160 (dure ombouw), waar dat toch nooit gereden zal kunnen worden is natuurlijk onzinnig.

Waarom zou dat duur zijn? Het is alleen de spoorlijn aanpassen aan het materieel en als je eerst van maximaal 100 naar 130 km/u gaat en tien jaar later aan de slag kunt om nog een keer de snelheid te verhogen, dan is het beter direct de lijn op 160 km/u te brengen. De nieuwe generaties stoptreinen zijn ontworpen op dit soort snelheden en binnen een paar kilometer op topsnelheid. Zo'n hoge snelheid helpt om het huidige klantenbestand vast te houden en meer nieuwe klanten aan te trekken.
Als je het combineert met andere werkzaamheden, vallen de meerkosten nog meer mee. Bij elektrificatie moeten de kabels langs de spoor verlegd worden, dat is ook niet goedkoop.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: 't noorden - Friesland door groningen » za 08 maart 2014 10:27

Wordt Friesland als apart deel van Nederland beschouwd.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: 't noorden - Friesland door Vinny » za 08 maart 2014 18:11

Is 160 nodig voor een strakke halfuursdienst dan?

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: 't noorden - Friesland door Stootblok » zo 09 maart 2014 01:57

Doel is goede aansluitingen in Franeker (bus) en in Leeuwarden (trein) en in het toeristenseizoen evt. extra treinen in te zetten.

Meer stukken dubbelspoor vind ik voor deze route overbodig. Spooruitbreiding duurt lang, omdat er altijd ergens een strook grond moet worden onteigend en overwegen zouden moeten verdwijnen. Je bereikt meer met een snelheidsverhoging en die is ook sneller te realiseren. Ik zit alleen met de overwegtechniek. Hogere snelheden vragen om één stap omhoog in de beveiliging. Geen onbeveiligde overwegen meer, maar tenminste knipperlichten (AKI's) en waar nu met knipperlichten wordt beveiligd, zijn slagbomen nodig (mini-ahob's). Daarom mijn vraag of overwegen ook op basis van een laser- of radarsignaal zjn aan te sturen in plaats van relais in de rails?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't noorden - Friesland door pe_pe » zo 09 maart 2014 02:15

Gezien de huidige windrichting bij ProRail is een verdubbeling van enkelspoor realistischer dan een snelheidsverhoging: Dan kunnen ze immers 2 wissels per kruisingsstation verwijderen.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 't noorden - Friesland door mat_64 » zo 09 maart 2014 05:47

Dat denk ik niet dan 160 km/h nodig is, maar het maakt het wel makkelijker om een goede dienst, strakke halfuursdienst te rijden..
Dat een verhogen van de snelheid naar 160 km/h goedkoper is lijkt me logisch.
Dubbel spoor maakt een halfuursdienst een stuk betrouwbaarder, maar hoeft niet perse op die manier als het niet mogelijk is.

Ik ben een voorstander van een strakke halfuursdienst, maar als je een twee treinen systeem een dubbele uurdienst zou rijden kun je die het beste aan Leeuwardense kant de zelfde tijden hanteren, op de ander stations waar de sneltrein komt zouden de bussen het beste kunnen aansluiten op de stoptrein naar Leeuwarden en op de stoptrein uit Leeuwarden, waar mogelijk.

Ik ben wel benieuwd naar welke stops een sneltrein op deze lijn, Sneek is een zekerheid, daarnaast zou Workum logisch lijken. Maar zeg het maar. Het zou een snelheidsverschil kunnen opleveren van 10 tot 15 minuten op 54 minuten nu.

@pe_pe: En tweesporigheid zorgt niet automatisch tot wissel saneren. Nu liggen er zeven (twee bij Mantgum, twee bij Sneek, een voor de industrieaansluiting Sneek en twee bij Workum). Na spoorverdubbeling zouden er minimaal twee in Stavoren komen, als het station ook dubbelspoor word. En drie bij Sneek als de aansluiting behouden blijft (of het zuidelijke spoor moet tot de aansluiting in twee richtingen berijdbaar zijn, maar dat is dienstregeling technisch erg lastig inpassen). En er kom nog minstens een wissel bij Leeuwarden erbij.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Bericht Re: 't noorden - Friesland door pe_pe » zo 09 maart 2014 11:59

Tweesporigheid leidt niet automatisch tot saneren, maar als er vandaag de dag met een ProRailbril op verdubbeld zou worden, zou dat wel het resultaat zijn: enkelspoor op de keerpunten, zodat je daar aan 1 wissel genoeg hebt en als er toch verbouwd wordt, kunnen er in Leeuwarden meteen een paar Engelse wissels worden verwijderd. (Let wel: dat is niet mijn mening, maar het volgen van de huidige filosofie bij ProRail.) Bij een industrie-aansluiting blijven er dan inderdaad 3 wissels (maar ik dacht dat er al geruime tijd in heel Friesland geen goederen meer per spoor werden vervoerd).

Ik moet wel toegeven dat er tussen Leeuwarden en Meppel nog zeker 30 wissels als lager hangend fruit te saneren vallen.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 't noorden - Friesland door Stootblok » zo 09 maart 2014 13:15

Wissels moet je niet overal weghalen. Op routes met dubbelspoor is het wenselijk om tenminste om de tien kilometer een set overloopwissels te hebben, zodat bij storingen (defecte treinen enzo) tenminste één spoor bruikbaar blijft.

mat_64 schreef:Ik ben wel benieuwd naar welke stops een sneltrein op deze lijn, Sneek is een zekerheid, daarnaast zou Workum logisch lijken. Maar zeg het maar. Het zou een snelheidsverschil kunnen opleveren van 10 tot 15 minuten op 54 minuten nu.

*lach* We zijn opeens bij Leeuwarden-Stavoren aangekomen. Maakt niet uit. Tussen Sneek en Leeuwarden kun je hetzelfde doen als tussen Leeuwarden en Harlingen. Een sneltrein Leeuwarden-Sneek met maximum 160 km/u schat ik op 13 minuten. Dat zijn toch concurrerende reistijden?

Tussen Sneek en Stavoren is het heel erg afhankelijk van de keuze wel of niet elektrificeren. De snelheid zou wel verder omhoog kunnen, met name tussen IJlst en Workum is veel reistijdwinst te halen en de bogen op de route zijn ruim genoeg om dit zonder speciale aanpassingen aan de spoorbaan te doen. We weten al dat je Stavoren met 130 km/u kunt naderen, alleen niet vergeten te remmen... glimlach Gegeven de lage passagiersaantallen op de lijn is het pas zinvol om iets te doen als er weer groot onderhoud plaatsvindt of het deel Leeuwarden-Sneek voorzien wordt van een bovenleiding.

Heren, als jullie zelf ideeën voor andere lijnen of knooppunten hebben, open gewoon een onderwerp. Dit is al een apart (en tijdelijk) onderdeel.

pe_pe schreef:Gezien de huidige windrichting bij ProRail is een verdubbeling van enkelspoor realistischer dan een snelheidsverhoging: Dan kunnen ze immers 2 wissels per kruisingsstation verwijderen.
Daarom dit onderdeel. Ik kan momenteel nergens op internet iets vinden, wat verder gaat dan geklaag over ProRail (terwijl er ook heel veel goed gaat bij deze organisatie) of waar ook maar iets van een lange-termijn-visie op het spoor uitspreekt. De huidige programma's zijn niet meer dan een stel projecten.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't noorden - Friesland door Vinny » zo 09 maart 2014 20:11

Men heeft per dgl 2014 juist gekozen voor een aanzienlijke vertraging op de lijn Stavoren-Leeuwarden. Vooral door veel langere stationnementen, waardoor er een klokvaste uurdienst gereden kan worden die verknoopt ligt met het busvervoer.

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: 't noorden - Friesland door Stootblok » di 11 maart 2014 01:39

Dat blijft een eeuwige afweging: goede aansluitingen in Leeuwarden of in Sneek?

Zou de treindienst ook langzamer zijn geworden als er voldoende dubbelspoor zou liggen?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't noorden - Friesland door mat_64 » di 11 maart 2014 06:45

@Stootblok: Ik was blijkbaar te moe om het goed te lezen en mijn dyslexie is ook erger als ik moe ben. Maar beide lijnen zijn vergelijkbaar in probleemstelling.
Op de lijn Harlingen - Leeuwarden heb je ook 3 kruisingsplekken en een industrie aansluiting.
Bij dubbelspoor kan je eventueel een wissel in Harlingen saneren, in Franeker hou je drie als je de industrieaansluiting wilt behouden en in Dronrijp kan je de twee wissels saneren, maar voor het aansluiten in Leeuwarden heb je minstens een wissel nodig en als je het goed wilt doen heb nog een wissel bij Harlingen Haven nodig. Totale besparing is een a twee wissels op zijn best als je de industrieaansluiting wilt behouden.
Zoals ik ook al elders aan je heb geantwoord is elektrificatie en snelheidsverhoging geen wondermiddel.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie