Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Een visie op alle vlakken van het spoor

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Een visie op alle vlakken van het spoor door mat_64 » zo 09 maart 2014 17:57

Dit is mijn visie op het spoor, voel je vrij om te reageren.
Maak bij reactie goed gebruik van de quote functie of verwijs naar de goede sectie zodat iedereen makkelijk kan begrijpen waar op je reageert.
De kopje infra word dinsdag nog uit gebreid.

1. Drie treinen systeem:
    1. Stoptrein:
      • Stopt op alle (reguliere) stations.
      • Heeft vooral een regionale of verbindende functie.
      • Heeft goede aansluitingen op overig OV.
      • Heeft geen misleiden merknaam (Sprinter is misleidend).
    2. (I)R sneltrein:
      • Stopt op de drukkere stations.
      • Rijd soms al zone trein. (Op de uiteinde stopen ze op alle stations)
      • Heeft goede aansluitingen op andere treinen.
    3. IC200+:
      • Stopt op knooppunten en de drukste stations.
      • Hoge gemiddelde snelheid.
      • Landelijk dekkend netwerk.
  2. Personele bezeting:
    1. Stoptreinen:
      • Machinist.
      • Reisassistent per 100m trein minus een (maakt een mans bediening mogelijk).
    2. (I)R Sneltrein:
      • Machinist.
      • Conducteur per 100m trein (ten minste een Hoofdconducteur)
    3. IC200+:
      • Machinist.
      • Conducteur per 100m trein (ten minste een Hoofdconducteur)
      • Een horeca-/servicemedewerker
    4. Stations:
      • Gastheer/-dame per poortjes groep.
      • Service en informatie medewerkers, op IC200+ en IR Sneltrein stations.
      • Loketmedewerkers, op de grotere stations.
      • Service en veiligheid medewerkers, op de grotere stationsen waar nodig.
      • Spoorwegpolitie, op de grootste stations en waar nodig.
  3. Taken Rijdend personeel (in volgorde van hiërarchie):
    1. Machinist:
      • Algehele technische veiligheid van de trein waarborgen.
      • Rijden van de trein.
      • Vertrek leiden (bij het ontbreken van een conducteur).
      • Leiding geven bij calamiteiten (tot hulpdiensten aanwezig zijn, als er geen hoofdconducteur aanwezig is).
    2. Hoofdconducteur:
      • Leiding geven bij calamiteiten (tot hulpdiensten aanwezig zijn).
      • Vertrek leiden/begeleiden.
      • Zichtbaar zijn voor reizigers.
      • Assisteren van mindervaliden bij het in en uitstappen van de trein.
      • Reisinformatie verstrekken.
      • Controle op vervoersbewijzen.
    3. Conducteur:
      • Vertrek begeleiden (bij het ontbreken van een hoofdconducteur zelfs leiden).
      • Controle op vervoersbewijzen.
      • Ondersteunen van hoofdconducteur.
    4. Horeca-/Servicemedewerker:
      • Verkopen van eten, drinken en kiosk artikelen.
      • Verstrekken/verkopen van service artikelen en diensten.
      • Vertrek begeleiden.
      • Ondersteunen van hoofdconducteur calamiteiten.
    5. Reisassistent:
      • Vertrek begeleiden (sleutelaar).
  4. Frequenties:
    1. Stoptreinen:
      • Vanaf begin dienstregeling minimaal 2 p/h.
      • Na acht 's avonds minimaal 1 p/h.
    2. (I)R Sneltrein:
      • Op uitlopers 1 p/h, als er ook een stoptrein rijd.
      • Op uitlopers 1 p/2h, als er ook een stoptrein rijd.
    3. IC200+
      • Op uitlopers 1 p/h.
      • Op uitlopers 1 p/2h.
  5. Infra uitbreidingen:
    1. Verdubbeling naar 4 sporen:
      • Rijswijk - Schiedam.
      • Den Haag - Gouda.
      • Rotterdam - Gouda.
      • Schiphol aansluiting - Amsterdam C.
      • Schiphol aansluiting - Duivendrecht/Amsterdam Bijlmer/Arena.
      • Leiden aansluiting - Hoofddorp.
      • Lunetten aansluiting - Arnhem.
      • Arnhem - Nijmegen.
      • Op plekken waar treinen elkaar in de weg zitten voor een strakke knoop.
    2. Verdubbeling naar dubbel spoor:
      • Leeuwarden - Sneek - Stavoren.
      • Barneveld Noord aansluiting - Ede-Wageningen.
      • Op plekken waar treinen elkaar in de weg zitten voor een strakke knoop en/of halfuursdienst.
    3. Station Leeuwarden:
      • Doortrekken spoor 3 en 4 naar spoor 8.
      • Spoor 8 vernummeren naar 4b.
    4. Station Groningen:
      • Verbinden a en b zijde spoor 4 t/m 6.
      • Aan leg 3de eilandperron
    5. Nieuwe lijnen:
      1. Groningen - Drachten - Heerenveen.
      2. Emmen - Veendam.
      3. Utrecht - Breda.
  6. Vervoerders:
    1. Stoptreinen en regionale sneltreinen per regio/provincie in een concessie naar een vervoerder. Waar mogelijk gecombineerd met de bus concessies.
      1. Noordelijke nevenlijnen
      2. Twente
      3. Vechtendallijnen
      4. Gelderland/SAN
      5. Limburg
      6. Rijn-Gouwelijnen
      7. Merwedelingelijn
    2. Alle HRN stoptreinen en IR sneltreinen in een (onderhandse) concessie naar een vervoerder.
    3. IC200+ in een aparte concessie naar een vervoerder.
  7. Prioriteit:
    1. IC200+, EC en Internationale HST's.
    2. (I)R Sneltreinen en doorgaande goederentreinen.
    3. Goederentreinen met lokale bediening.
    4. Stoptreinen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door Stootblok » zo 09 maart 2014 23:06

Goede, eerste aanzet. Met je goedvinden draai ik een beetje aan de knoppen.

Drie treinen systeem
Ik denk dat het goed is om hier de goederentreinen in de opsomming te vermelden, waarmee je de prioriteit t.o.v. de andere treinen aangeeft. Hetzelfde voor internationale verbindingen.
Waarom?
Vervoerders willen altijd de beste tijden/paden voor hun eigen treinen, waardoor bij het opstellen van een dienstregeling conflicten ontstaan. Met goederenvervoer in de opsomming, is helder welke treinsoort voorrang heeft op anderen.

Personele bezetting
Personeelinzet afhankelijk van het aantal meters. Goede gedachte. Hoe zit het met enkeldeks/dubbeldeksmaterieel?

Rijdend Personeel
De reisasistant zou ik samenvoegen met de horeca-servicemedewerker. Er zit al overlap in de taken.

Frequenties
De tijden van de dagdienst (hogere frequentie overdag) en van de piekuren/spitsuren zou ik niet specifiek vermelden. In Zuid-Limburg begint de avond vroeger of is het 's avonds vroeger rustiger dan in de grote steden in het westen van het land. Miischien heeft iemand anders hier een betere definitie voor.
Hetzelfde geldt voor aanvang/einde dienst. Kies je voor 'het spoor is gemiddeld dertig uur per week niet beschikbaar voor onderhoud' of noem je aantal uren per dag?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door mat_64 » ma 10 maart 2014 20:22

Stootblok schreef:Goede, eerste aanzet. Met je goedvinden draai ik een beetje aan de knoppen.

Dank voor het compliment en de tips.

Stootblok schreef:Drie treinen systeem
Ik denk dat het goed is om hier de goederentreinen in de opsomming te vermelden, waarmee je de prioriteit t.o.v. de andere treinen aangeeft. Hetzelfde voor internationale verbindingen.
Waarom?
Vervoerders willen altijd de beste tijden/paden voor hun eigen treinen, waardoor bij het opstellen van een dienstregeling conflicten ontstaan. Met goederenvervoer in de opsomming, is helder welke treinsoort voorrang heeft op anderen.

Zal ik apart behandelen.

Stootblok schreef:Personele bezetting
Personeelinzet afhankelijk van het aantal meters. Goede gedachte. Hoe zit het met enkeldeks/dubbeldeksmaterieel?

Bij zo'n dichtheid met personeel maakt het in mijn ogen niet uit of er met een dubbeldekker of enkeldekker word gereden.

Stootblok schreef:Rijdend Personeel
De reisasistant zou ik samenvoegen met de horeca-servicemedewerker. Er zit al overlap in de taken.

Dit is bewust niet een functie. Dat word onder andere duidelijk in het thema vervoerders. Daarnaast zie ik de functie reisassistent als een instroomfunctie.

Stootblok schreef:Frequenties
De tijden van de dagdienst (hogere frequentie overdag) en van de piekuren/spitsuren zou ik niet specifiek vermelden. In Zuid-Limburg begint de avond vroeger of is het 's avonds vroeger rustiger dan in de grote steden in het westen van het land. Miischien heeft iemand anders hier een betere definitie voor.
Hetzelfde geldt voor aanvang/einde dienst. Kies je voor 'het spoor is gemiddeld dertig uur per week niet beschikbaar voor onderhoud' of noem je aantal uren per dag?

Als je vroeger de avond dienst in laat gaan dan tref je een deel van de forensen, zelfs op verbindingen als Amsterdam - Den Haag/Rotterdam/Utrecht, Utrecht - Den Haag/Rotterdam en Arnhem - Nijmegen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door mat_64 » di 11 maart 2014 00:39

Update uit gevoerd.
Morgen volgt weer een update.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door pe_pe » di 11 maart 2014 00:51

mat_64 schreef:6. (...) I. (...) f. Rijn-Gouwelijnen

Bedoel je daarmee zowel Gouda - Alphen a/d R als (Utrecht -) Woerden - Leiden?

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door Stootblok » di 11 maart 2014 01:55

Goed gestart en nu toch wat uitglijders. Vergeet de hoofdlijn niet als je op details ingaat.

Infra-uitbreiding:
Ik mis overal de voor- en nadelen. Jij begint met een drie-treinen-systeem en dat zie ik niet zo snel terug in de uitbreidingen.
Leeuwarden - Stavoren dubbelspoor? Enkelspoor met snelheidsverhoging en eventueel elektrifiatie is voldoende. Zoveel reizigers zijn er niet onderweg tussen beide plaatsen. Hetzelfde geldt voor de Valleilijn, waar een lagere frequentie met langere treinen de problemen kan oplossen, die nu optreden met een hoge frequentie met korte treinen. Waarvoor kies je?

Vervoerders.
Hier mis ik wie nu verantwoordelijk is/blijft/wordt voor de lijnvoering oftewel welke trein van waar naar waar rijdt. Stel dat je een station als Driebergen-Zeist alleen door stoptreinen laat bedienen, dan moeten die stoptreinen meer capaciteit bieden dan in een situatie waarin Driebergen ook een halte voor sneltreinen is.
Het nadeel van gebiedsconcessies is de verplichte overstap aan de gebiedsgrenzen.
Kies je voor het Britse model (complete lijnen) of het Duitse model (individuele treinseries) van aanbesteden of probeer je een andere oplossing te vinden?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door mat_64 » di 11 maart 2014 06:45

@pe_pe: Ja.
Stootblok schreef:Goed gestart en nu toch wat uitglijders. Vergeet de hoofdlijn niet als je op details ingaat.

Infra-uitbreiding:
Ik mis overal de voor- en nadelen. Jij begint met een drie-treinen-systeem en dat zie ik niet zo snel terug in de uitbreidingen.

Dit onderdeel is nog niet klaar.

Stootblok schreef:Leeuwarden - Stavoren dubbelspoor? Enkelspoor met snelheidsverhoging en eventueel elektrifiatie is voldoende. Zoveel reizigers zijn er niet onderweg tussen beide plaatsen.

Met alleen de gemiddelde snelheid verhogen kom je er niet. Elektrificatie geeft ten opzichte van moderne diesels nauwelijks tot geen voordeel in de gemiddelde snelheid. Stavoren - Sneek is nu 27 min, kruisen kan in Workum (13 minuten naar Stavoren, 14 minuten naar Sneek), wat een keer tijd van 4 minuten zou geven in Stavoren, dat is tekort.
Als je een strakke knop in Leeuwarden wil hebben is dubbelspoor nodig. Wil je een strakke halfuursdienst heb je dubbelspoor nodig.
Dit had ik rechtstreeks overgenomen na een foute interpretatie van jou topic.

Stootblok schreef:Hetzelfde geldt voor de Valleilijn, waar een lagere frequentie met langere treinen de problemen kan oplossen, die nu optreden met een hoge frequentie met korte treinen. Waarvoor kies je?

Lange treinen is niet de oplossing voor de Valleilijn, de meeste perrons zijn te kort voor 3 a 4 gekoppelde stellen. Wat je dan in de spits zou moeten laten rijden.

Stootblok schreef:Vervoerders.
Hier mis ik wie nu verantwoordelijk is/blijft/wordt voor de lijnvoering oftewel welke trein van waar naar waar rijdt. Stel dat je een station als Driebergen-Zeist alleen door stoptreinen laat bedienen, dan moeten die stoptreinen meer capaciteit bieden dan in een situatie waarin Driebergen ook een halte voor sneltreinen is.

Lijn voering is bepaald door de opdrachtgever. Driebergen-Zeist is HRN en zou door een IR sneltrein en een stoptrein aangedaan worden.

Stootblok schreef:Het nadeel van gebiedsconcessies is de verplichte overstap aan de gebiedsgrenzen.
Kies je voor het Britse model (complete lijnen) of het Duitse model (individuele treinseries) van aanbesteden of probeer je een andere oplossing te vinden?

Veel van die overstappen zijn er ook zonder de concessiegrenzen. Het eindeloos door koppelen van stoptreinen is niet erg bevorderlijk voor de betrouwbaarheid van de dienstregeling.
Het concessiemodel dat ik voor sta lijkt het meest op het britse model, regionale/gebied concessies en een lange afstandsconcessie.
Wat zeker een goed ding is in het britse model, is dat de concessie bij wanprestatie ingekort kan worden en bij uitmuntende uitvoering verlengt kan worden.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door Chrisdb » ma 17 maart 2014 11:50

Op veel kleine stations in Zuid-Limburg kun je na 7 uur gerust ééns per uur rijden, de mentaliteit is hier wat 'conservatiever' dan in bijvoorbeeld de randstad. In Amsterdam hobbelen mensen gemakkelijker 's-avonds nog buiten rond, hier is men over het algemeen graag 's-avonds thuis. In veel kleine plaatsen hier speelt het Openbaar Vervoer niet zo. De veelal oudere generatie in die plaatsjes beperken zich tot de eigen kern en wat erbuiten gebeurt, boeit ze in mindere mate. Moet ik nog steeds enorm aan wennen, heb zelf tot eind 2012 centraler gewoond.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie