Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn en Achterhoeklijnen

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht IJssellijn en Achterhoeklijnen door John » ma 10 maart 2014 20:53

Afgesplitst van: Opvallende zaken.

R-K schreef:Een omloop Sprinter 7600 Zutphen - Arnhem - Nijmegen reed vandaag met DDZ.


Is dit niet een beetje overdreven op zo'n rustig traject?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door SuperGhost » ma 10 maart 2014 21:48

Zo rustig is de 7600 niet.
Ik weet niet welke rit het was (welk tijdstip), maar in de spits rijdt er normaal 5 bakken SGMm (maximale lengte) in de 7600 en moeten mensen altijd staan (tussen Arnhem en Presikhaaf zijn vaak zelfs de gangpaden en balkons helemaal vol). NID lijkt me in de spits zeker geen overbodige luxe.

Ik heb ooit gehoord (of het klopt weet ik niet, maar het is wel geloofwaardig) dat Dieren alleen een IC-stop heeft, omdat de sprinter anders niet iedereen mee kan nemen en het dus noodzakelijk is (de IC heeft ook een tijd lang in de spitsrichting extra gestopt op Presikhaaf om de sprinter verder te ontlasten).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door Dwarsligger » ma 10 maart 2014 23:35

Sprinter 7600 Zutphen - Arnhem - Nijmegen is idd een drukke serie, veel scholieren

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 1518
Geregistreerd: wo 03 feb 2010 15:36
Woonplaats: Badhoevedorp
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door SuperGhost » di 11 maart 2014 01:58

Inderdaad, eigenlijk zou die kwartiersdienst Wijchen-Arnhem (die op korte termijn komt) doorgetrokken moeten worden naar Dieren (in ieder geval in de spits), maar dan moet de infra wel aangepast worden.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door John » di 11 maart 2014 03:14

Waarom zijn 5 bakken SGM de maximale lengte in die serie? Zijn de perrons zo kort?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door Stootblok » di 11 maart 2014 09:59

Eerder materieelgebrek. De bediening van Dieren is inderdaad begonnen om de stoptrein te ontlasten.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door dennistd » di 11 maart 2014 12:13

Spoor 1a in Zutphen is te kort, hier passen maximaal vijf bakken. Als er eens per ongeluk zes bakken in de sprinter terecht komen moet deze over het kruis gezet worden.

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: Opvallende zaken door SuperGhost » di 11 maart 2014 14:37

@dannistd:
het is zelfs nog erger, want 5 bakken SGMm passen officieel ook al niet.

Spoor 1a is fysiek slechts 130 meter en nuttig eigenlijk maar 115 meter (in verband met het sein)

5 bakken SGMm is echter al 130,9 meter en dan sta je al ruim voorbij het sein en al met de neus boven de kruiswissel-sectie (0,9 m).
Alleen bij 5 bakken SGMm geeft (als ik het goed begrijp) de beveiliging spoor 1b nog niet als bezet weer, zodat de trein uit Winterswijk gewoon kan binnenkomen zonder snelheidsbeperkingen.

Bij een nog langere inzet ga je (als ik het goed begrijp) te ver over de kruiswissel heen, waardoor de trein uit Winterswijk dus spoor 1b zal moeten 'delen' (volgens de beveiliging) en dus door een rood sein heen zal moeten en daardoor een langere reistijd nodig zal hebben. Dat is echter niet mogelijk, want dan vervalt onmiddellijk de overstapmogelijkheid op de IC naar Arnhem-Roosendaal.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door John » di 11 maart 2014 17:30

SuperGhost schreef:Inderdaad, eigenlijk zou die kwartiersdienst Wijchen-Arnhem (die op korte termijn komt) doorgetrokken moeten worden naar Dieren (in ieder geval in de spits)

Ik zou een toegevoegde trein Dieren - Nijmegen eerder doorsturen naar Heyendaal. De Maaslijn wordt hoogstwaarschijnlijk toch al van een bovenleiding voorzien.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door SuperGhost » di 11 maart 2014 17:34

Alleen wordt het geen toegevoegde trein, maar verlenging van Zutphen-Nijmegen naar Wijchen en van Deurne-Nijmegen naar Arnhem (en ik pleit er dan dus voor deze nog verder door te sturen naar Dieren).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door John » di 11 maart 2014 17:37

's Hertogenbosch - Dieren haal je waarschijnlijk niet met een sprinter zonder de versnelde 3600 in de weg te zitten.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door dennistd » di 11 maart 2014 17:43

Wordt het geen Dieren-Wijchen en Arnhem-Deurne dan?

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: Opvallende zaken door SuperGhost » di 11 maart 2014 18:17

John schreef:'s Hertogenbosch - Dieren haal je waarschijnlijk niet met een sprinter zonder de versnelde 3600 in de weg te zitten.
Dat weet ik zo niet (nog niet naar gekeken) en inhaling in Arnhem is een optie natuurlijk knipoog

dennistd schreef:Wordt het geen Dieren-Wijchen en Arnhem-Deurne dan?
Nee, want dan heb je geen enkele trein meer die Brummen bediend (de IC daar laten stoppen zorgt , je halveert de frequentie Zutphen-Arnhem en je houdt nog steeds maar 2 sprinters op Arnhem-Dieren v.v.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 11 maart 2014 18:36

De Achterhoeklijnen heb ik er maar bij betrokken, aangezien deze veel raakvlakken met de IJssellijn heeft (samenloopvak tussen Arnhem en Velperbroek Aansluiten en natuurlijk de Zutphense knoop) en wijzigingen/ideeën voor de ene lijn vaak al leidt tot wijzigingen of ideeën voor de andere lijnen.

Ik zal mijn volledige ideeën later nog uitstallen
Het mooiste zou overigens zijn als die 3e/4e sprinter Arnhem-Wijchen dan door zou kunnen rijden over de VSM-lijn naar Apeldoorn.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Opvallende zaken door dennistd » di 11 maart 2014 20:35

SuperGhost schreef:
dennistd schreef:Wordt het geen Dieren-Wijchen en Arnhem-Deurne dan?
Nee, want dan heb je geen enkele trein meer die Brummen bediend (de IC daar laten stoppen zorgt , je halveert de frequentie Zutphen-Arnhem en je houdt nog steeds maar 2 sprinters op Arnhem-Dieren v.v.
Waar ik de eerste keer Dieren zei bedoelde ik Zutphen. Stop engel

dennistd
Berichten: 1048
Geregistreerd: wo 26 sep 2007 08:53
Woonplaats: Losser
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 11 maart 2014 21:14

Hoeveel jokers zet je in?

Maar het wordt volgens de (huidige) plannen inderdaad Zutphen-Wijchen en Arnhem-'s-Hertogenbosch(-Deurne). Vanwaar die vraag?

Ik ben er dan voor om er dan Zutphen-Wijchen en (Apeldoorn-)Dieren-'s-Hertogenbosch(-Deurne) van te maken.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 11 maart 2014 23:03

Snel even gekeken naar een mogelijke opzet. Ik laat Arnhem-Deurne dan toch in Arnhem eindigen en maak er verder ook een losse trein Zutphen-Arnhem van.

Ik kom dan tot de volgende treinen rond Dieren en Zutphen (bij sprinters alleen de IC- en nieuwe stations genoemd):

Intercity Zwolle-Roosendaal (3600):
.20 Zwolle (vertrek)
.30 Wijhe
.36 Olst
.44-.46 Deventer (spoor 3)
.58-.00 Zutphen (spoor 3)
.10 Dieren
.21-.22 Arnhem (spoor 7)
.35-.37 Nijmegen (spoor 3)
.37-.40 's-Hertogenbosch (spoor 7)
Stopt 's avonds en zondags extra te Brummen, de volgende tijden wijzigen dan:
.44-.45 Deventer (spoor 3)
.57-.58 Zutphen (spoor 3)
.04 Brummen
.10 Dieren


Sprinter Apeldoorn - Wijchen (7600)
.24 Apeldoorn (spoor 4a)
.29-.30 Beekbergen-Lieren
.37 Eerbeek
.44 Dieren
.03-.07 Arnhem (spoor 7)
.26-.29 Nijmegen (spoor 3b)
.40 Wijchen (keerspoor)
rijdt 's avonds en zondags alleen Apeldoorn - Nijmegen (maar wel 2x p/u)

Sprinter Zutphen - Arnhem (17600)
.18 Zutphen (spoor 2a)
.29 Dieren
.48 Arnhem (spoor 6a)
rijdt niet 's avonds en zondag, de intercity stopt dan extra in Brummen

Stoptrein Winterswijk - Apeldoorn
.20 Winterswijk (spoor 1a)
.54-.55 Zutphen (spoor 2b)
.11 Apeldoorn (spoor 4b)
's avonds en zondag 1x per uur over de gehele lijn

Aanpassingen infra:
- extra wissels te Dieren en Amersfoort om de huidige VSM-lijn aan te sluiten op de perronsporen
- in Apeldoorn spoor 4 opdelen in 4a (Amersfoort-zijde) en 4b (Deventer-zijde) en wissels aanleggen zodat de intercity's snel van/naar spoor 3 kunnen in beide richtingen (om een 2-minuuts cross-platform aansluitingen Amersfoort<->Zutphen mogelijk te maken)
- in Zutphen een zakspoor aanleggen tussen 2b en 3b (met opening ri. 2b)
- dubbelspoor bij station Voorst-Empe
- verlenging perrons Brummen naar 270 meter
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door John » wo 12 maart 2014 03:09

Apeldoorn - Arnhem komt er toch niet. De provincie werkt nu aan een snellere busverbinding.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Inventarisatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron