Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn en Achterhoeklijnen

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » vr 28 maart 2014 01:25

Zo iemand heeft zn huiswerk gedaan voorover buigen

Ik ben het eens met de stelling dat een tram een grote reistijdwinst moet geven, een kwartier over de route Winterswijk/Doetinchem - Enschede is wel het minste.
Ook dat de kernen een redelijk aantal haltes moeten hebben is een punt waar ik achter sta. Buiten de kom moeten we kunnen doorrijden.

Waarom ik kies voor een route via Enschede Zuid is omdat je daar een grote groep reizigers mee trekt en maar beperkt langer onderweg bent om dat te doen. Hoe die route precies moet lopen kunnen we het over hebben. Ik vind wel dat Boekelo moet worden aangedaan als je toch van het MBS spoor gebruik maakt. Lijn 6 kan dan komen te vervallen en je ontsluit de Grolsch met OV.

Een route via de Marssteden en de haven zou ik niet kiezen. Nu er elk half uur een bus rijdt, is het aantal reizigers dat daar in en uitstapt nog steeds beperkt. Deze mensen lijken gewoon niet massaal met de bus te willen.

Een route door Twekkelerveld lijkt me niet realistisch. De wegen zijn te krap. Als het je om de UT gaat, kan je beter via de Hengelosestraat rijden als lijn 9.

Een route via de Haaksbergerstraat lijkt me ook te krap.

We kunnen er voor kiezen om en om naar Winterswijk of Doetinchem te rijden?
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » vr 28 maart 2014 01:48

De halte naar de N18 verplaatsen zou alleen iets helpen bij Lichtenvoorde.
- Bij Varsseveld zou je denk ik te ver buitenaf zitten en zul je de reizigers verliezen (station wordt dan aantrekkelijker)
- Bij Groenlo zit je dan met de overstappen en je kunt natuurlijk niet op de N18 zomaar stil blijven staan met kerende buslijnen.
- Bij Haaksbergen kun je het busstation onmogelijk overslaan, want dan verlies je de overstappen én de grote groep scholieren (N18 ligt veel te ver van Het Assink, terwijl het busstation op loopafstand ligt).

Voor Eibergen en Usselo heb je natuurlijk het voordeel dat de (huidige) N18 dwars door de dorpen liggen.

Al die haltes verplaatsen naar de N18 lijkt me ook eerder reizigers weg te jagen dan erbij te krijgen. Ze hebben het ooit wel eens geprobeerd met een interliner Doetinchem-Enschede, maar die was geen doorslaand succes. De huidige lijn 74 is een beetje een compromis tussen de interliner en de streekbus.
Het ritje via stations Varsseveld en Lichtenvoorde-Groenlo is eruit, de route door Lichtenvoorde is eruit, de route via Neede is eruit. Het gevolg is wel dat de bus weliswaar sneller is, maar dat er meerdere buslijnen nodig zijn tegenwoordig en het geheel duurder (en dus minder rendabel) is geworden en er een aantal reizigers zijn weggelopen op het zuidelijke deel. Lijn 74 rijdt tussen Groenlo en Lichtenvoorde regelmatig leeg (met name buiten de spits zit er vrijwel niemand in de bus), omdat men vooral naar het station in Lievelde wilde. De provincie heeft toen nog gekeken of misschien dat station dan naar de N18 verplaatst kon worden, maar het prijskaartje (7 miljoen euro) vonden ze toch iets te hoog en dan had men liever een pendeldienstje Groenlo-Lievelde-Lichtenvoorde (inmiddels vanaf/naar Neede omdat te veel Eibergenaren naar het station moesten en de aansluitingen in Groenlo te slecht waren).

Het nadeel is overigens dat de (huidige) N18 tussen Groenlo en Eibergen en tussen Haaksbergen en Enschede afgewaardeerd gaan worden (wordt een 60 km/h-weg) en de bussen daardoor wellicht langzamer gaan worden (ik zeg bewust wellicht, want doordat er minder verkeer zal zijn, zou het effect misschien ook neutraal kunnen zijn).

Ik weet niet of je met een tram wil 15 minuten winst kan halen tussen Lievelde/Groenlo en Enschede. Je kan er absoluut wel winst mee halen (mits je een 'sneltram' gebruikt, die dus in het buitengebied 100 kan), maar of die winst ook 15 minuten kan zijn...
Het grote voordeel van een tram is denk ik dat je die voorrang kan geven (en ook vanuit de verkeerswet meer voorrang geniet) en dat je die in sommige gevallen wellicht gunstigere routes kan geven (meer door de dorpen heen) zonder dat daardoor tijd verloren gaat, terwijl dat met vrijliggende busbanen wat minder makkelijk gaat (je hebt bussluizen nodig om autoverkeer te voorkomen, maar die remmen de bus ook weer af. Bovendien zou de bus dan nog altijd maar 80 kunnen). Het voordeel van een tram is ook dat je met een lagere frequentie af kan in de spits, zodat je niet extra bussen én personeel nodig hebt die alleen maar in de spits rijden. En het voordeel is natuurlijk dat een (snel)tram een wat comfortabeler is dan een bus. Nadeel is natuurlijk wel het onderhoud van de traminfrastructuur.

Ik denk dat als je de tram sneller wil maken, je dan zo veel mogelijk een vrijliggende trambaan moet hebben (anders schiet je natuurlijk niets op ten opzichte van de bus). Dan moet je kiezen om die trambaan zo gunstig mogelijk aan te liggen bij de dorpen.
In geval Haaksbergen moet je sowieso al dwars door het dorp als je van het huidige spoor gebruik wil maken. Sowieso is alleen haltes op de N18 voor Haaksbergen lastig werkbaar, omdat die alleen in het noorden en zuiden aangesloten is en dus niet bij de bebouwing.
Als je dan verder gaat kijken, dan is bij Eibergen het voormalige spoortracé ook het meest gunstig. Je hebt dan een doorgaande lijn zonder bochten (wel een kleine buiging, maar dat is wat anders) en je zit gunstig ten opzichte van de bebouwing. Een alternatief is ten westen of oosten langs de kern, maar dan zijn de loop/fietsafstanden enorm (oplopend tot 2 km) en dat zou denk ik ook niet op goedkeuring van de gemeente én provincie kunnen rekenen.

Bij Groenlo heb je het voordeel dat t/m het busstation de voormalige spoortracé ook nog grotendeels vrij ligt of er een fietspad over ligt en je daar ook gebruik van kan maken (uiteraard wel fietspad verplaatsen), alleen zou ik dan ten hoogte van de S-bocht vlak voor het busstation al afbuigen richting de Lichtenvoordseweg en ten zuiden van Groenlo weer verder gaan als vrijliggende trambaan naar Lievelde. In Lievelde moet je dan kijken hoe je het probleem van het wachten (nu 5-6 minuten) op de treinen kan oplossen of dat je besluit dit te houden, want aansluiting vanuit Groenlo is wel belangrijk voor de verbinding naar Winterswijk (2x p/u een sneltram naar Lievelde met goede overstap op de trein is gunstiger dan 1x p/u een busdienst Groenlo-Winterswijk, naar station Winterswijk is de reistijd nu al gelijk) en ook vanuit Lichtenvoorde moet er een aansluiting zijn (maar wellicht zou dit ook kunnen door een reguliere busdienst Lievelde-Aalten die dwars door Lichtenvoorde gaat?).

wauwthur schreef:We kunnen er voor kiezen om en om naar Winterswijk of Doetinchem te rijden?
Nee, want dan krijg je uursdiensten op Groenlo-Doetinchem en Groenlo-Winterswijk (want met een tram zou je in de spits waarschijnlijk ook met 2x per uur af kunnen, mits je goede trams besteld). Het voordeel van een tram is immers dat je meer mensen mee kan nemen, waardoor je ook in de spits met een halfuursdienst af zou kunnen (kwartiersdienst tussen grofweg Rietmolen en Enschede). Voor Winterswijk kan het daarnaast ook al sneller dan nu als je zo'n (snel)tram laat aansluiten op de trein in Lievelde.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » vr 28 maart 2014 01:58

In Haaksbergen waren ze toch al van plan het busstation te verplaatsen naar het oude treinstation.
En bedoelde meer te zeggen: Kunnen we niet een aftakking maken vanaf Groenlo? Een tak Winterswijk en een tak Doetinchem?

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door John » vr 28 maart 2014 02:17

Stootblok schreef: In tegenstelling tot jouw veronderstelling, wil het OV-Bureau Groningen/Drenthe de buslijnen Emmen-Groningen wel opheffen als dezespoorlijn er ooit komt.

Ik weet niet wat het huidige standpunt van het OV-bureau is, maar een aantal jaren terug was Drenthe tegen het plan van de provincie Groningen om te kijken naar Veendam - Emmen omdat dit dan ten koste zou gaan van de Q-liner. De bus bedient namelijk de Drentse dorpen (Borger, Gieten, Zuidlaren), terwijl een trein vooral de Groningse plaatsen zal aandoen.

Hier een flimpje van een paar jaar terug, Aan de hoofdrolspelers zien we dat politieke carrières soms een rare vlucht nemen tong naar buiten

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » vr 28 maart 2014 02:48

Vanuit Boekelo kan je trouwens ook mooi naar Hengelo rijden en lijn 53 vervangen engel
59 rijdt dan nog een keer per uur om de industrie terreinen van Haaksbergen en Hengelo plus Beckum te bedienen.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » vr 28 maart 2014 03:37

wauwthur schreef:In Haaksbergen waren ze toch al van plan het busstation te verplaatsen naar het oude treinstation.
En bedoelde meer te zeggen: Kunnen we niet een aftakking maken vanaf Groenlo? Een tak Winterswijk en een tak Doetinchem?
Heeft Haaksbergen serieus die plannen (kan het me zelf moeilijk voorstellen, aangezien dat nogal ver van de route ligt voor de bussen naar Enschede).
Vanaf Groenlo een vertakking heeft als nadeel dat je maar 1x per uur naar Doetinchem en 1x per uur naar Winterswijk kan, ook in de spits (een tram kan namelijk meer reizigers meenemen, dus 4x per uur zou dan waarschijnlijk niet meer nodig zijn tussen Groenlo en Haaksbergen). Winterswijk zou er ook al op vooruit gaan als ze met een sneltram via Lievelde kunnen reizen. Dan moet de reistijd al veel korter kunnen zijn.

Ik heb maar eens een nieuw opzetje gedaan (t/m noordzijde Lichtenvoorde, halte Twenteroute valt er net buiten), nu met maar één route (uiteraard nog wel een aftakking naar Neede/Borculo).
De kleur van de lijn geeft de snelheid aan:
- rood = 100 km/h
- blauw = 70/80 km/h
- groen = 50 km/h
- zwart = geen vrijliggende trambaan, zelfde snelheid als de weg (vrijwel overal 50 km/h)
De haltes met de naam in een witte balk, zijn de overstaphaltes (met belangrijkste overstaplijn genoemd)

In het eerste plaatje zie je nog 2 rode haltes, die zijn optioneel (liggen langs een gedeelte met 100 en dus kun je je afvragen of die genoeg reizigers zullen trekken voor een stop)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht door R-K » vr 28 maart 2014 10:33

Inzetten van gelede bussen met comfortabelere stoelen, meer beenruimte en wifi op lijn 73/74 vind ik al een behoorlijke stap vooruit. Ter onderscheid van normale bussen zijn deze bussen rood/wit (zelfde als trein) en heten ze SpurtLiner. Voor lijn 73/74 zijn 12 bussen + 1 reserve nodig.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » vr 28 maart 2014 13:10

Ja het was echt een idee. Waarom het niet is door gegaan weet ik niet, de verbinding met Enschede wordt niet heel veel slechter geloof ik. Dat scheelt 300 of 400 meter als je het busstation ten zuiden van het MBS legt.

Verder kan ik me goed vinden in de voorgestelde route. Enschede zuid meenemen lijkt mij fijn, maar langs de snelweg zorgt wel voor een enorme winst in rijtijd.

Richting de UT rijden is misschien niet nodig. Centraal - UT is niet heel druk als het gaat om studenten. Die reizen veel meer van en naar Hengelo of Drienerlo. Als vervanging van lijn 9 zie ik er wel wat in.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » vr 28 maart 2014 14:03

Daarom dacht ik ook aan die halte 'Broekheurne', omdat je dan met een overstap alsnog Enschede-Zuid mee kan nemen.
Wat vindt je trouwens van de haltes, met name die twee rode? Goed zo, of...?

Ik denk dat je met de witte haltes niet te veel haltes hebt, maar ook niet te weinig. Je bedient de dorpen en industriegebieden goed, zonder dat je te langzaam gaat worden met de sneltram.
Alleen op de zijtak richting Borculo heb je meer haltes, maar dat is ook echt een (drukke) lokale lijn, terwijl ri. Eibergen-Doetinchem ook meer regionaal is. Bovendien is de zijtak naar Borculo ook al wat sneller door de vrijliggende trambaan buiten de dorpen.

Volgende stap is de route ten zuiden van Lievelde en hoe we met het overstappen in Lievelde omgaan (met name op de verbinding Lichtenvoorde<->Zutphen/Winterswijk)

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » vr 28 maart 2014 16:59

Qua haltes: lees dit => viewtopic.php?p=397682#p397682 <= eens.

Het punt met de haltes is de schaalgrootte. Een regiotram is echt bedoeld voor interlokaal vervoer, daarom volstaan een of twee haltes per dorp/wijk.

De route moet wel lopen van Oldenzaal naar Haaksbergen op basis van Wauwthur's input.
Enschede Zuid is een stadsdeel met 30 tot 40 duizend inwoners. Te groot om links te laten liggen.

Een route via de Marssteden en de haven zou ik niet kiezen. Nu er elk half uur een bus rijdt, is het aantal reizigers dat daar in en uitstapt nog steeds beperkt. Deze mensen lijken gewoon niet massaal met de bus te willen.
Het probleem van elk industriegebied.
Gewoon schrappen die route en een rondje Drienerlo/UT - Boekelo - Usselo - Centrum ervan maken. Dan kom je met een buslijn langs Grolsch en Vredestein, heb je de twee grootste werkgevers te pakken en met de 2 stations in de route ook meer bestemmingen dan alleen de route Centrum-Buitenwijk.
Kan met 8 meter bussen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » vr 28 maart 2014 19:09

Afstanden en mogelijke tijden erbij (alleen voor de tram ri. Eibergen, niet voor die ri. Neede)
afstand in km - vertrektijd - plaats, halte
00,00 - .12/.42 - Enschede, Centraal
00,80 - .14/.44 - Enschede, Van Heekplein
01,29 - .15/.45 - Enschede, MST Haaksbergerstraat
02,15 - .17/.47 - Enschede, TC Tubantia
02,80 - .19/.49 - Enschede, P+R Zuiderval
04,16 - .21/.51 - Enschede, Broekheurne
07,22 - .23/.53 - Usselo, Usselo
10,12 - .26/.56 - Boekelo, Boekelo
15,42 - .30/.00 - Haaksbergen, Veldmaterstraat
15,94 - .31/.01 - Haaksbergen, Wiedenbroeksingel
16,73 - .32/.02 - Haaksbergen, Mr.Eenhuisstraat
18,09 - .34/.04 - Haaksbergen, Industriestraat
18,83 - .35/.05 - Haaksbergen, Brammelo
22,13 - .38/.08 - Rietmolen, Rietmolen
24,59 - .40/.10 - Eibergen, Sportpark de Bijenkamp
26,78 - .43/.13 - Eibergen, Grotestraat
27,46 - .44/.14 - Eibergen, De Meergaarden
28,38 - .45/.15 - Eibergen, De Kiefte
31,72 - .48/.18 - Groenlo, De Laarberg
32,87 - .49/.19 - Groenlo, Den Sliem
33,75 - .50/.20 - Groenlo, Marhulzenweg
34,47 - .51/.21 - Groenlo, Marianum
35,17 - .53/.23 - Groenlo, De Snieder
38,14 - .56/.26 - Lievelde, Station

Ontwikkeling reistijden (naar de 'centrale' punten per plaats):
Enschede - Haaksbergen: tram = 20 min - lijnen 73/74 = 20-24 min - lijn 62 = 24-26 min
Haaksbergen - Eibergen..: tram = 12 min - lijnen 73/74 = 12-14 min
Eibergen - Groenlo.........: tram = 6 min - lijnen 72/73/74 = 10 min
Groenlo - Lievelde...........: tram = 6 min - lijn 72 = 10 min.

Reistijdwinst Enschede - Lievelde is dan al 10 minuten (overstaptijd op de huidige verbinding niet meegenomen).
De reis Groenlo - Winterswijk is nu per trein via Lievelde vrijwel even snel als via de rechtstreekse buslijn 73. (ri. Winterswijk is lijn 73 2 min. sneller, ri. Groenlo is via Lievelde 1 min. sneller), dus Winterswijk is dan ook 10 minuten sneller (noord-west Winterswijk uitgezonderd, die zullen via station Winterswijk West reizen en iets minder veel vooruit gaan)

De gemiddelde snelheid van de tram op Enschede-Lievelde is dan 52 km/h. Dit is dus inclusief de erg lage snelheid in Enschede (veel verkeerslichten, bochten, etc.)

Stootblok schreef:Qua haltes: lees dit => viewtopic.php?p=397682#p397682 <= eens.

Het punt met de haltes is de schaalgrootte. Een regiotram is echt bedoeld voor interlokaal vervoer, daarom volstaan een of twee haltes per dorp/wijk.
Je moet alleen wel bekijken hoe de vervoersstromen zijn. Vanuit Enschede rijdt slechts een fractie van alle reizigers verder dan Borculo of Groenlo. Als je dan juist die plaatsen waar de reizigers vandaan/naartoe moeten (Haaksbergen, Eibergen, Neede, Borculo, Groenlo) de afstanden tot de haltes gaat vergroten, dan is het vervoersmiddel misschien iets sneller, maar de reiziger alsnog langzamer.

Je moet inderdaad niet te veel haltes hebben, maar te weinig is ook absoluut niet goed. Zo veel tijd kost één halte meer in een woonkern ook weer niet (want daar ligt de snelheid toch al veel lager dan buiten de kernen), maar kan het de reizigers wel veel beter bedienen en zal de gemiddelde reistijd alsnog minder zijn.
Ik denk dat de haltes die nu ingetekend zijn prima zijn: niet te veel en niet te weinig.

Overigens onderbouwt dat artikel je standpunt niet, want dat artikel gaat over een wirwar aan buslijnen die verschillende routes nemen om maar voor de deur te stoppen. We praten hier over één lijn (twee als je de zijtak naar Borculo meerekent), die een vaste route rijdt. Met de geplande haltes, zijn er nog altijd mensen die (ver) buiten die 750 meter van een halte wonen die in dat artikel genoemd wordt.

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » za 29 maart 2014 01:08

62 komt te vervallen, maar als je lijn 2 de huidige route laat rijden, komt er geen bus over de Haaksbergerstraat. Laat je de tram over Zuid rijden, dan kan je 2 over de Haaksbergerstraat laten rijden. Lijkt mij een kleine aanpassing eigenlijk. We houden het bij een halte of 4. Wat Stootblok ook zegt: er wonen teveel mensen om ze niet mee te willen nemen.

De halte Bad Boekelo is van toeristisch belang en een gemis in het huidige busnet.

De lijn naar de UT wil ik zeker zien, maar niet ten koste van Enschede - Oldenzaal. Enschede - Hengelo lijkt mij een heel logische uitbreiding als je toch voor de tram kiest in de regio.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht door R-K » za 29 maart 2014 01:35

Kan de tram niet over de bestaande lijn Lievelde-Winterswijk doorrijden? Lijkt me veel aantrekkelijker. En de tram ook doortrekken tot Varsseveld waarna hij over bestaand spoor verder kan naar Doetinchem. Veel aantrekkelijk dan eindpunt lLievelde.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » za 29 maart 2014 02:48

Ik heb alleen even tot Lievelde gerekend, omdat ten zuiden van Lievelde de route nog niet eens duidelijk is (kan ik er ook moeilijk aan rekenen/schatten natuurlijk). De bedoeling is wel doorrijden tot Doetinchem. knipoog
Doorrijden naar Winterswijk zou ik niet doen, aangezien je dan niet door kunt rijden naar Doetinchem (of slechts 1x), terwijl er al 2x per uur een trein rijdt die met deze tijden perfect aansluit op de tram. Bovendien zou je dan de spoorlijn Lievelde-Winterswijk moeten uitbreiden, omdat het anders niet past (terwijl je met alleen de huidige treindienst al genoeg zou hebben, juist op Lievelde-Winterswijk puilt die dienst nu niet bepaald uit, dus die kan genoeg extra reizigers opvangen)

SuperGhost

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Inventarisatie