Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn en Achterhoeklijnen

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » di 25 maart 2014 10:39

Het verschil tussen Stadskanaal-Musselkanaal-Emmen en deze route is groot. In Groningen/Drente gaat het om 15 kilometer nieuw spoor en de lijn is in totaal ruim 130 kilometer. Hier gaat het om 60 kilometer nieuwe route op een totaal van 90.

Voor Oost-Gelderland wordt het maximaal een regiotram over enkelspoor vanuit Enschede de Achterhoek in (en Arnhem-Zutphen-Hengelo de hoofdnoordtak van de Betuwe). Meer is niet haalbaar bij de relatief lage passagiersaantallen op de lijnen en eindpunt Enschede.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 10:50

Ik ben eerst benieuwd naar de reactie van SuperGhost voordat ik zelf reageer.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 25 maart 2014 12:55

Je maakt je het er wel makkelijk vanaf R-K knipoog

Mijn eerste reactie is: "waar komen al die getallen vandaan die Stootblok noemt?", want ik heb even geen idee want 'de lijn' zou moeten zijn die 160 km groot is (Groningen-Emmen is namelijk bij lange na geen 160 km). Dus vergeef me dat ik even aan die getallen voorbij ga.

Stootblok heeft wel gelijk dat die spoorlijn Emmen-Groningen een langere afstand is (vanwege de omreis via Veendam) dan Doetinchem-Enschede, maar over de weg is Emmen-Groningen (57 km) juist ietsjes korter dan Doetinchem-Enschede (61 km).
Er zijn verder wel enorm verschillen tussen de beide mogelijke spoorlijnen:
- voor Emmen-Veendam-Groningen (waar ik overigens voor ben), is de route om ten opzichte van de huidige busdienst(en) via de N34, daar waar op Doetinchem-Enschede de trein (vrijwel) dezelfde route bediend als de huidige busdiensten over de N18 en dus sowieso sneller zal zijn, terwijl dat voor Emmen-Veendam-Groningen niet perse het geval is (ik heb het ook niet uitgerekend).
- voor Emmen-Groningen zou de trein de busdienst niet kunnen vervangen (vanwege die omweg), terwijl dat op Doetinchem/Winterswijk - Enschede wel het geval zou zijn. Op Doetinchem/Winterswijk-Enschede kun je dus alle huidige busreizigers meenemen in zo'n trein, terwijl op Groningen-Emmen je dan de meeste busreizigers in de bus houdt (want de trein komt niet langs die route) en die spoorlijn is dan (voor het nieuw te bouwen deel tussen Stadskanaal en Emmen) vrijwel volledig afhankelijk van de reizigers van/naar Emmen. Bovendien is door de omreis de reistijdwinst op Doetinchem/Winterswijk-Enschede vermoedelijk ook veel groter dan op Emmen-Groningen (in verhouding of misschien zelfs ook absoluut).
- voor Emmen-Groningen zou het nieuw te bouwen stuk Stadskanaal-Emmen bedien je verder weinig nieuwe plaatsen (alleen Musselkanaal en wellicht Ter Apel, maar dat zijn nu ook weer niet de grootste kernen), terwijl Doetinchem-Enschede wél een aantal nieuwe plaatsen op het spoor aansluit, waarbij enkele grote zoals Lichtenvoorde, Groenlo, Eibergen en Haaksbergen direct en indirect ook nog Borculo, Neede en Winterswijk (Winterswijk heeft weliswaar al een spoorlijn, maar richting Enschede ga je momenteel nog volledig met de bus). Vergeet overigens ook niet dat Noordoost-Drenthe veel dunner bevolkt is dan de Achterhoek.
- de busdienst Groningen - Emmen (55 minuten over +- 60 km) is veel sneller dan de busdienst Doetinchem-Enschede (1 uur en 32 minuten over +- 61 km) en de busdienst Winterswijk-Enschede (1 uur en 10 minuten over +- 42 km), waardoor de winst met een treindienst voor Winterswijk/Doetinchem - Enschede vele malen groter is dan op een directe spoorlijn Emmen-Groningen, laat staan eentje die via Veendam rijdt.

Ten slotte: in je reactie proef ik (misschien onterecht) een vrij negatieve blik op Enschede. (je zegt namelijk lage reizigersaantallen te verwachten vanwege Enschede als eindpunt). Maar je moet ook beseffen dat Enschede gewoon een vrij gewilde bestemming is voor de regio (uitstrekkend tot Arnhem) en Hengelo totaal niet. Zo'n lijn zou altijd een beetje het eindpunt van het spoorwegnet blijven, ook als je aansluit richting Hengelo zou dat zo blijven (vergelijk het in dat opzicht maar met Venlo vanuit Eindhoven) en eindpunten van het spoorwegnet zullen nooit zeer druk worden.

Maar ik denk dat zo'n lijn, zeker tussen Lievelde en Enschede een stuk drukker zou kunnen zijn dan Emmen-Stadskanaal. Beide lijnen hebben namelijk voornamelijk een regionaal karakter, maar er wonen meer mensen in het bereik van een spoorlijn Doetinchem-Enschede dan in het bereik van (Coevorden-)Emmen-Stadskanaal.

Overigens denk ik ook wel dat het idealer zou zijn dat je bij een lijn Doetinchem-Enschede de lijnen Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk wijzigt/verlengt
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 13:25

Kleine aanvulling. Tussen Emmen en Groningen rijden comfortabele Qliners terwijl tussen Enschede-Winterswijk/Doetinchem normale streekbussen rijden. Voor de rest van de Achterhoekse lijnen voldoen deze bussen prima, maar voor Enschede-Winterswijk/Lichtenvoirde/Varsseveld/Doetinchem is het comfort ondermaats. Een flinke stap vooruit is dat er in de toekomst comfortabelere bussen op lijn 73/74 wordt ingezet.

R-K
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » di 25 maart 2014 13:33

tong naar buiten Gaat-ie helemaal vergelijken.
Het ging alleen om de kosten tegenover de mogelijkheden. 15 kilometer nieuw spoor in Groningen/Drente kost niet zoveel en daarvoor krijg je een verbinding langs de grens tussen een paar economisch zwakke regio's (Groningen tm Twente) terug.
Voor Twente-Arnhem zijn er alternatieve routes, daarom heeft nieuw spoor door de Achterhoek weinig meerwaarde. Jullie argumenteren je suf om daar vooral geen aantrekkelijke lange-afstandsverbinding van te maken. Prima, maar de consequentie is dat je lijn dan alleen in de meest simpele (goedkope) opzet een kans maakt in de besluitmolen.

SuperGhost schreef:Overigens denk ik ook wel dat het idealer zou zijn dat je bij een lijn Doetinchem-Enschede de lijnen Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk wijzigt/verlengt
In gewoon Nederlands: Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk sluiten en vervangen door een lijn dwars door de Achterhoek.
SuperGhost schreef:Ten slotte: in je reactie proef ik (misschien onterecht) een vrij negatieve blik op Enschede. (je zegt namelijk lage reizigersaantallen te verwachten vanwege Enschede als eindpunt)

Omdat wat jullie druk noemen, totaal niet druk is. Als je 's morgens bij de IJtunnel de stroom bussen uit Edam, Volendam, Purmerend ziet, dan praat je over drukte.
Je zegt, dat Haaksbergen-Enschede het drukste deel is. Met 6-8 bussen per uur in de spits en een uurdienst op zondag is dat totaal onvoldoende om aan vervanging door een spoorlijn te denken, die alleen een regionale functie heeft.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 13:39

Ik ken de situatie in Noord-Holland niet maar volgens mij zijn de bussen daar sneller en comfortabeler dan die van lijn 73/74.

Verder voldoet de bus Groningen-Emmen aan de behoefte terwijl lijn 73/74 traag en oncomfortabel zijn. Verder zou Emmen-Veendam weinig reizigers trekken, aangezien de relatie tussen onderliggende plaatsen zwak is en voor Emmen-Groningen de trein omrijdt. Een trein Emmen-Veendam zou nooit veel volk trekken, terwijl Doetinchem-Enschede best wat volk trekt.

R-K
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » di 25 maart 2014 15:04

R-K schreef:Ik ken de situatie in Noord-Holland niet maar volgens mij zijn de bussen daar sneller en comfortabeler dan die van lijn 73/74.
Er rijdt van alles in de spitsuren en het comfortniveau is door het hele land ongeveer hetzelfde. De reistijd is ook vergelijkbaar. Het enige verschil zit in de vraag naar OV: die is vele malen groter dan in de Achterhoek, waar bus en trein vooral scholieren vervoeren.

R-K schreef:Verder voldoet de bus Groningen-Emmen aan de behoefte terwijl lijn 73/74 traag en oncomfortabel zijn. Verder zou Emmen-Veendam weinig reizigers trekken, aangezien de relatie tussen onderliggende plaatsen zwak is en voor Emmen-Groningen de trein omrijdt. Een trein Emmen-Veendam zou nooit veel volk trekken, terwijl Doetinchem-Enschede best wat volk trekt.
Musselkanaal-Emmen staat in het onderwerp over de prov. Groningen toegelicht.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 16:14

Dus jij wilt wel dat er geinvesteerd wordt in een spoorlijn van Emmen naar nergens door een dunbevolkt gebied zonder belangrijke plaatsen onderweg en niet in een spoorlijn van de hoofdstad van de Achterhoek naar de hoofdstad van Oost-Nederland met 5 relevante dorpen onderweg en 3 die aan een aantakking liggen? Je ne compres pas.

R-K
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 25 maart 2014 17:13

Stootblok schreef:
R-K schreef:Ik ken de situatie in Noord-Holland niet maar volgens mij zijn de bussen daar sneller en comfortabeler dan die van lijn 73/74.
Er rijdt van alles in de spitsuren en het comfortniveau is door het hele land ongeveer hetzelfde. De reistijd is ook vergelijkbaar. Het enige verschil zit in de vraag naar OV: die is vele malen groter dan in de Achterhoek, waar bus en trein vooral scholieren vervoeren.
Over de reistijden: lees eens wat berichten terug, lijnen 73 en 74 hebben helemaal niet dezelfde rijtijden, maar behoorlijke langere rijtijden.
Over wat ze vervoeren: ik zou eens in de Achterhoek komen kijken als ik jou was, want aan al je opmerkingen kan ik al zien dat je geen flauw benul hebt van de vervoersstromen in de Achterhoek.

Stootblok schreef:15 kilometer nieuw spoor in Groningen/Drente kost niet zoveel en daarvoor krijg je een verbinding langs de grens tussen een paar economisch zwakke regio's (Groningen tm Twente) terug.
Voor Twente-Arnhem zijn er alternatieve routes, daarom heeft nieuw spoor door de Achterhoek weinig meerwaarde. Jullie argumenteren je suf om daar vooral geen aantrekkelijke lange-afstandsverbinding van te maken.
Op die lijn (net zoals Emmen-Zuidbroek) is gewoon nooit genoeg vraag te halen voor 2 echte IC's en 2 stoptreinen per uur (hooguit kan 4x per uur alleen in de spits).
Voor Enschede-Arnhem zijn er inderdaad ook alternatieve routes te bedenken (namelijk via Goor), maar een IC over een geupgrade lijn via Goor (volledig dubbelspoor + snelheidsverhoging naar 130 km/h) zou altijd nog zo'n 1 uur en 1 minuut erover doen (dat is 16 minuten sneller dan nu), terwijl de zonetrein die ik voorstelde een reistijd van 1 uur en 4 minuten heeft. Dus het best mogelijke alternatief vanaf Enschede naar Arnhem is alleen in de best mogelijke variant slechts een fractie sneller. Dus zo'n zonetrein zou qua reistijd al een uitstekend alternatief zijn. Afhankelijk van of je de lijn Zutphen-Winterswijk aan zou passen op de veranderingen zou die zonetrein ook iets sneller kunnen zijn (omdat je het station in Lievelde dan kan sluiten) en dan is het best mogelijke alternatief al vrijwel niets meer sneller (verschil 1 minuut).

Voor de lijn Emmen-Zuidbroek ben je denk ik ook te optimistisch dat het de verbinding tussen Twente en Groningen levert, want het lijkt me (als ik vluchtig kijk) dat die verbinding sneller blijft via Zwolle (zeker als, zoals jij en de provincie graag willen, de lijn Wierden-Almelo aangepakt en versneld wordt).

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Overigens denk ik ook wel dat het idealer zou zijn dat je bij een lijn Doetinchem-Enschede de lijnen Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk wijzigt/verlengt
In gewoon Nederlands: Zutphen-Winterswijk en Doetinchem-Winterswijk sluiten en vervangen door een lijn dwars door de Achterhoek.
Niet helemaal. Ik zou dan Zutphen-Winterswijk verleggen via Groenlo (station in Lievelde dan sluiten, ligt te dicht bij Lichtenvoorde) en eventueel met station in Beltrum (Beltrum is weliswaar niet groot, maar er valt op geen enkele zinnige manier een andere OV-ontsluiting aan te geven) en wellicht kun je tussen Vorden en Zutphen nog een stuk afsnijden (hij neemt nu wel een erg ruime bocht, waardoor de afstand een stuk langer wordt, dit zou dan alweer een eventuele stop in Beltrum goed maken).
Voor Doetinchem-Winterswijk zou dan inderdaad een deel sluiting worden (Winterswijk<->Arnhem dan met overstap in Groenlo of Zutphen, waarbij via Zutphen nu al sneller is dan de rechtstreekse trein). Terborg - Winterswijk zou ik dan sluiten en het restant (Doetinchem-Terborg) dan doortrekken via Ulft naar Dinxperlo (eventueel door naar Bocholt, Duitsland).

Stootblok schreef:Omdat wat jullie druk noemen, totaal niet druk is. Als je 's morgens bij de IJtunnel de stroom bussen uit Edam, Volendam, Purmerend ziet, dan praat je over drukte.
Je zegt, dat Haaksbergen-Enschede het drukste deel is. Met 6-8 bussen per uur in de spits en een uurdienst op zondag is dat totaal onvoldoende om aan vervanging door een spoorlijn te denken, die alleen een regionale functie heeft.
Ik denk dat jij zelf ook wel door hebt dat je Amsterdamse drukte niet kan vergelijken met landelijke drukte. Voor een verbinding buiten de Randstad is Eibergen/Haaksbergen-Enschede zeker wel druk.
Even een vergelijking: 6-8 volle bussen per uur* (wat er in de spits rijdt) zijn minimaal zo'n 50-80 reizigers per bus (43 zitplaatsen, maximaal 80 personen per bus), want er zijn (vrijwel) altijd staanplaatsen in de spits.
8 x 50 = 400 reizigers.
8 x 80 = 640 reizigers
*exclusief de busdienst Boekelo-Enschede, waar je natuurlijk ook nog reizigers uit kan trekken.

Wil je dat met een halfuursdienst per trein doen (uitgaande van GTW), dan heb je een capaciteit nodig van 200 tot 320 reizigers.
1 GTW 2/8 is 172 zitplaatsen.
Dus dan moet je al met gekoppelde treinen gaan rijden. Voor een regionale lijn is dat een prima resultaat. Daarnaast sluit dat ook prima aan op de inzet tussen Arnhem en Doetinchem (rijden ook gekoppelde treinen)
Hierbij is natuurlijk nog niet het effect van de snellere reistijd meegenomen en van de nieuwe reizigers Enschede-Arnhem (die nu nog via Goor reizen).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 18:49

Niet helemaal. Ik zou dan Zutphen-Winterswijk verleggen via Groenlo (station in Lievelde dan sluiten, ligt te dicht bij Lichtenvoorde) en eventueel met station in Beltrum (Beltrum is weliswaar niet groot, maar er valt op geen enkele zinnige manier een andere OV-ontsluiting aan te geven) en wellicht kun je tussen Vorden en Zutphen nog een stuk afsnijden (hij neemt nu wel een erg ruime bocht, waardoor de afstand een stuk langer wordt, dit zou dan alweer een eventuele stop in Beltrum goed maken).
Voor Doetinchem-Winterswijk zou dan inderdaad een deel sluiting worden (Winterswijk<->Arnhem dan met overstap in Groenlo of Zutphen, waarbij via Zutphen nu al sneller is dan de rechtstreekse trein). Terborg - Winterswijk zou ik dan sluiten en het restant (Doetinchem-Terborg) dan doortrekken via Ulft naar Dinxperlo (eventueel door naar Bocholt, Duitsland).

SuperGhost: dit lijkt mij allemaal vrij onzinnig. Zutphen-Winterswijk verbouwen kost een hoop, terwijl het weinig oplevert. Doetinchem-Winterswijk: Winterswijk-Aalten rijdt vrij leeg, alleen is de aansluiting in Lievelde vrij rampzalig (25 minuten). Aalten-Varsseveld is wat meer gevuld. Volgens jou model zou de trein in Varsseveld Noord richting Doetinchem om 04/34 vertrekken en uit Doetinchem dus om 26/56 aankomen. Buslijn 71 kun je om 00/30 laten keren en na de kering gelijk laten vertrekken zodat de aansluiting op trein/bus 4 minuten wordt. Voordeel is dat de bus dan wel vrij snel op de N318 komt. In Aalten kun je deze dan via de Varsseveldsestraatweg, Lichtenvoordsestraatweg en Breedevoortsestraatweg leiden. De aankomsttijd in Aalten zou zo ongeveer .11/.41 zijn (en vertrek .19/.49 zijn). Buslijn 71 rijdt dan verder naar Winterswijk. De aankomst op het station is ongeveer .29/.59 (vertrek .01/.31) en na het station maakt de buslijn een stadsritje. Er zijn 3 omlopen benodigd. Buslijn 72 vertrekt op .03/.33 in Lievelde en rijdt via bushalte Twenteroute en het centrum van Lichtenvoorde en de Aladnaweg naar Aalten. Deze lijn heeft het (voormalig) station als eindpunt en de aankomsttijd is .23/.53 (vertrek .07/.37).
Tussen Terborg en Varsseveld kun je een van beide buurtbuslijnen (195 of 197) verlengen. Tussen Terborg en Doetinchem voldoet buslijn 40 (zowel een bus als een railverbinding is voor een ontsluitingsgebied van 15.000 inwoners te veel van het goede). Verder is de doortrekking via Ulft naar Dinxperlo vrij onzinnig en duur. De huidige buslijnen (28 en 40) volstaan. Beter laat je in de spits lijn 28 (en 24) ieder kwartier rijden, hebben reizigers veel meer baat bij.

R-K
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » di 25 maart 2014 19:44

Superghost en R-K, jullie zijn nu allebei aan het zeuren om het zeuren.

tevreden zon

Ik ben met de beste wil van de wereld ingegaan op het idee om te zien of er een case van te maken valt, maar de conclusie is nu al: niet doen. Zonder lange-afstandsverbinding is een spoorlijn door de Achterhoek nooit rendabel te krijgen. De IC hebben jullie afgeschoten, dus valt de basis onder een rendabele exploitatie weg en moet je kijken naar wat wel nog mogelijk zou kunnen zijn. Het meest realistische idee is een regiotram Enschede-Achterhoek. Punt. Leef ermee. zwaaien
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 19:46

Een ding: jij bent ook aan het zeuren. Ik zet even de capslock aan om het duidelijk te maken:

EEN IC TUSSEN ARNHEM EN HENGELO DOOR DE ACHTERHOEK IS ONRENDABEL

DUIDELIJK NU?!

R-K
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 25 maart 2014 20:08

R-K: ik schetste ook wat volgens mij een (meer) ideaal scenario zou zijn, dus los gezien van de kosten knipoog

Dat ideaalscenario zou er volgens mij als volgt uit zien:
Afbeelding
De zwarte lijnen zijn bestaande lijnen die dan behouden blijven, de rode lijnen nieuwe.
De witte rondjes zijn bestaande stations, de gele nieuwe.

Over Zutphen-Winterswijk:
- Groenlo is dan een spoorwegknooppunt, met een lang eilandperron met kruiswissels halverwege, waar een volledige knoop komt (stops van 3 minuten voor beide lijnen).
- Beltrum krijgt ook een station, omdat het langs de nieuwe route ligt en omdat dat dorp eigenlijk niet op een andere logische manier te bedienen is met het OV (want eigenlijk is Beltrum te klein voor een station).
- Aan de oostzijde van Vorden is extra dubbelspoor nodig.
- Vorden-Zutphen wordt dus afgesneden, waarbij je dan ook langs Warnsveld komt en je ook daar kan stoppen.
- eventueel kun je de lijn Winterswijk-Borken weer herstellen, zodat je treinen Enschede-Dortmund via Winterswijk kan laten rijden (heb die lijn bewust gestippeld getekend, omdat ik niet denk dat dit haalbaar is)
Op Winterswijk-Groenlo volgt de lijn dan het tracé van de voormalige lijn Winterswijk-Neede.

Over Zutphen-Hengelo:
- een station in Eefde (rijdt daar nu al doorheen, dit is passend te krijgen door het dubbelspoor bij Laren-Almen te verlengen)
- station Lochem verplaatsen van de oostzijde van Lochem naar de westzijde, zodat buslijn 56 het station aan doet, waardoor het station beter en sneller bereikbaar is vanuit Borculo, Barchem en Laren.

Over Zutphen-Deventer (niet geheel in beeld)
- lijn verleggen via Gorssel (gaat er nu met een opmerkelijk grote boog omheen)

Over Doetinchem-Enschede (meeste al gezegd, dus alleen de locaties van de stations)
- Varsseveld: bij huidige bushalte Den Es
- Lichtenvoorde: bij de Richterslaan (vlakbij huidig busstation Twenteroute)
- Groenlo: op locatie voormalig station
- Eibergen: direct ten zuiden van Beltrumseweg/Nieuwstraat (200 meter zuidelijker van de locatie van het voormalige station)
- Neede-Rietmolen: direct ten noorden van de N315, waarbij de zuidopgang bij de N315 ligt en de noordopgang bij het dorp Rietmolen
- Haaksbergen: op locatie voormalig station/huidige HSM-halte
- Boekelo: op locatie voormalig station/huidige HSM-halte
In deze ideale ligging gaat de lijn (zodat je ook al merkt aan de stations) over de voormalige spoortracés tussen Groenlo en Eibergen en Brammelo en Enschede

Aalten en Lievelde verliezen dan hun station.
Dat gecompenseerd worden met een busdienst Varsseveld Station - Aalten - Bredevoort - Obelink - Winterswijk Station - Winterswiijk Noord - Winterswijk Ziekenhuis en het behoud van de huidige buurtbusdienst (lijn 191, die ook via Lievelde gaat)

Het OV in de Achterhoek zou hier wel mee vooruit gaan, alleen het kostenplaatje is natuurlijk enorm. Dit gaat dus ook nooit gebeuren.

Stootblok schreef:Ik ben met de beste wil van de wereld ingegaan op het idee om te zien of er een case van te maken valt, maar de conclusie is nu al: niet doen. Zonder lange-afstandsverbinding is een spoorlijn door de Achterhoek nooit rendabel te krijgen. De IC hebben jullie afgeschoten, dus valt de basis onder een rendabele exploitatie weg en moet je kijken naar wat wel nog mogelijk zou kunnen zijn. Het meest realistische idee is een regiotram Enschede-Achterhoek. Punt. Leef ermee. zwaaien
Die 'case' die jij wilde maken was er een onrendabele trein aan toevoegen (zo'n zonetrein zou al duidelijk de snelste mogelijkheid Arnhem-Enschede zijn in vergelijking met de huidige dienstregeling) én naar een onaantrekkelijke bestemming rijden (Hengelo i.p.v. Enschede). Ik vraag me dus of hoe jij ooit de rendabiliteit wil aantonen door het geheel juist te saboteren. Ik had al laten zien dat je in de spits niet genoeg heb aan 3 bakken GTW en dus elk half uur met minstens dubbele treinstellen (5-6 bakken per trein) moet rijden als je de huidige aantallen reizigers wil kunnen vervoeren (los van de groei, de reizigers Haaksbergen-Hengelo die je dan meeneemt via Enschede en de reizigers Enschede-Arnhem die erbij komen).
Ik denk dat als je gaat kijken wat goedkoper te exploiteren is: 2x per uur een trein of 8x per uur een bus, dat je dan zeker niet zwaar onrendabel hoeft te zijn, want die 8 bussen per uur kosten ook veel geld.

Grappig vind ik dan nog dat je vervolgens voor een lijn pleit die veel minder reizigers zal trekken (Emmen-Veendam), waarbij je vervolgens ook niet eens op het busaanbod kunt bezuinigen en die lijn volgens jou blijkbaar wel rendabel te krijgen is. Het moet raar lopen wil Emmen-Veendam zelfs meer even rendabel zijn als Doetinchem-Enschede.

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 20:13

De meeste dromen zijn bedrog,
maar als ik wakker wordt naast jou dan droom ik nog.
Ik voel je adem en zie je gezicht,
je bent een droom die naast me ligt.
Ik kijk je aan en rekt me uit,
om de zoveel tijd komen dromen uit.

R-K
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 25 maart 2014 20:22

R-K schreef:De meeste dromen zijn bedrog,
maar als ik wakker wordt naast jou dan droom ik nog.
Vind je het erg als ik zeg dat ik dan een nachtmerrie zou hebben? knipoog

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 20:23

Nee hoor knipoog
Droom verder nooit over OV

R-K
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » di 25 maart 2014 20:51

SuperGhost schreef:Die 'case' die jij wilde maken was er een onrendabele trein aan toevoegen (zo'n zonetrein zou al duidelijk de snelste mogelijkheid Arnhem-Enschede zijn in vergelijking met de huidige dienstregeling) én naar een onaantrekkelijke bestemming rijden (Hengelo i.p.v. Enschede).

* kuch *
Kijk even naar het onderwerp met de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen, waar jij aankwam met een IC Hengelo-Arnhem-Utrecht. Daarom dacht ik aan een intercity Hengelo-Arnhem op deze route, omdat ik voor Apeldoorn-Zutphen ervan ben uitgegaan, dat de Noordtak van de Betuweroute via Zutphen-Hengelo loopt. Betuweroute door de Achterhoek? Dan ook de IC door de Achterhoek. tong naar buiten

SuperGhost schreef:Grappig vind ik dan nog dat je vervolgens voor een lijn pleit die veel minder reizigers zal trekken (Emmen-Veendam), waarbij je vervolgens ook niet eens op het busaanbod kunt bezuinigen en die lijn volgens jou blijkbaar wel rendabel te krijgen is. Het moet raar lopen wil Emmen-Veendam zelfs meer even rendabel zijn als Doetinchem-Enschede.
In Groningen/Drente kun je met 15 km nieuw enkelspoor een gat in het netwerk dichten en dat is in eerste instantie belangrijk voor de regionale economie met de goederenterminals in Veendam en Coevorden. Daarna krijg je reizigersvervoer. In tegenstelling tot jouw veronderstelling, wil het OV-Bureau Groningen/Drenthe de buslijnen Emmen-Groningen wel opheffen als dezespoorlijn er ooit komt. Kortom: beperkte aanlegkosten met vrij veel effecten. In de Achterhoek is de hele situatie anders.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 20:56

Tussen Emmen en Groningen is het busvervoer al een heel stuk beter (sneller, comfortabeler) dan in de Achterhoek, de trein biedt echt weinig meerwaarde in het Noorden terwijl deze in de Achterhoek wel veel meerwaarde kan betekenen.

R-K

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Inventarisatie