Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

IJssellijn en Achterhoeklijnen

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » di 25 maart 2014 20:57

Ik verwacht dat we zondag nog steeds zitten discussieren over het nut van een spoorlijn Doetinchem-Enschede als dit zo doorgaat.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door John » di 25 maart 2014 21:07

Niet met mij. Die lijn komt er toch nooit.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » di 25 maart 2014 23:04

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Die 'case' die jij wilde maken was er een onrendabele trein aan toevoegen (zo'n zonetrein zou al duidelijk de snelste mogelijkheid Arnhem-Enschede zijn in vergelijking met de huidige dienstregeling) én naar een onaantrekkelijke bestemming rijden (Hengelo i.p.v. Enschede).

* kuch *
Kijk even naar het onderwerp met de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen, waar jij aankwam met een IC Hengelo-Arnhem-Utrecht. Daarom dacht ik aan een intercity Hengelo-Arnhem op deze route, omdat ik voor Apeldoorn-Zutphen ervan ben uitgegaan, dat de Noordtak van de Betuweroute via Zutphen-Hengelo loopt. Betuweroute door de Achterhoek? Dan ook de IC door de Achterhoek. tong naar buiten
Volgens mij kwam die alleen uit Hengelo omdat je daar doorheen moest, maar het beginpunt had ik toch echt bij Enschede. Vanaf Zutphen heb je alleen het voordeel dat je wel door Hengelo moet om bij Enschede te komen knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » wo 26 maart 2014 01:56

Hoe ontzettend fijn een trein ook is, een trein door de Achterhoek trekt vreselijk weinig mensen. Er wonen in al die gehuchten gewoon te weinig mensen. Alleen Haaksbergen zou een station moeten hebben. Verder kan iedereen prima met de bus.

Ik zie nog steeds het meest in een tram tussen Haaksbergen - Enschede - Oldenzaal - Denekamp - Nordhorn

Daarbij graag een intercity Oldenzaal - Hengelo - Zutphen (en verder)
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » wo 26 maart 2014 10:05

glimlach
Alleen als Enschede zich weet te ontwikkelen tot een echt economisch centrum met meer commericële werkgelegenheid.

Om een beetje een indruk te geven, hoe druk een buslijn moet zijn voordat je kunt gaan nadenken over een tram, metro of trein, hier wat cijfers uit Rotterdam e.o.:

Metro in Rotterdam Oost:
Ommoord, Alexanderpolder, Capelle Middelwatering en Oostgaarde hadden in totaal 3 buslijnen naar CS, die alledrie in de spits meer dan 12 keer per uur reden. De ene lijn met 2 bussen tegelijk, de andere lijn met gelede bussen. Dat was nog niet alles: ook de dwarslijnen naar de andere wijken reden in de spits tot 12 keer per uur. De ontwikkeling van Schollevaar en Zevenkamp gaf de doorslag om hier een metrolijn te bouwen. Het is een sneltram geworden zodat de metro in Rotterdam kon worden verlengd tot Marconiplein in plaats van Dijkzigt.

Tram in Rotterdam Zuid:
De tramlijnen CS - Feijenoord - IJsselmonde/Beverwaard en CS - Carnisselande hebben de buslijnen leeggetrokken. Voordat deze routes in dienst kwamen, reden tussen Zuidplein en IJsselmonde drie buslijnen (verschillende routes). Een daarvan met gelede materieel. Alledrie in de spits elke drie-vier minuten. Bovendien was er een spitstram Maashaven - IJsselmonde. Tegenwoordig rijden de buslijnen nog steeds, maar met fors lagere frequenties.

In het huidige Rotterdamse busnet zijn er nog een paar lijnen, die door een tram kunnen worden vervangen: Overschie - CS / Dijkzigt plus Krimpen aan den IJssel - Capelsebrug.

Voor regio's als Twente/Achterhoek zal de verhouding om over te gaan tot railvervoer iets anders liggen omdat een regiotram een hogere snelheid haalt dan een stadstram, veel nieuwe reizigers kan trekken. Het huidige OV is erg afhankelijk van de groep scholieren/studenten, dus daar is nog veel potentieel, zelfs al is het een krimpregio. Voorwaarde is wel, dat zo'n tram weinig haltes krijgt, zoveel mogelijk op een eigen baan rijdt. Daar zie ik nog het grootste probleem om zoiets van de grond te krijgen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » wo 26 maart 2014 13:01

Die voorbeelden geven bij mij vooral aan dat er al veel eerder een tram had moeten rijden.

Richting Oldenzaal rijdt, in de spits, elk kwartier een bus: 60 en 62. Beide goed gevuld. 62 wordt ook nog twee keer per uur versterkt. Een totaal van 6 bussen, goed gevuld (inhuur wat minder geloof ik)
Richting Haaksbergen rijdt 62 goed gevuld om het half uur. 62 wordt elk half uur versterkt. 73 en 74 ook beide twee keer per uur, goed gevuld. Een totaal van 8 bussen.

Lijkt mij ook dat een mooie tramverbinding met weinig haltes heel wat extra reizigers kan trekken. Doordat er tussen Haaksbergen en Boekelo al een spoor ligt en er in beide plaatsen al een station staat, zijn de kosten daar te overzien. In Enschede kan je gebruik maken van een vrijliggende busbaan op Zuid en Roombeek. Scheelt ook in de kosten, want de ruimte is er al. Mocht het vliegveld ervan komen zou ook daar een halte gepland kunnen worden. Ook dat trekt meer gebruikers.

Ik denk aan de volgende haltes: Haaksbergen MBS, Haaksbergen Wiedenbroeksingel, Haaksbergen Noordsingel, Hotel Bad Boekelo, Boekelo MBS, Grolsch, Usselo, Enschede Oude Dijk, Mediant (dubbelinckhoek), Beekwoudehoek, Het Oosterveld, WKC Zuid, De Reulver, Vlierstraat, P+R, Ziekenhuis, Van Heekplein, Centraal, Roombeek, Hulsmaatstraat, Het Voortman, Zorgcentrum het Bouwhuis, Lonneker, Vliegveld Twente, Oldenzaal Hanzepoort, J H Nieuwenhuisstraat, Eekboerstraat, Station, Ziekenhuis, Molkenboer.

Dertig haltes over ongeveer dertig kilometer. Ik zie het wel zitten duim omhoog

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » wo 26 maart 2014 13:40

Ik neem aan dat de versterkingsritten alleen tussen Haaksbergen/Oldenzaal en Enschede rijden? En gaat het om gelede bussen of normale 12-meter-bussen?

Ik zie liever vijftien haltes over dertig kilometer. glimlach Je hebt wel een aardige route gekozen. De busbanen in Enschede zijn ontworpen om te vertrammen. Alleen de route door het centrum kan strakker. Behalve de streeklijnen kan deze tram wat stadslijnen vervangen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » wo 26 maart 2014 14:34

62 wordt versterkt met 12 meter tussen Neede en Oldenzaal. Dat is volgens 9292 trouwens, er stond mij bij dat er ook naar Denekamp zou worden gereden.

Wat mij betreft kunnen de volgende lijnen vervallen of anders gaan rijden:

2 Helmerhoek blijft, maar gaat via de Haaksbergerstraat heen en terug rijden.
6 Boekelo wordt een lijn tot de Marssteden.
(edit) 60 vervalt.
62 vervalt in zijn geheel als het een traject Denekamp - Haaksbergen wordt. Bij een traject Haaksbergen - Oldenzaal blijft Oldenzaal - Denekamp en Haaksbergen - Borculo als aparte lijn bestaan.
73 en 74 rijden niet tussen Haaksbergen en Enschede.

Meest ideaal is het misschien wel als de hele route wordt uitgevoerd voor medegebruik door bussen. In de extreme dal kan het trammaterieel aan de kant worden gezet.

De huidige busbanen zijn trouwens alleen breed genoeg voor trams. De boogstralen kloppen ook. De baan zelf is niet geschikt hoor ik links en rechts. Even een paar rails in de busbaan vrezen is er dus niet bij.

Ik zou trouwens ook eerder gaan voor een tram op inductie ipv bovenleiding. Dit om de impact op de omgeving te verkleinen en onderhoudskosten laag te houden.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » wo 26 maart 2014 15:20

wauwthur schreef:Die voorbeelden geven bij mij vooral aan dat er al veel eerder een tram had moeten rijden.

Ik denk aan de volgende haltes: Haaksbergen MBS, Haaksbergen Wiedenbroeksingel, Haaksbergen Noordsingel, Hotel Bad Boekelo, Boekelo MBS, Grolsch, Usselo, Enschede Oude Dijk, Mediant (dubbelinckhoek), Beekwoudehoek, Het Oosterveld, WKC Zuid, De Reulver, Vlierstraat, P+R, Ziekenhuis, Van Heekplein, Centraal, Roombeek, Hulsmaatstraat, Het Voortman, Zorgcentrum het Bouwhuis, Lonneker, Vliegveld Twente, Oldenzaal Hanzepoort, J H Nieuwenhuisstraat, Eekboerstraat, Station, Ziekenhuis, Molkenboer.

Dertig haltes over ongeveer dertig kilometer. Ik zie het wel zitten duim omhoog
Een probleem hiermee: het grootste deel van de reizigers tussen Enschede en Haaksbergen reist voorbij Haaksbergen en die reizigers zitten niet op een overstap te wachten. Bovendien is de route behoorlijk om ten opzichte van de huidige bussen, waardoor veel reizigers langer onderweg zullen zijn.

Deze bussen in Haaksbergen laten eindigen zal denk ik ook niet al te makkelijk gaan, omdat de provincie Gelderland daar waarschijnlijk niet mee akkoord zou gaan, want die wil dat de dorpen in hun provincie rechtstreeks verbonden blijven met Enschede. Dan zou je dus een tram krijgen die moet concurreren met die vele bussen per uur (want die kun je niet zomaar verminderen, want ze beginnen niet voor niets allen in Gelderland en niet pas in Haaksbergen).

Met dit plan zul je denk ik juist reizigers uit het OV jagen, omdat de reistijden langer worden én je een (onnodige) extra overstap creëert. Als je al een tram wil, dan zul je die toch door moeten trekken naar Lievelde en Borculo, anders levert het denk ik alleen maar meer nadelen op dan voordelen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » wo 26 maart 2014 15:55

Ik denk dat de meeste reizigers niet buiten Haaksbergen - Enschede worden vervoerd, maar vooral tussen Haaksbergen en Enschede. Ik zie de meeste bussen in elk geval leegstromen in Haaksbergen en beperkt bezet verder rijden de Achterhoek in.

Het omrijden is maar beperkt en door de hogere snelheid die een tram zou behalen boven een bus, zal de extra reistijd minimaal zijn of zelfs niet bestaan.

De overstap vanuit de Achterhoek is wel een terecht punt. Die zal misschien niet worden geaccepteerd.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » wo 26 maart 2014 16:47

Dat leegstromen in Haaksbergen valt reuze mee hoor, de bussen komen in de spits in Eibergen nog altijd (vrij) vol aan knipoog

Die hogere snelheid van een tram is ook relatief, dat kan namelijk alleen in het buitengebied. (door de kommen van Haaksbergen, Boekelo, Usselo en Enschede zul je niets sneller dan de bus kunnen/mogen).

Met die hogere snelheid zou je dus eigenlijk op Haaksbergen-Usselo al de volledige winst moeten halen ten opzichte van de huidige bussen. De rit met de tram zou echter wel zo'n 1,5-2 km om zijn op dat deel.
Als ik vanaf de kruising Sterrenboschstraat/Enschedesestraat (Haaksbergen) tot de kruising N18/Boekelosestraat (Usselo) ga kijken (dus het deel waar de bus en tram zouden splitsen), dan gaat de bus nu van de ruim 8,5 km in totaal slechts 700 meter over 50km/h-wegen (500 in Haaksbergen, 200 in Usselo) en 600 over 70 km/h weg en de rest is 80 km/h.
De tram zou dan van de 10-10,5 km in totaal 2,3 km door 50km/h-gebied rijden (1,4 in Haaksbergen, 0,6 in Boekelo, 0,3 in Usselo) en 1 km over een 60km/h-weg (Boekelosestraat). Dan houdt je 6,7km vrijliggend over (het spoor tussen Haaksbergen en Boekelo). Laten we even zeggen dat de tram daar 100 of 120 mag.

De bus zou over die afstand dan minimaal 6,8 minuten nodig hebben
De tram met Vmax 100 zou nodig hebben: 7,8 minuten
De tram met Vmax 120 zou nodig hebben: 7,1 minuten

Ik weet dat dit geen reële tijden zijn, want hierbij zou je constant de maximumsnelheid moeten rijden en dat red je nooit (je zit met bochten, haltes, en de bus ook nog met 1 verkeerslicht). De afstanden heb ik ook geschat middels een kaart met schaal (Usselo-Haaksbergen door een routeplanner laten uitrekenen), maar ik denk dat deze schatting in dit geval eerder gunstiger voor de tram uit komt dan dat hij minder gunstig is (vermoedelijk rijdt de tram nog iets meer om dan die 1,5 waar ik mee gerekend heb)
De bus doet er nu in werkelijkheid zo'n 13 minuten over (dit is de reistijd van lijn 62 tussen de haltes Fazantstraat en Usselo Kerk, lijnen 73 en 74 zijn iets sneller, omdat die als snelbus rijden en de haltes buitenaf en de halte in Usselo dus overslaan).

De tram zou natuurlijk nog enkele haltes in Haaksbergen en Boekelo aandoen (en wellicht op 1 of 2 plekken moeten kruisen op kruisingslocaties langs de spoorlijn) en heeft ook nog met enkele bochten te maken. De kans dat de tram sneller dan die 13 minuten kan zijn lijkt me zeer klein.

Over de rest van de route (Usselo-Enschede Centraal) kan de tram nooit sneller zijn dan de bus, omdat de bussen (lijnen 73 en 74) bij Usselo de snelweg op rijden terwijl de tram eerst de N18 moet volgen naar de Usselerrondweg om vervolgens weer de snelweg over te steken en via de Broekheurne-ring bij de Buurserstraat te komen (WKC Zuid) en dan pas bij afslag Enschede Zuid van de A35 uit te komen. Deze route is grotendeels 50 km/h, ruim 2x zo lang, kent meerdere haltes en een verkeerslicht, terwijl de bus in tussentijd de hele route 80 kan rijden (bij inzet bussen met gordels zelfs 100) en geen enkele halte heeft.
(lijn 62 rijdt niet de snelweg op, maar direct door richting Centrum/Station en is op Haaksbergen-Enschede slechts 2 minuutjes langzamer dan lijnen 73 en 74)

Zo'n tram lijkt me dus een stuk langzamer dan de huidige busdiensten.

Op zich heb ik niets tegen een tram, maar de gekozen route lijkt me niet praktisch. Bovendien zou je dan door moeten rijden tot tenminste Borculo en Lievelde, zodat je de busdiensten kunt vervangen (lijn 74 rijdt dan nog maar tot Groenlo of naar Lievelde)

Als de nieuwe N18 wordt opgeleverd, dan gaat de oude wel op de schop en wordt opnieuw ingericht. Wellicht zou je hierbij ook meteen tramrails kunnen betrekken (al dan niet vrijliggend naast de rijweg). Als je via Enschede-Zuid wil rijden, dan zou ik er eerder voor kiezen om halverwege Usselo de N18 te verlaten en dan via het Rutbeek (recreatieplas) naar de Enschedese wijk Helmerhoek-Zuid te rijden. Hiermee zou je wel sneller kunnen zijn én ook het Rutbeek op het OV kunnen aansluiten (toegegeven, dit is voornamelijk in de lente en zomer een aantrekkelijke bestemming, maar het is wel een voordeel. In de wintermaanden kun je er natuurlijk ook nog skiën, maar dat gebeurd veel minder)

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » do 27 maart 2014 13:10

SuperGhost, ik waardeer je inbreng zeer! Maar de route, de haltes, het materieel en zoveel andere dingen zijn niet afgesproken, dat er eigenlijk geen zinnig woord gezegd kan worden over bijvoorbeeld de rijtijd.

Al met al lijkt het mij een goed en mooi plan. De uitvoering en haalbaarheidsstudie laat ik graag aan een ander over engel

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door wauwthur » do 27 maart 2014 13:35

Het gaat er eigenlijk alleen om: is de (potentiele) vraag groot genoeg om de investering te rechtvaardigen. En dan maatschappelijk en financieel.

Trouwens: ik kom uit op een route van 18 km van Haaksbergen naar Enschede. (In Boekelo niet via de Boekeloseweg, maar langs de snelweg ten noorden van de Grolsch) Met gemiddeld 45 km/u over de hele route kan je net zo snel zijn als lijn 73 of 74. Net zo snel, maar je bedient wel meer nuttige plekken. Ik vind het zo gek nog niet.

Handige tools: http://www.csgnetwork.com/csgtsd.html en http://www.daftlogic.com/projects-googl ... ulator.htm

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » do 27 maart 2014 14:38

Parallel aan de snelweg leggen tussen Boekelo en Usselo kan natuurlijk ook ja.
Maar dan nog blijft dat rondje door Enschede-Zuid wat eigenaardig als je het mij vraagt.

Een tram is leuk, maar ik denk dat die alleen haalbaar kan zijn als je daarmee kan vervangen:
- lijn 62 (tussen Borculo en Enschede)
- lijn 72 (tussen Eibergen en Lichtevoorde, Eibergen-Neede zou opgevangen kunnen worden op verschillende manieren)
- lijn 73 (geheel, evt. alleen nog als stadslijntje Winterswijk behouden)
- lijn 74 (tussen Lichtenvoorde en Enschede, zou evt. wel naar Lievelde als eindpunt kunnen)

Dat alles zou natuurlijk wel mogelijk kunnen zijn.
Ik zal zo wel een aantal opties tekenen die ik dan voor ogen zou hebben.

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » do 27 maart 2014 18:21

Enkele opties getekend:
De brede gele lijn (met zwarte rand) is steeds een gecombineerde lijn, zodat je niet/minder verdwaalt in al die kleurtjes (is dus niet perse een voorkeur van mij).
De ene kleur aan de ene kant van die geel-zwarte lijn hoeft niet perse te beteken dat je aan de andere kant ook met die kleur verder moet gaan. (in bijv. het plaatje Haaksbergen-Enschede zie je zowel in Enschede als in Haaksbergen een rode lijn, maar je kunt natuurlijk ook de rode lijn in Haaksbergen koppelen met bijv. de blauw lijn in Enschede)

Haaksbergen - Enschede
Afbeelding
De westelijke geel/zwarte lijn is over het museumspoor, de oostelijke is over de huidige N18.
De oranje lijnen (als je goed kijkt zie je dat die gestippeld is met rood) in Enschede zijn de huidige busroutes vanuit Haaksbergen. Voor de tram wordt dat dan een vrije trambaan naast de A35 in plaats van over de A35 uiteraard.
De groene lijn is de huidige route van lijn 6 (Enschede-Boekelo)
De rode lijn ten noordwesten van het station is de route van lijn 1 (buslijn naar de universiteit)

Op dit stuk vind ik het lastig om een optie te kunnen kiezen, omdat alle opties voor en nadelen hebben. Al denk ik dat de groene route af valt.
Je zou hier natuurlijk ook twee opties kunnen kiezen, omdat je hier met twee tramlijnen zou zitten dan, maar het lijkt me beter (en goedkoper) om die over dezelfde route te sturen en samen een kwartiersdienst te laten vormen.
Ik denk dat de donkerblauw route of de rode route via Zuiderval de beste opties zouden zijn en dan gekoppeld aan de rode lijn naar de universiteit. Bij donkerblauw mis je net Boekelo, maar dat zou je kunnen oplossen door stadslijn 6 door te trekken naar Bad Boekelo en op de tram te laten aansluiten.

In Haaksbergen zou ik wel voor de route over de oude spoorlijn kiezen (minder aanleg rails nodig én bedient ook de bovenbouwlocatie van Het Assink Lyceum, wat veel reizigers trekt) en vervolgens voor de paarse of rode lijn kiezen (bediend ook het industrieterrein en is sneller dan eerst nog via het busstation gaan). Het busstation zou je eventueel kunnen verplaatsen, maar de buslijn naar Hengelo (lijn 53) komt ook al langs het voormalige station.

Neede / Eibergen - Haaksbergen
Afbeelding
Ik zou hier kiezen om via de kern Rietmolen te gaan (dus in Haaksbergen de rode lijn), want:
- Dit is korter van/naar Neede
- van/naar Eibergen weliswaar iets langer, maar nauwelijks langzamer.
- gunstigere bediening (door Rietmolen i.p.v. er langsheen + bediening sportpark De Bijenkamp)

In Neede zou ik voor de rode lijn kiezen (huidige busroute), in verband met het bedienen van de Diekmaatschool (speciaal basisonderwijs)
De blauwe lijn is de oude busroute (die destijds lijn 74 nog reed toen die nog via Neede reed), de groene lijn is een kortere route naar Borculo, maar slaat enkele drukke haltes in Neede over en lijkt me dus onwenselijk.

In Eibergen zou ik kiezen voor de rode route (route voormalige spoorlijn), aangezien je dan industrietterreinen De Mors en De Kiefte (beter) bediend en ook De Meergaarden (verzorgingshuis) bediend. Tegelijk wordt de bediening van Eibergen dan beter. Bij een route over de voormalige spoorlijn wordt het oosten van Eibergen nog minimaal bediend door buurtbuslijn 199 (De Meergaarden - Rekken - Haaksbergen) en eventueel ook nog door een buslijn Eibergen-Neede (restant lijn 72, evt. zoals vroeger weer vast aan lijn 92 Neede-Almelo), terwijl een route over de oude N18 (zoals nu) het westen onbediend blijft.

de routes in Borculo en op Hupsel-Lievelde heb ik nog niet, maar daar zijn er ook minder opties dan op Neede/Eibergen-Enschede.

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door Stootblok » do 27 maart 2014 18:33

Te veel haltes!

Als je een aantrekkelijke regiotram wilt, dan moet je een goede route zoeken met zo min mogelijk haltes.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door SuperGhost » do 27 maart 2014 18:35

Als je een aantrekkelijke regiotram wil, die ook de bussen kan vervangen, dan moet je in de kernen wel genoeg stoppen en juist buiten de kernen door rijden. De meeste haltes in het buitengebied zou je kunnen weghalen (stapt toch nooit iemand op), maar de haltes in de kernen moet je toch echt behouden. Mensen zijn namelijk niet bereid om een heel eind te lopen of fietsen, als ze 'slechts' op een tram moeten stappen.
Ik heb nu snel even haltes ingetekend (of gewoon klakkeloos de bestaande haltes overgenomen), dus je kunt misschien wel een paar haltes weghalen, maar de meesten zul je over houden.

Als je in de kernen hooguit 1 (of 2x) wil stoppen, dan kun je dus veel beter een trein inzetten, want dan heb je een vervoersmiddel nodig waar de mensen een eind voor willen lopen of fietsen en die ook echt veel sneller is dan de huidige bussen.

Precies nadenken over haltes doe ik pas nadat er ook echt een traject gekozen is hier (heb nog geen input hierover van R-K en jouw).
Dus geef maar input (zowel op de route als op haltes die je denkt dat er zouden moeten zijn), dan kunnen we misschien samen tot een opzet komen knipoog

SuperGhost
Bericht Re: IJssellijn en Achterhoeklijnen door R-K » do 27 maart 2014 23:04

Een tram zet alleen zoden aan de dijk als de reistijdverkorting tussen Doetinchem/Winterswijk en Enschede minstens 15 minuten bedraagd. Verder bedient lijn 73/74 per dorp maar 1 a 2 haltes en dat is vrij bijzonder voor een reguliere buslijn, zeker vergeleken met de omvang van de dorpen. Het grootste reistijdverlies zit hem in het steeds van de N18 af moeten van de bus. Daarom is het verstandig om te kijken of er geen comfortabelere bussen kunnen worden ingezet en of de bushaltes niet naar de N18 kunnen worden verplaatst. De nieuwe bushaltes krijgen dan meer het uiterlijk van een eenvoudig treinstation, dus met voldoende wachtruimte, fietsenstallingen, OV-chipkaartapparatuur, klokken en dynamische reisinformatie. Nadeel is dat de nieuwe bushaltes verder van de dorpen af liggen, voordeel is de reistijdverkorting maar dit geldt meer voor de langere afstanden.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Inventarisatie