Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Knooppunten

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Knooppunten door SuperGhost » do 06 maart 2014 20:41

Ligt het aan mij, of roept dit topic mij? engel

Wat mij betreft eerst kijken naar het zo veel mogelijk kruisingsvrij maken van verbindingen, zonder dat dat ten koste gaat van de kwaliteit van de overstappen (zoals dat in Arnhem bijv. wel is gegaan)

Even wat tekeningetje erbij:
Afbeelding

Uitleg:
Plaatje "Gouda"
station Gouda:
- flink wat minder wissels aan de westzijde van station Gouda
- het noordelijke eilandperron iets verplaatsen naar het zuiden.
- dubbelsporige fly-over van/naar Den Haag (zodat goederentreinen ook kruisingsvrij met de treinen van/naar Den Haag kunnen rijden)
- de perronloze sporen vormen de doorgaande sporen Rotterdam-Woerden v.v., zodat goederentreinen niet langs het perron hoeven en geen wissels hoeven te gebruiken.
- vrijleggen treindienst Alphen-Gouda (nog wel 2 wissels zodat materieel uitgewisseld zou kunnen worden indien nodig)

Station Gouda Goverwelle:
- doorgaande sporen voortaan over het buitenste sporen (kerende sprinters kunnen dan kruisingsvrij Gouda <-> Goverwelle afleggen)
- de wisselstraat aan de oostzijde wordt omgebouwd tot een opstelterreintje voor de sprinters.
- wel twee wissels van/naar Woerden naar de middelste sporen, zodat de sprinters Utrecht-Den Haag ingehaald kunnen worden te Goverwelle

Plaatje "Tilburg (Universiteit)"
- extra eilandperron Tilburg (zodat de cross-platform verknoping tussen de sprinter uit Eindhoven en de IC uit Zwolle ook in twee richtingen geboden kan worden)
- vrijlegging Tilburg<->Den Bosch en Tilburg<->Eindhoven aan de oostzijde (incl. fly-over)
- Het keerspoortje van Tilburg Universiteit komt in het midden te liggen i.p.v. aan de zijkant (wederom kruisingen weghalen) en het huidige keerspoortje wordt vastgemaakt aan het spoor uit Breda.

Plaatje "Zwolle"
- dubbelsporige vrijlegging Emmerlijn (d.m.v. fly-overs)
- dubbelsporige fly-over vanuit Enschede/Deventer van/naar spoor 1
- verlenging nieuwe eilandperron (naar IC-lengte)
- spoor 13 verlengen (tot huidig uiteinde spoor 12), zodat ook spoor 1b langer wordt (wordt dan zo'n 310 meter i.p.v. huidige 223) door op het restant van spoor 12 perron aan te leggen.
- spoor 4 verwijderen

Hiermee kunnen de kruisende bewegingen van de sprinters met de intercity's volledig weggehaald worden.
Spoorindeling wordt dan als volgt:
13 - Stoptrein Kampen
14 - Sneltrein & Stoptrein Emmen
15 - Stoptrein Coevorden
16 - bijsturing Emmerlijn
1a - Stoptrein Enschede
1b - Intercity Roosendaal
3 - Intercity Den Haag Centraal (ongeacht of die uit Leeuwarden of Groningen komt)
5 - Intercity Rotterdam Centraal (ongeacht of die uit Leeuwarden of Groningen komt)
6a - Sprinter Amsterdam Centraal
6b - Sprinter Groningen
7a - Sprinter Utrecht Centraal
7b - Sprinter Leeuwarden
9 - Intercity Groningen (ongeacht of die uit Den Haag of Rotterdam komt)
10 - Intercity Leeuwarden (ongeacht of die uit Den Haag of Rotterdam komt)

Plaatje "Hilversum"
- fly-over vanuit Utrecht naar spoor 5 (kruisingsvrij maken treindienst)

Plaatje " 's-Hertogenbosch"
komt denk ik wel in grote lijnen overeen, alleen heb ik sporen 3 en 7 onderverdeeld in een a- en b-sectie en wel zo dat de sprinters Nijmegen-Eindhoven, Utrecht-Breda verknoopt kunnen liggen, tegelijk met een IC Utrecht-Limburg (allen ook v.v.)

Plaatje "Elst"
- 4 sporigheid Arnhem Zuid - Elst (rijdende inhaling sprinters en goederentreinen door IC's of sprinters door IC's en goederentreinen)
- vrije kruising met de Betuweroute én Betuwelijn.
- middelste sporen worden sprintersporen (scheelt een fly-over voor de lijn van/naar Tiel en maakt een comfortabelere en snellere overstap Tiel<->Nijmegen mogelijk)

Overige ideeën waar ik (nog) geen plaatjes van heb:
Station Nijmegen
- een wissel van spoor RS (komende uit Wijchen) naar spoor 2b, zodat de treinen Wijchen/Oss -> Arnhem kruisingsvrij worden van de kerende treinen uit Arnhem.

Arnhem - Winterswijk
- kruisingsvrij maken Velperbroek Aansluiting (bij voorbaat treindiensten Arnhem-Zevenaar en Arnhem-Zutphen vrijleggen)
- dubbelspoor Zevenaar - Doetinchem en Gaanderen - Terborg
- 3e perronspoor Doetinchem (zodat bij vertragingen Arnhem-Winterswijk v.v. in Doetinchem kan kruisen terwijl er ook een kerende trein staat)
- breder eilandperron Doetinchem
- snelheidsverhoging op de gehele lijn Zevenaar - Winterswijk (uiteraard m.u.v. de scherpe bochten) naar 130 km/h (nu 100 km/h)
- elektrificatie Zevenaar - Winterswijk

Winterswijk - Apeldoorn
- verlenging spoor 1c Zutphen tot de aansluiting (gelijke aankomst/vertrek van/naar Deventer, Oldenzaal en Winterswijk mogelijk maken)
- dubbelspoor station Voorst-Empe (doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn mogelijk maken, zorgt voor kortere reistijden vanuit Winterswijk en Goor naar de Randstad)
- extra dubbelspoor westzijde Vorden (grote krapte weghalen die er tussen Vorden en Zutphen zit)

Zutphen - Oldenzaal
- (gedeeltelijk) dubbelsporig maken lijn (goederenroutering)
- elektrificatie lijn
- verlenging perrons Oldenzaal (zodat de IC-Berlijn hier kan stoppen en de ontbrekende verbinding Oldenzaal-Bad Bentheim geboden kan worden)

Valleilijn
- dubbelspoor station Ede Centrum (kwartiersdienst mogelijk maken)
- totale verbouwing station Ede-Wageningen (men wil het station toch al iets verplaatsen naar het oosten), waarbij er 2 eilandperrons komen (noordelijke met sporen 1 en 2, zuidelijke met 3 en 4)
- kruisingsvrij maken Valleilijn -> Arnhem (d.m.v. dive-under)
- snelheidsverhoging Valleilijn: van 40 (binnen Ede) en 80 (buiten Ede) naar 120 of 130 km/h (waar mogelijk)
- kruisingsvrij invoegen op lijn naar Amersfoort (d.m.v. verdiepen lijn van/naar Apeldoorn, zodat ook meteen de overweg met de drukke Baron van Nagellstraat verdwijnt)
- vanaf de aansluiting t/m station Barneveld Noord dubbelsporig maken (anders zou je het enkelspoor eerder verlengen, terwijl al redelijk vlak voor Barneveld Noord al gekruist moet worden vanuit Amersfoort gezien)

Utrecht - Ede/Rhenen
- viersporig station Driebergen-Zeist (sprinter van/naar Ede mogelijk maken)
- 2e perronspoor Rhenen (meer mogelijkheden geven bij ontwerpen dienstregeling)

Haarlem - Uitgeest
- lijn weer verleggen via IJmuiden-Velsen Zuid (maar dan dit keer met een tunnel onder het Noordzeekanaal), met een station IJmuiden-Velsen op de voormalige plek (maar zou dan uiteraard al wel onder maaiveldniveau liggen)
- station Uitgeest verbouwen tot 2 (lange) eilandperrons (IC hier cross-platform overstap laten geven op de stoppende treinen naar Alkmaar) met daartussen perronloze sporen waar de goederentreinen kunnen keren.
- station Santpoort-Zuid en Driehuis sluiten

Ik houdt nu even op, wellicht ga ik een andere keer verder (of verduidelijk ik nog wat met plaatjes) knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door Stootblok » vr 07 maart 2014 12:19

SuperGhost schreef:Ligt het aan mij, of roept dit topic mij? engel

Hier is iemand leeggelopen nadenkend

Eerlijk, ik word een beetje duizelig van je aangepaste Sporenplan.. Daarom ga ik alleen in op Gouda, de rest komt later wel een keer.

Flink wat minder wissels aan de westzijde van station Gouda
Niet handig als een wisasel in storing ligt. We weten, dat zoiets tegenwoordig op de meest ongelukkige tijdstippen ontdekt kan worden en de treindienst flink ontregelt.

het noordelijke eilandperron iets verplaatsen naar het zuiden.
Dat betekent een complete verbouwing van het station, omdat je via een tunnel op het perron uitkomt.

dubbelsporige fly-over van/naar Den Haag (zodat goederentreinen ook kruisingsvrij met de treinen van/naar Den Haag kunnen rijden)
Overbodig, zolang Goverwelle-Woerden tweesporing is en de treinen met eindpunt Goverwelle op de middensporen keren.

De perronloze sporen vormen de doorgaande sporen Rotterdam-Woerden v.v., zodat goederentreinen niet langs het perron hoeven en geen wissels hoeven te gebruiken.
Dat kan in de huidige situatie toch ook al? Gouda is ontworpen om met 130 km/uur door te kunnen rijden. (Dit was voor de opening van de hoge Gouwebrug 80 km/uur.)

Vrijleggen treindienst Alphen-Gouda (nog wel 2 wissels zodat materieel uitgewisseld zou kunnen worden indien nodig)
Dat vind ik jammer. Waarom zoek je niet naar een manier om een doorgaande treindienst Alphen aan den Rijn-Gouda-Rotterdam/Den Haag mogelijk te maken?
Er is nog goederenverkeer op de lijn Alphen-Gouda.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door SuperGhost » vr 07 maart 2014 16:51

Stootblok schreef:Hier is iemand leeggelopen nadenkend
Nee hoor, ik heb het nog beperkt gehouden engel knipoog des duivels

Stootblok schreef:Flink wat minder wissels aan de westzijde van station Gouda
Niet handig als een wisasel in storing ligt. We weten, dat zoiets tegenwoordig op de meest ongelukkige tijdstippen ontdekt kan worden en de treindienst flink ontregelt.
Die wissels die ik heb overgehouden maken die bijsturing juist mogelijk, want zoals ik het heb opgezet zouden die wissels aan de westzijde van Gouda in de reguliere dienstregeling niet eens meer nodig zijn. knipoog

Stootblok schreef:dubbelsporige fly-over van/naar Den Haag (zodat goederentreinen ook kruisingsvrij met de treinen van/naar Den Haag kunnen rijden)
Overbodig, zolang Goverwelle-Woerden tweesporing is en de treinen met eindpunt Goverwelle op de middensporen keren.
Doel hiervan is dat die sprinters met eind/beginpunt Goverwelle (met name die uit Den Haag dus) niet meer de IC's hoeven te kruisen en dus veel minder vertragingsgevoelig worden.

Stootblok schreef:Vrijleggen treindienst Alphen-Gouda (nog wel 2 wissels zodat materieel uitgewisseld zou kunnen worden indien nodig)
Dat vind ik jammer. Waarom zoek je niet naar een manier om een doorgaande treindienst Alphen aan den Rijn-Gouda-Rotterdam/Den Haag mogelijk te maken?
Er is nog goederenverkeer op de lijn Alphen-Gouda.
Die treindienst zou er toch niet komen, aangezien Alphen-Gouda regionaal is en de rest niet. Die goederentreinen kunnen nog altijd (al kun je je, net zoals nu al, afvragen of die niet veel beter via Leiden ri. Rotterdam kunnen, of via Bodegraven naar Utrecht)

Over jouw plan voor de Harlingerlijn:
Stootblok schreef:Nodig: snelheidsverhoging (en graag in één keer goed, dus tot 160 km/u)
Strakke halfuursdienst ben ik voor, maar een lijn geschikt maken voor 160 (dure ombouw), waar dat toch nooit gereden zal kunnen worden is natuurlijk onzinnig.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door Stootblok » vr 07 maart 2014 18:15

Aansluiting Rotterdam/Den Haag: de huidige fly-over is al geschikt om twee sporen te overbruggen. Als je de richtingen wilt scheiden, dan zou het spoor van Rotterdam naar Gouda eronderdoor kunnen, zodat de treinen naar/van Rotterdam op de binnensporen en naar/van Den Haag op de buitensporen over de Hoge Gouwebrug rijden.

Over Alphen-Rotterdam: zeg nooit nooit. Vijfentwintig jaar geleden dacht niemand aan andere vervoerders in Nederland dan NS. Hetzelfde kan gebeuren met het aanbestedingsmodel. Toekomstvast spoor wil zeggen, dat je alle opties voor de toekomst open laat.

Ik ben meer benieuwd of er meer mensen met ideeën zijn...
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door John » za 08 maart 2014 02:36

Supgerghost schreef:"Zwolle"

Fly-over is op deze manier echt overbodig. Bovendien beperkt het de mogelijkheden voor sprinters naar Deventer of meer treinen naar Enschede. Het kan wel eventueel nuttig zijn bij een doorgaande "Overijsseltrein" Kampen - Enschede.

SuperGhost schreef:- 2e perronspoor Rhenen (meer mogelijkheden geven bij ontwerpen dienstregeling)

Daar schiet je weinig mee op zolang Rhenen - Veenendaal nog enkelspoor is.

SuperGhost schreef:Haarlem - Uitgeest
- lijn weer verleggen via IJmuiden-Velsen Zuid (maar dan dit keer met een tunnel onder het Noordzeekanaal), met een station IJmuiden-Velsen op de voormalige plek (maar zou dan uiteraard al wel onder maaiveldniveau liggen)

Enig idee wat een spoortunnel kost en hoe dat in verhouding staat met het aantal extra treinreizigers? Waarschijnlijk kan je in lengte van jaren die extra treinreizigers ook een chauffeur + luxe auto cadeau doen en veel minder geld kwijt zijn.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Inventarisatie spoorlijnen: wat is nodig? (Oproep) door SuperGhost » za 08 maart 2014 03:49

John schreef:
Supgerghost schreef:"Zwolle"

Fly-over is op deze manier echt overbodig. Bovendien beperkt het de mogelijkheden voor sprinters naar Deventer of meer treinen naar Enschede. Het kan wel eventueel nuttig zijn bij een doorgaande "Overijsseltrein" Kampen - Enschede.
Want waar wil je die sprinters in de huidige opzet laten dan? Die kunnen nu juist nergens terecht.
In mijn opzet zou dat nog wel kunnen, want je hebt nog 1 zakspoor vrij (de Emmerlijn heeft incl. spitstrein genoeg aan 2 perronsporen) en daar kun je kruisingsvrij naartoe. knipoog
(p.s.: voor meer treinen naar Enschede is de indeling in Zwolle een veel kleinere beperking dan het enkelspoor op Zwolle-Wierden dat geen extra treinen meer toe laat)

John schreef:
SuperGhost schreef:- 2e perronspoor Rhenen (meer mogelijkheden geven bij ontwerpen dienstregeling)

Daar schiet je weinig mee op zolang Rhenen - Veenendaal nog enkelspoor is.
Omdat? Over dat enkelspoor op Rhenen-Veenendaal (5-6 minuten) passen gemakkelijk 4 treinen per uur per richting, alleen moet je daar wel een 2e perronspoor in Rhenen voor hebben. Een trein naar Rhenen bezet nu minimaal 17 minuten het enkelspoor (6 minuten heen + minimaal 6 minuten keertijd + 5 minuten terug), terwijl met een 2e perronspoor het enkelspoor nog maar hooguit 6 minuten is. Alleen al een 2e perronspoor biedt dus weldegelijk al veel meer opties (zowel in meer treinen als in andere tijden)

John schreef:

Enig idee wat een spoortunnel kost en hoe dat in verhouding staat met het aantal extra treinreizigers? Waarschijnlijk kan je in lengte van jaren die extra treinreizigers ook een chauffeur + luxe auto cadeau doen en veel minder geld kwijt zijn.
Ook een spoortunnel is op den duur een keer aan vervanging toe (dat kan zijn door slijtage of door strengere veiligheidsnormen). Dan kun je wel de tunnel grondig gaan vernieuwen/verbouwen (ook heel duur), maar dan kun je er ook voor kiezen om een nieuwe aan te leggen.

SuperGhost
Bericht Re: Knooppunten door Stootblok » do 13 maart 2014 17:16

Zo, eindelijk rust in mijn kop om naar je andere knooppunten te kijken.

SuperGhost schreef:Station Gouda Goverwelle:
- doorgaande sporen voortaan over het buitenste sporen (kerende sprinters kunnen dan kruisingsvrij Gouda <-> Goverwelle afleggen)
- de wisselstraat aan de oostzijde wordt omgebouwd tot een opstelterreintje voor de sprinters.
- wel twee wissels van/naar Woerden naar de middelste sporen, zodat de sprinters Utrecht-Den Haag ingehaald kunnen worden te Goverwelle

Wat als Goverwelle - Woerden viersporig wordt?

SuperGhost schreef:Tilburg (Universiteit)
- extra eilandperron Tilburg (zodat de cross-platform verknoping tussen de sprinter uit Eindhoven en de IC uit Zwolle ook in twee richtingen geboden kan worden)
- vrijlegging Tilburg<->Den Bosch en Tilburg<->Eindhoven aan de oostzijde (incl. fly-over)
- Het keerspoortje van Tilburg Universiteit komt in het midden te liggen i.p.v. aan de zijkant (wederom kruisingen weghalen) en het huidige keerspoortje wordt vastgemaakt aan het spoor uit Breda.

Heb je niet genoeg aan 1 extra perronspoor in Tilburg?
Momenteel hebben de Intercity 3600 Zwolle - Arnhem - Tilburg - Roosendaal en Sprinter 5200 Tilburg Universiteit - Eindhoven wat extra lucht in de dienstregeling ivm de verbouwingen in Den Bosch en Eindhoven. Zonder deze lucht wordt de overstap heel ruim en kunnen de treinen ook na elkaar aankomen/vertrekken in Tilburg.

SuperGhost schreef:Zwolle
- dubbelsporige vrijlegging Emmerlijn (d.m.v. fly-overs)
Hiermee kunnen de kruisende bewegingen van de sprinters met de intercity's volledig weggehaald worden.
Je kunt ook de intercitysporen per viaduct over de andere sporen heen leiden, zodat je voldoende ruimte overhoudt op het emplacement.

SuperGhost schreef:Hilversum

Dit is onmogelijk te realiseren omdat de afstand tussen station en aansluiting te kort is en beide middenin het Mediadorp liggen.
Hilversum, Bussum en Naarden worden allemaal doorsneden door de Gooilijn. Hier zijn andere oplossingen gevraagd om de kruisings- en overwegissues op te lossen.

SuperGhost schreef:Plaatje "Elst"
- 4 sporigheid Arnhem Zuid - Elst (rijdende inhaling sprinters en goederentreinen door IC's of sprinters door IC's en goederentreinen)
- middelste sporen worden sprintersporen (scheelt een fly-over voor de lijn van/naar Tiel en maakt een comfortabelere en snellere overstap Tiel<->Nijmegen mogelijk)

Opnieuw onmogelijk te realiseren, met name omdat de toenmalige gemeente (wethouder) bewust heel dicht op het spoor heeft gebouwd. Ik mis een aansluiting Betuwelijn<->Nijmegen. Op het eerste gezicht een nutteloze boog, maar wel nodig als uitwijkroute voor werkzaamheden, storingen en om de verdere groei van Nijmegen op te vangen.

SuperGhost schreef:Station Nijmegen
- een wissel van spoor RS (komende uit Wijchen) naar spoor 2b, zodat de treinen Wijchen/Oss -> Arnhem kruisingsvrij worden van de kerende treinen uit Arnhem

Juist hier had ik van je een extra perronspoor verwacht. tong naar buiten

SuperGhost schreef:Arnhem - Winterswijk
- kruisingsvrij maken Velperbroek Aansluiting (bij voorbaat treindiensten Arnhem-Zevenaar en Arnhem-Zutphen vrijleggen)
- 3e perronspoor Doetinchem (zodat bij vertragingen Arnhem-Winterswijk v.v. in Doetinchem kan kruisen terwijl er ook een kerende trein staat)
- snelheidsverhoging op de gehele lijn Zevenaar - Winterswijk (uiteraard m.u.v. de scherpe bochten) naar 130 km/h (nu 100 km/h)

Is er genoeg ruimte om Arnhem-Velperpoort te verbreden naar drie of vier sporen? Dan ben je de kruising niet helemaal kwijt, maar komt hij op station Arnhem te liggen.
Ik mis hier een sneltrein Arnhem-Doetinchem-Winterswijk oftewel dubbelspoor Zevenaar-Doetinchem.

SuperGhost schreef:Winterswijk - Apeldoorn
- verlenging spoor 1c Zutphen tot de aansluiting (gelijke aankomst/vertrek van/naar Deventer, Oldenzaal en Winterswijk mogelijk maken)
- dubbelspoor station Voorst-Empe (doorgaande trein Winterswijk-Apeldoorn mogelijk maken, zorgt voor kortere reistijden vanuit Winterswijk en Goor naar de Randstad)
- extra dubbelspoor westzijde Vorden (grote krapte weghalen die er tussen Vorden en Zutphen zit)

Heb je al gekeken naar dubbelspoor/passeermogelijkheid in Winterswijk West?

SuperGhost schreef:Zutphen - Oldenzaal
- (gedeeltelijk) dubbelsporig maken lijn (goederenroutering)
- elektrificatie lijn
- verlenging perrons Oldenzaal (zodat de IC-Berlijn hier kan stoppen en de ontbrekende verbinding Oldenzaal-Bad Bentheim geboden kan worden)

Pak ik in een ander topic op.

SuperGhost schreef:Valleilijn
- dubbelspoor station Ede Centrum (kwartiersdienst mogelijk maken)
- totale verbouwing station Ede-Wageningen (men wil het station toch al iets verplaatsen naar het oosten), waarbij er 2 eilandperrons komen (noordelijke met sporen 1 en 2, zuidelijke met 3 en 4)
- kruisingsvrij maken Valleilijn -> Arnhem (d.m.v. dive-under)
- snelheidsverhoging Valleilijn: van 40 (binnen Ede) en 80 (buiten Ede) naar 120 of 130 km/h (waar mogelijk)
- kruisingsvrij invoegen op lijn naar Amersfoort (d.m.v. verdiepen lijn van/naar Apeldoorn, zodat ook meteen de overweg met de drukke Baron van Nagellstraat verdwijnt)
- vanaf de aansluiting t/m station Barneveld Noord dubbelsporig maken (anders zou je het enkelspoor eerder verlengen, terwijl al redelijk vlak voor Barneveld Noord al gekruist moet worden vanuit Amersfoort gezien)

Deze spoorlijn is als lokaalspoor aangelegd. Op zich zijn de gelijkvloerse aansluitingen met de hoofdspoorlijn niet het grootste probleem, maar de snelheidsverhoging leidt wel tot extra ruimte in de dienstregeling terwijl je de passeerstations gelijk houdt. Dit punt vraagt goede kennis van de lijn om te bepalen waar nu wat nodig is.

SuperGhost schreef:Utrecht - Ede/Rhenen

Driebergen is al een project. Ik mis Maarn Goederen als inhaalpunt voor beide richtingen.

- station Uitgeest verbouwen tot 2 (lange) eilandperrons (IC hier cross-platform overstap laten geven op de stoppende treinen naar Alkmaar) met daartussen perronloze sporen waar de goederentreinen kunnen keren.
- station Santpoort-Zuid en Driehuis sluiten

Hoeveel reistijd win je met sluiten van de stations? Waarom niet heropening van de IJmuider Zijlijn als plaatselijk trammetje?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Knooppunten door Dwarsligger » do 13 maart 2014 18:03

Leuk bedacht voor iemand die totaal geen kennis heeft van alle regelementen waar je je aan moet houden bij het plannen van een conflictvrije dienstregeling .....

Dwarsligger
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Knooppunten door Stootblok » do 13 maart 2014 18:08

Waar reageer je nu op, Dwarsligger?
Superghost wil veel gelijkvloerse kruisingen vervangen door kruisingsvrij aansluitingen. Veel conflictvrijer kun je het niet krijgen, denk ik.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Knooppunten door SuperGhost » do 13 maart 2014 18:52

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Station Gouda Goverwelle:

Wat als Goverwelle - Woerden viersporig wordt?
Als ik even snel bekijk, passen er nog sporen extra aan de oostzijde , waardoor je dat opstelterreintje dan zou kunnen houden.
Wel zou je de huidige sporen dan op de binnenste perronsporen van Goverwelle moeten aansluiten en de nieuwe sporen dan aan de buitenste perronsporen bij Goverwelle.

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Hilversum

Dit is onmogelijk te realiseren omdat de afstand tussen station en aansluiting te kort is en beide middenin het Mediadorp liggen.
Hilversum, Bussum en Naarden worden allemaal doorsneden door de Gooilijn. Hier zijn andere oplossingen gevraagd om de kruisings- en overwegissues op te lossen.
Waar heb je het in hemelsnaam over? Het mediadorp ligt helemaal aan de andere zijde van station Hilversum (niet aan de Utrecht/Amersfoort-zijde, maar aan de Weesp-zijde).
De afstand tussen station en aansluiting is inderdaad wat kort, maar het 1e eilandperron kun je verkorten (het 2e eilandperron begint ook pas verder) en de benodigde hoogte kun je ook bereiken door de sporen in de ene richting (Amersfoort) te verlagen en de andere (Utrecht) te verhogen (of andersom uiteraard), waardoor je al minder hoogte hoef te overbruggen en een kortere afstand mogelijk is. Tegelijkertijd kun je de flyover (over die iets verlaagde sporen van/naar Amersfoort) ook iets oostenlijker aanleggen (ter hoogte van de bocht in de Zuiderweg/Liebergerweg), waardoor je ook hier weer iets aan afstand wint (zo'n 60 meter). Lijkt me dat het dan net moet kunnen passen.

Waarom je opeens overwegen erbij gaat betrekken weet ik niet, want daar heb ik geen enkel woord over gesproken.

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Plaatje "Elst"

Opnieuw onmogelijk te realiseren, met name omdat de toenmalige gemeente (wethouder) bewust heel dicht op het spoor heeft gebouwd. Ik mis een aansluiting Betuwelijn<->Nijmegen. Op het eerste gezicht een nutteloze boog, maar wel nodig als uitwijkroute voor werkzaamheden, storingen en om de verdere groei van Nijmegen op te vangen.
Dat past prima. Als je gaat kijken waar nu echt het midden ligt van de ruimte tussen de geluidswallen, dan ligt het volledige sporenbed (met de huidige 2 sporen) allemaal ten westen van het midden van die ruimte. Het lijkt nu wellicht niet te passen, omdat er nog een schuine aarden wal ligt tegen die oostenlijke geluidswal. Dat zand kun je gewoon weghalen en daar is je ruimte voor het 3e en 4e spoor. Tegelijk kun je de westenlijke geluidswal zelfs nog heel iets opschuiven (het gebouwtje dat het dichtst op die wal staat, is een schuurtje dat op 5 meter afstand staat), waardoor je nog meer ruimte zou kunnen krijgen.
Kijk hier maar eens goed en dan zie je hoe veel ruimte er nog links van het spoor zit. (je kijkt vanuit de richting Arnhem Zuid richting Elst)

Een aansluiting Betuwelijn<->Nijmegen lijkt niet alleen een nutteloze boog, het is zelfs een nutteloze boog knipoog
Er zou namelijk geen reizigerstrein over die boog gaan rijden, want de Betuwe is allereerst vooral op Arnhem gericht en bovendien biedt een trein in Arnhem direct na de aansluiting al een station waar je kunt overstappen (Elst), terwijl een trein ri. Nijmegen dat niet geeft, omdat je dan eerst helemaal naar Lent moet en je dan al minuten verder bent.

Als uitwijkroute gebruiken voor werkzaamheden en storingen zou alleen kunnen voor werkzaamheden op Arnhem-Elst. Het probleem is dat regelmatig er dan ook onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden op Elst-Nijmegen, dus dan schiet je al niets op. Bij stremmingen gaat dat niet, want tijdens de dienstregeling de eindbestemming veranderen in Nijmegen gaat niet zomaar. Bovendien win je er ook helemaal niets mee, want die bussen Zetten-Elst(-Arnhem) zul je dan alsnog moeten blijven inzetten, waardoor je dus weinig goedkoper uit bent, maar wel een hele dure boog bouwt voor hooguit één dag per jaar waarop die gebruikt wordt. Lijkt me dus een zeer dramatisch plan, de onderhoudskosten zijn dan al hoger dan baten die je er hooguit bij werkzaamheden uit kunt halen.

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Station Nijmegen
- een wissel van spoor RS (komende uit Wijchen) naar spoor 2b, zodat de treinen Wijchen/Oss -> Arnhem kruisingsvrij worden van de kerende treinen uit Arnhem

Juist hier had ik van je een extra perronspoor verwacht. tong naar buiten
Wellicht niet nodig, als er straks geen kerende sprinters meer zijn in Nijmegen (gaan doorrijden naar resp. Arnhem en Wijchen), dan speel je alweer een perrondeel vrij. Op spoor 4a zou dan ook een IC kunnen keren, zolang dat maar niet is op de momenten dat de IC Zwolle->Roosendaal langs komt (want spoor 4b is te lang voor die IC, maar wel lang genoeg voor de sprinters).
Een extra perronspoor zou altijd nog een optie zijn, maar als je de treindienst kruisingsvrij maakt aan de noordzijde, dan creëer je al veel meer ruimte.

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Arnhem - Winterswijk

Is er genoeg ruimte om Arnhem-Velperpoort te verbreden naar drie of vier sporen? Dan ben je de kruising niet helemaal kwijt, maar komt hij op station Arnhem te liggen.
Ik mis hier een sneltrein Arnhem-Doetinchem-Winterswijk oftewel dubbelspoor Zevenaar-Doetinchem.
Lees het tweede streepje nog eens goed dan, daar staat toch echt dat dubbelspoor dat je mist knipoog Over treindiensten heb ik nog niets gezegt, dus logisch dat je geen sneltrein ziet staan.
Maar je vraagt je serieus af of er genoeg ruimte is om rond Velperpoort te verbreden naar 4 sporen, terwijl je bij Elst roept dat er absoluut geen ruimte is? Bij Elst is er veel meer ruimte.
Ik denk dat in de huidige situatie rond Velperpoort er slechts ruimte is voor alleen nog een 3e spoor, mits je de huidige 2 sporen verlegt. Je zou wel extra ruimte kunnen creëren door de Sonsbeeksingel weg te halen en er alleen een stoepje voor terug te leggen (althans, het deel ten westen van de Apeldoornsestraat).

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Winterswijk - Apeldoorn

Heb je al gekeken naar dubbelspoor/passeermogelijkheid in Winterswijk West?
Ik vraag me af waarom je daar dubbelspoor zou willen hebben? Je kunt daar toch niet kruisen, omdat je dan ook zou moeten kruisen bij het Twentekanaal (enkelspoor) én je buiten de knoop in Zutphen zou vallen (zeer onwenselijk).

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Utrecht - Ede/Rhenen

Driebergen is al een project. Ik mis Maarn Goederen als inhaalpunt voor beide richtingen.
Waarom zou je bij Maarn Goederen een inhaalpunt willen hebben als je die een paar honderd meter verderop bij Driebergen-Zeist al krijgt?

SuperGhost
Bericht Re: Knooppunten door Stootblok » do 13 maart 2014 20:58

Gouda Goverwelle
SuperGhost schreef:Als ik even snel bekijk, passen er nog sporen extra aan de oostzijde , waardoor je dat opstelterreintje dan zou kunnen houden.
Wel zou je de huidige sporen dan op de binnenste perronsporen van Goverwelle moeten aansluiten en de nieuwe sporen dan aan de buitenste perronsporen bij Goverwelle.

Ergens zit er een ontwerpfout in. Woerden heeft middensporen zonder perron, in Goverwelle zijn de middensporen voor de stoptreinen. Een sneltrein zal ergens van spoor moeten wisselen.

Hilversum
SuperGhost schreef:Waar heb je het in hemelsnaam over? Het mediadorp ligt helemaal aan de andere zijde van station Hilversum (niet aan de Utrecht/Amersfoort-zijde, maar aan de Weesp-zijde).
De afstand tussen station en aansluiting is inderdaad wat kort, maar het 1e eilandperron kun je verkorten (het 2e eilandperron begint ook pas verder) en de benodigde hoogte kun je ook bereiken door de sporen in de ene richting (Amersfoort) te verlagen en de andere (Utrecht) te verhogen (of andersom uiteraard), waardoor je al minder hoogte hoef te overbruggen en een kortere afstand mogelijk is. Tegelijkertijd kun je de flyover (over die iets verlaagde sporen van/naar Amersfoort) ook iets oostenlijker aanleggen (ter hoogte van de bocht in de Zuiderweg/Liebergerweg), waardoor je ook hier weer iets aan afstand wint (zo'n 60 meter). Lijkt me dat het dan net moet kunnen passen.
Waarom je opeens overwegen erbij gaat betrekken weet ik niet, want daar heb ik geen enkel woord over gesproken.

Mediadorp: de ironie is niet overgekomen. Hilversum is een dorp met een Mediapark. In Hilversum, Bussum en Naarden zijn er veel overwegen, die ook nog eens lang dicht zijn. Kortom: als je hier al iets wilt veranderen, kijk naar de hele lijn en probeer iets te verzinnen, waar de drie dorpen echt iets aan hebben. Alleen een kruisingsvrije aansluiting in Hilversum is niet genoeg om de treinenloop hier te verbeteren of hogere snelheden te halen.

Elst
SuperGhost schreef:Een aansluiting Betuwelijn<->Nijmegen lijkt niet alleen een nutteloze boog, het is zelfs een nutteloze boog knipoog
Er zou namelijk geen reizigerstrein over die boog gaan rijden, want de Betuwe is allereerst vooral op Arnhem gericht en bovendien biedt een trein in Arnhem direct na de aansluiting al een station waar je kunt overstappen (Elst), terwijl een trein ri. Nijmegen dat niet geeft, omdat je dan eerst helemaal naar Lent moet en je dan al minuten verder bent.
Als uitwijkroute gebruiken voor werkzaamheden en storingen zou alleen kunnen voor werkzaamheden op Arnhem-Elst. Het probleem is dat regelmatig er dan ook onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd worden op Elst-Nijmegen, dus dan schiet je al niets op. Bij stremmingen gaat dat niet, want tijdens de dienstregeling de eindbestemming veranderen in Nijmegen gaat niet zomaar. Bovendien win je er ook helemaal niets mee, want die bussen Zetten-Elst(-Arnhem) zul je dan alsnog moeten blijven inzetten, waardoor je dus weinig goedkoper uit bent, maar wel een hele dure boog bouwt voor hooguit één dag per jaar waarop die gebruikt wordt. Lijkt me dus een zeer dramatisch plan, de onderhoudskosten zijn dan al hoger dan baten die je er hooguit bij werkzaamheden uit kunt halen.

De viersporigheid door Elst geloof ik wel. Het probleem zit in de aansluitingen: een vijfde of zesde spoor wordt wel een probleem. Het gaat namelijk om een dubbele aansluiting, zowel Betuwelijn als Betuweroute.
De spoorboog is meer gedacht voor omleidingen vanaf de Betuweroute of wanneer Utrecht-Arnhem eruit ligt, kortom: vooral voor goederentreinen en eventueel voor nieuwe verbindingen (klik)

Arnhem - Winterswijk
SuperGhost schreef:Lees het tweede streepje nog eens goed dan, daar staat toch echt dat dubbelspoor dat je mist knipoog Over treindiensten heb ik nog niets gezegt, dus logisch dat je geen sneltrein ziet staan. Maar je vraagt je serieus af of er genoeg ruimte is om rond Velperpoort te verbreden naar 4 sporen, terwijl je bij Elst roept dat er absoluut geen ruimte is? Bij Elst is er veel meer ruimte. Ik denk dat in de huidige situatie rond Velperpoort er slechts ruimte is voor alleen nog een 3e spoor, mits je de huidige 2 sporen verlegt. Je zou wel extra ruimte kunnen creëren door de Sonsbeeksingel weg te halen en er alleen een stoepje voor terug te leggen (althans, het deel ten westen van de Apeldoornsestraat).
Oké, Zevenaar-Doetinchem integraal dubbelspoor heb ik verkeerd gelezen. Sorry.
Ik vraag naar Arnhem-Velperpoort omdat jij daar beslist vaker langskomt dan ik. Er zijn ooit plannen geweest om Velperpoort kruisingsvrij te maken en daar hing een afschuwelijk hoog prijskaartje aan. Daarom vraag ik naar andere mogelijkheden. Rest van de Achterhoek doe ik zo in het andere onderwerp.

Utrecht - Ede/Rhenen
SuperGhost schreef:Waarom zou je bij Maarn Goederen een inhaalpunt willen hebben als je die een paar honderd meter verderop bij Driebergen-Zeist al krijgt?
Eh ... het is wel meer dan een paar honderd meter. Inhalen op Maarn Goederen is sneller te realiseren en wanneer Driebergen-Zeist ooit viersporig is, blijft Maarn Goederen een prima plek om extra capaciteit te creëren op deze route.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Knooppunten door SuperGhost » do 13 maart 2014 21:37

Stootblok schreef:De viersporigheid door Elst geloof ik wel. Het probleem zit in de aansluitingen: een vijfde of zesde spoor wordt wel een probleem. Het gaat namelijk om een dubbele aansluiting, zowel Betuwelijn als Betuweroute.
Er hoeft geen 5e/6e spoor te komen. Als je naar mijn tekening kijkt, dan zie je dat (vanaf Arnhem gekeken) direct na station Elst de sporen al splitsen in: (westenlijk spoor noem ik 1, oostenlijk spoor 4)
spoor 1: treinen naar Nijmegen
spoor 2: treinen van/naar Tiel én treinen naar Kijfhoek (na zo'n 500 meter gaan die uit elkaar, want dan slaat Tiel af, maar die loopt dan al niet meer parallel)
spoor 3: treinen vanuit Kijfhoek
spoor 4: treinen vanuit Nijmegen

er komen dus nergens meer dan 4 sporen. knipoog

Stootblok schreef:De spoorboog is meer gedacht voor omleidingen vanaf de Betuweroute of wanneer Utrecht-Arnhem eruit ligt, kortom: vooral voor goederentreinen en eventueel voor nieuwe verbindingen
Die goederentreinen zullen dan nooit via Tiel omgeleid worden, want dat is om. Dan zul je namelijk via Gorinchem of Utrecht moeten gaan en moet je (deels) de reizigerstreinen in de weg rijden (enkelspoor).
Bovendien is zo'n boog alleen handig voor goederentreinen die bij Venlo over de grens moeten, maar dan ga je natuurlijk niet helemaal via Utrecht-Tiel naar Nijmegen rijden, maar rijdt je vanaf Kijfhoek via Breda naar Venlo als alternatieve route. Bovendien rijden er nauwelijks goederentreinen vanaf de Betuweroute via Nijmegen en de Maaslijn naar Venlo (alleen 's avonds zijn er tegenwoordig 1 of 2 ritten, nadat er jarenlang eigenlijk vrijwel geen goederentreinen over de Maaslijn reden)
Voor omgeleide goederentreinen naar Emmerich hoef je natuurlijk sowieso geen boog vanaf Tiel naar Nijmegen te bouwen, want dan kom je nooit bij Emmerich. knipoog

Stootblok schreef:
SuperGhost schreef:Waarom zou je bij Maarn Goederen een inhaalpunt willen hebben als je die een paar honderd meter verderop bij Driebergen-Zeist al krijgt?
Eh ... het is wel meer dan een paar honderd meter. Inhalen op Maarn Goederen is sneller te realiseren en wanneer Driebergen-Zeist ooit viersporig is, blijft Maarn Goederen een prima plek om extra capaciteit te creëren op deze route.
Het is geloof ik 2-2,5 km met geen enkel station er tussen. Driebergen-Zeist wordt geloof ik al op vrij korte termijn aangepakt, dus dat zal sneller klaar zijn dan Maarn GE aan gaan passen (waar je eerst een plan voor moet maken en daarna de benodigde procedures voor moet doorlopen). Bovendien verwacht ik dat de natuurlobby daar ook wel tegen zal protesteren, aangezien je dan bomen moet kappen (of je moet opeens een bocht in het hoofdspoor maken en daardoor de snelheid verlagen, of je moet de sprinters tot 2x toe het tegemoetkomende verkeer laten kruisen wat ook niet echt praktisch is). Bovendien is er ook geen enkele aanleiding voor zolang Driebergen-Zeist niet herbouwd is. De huidige sprinters passen prima tussen de IC's door en voordat de sprinters Ede-Utrecht gaan rijden moet eerst ook nog station Ede-Wageningen verbouwd worden en dan is Driebergen-Zeist al wel klaar lijkt me.

SuperGhost
Bericht Re: Knooppunten door Stootblok » do 13 maart 2014 22:45

Natuurlijk past alles momenteel, omdat de echte conflicten al bij het plannen worden 'opgelost'.
Maarn Goederen is zonder gedoe om te bouwen tot een inhaalpunt voor beide richtingen (Check Sporenplan voor de details) en 2 inhaalpunten tussen De Haar en Utrecht maken een veel betrouwbare dienstregeling mogelijk dan 1.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Knooppunten door SuperGhost » do 13 maart 2014 23:15

Sorry, maar als je op Maarn GE wilt in laten halen, dan kun je net zo goed iets later vanuit Driebergen-Zeist vertrekken ri. Rhenen, want dat kost helemaal geen extra tijd (er zit namelijk geen station tussen en vanuit Maarn GE op gang komen kost net zo veel tijd als dat extra wachten te Driebergen). Andersom scheelt het ook niets, want als de IC bij vertrek uit station Maarn al direct achter de sprinter zou zitten, dan kosten het aan de kant zetten bij Maarn GE de IC net zo veel tijd als het aan de kant zetten bij Driebergen.

Je hebt gewoon helemaal niets aan Maarn GE als je ook al kunt inhalen bij Driebergen-Zeist. Je zou dan eerder kunnen pleiten bij 2 inhaalsporen bij station Maarn zelf, daar heb je meer aan.

SuperGhost
Bericht Re: Knooppunten door dennistd » vr 14 maart 2014 00:49

SuperGhost schreef:
Stootblok schreef:De viersporigheid door Elst geloof ik wel. Het probleem zit in de aansluitingen: een vijfde of zesde spoor wordt wel een probleem. Het gaat namelijk om een dubbele aansluiting, zowel Betuwelijn als Betuweroute.
Er hoeft geen 5e/6e spoor te komen. Als je naar mijn tekening kijkt, dan zie je dat (vanaf Arnhem gekeken) direct na station Elst de sporen al splitsen in: (westenlijk spoor noem ik 1, oostenlijk spoor 4)
spoor 1: treinen naar Nijmegen
spoor 2: treinen van/naar Tiel én treinen naar Kijfhoek (na zo'n 500 meter gaan die uit elkaar, want dan slaat Tiel af, maar die loopt dan al niet meer parallel)
spoor 3: treinen vanuit Kijfhoek
spoor 4: treinen vanuit Nijmegen

er komen dus nergens meer dan 4 sporen. knipoog

In Elst kun je zelfs met drie sporen al goed uit de voeten:
Afbeelding
spoor 1: treinen naar Nijmegen en Kijfhoek
spoor 2: treinen van/naar Tiel, treinen van Nijmegen
spoor 3: treinen van Kijfhoek, treinen van Nijmegen indien trein van/naar Tiel

Op die manier heeft het doorgaande verkeer geen last van een stilstaande trein van/naar Tiel of een trein die van de Betuweroute komt en even moet wachten. Wel zijn in dit geval drie wissels geschikt voor 140km/h nodig (bij spoor 3). De rest kan met 80km/h wissels toe.

dennistd
Bericht Re: Knooppunten door SuperGhost » vr 14 maart 2014 00:59

Die spoorwegovergang ten zuiden van Elst (in jouw tekening links van Elst), die bestaat niet meer (is een viaduct over het spoor heen geworden). Overigens sowieso een vreemde situatie: een overweg die halverwege de sporen ophoudt te bestaan knipoog

Maar dat kan inderdaad, alleen past het dan nog steeds niet goed samen met de plannen voor ETMET, want dan dan moet je alsnog de IC's langzamer maken om dat allemaal ertussen te krijgen, want het verschil tussen de sprinters Arnhem-Nijmegen (6 minuten) en de intercity's is te groot (mag maximaal 4 minuten zijn als je een opvolgtijd van 3 minuten aanhoudt te Arnhem en Nijmegen). Het ideale zou zijn als de intercity's Arnhem-Nijmegen de sprinters Arnhem-Nijmegen rijden zouden kunnen inhalen, zodat de intercity's niet langzamer hoeven te worden (wellicht zelfs versneld kunnen worden, want je zou dan de snelheid op Arnhem - Lent kunnen verhogen naar 160)

Het nadeel van deze opzet is dat de trein van/naar Tiel alsnog niet op Arnhem Zuid kan stoppen (want dan kan er geen goederentrein meer achter, en die moet er wel achter)
Tegelijkertijd heb je een probleem als je (zoals nu) alleen een pad beschikbaar hebt waarbij de treinen van/naar Tiel elkaar in Elst kruisen, want dat kan in jouw opzet niet (kan opgelost worden met een extra wisseltje vanaf spoor 1 ri. de fly-over naar Tiel)

SuperGhost
Bericht Re: Knooppunten door dennistd » vr 14 maart 2014 01:25

Die overweg ligt er nog omdat dit al een oudere tekening is. Hij komt van sporenplan (al een hele tijd terug) en een overweg ga ik niet langer tekenen of weghalen, dat is niet zo heel belangrijk.
Als je het echt goed wilt doen moet je vier sporen maken tussen de beide bruggen. Op die manier komt de IC de sprinter op Elst voorbij, zonder dat die sprinter tijd verliest. Maar ja, dat ik dan weer vrij duur.

dennistd
Bericht Re: Knooppunten door SuperGhost » vr 14 maart 2014 03:38

Elst-Arnhem Zuid zou genoeg moeten zijn, als je bedenkt dat de IC's 140 kunnen (mooier zou zijn als je ze met 160 zou kunnen laten rijden), terwijl de sprinters toch niet harder dan 125 gaan (want de inzet in de dienst Zutphen-Nijmegen is SGMm en de huidige 4400 heeft weliswaar sneller materieel, maar die zou je dan dezelfde rijtijden geven zodat de sprinters dezelfde rijtijden houden) én 2 extra stops hebben. Dan zou het verschil in snelheid al groot genoeg moeten zijn voor een rijdende inhaling.

SuperGhost

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Inventarisatie