Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

't noorden - Groningen

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht 't noorden - Groningen door Stootblok » do 13 maart 2014 22:26

Verder met de ronde door 't land.

Groningen-Leeuwarden
Huidige situatie: geen bovenleiding, enkelspoor met max 100 km/u of dubbelspoor met max 140 km/h.
In planning: verdere snelheidsverhoging en 8 kilometer dubbelspoor voor een 2e sneltrein.
Gewenst: meer flexibiliteit in de dienstregeling plus ruimte voor station Hoogkerk-Vierverlaten.
Nodig: verdere snelheidsverhoging (en graag in één keer goed, dus tot 160 km/u) en volledige uitbouw naar 2 sporen.

Roodeschool-Groningen
Huidige situatie: geen bovenleiding, enkelspoor met max 80 km/u, tussen Groningen Noord en Sauwerd dubbelspoor met max 100 km/u.
In planning: verplaatsen station Roodeschool en verlenging naar de Eemhaven.
Gewenst: hogere snelheid voor reizigers- en goederentreinen. Voor de reizigerstreinen is dit meer een kostenbesparing (minder treinstellen nodig), voor de goederentreinen gaat het echt om snellere rijtijden.
Nodig: in Usquert (halverwege Eemshaven en Sauwerd) een ruimer dubbelspoor, zodat hier langere goederentreinen kunnen rijden. Snelheidsverhoging tot 120 km/u.

Delfzijl-Groningen
Huidige situatie: geen bovenleiding, max 100 km/u, enkelspoor (Groningen Noord-Sauwerd dubbelspoor).
Gewenst: sneltrein naast / in plaats van stoptrein oftewel bediening op maat voor de kleine stations.
Nodig: Snelheidsverhoging tot 120 km/u, dubbelspoor Groningen-Groningen Noord (De spoorbaan is hier al voorbereid op 2 sporen).

Groningen-Nieuweschans/Veendam
Huidige situatie: geen bovenleiding, max 100 km/u, Groningen-Zuidbroek dubbelspoor en verder enkelspoor, Winschoten-Nieuweschans verouderde beveiliging.
In planning: opening Veendam-Stadskanaal.
Gewenst: betere reiskwaliteit en betere routering goederentreinen.
Nodig: verbindingsboog bij Zuidbroek voor goederentreinen Veendam-Leer, snellere wissels in Veendam, Scheemda, Winschoten en Nieuweschans. Via Europese subsidie Nieuweschans-Leer verbeteren. Verhoging max. snelheid tot 160 km/u.

Nieuw: opening/bouw Stadskanaal-Musselkanaal-Emmen. In eerste instantie voor de containerterminal in Veendam, als vervanging voor de snelbussen Groningen-Emmen, om de zwakke economie in deze rego te faciliteren met een betere bereikbaarheid en als uitwijkroute voor Groningen-Zwolle.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: 't noorden - Groningen door Modelbaan » vr 14 maart 2014 13:20

Stootblok schreef:Verder met de ronde door 't land.
....
Roodeschool-Groningen
Huidige situatie: geen bovenleiding, enkelspoor met max 80 km/u, tussen Groningen Noord en Sauwerd dubbelspoor met max 100 km/u.
Gewenst: hogere snelheid voor reizigers- en goederentreinen. Voor de reizigerstreinen is dit meer een kostenbesparing (minder treinstellen nodig), voor de goederentreinen gaat het echt om snellere rijtijden.
Nodig: in Usquert (halverwege Eemshaven en Sauwerd) een ruimer dubbelspoor, zodat hier langere goederentreinen kunnen rijden. Snelheidsverhoging tot 120 km/u.

Delfzijl-Groningen
Huidige situatie: geen bovenleiding, max 100 km/u, enkelspoor (Groningen Noord-Sauwerd dubbelspoor).
Gewenst: sneltrein naast / in plaats van stoptrein oftewel bediening op maat voor de kleine stations.
Nodig: Snelheidsverhoging tot 120 km/u, dubbelspoor Groningen-Groningen Noord (De spoorbaan is hier al voorbereid op 2 sporen).

Ik ben een groot liefhebber van goederentreinen. Maar ik vraag mij af of het goederenvervoer op die lijnen nu dermate omvangrijk is dat er structureel ruimte moet zijn voor langere goederentreinen. Die enkele keer dat een goederentrein te lang is kun je beter de trein opsplitsen.
Ik vraag mij ook af of de meerkosten van het versnellen van de dienst in een vrijwel onbewoond gebied opwegen tegen uitsparen van een treinstel en extra inkomsten door nieuwe reizigers.
De enige reden om in die lijn te investeren zou zijn een verbetering van de dienstregeling die nieuwe reizigers trekt of een robuustere dienstregeling oplevert. Een snelheidsverhoging tussen Sauwerd en Rodeschool levert maar voor weinig reizigers verbetering op. Dan kun je de beperkte financiële middelen beter anders besteden.
Ik zou Groningen - Groningen Noord inderdaad verdubbelen. In een later stadium kan men evt ook het spoor tot Sauwerd verdubbelen en snelheid verhogen, vooral om de dienstregeling minder storingsgevoelig te maken. Maar voorbij Sauwerd zou ik alles laten zoals het is. Liever zou ik kijken of het mogelijk is treinen uit Roodeschool/ Delfzijl door te koppelen richting Assen. Op die manier krijg je vanuit Delfzijl en Rodeschool een directe verbinding naar Groningen Europapark en Haren en eventueel Assen. Anderzijds komt er dan vanuit het zuiden een directe verbinding naar Groningen Noord. Die nieuwe directe verbindingen zijn volgens mij interessant voor het Woon Werk verkeer naar Groningen, vooral voor hen die na Groningen nog een stukje verder moeten.
Als je Haren als eindpunt van het "regionet" kiest dan zou je kunnen besluiten om materieel (deels) niet meer in Groningen, maar voortaan in Haren te stallen, aftanken en reinigen etc. Je houd dan in Groningen ruimte over die je kunt gebruiken voor een extra perron, een betere ontsluiting vanaf het station naar de wijken ten zuiden van het spoor, en voor woningen, kantoren of andere werkgelegenheid in de buurt van het station.

Stootblok schreef:Groningen-Nieuweschans/Veendam
Huidige situatie: geen bovenleiding, max 100 km/u, Groningen-Zuidbroek dubbelspoor en verder enkelspoor, Winschoten-Nieuweschans verouderde beveiliging.
Nodig: verbindingsboog bij Zuidbroek voor goederentreinen Veendam-Leer, snellere wissels in Veendam, Scheemda, Winschoten en Nieuweschans. Via Europese subsidie Nieuweschans-Leer verbeteren. Verhoging max. snelheid tot 160 km/u.

Omdat er nu nog nauwelijks goederenverkeer van Veendam naar Duitsland gaat zou ik die verbindingsboog niet aanleggen. Laat de lokale industrie eerst maar structureel verkeer op gang brengen voordat we daarover verder nadenken.
Verder zou ik kijken of het mogelijk is de treinen Leeuwarden - Groningen door te koppelen richting Nieuweschans of Veendam. Dit ook weer met de gedachte dat directe verbindingen meer reizigers trekken dan overstap verbindingen. Vanuit Leeuwarden verwacht ik dan vooral een toename van het verkeer richting Europapark. Het spoor Groningen- Leeuwarden kan men verdubbelen waar nodig. Evt snelheidsverhoging laat ik van de kosten afhangen. Voor een conflictvrije afhandeling van het verkeer in Groningen moet er wellicht hier of daar een vrije kruising komen.
Stootblok schreef:Nieuw: opening/bouw Stadskanaal-Musselkanaal-Emmen. In eerste instantie voor de containerterminal in Veendam, als vervanging voor de snelbussen Groningen-Emmen, om de zwakke economie in deze rego te faciliteren met een betere bereikbaarheid en als uitwijkroute voor Groningen-Zwolle.

Zou leuk zijn als die lijn er komt. Ik zie het voorlopig echter nog niet gebeuren. Mocht het toch zo ver komen dan is het belangrijk om de lijn zo in te richten dat er een IC (Leeuwarden) - Groningen - Emmen - Almelo Enschede kan gaan rijden. Anders wordt het wel een heel erg trage boemel op die lijn. Vergelijkbaar met de Maaslijn, waar volgens mij nauwelijks doorgaand verkeer plaatsvindt terwijl de potentie er volgens mij wel is.

Modelbaan
Bericht Re: 't noorden - Groningen door pe_pe » vr 14 maart 2014 13:58

Modelbaan schreef:Ik zou Groningen - Groningen Noord inderdaad verdubbelen. In een later stadium kan men evt ook het spoor tot Sauwerd verdubbelen en snelheid verhogen, vooral om de dienstregeling minder storingsgevoelig te maken. Maar voorbij Sauwerd zou ik alles laten zoals het is.
Eeuh, Groningen Noord - Sauwerd verdubbelen van 2 naar 4 sporen lijkt me wat veel van het goede. knipoog

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: 't noorden - Groningen door Stootblok » vr 14 maart 2014 14:55

Modelbaan schreef:Ik ben een groot liefhebber van goederentreinen. Maar ik vraag mij af of het goederenvervoer op die lijnen nu dermate omvangrijk is dat er structureel ruimte moet zijn voor langere goederentreinen. Die enkele keer dat een goederentrein te lang is kun je beter de trein opsplitsen.
Waarmee je de goederenvervoerder op extra kosten jaagt en de opdrachtgever voor het vervoer sneller zal uitwijken naar de weg of het water.

Modelbaan schreef:Ik vraag mij ook af of de meerkosten van het versnellen van de dienst in een vrijwel onbewoond gebied opwegen tegen uitsparen van een treinstel en extra inkomsten door nieuwe reizigers.
De enige reden om in die lijn te investeren zou zijn een verbetering van de dienstregeling die nieuwe reizigers trekt of een robuustere dienstregeling oplevert. Een snelheidsverhoging tussen Sauwerd en Rodeschool levert maar voor weinig reizigers verbetering op. Dan kun je de beperkte financiële middelen beter anders besteden.

Bedankt voor de opmerking. Het is een denkfout in de huidige benaderingswijze, waarin alleen wordt gekeken naar de aantallen reizigers.
Arriva wil hier met een hogere snelheid rijden. ProRail heeft dit afgewezen omdat 'er onvoldoende reizigers van profiteren'. De provincie Groningen is nu extra geld kwijt om hier een halfuurdienst aan te bieden of anders gezegd: de subsidie per reizigerskilometer is op deze lijn onnodig hoog. Elke investering in een hogere snelheid verdient zichzelf terug, ik schat het zelf op een jaar of tien.

Modelbaan schreef:Omdat er nu nog nauwelijks goederenverkeer van Veendam naar Duitsland gaat zou ik die verbindingsboog niet aanleggen. Laat de lokale industrie eerst maar structureel verkeer op gang brengen voordat we daarover verder nadenken.

Kip of Ei?
Zonder investeringen breng je geen structurele vervoersstroom op gang. Het gaat mij er meer om dat voor het goederenvervoer het spoornet goed te gebruiken is, zonder onnodig tijdverlies door grote omwegen of het wisselen van rijrichting. Deze boog is nodig om de verbinding met Leer in Duitsland te kunnen verbeteren via de Europese Structuurfondsen.

Modelbaan schreef:Zou leuk zijn als die lijn er komt. Ik zie het voorlopig echter nog niet gebeuren. Mocht het toch zo ver komen dan is het belangrijk om de lijn zo in te richten dat er een IC (Leeuwarden) - Groningen - Emmen - Almelo Enschede kan gaan rijden. Anders wordt het wel een heel erg trage boemel op die lijn. Vergelijkbaar met de Maaslijn, waar volgens mij nauwelijks doorgaand verkeer plaatsvindt terwijl de potentie er volgens mij wel is.

Het zal nooit een vreselijk drukke lijn worden, de route voert door de Grote Leegte.
Er zijn al de nodige onderzoeken geweest, die allemaal uitgingen van de meest luxueuze spoorlijn (oftewel de kosten flink overdrijven) en alleen reizigerstreinen (dus geen opbrengsten vanuit het goederenvervoer). Ik denk zelf dat de eerste twintig jaar enkelspoor voldoende is met op de stations onderweg overal 400 meter dubbelspoor om toch voldoende capaciteit te bieden.
Een lange-afstandstrein Groningen-Enschede trekt alleen in het weekend voldoende reizigers. Ik verwacht eerder wat meer goederenvervoer Veendam-Coevorden-Emlichheim en verder Duitsland in.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't noorden - Groningen door Klaasje » vr 14 maart 2014 16:22

Stootblok schreef:Roodeschool-Groningen

Delfzijl-Groningen

Ja, sneller rijden zou tijd kunnen besparen door minder materieelbehoefte maar dat gaat pas op als je daarmee minder vaak hoeft te kruisen onderweg en alsnog tijd genoeg hebt om te keren op het eindpunt. Op Groningen-Delfzijl lukt dat niet en op Groningen-Roodeschool zou je op Sauwerd-Roodeschool wel 7 minuten moeten winnen. Dat is enorm veel.

Voorts heb je helemaal niets aan een dubbelsporig Groningen-Groningen Noord zolang de treinen in Groningen kort keren, er een halfuurdienst wordt gereden en ze aansluiten op de knoop.
Groningen-Nieuweschans/Veendam

Je wist dat er een plan is om station Winschoten te verbouwen en het lijndeel Groningen-Zuidbroek te versnellen naar 140 km/h?

Overigens vraag ik mij heel erg af wat er nu zo verouderd is aan de beveiliging van Winschoten naar Nieuweschans. Daar heb je gewoon het NS'54 seinstelsel en ATB-NG liggen, net als op de rest van de lijn.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: 't noorden - Groningen door Stootblok » vr 14 maart 2014 18:14

Klaasje schreef:Sneller rijden zou tijd kunnen besparen door minder materieelbehoefte maar dat gaat pas op als je daarmee minder vaak hoeft te kruisen onderweg en alsnog tijd genoeg hebt om te keren op het eindpunt. Op Groningen-Delfzijl lukt dat niet en op Groningen-Roodeschool zou je op Sauwerd-Roodeschool wel 7 minuten moeten winnen. Dat is enorm veel.

Op beide lijnen is rij- en reistijdversnelling mogelijk, naar Roodeschool meer dan naar Delfzijl. Beide lijnen hebben nog een voordeel: bijna elk station heeft twee sporen (Alleen Uithuizen en Delfzijl West zijn enkelspoor) zodat je met dubbelspoor tussen Groningen en Sauwerd al voldoende flexibiliteit op de routes hebt om elke gewenste dienstregeling aan te kunnen bieden.

Klaasje schreef:Voorts heb je helemaal niets aan een dubbelsporig Groningen-Groningen Noord zolang de treinen in Groningen kort keren, er een halfuurdienst wordt gereden en ze aansluiten op de knoop.
Ik kijk naar het geheel: passagiers- en goederentreinen. Het dubbelspoor is nodig om de goederentreinen vlot door Groningen te krijgen en om elke gewenste dienstregeling voor de passagierstreinen mogelijk te maken.
Knopen zeggen niet zoveel. Zie Leeuwarden na opening van de Hanzelijn om te zien hoe relatief aansluitingen zijn.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't noorden - Groningen door Klaasje » vr 14 maart 2014 18:19

Hee, zo kan je alles wel wegrelativeren wat niet in je straatje past. Het goederenvervoer gaat om hooguit een paar treinen per dag waarvan het leeuwendeel ook nog eens aan de korte kant is. Er is daar geen probleem en het wordt ook niet substantieel beter als zo'n goederentrein 10 minuten wint als die toch al de hele dag onderweg en aan het rangeren is.

Tevens geldt dat inpassing van dubbelspoor betekent dat veel overwegen moeten verdwijnen, er geen reizigerstrein extra gaat rijden en dat je een heel vervelend driesporig deel van station Groningen tot voorbij de Peizerweg krijgt. Daarnaast is de knoop Groningen gewoon een toekomstvaste knoop. Die is er, en in alle toekomstplannen wordt er geïnvesteerd om die beter te maken.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: 't noorden - Groningen door Stootblok » vr 14 maart 2014 18:24

Wegrelativeren is niet mijn insteek, het gaat mij meer om een fatsoenlijk spoornet waar niet elke kleine wijziging mega-bedragen aan investeringen vraagt omdat de spoorbeheerder weigert meer dan 1 dienstregelingsjaar vooruit te kijken.

Ruwe schatting: ongeveer eenderde van de huidige investeringen is weggegooid geld omdat de functionaliteit van het spoor wordt verkleind en rechtstreekse verbindingen onmogelijk gemaakt worden. Het zal eerder een aansluiting Groningen-Peizerweg worden dan drie sporen naast elkaar.

Spooruitbreiding betekent niet, dat je automatisch spoorwegovergangen moet weghalen. Die gedachte hoort bij het schijnveiligheidsbeleid van de landelijke overheid, bij risicomijdend gedrag waardoor juist onveiligheid wordt gecreëerd. Veiligheid is heel subjectief.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie