Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door SuperGhost » ma 17 maart 2014 22:38

Misschien omdat je niet luistert naar het argument en ik hoop dat je met voorbeelden van andere lijnen (die nog niet eens een snelheidsbeperking heeft, terwijl Zutphen-Apeldoorn die wel heeft!) je het te laten inzien, omdat je daar misschien wel gevoelig voor bent. ach nee ach nee ach nee ach nee ach nee

Overigens: rijtijden kun je prima vergelijken, ze zijn alleen niet vergelijkbaar als er een (belangrijk) verschil in zit. Dat belangrijke verschil (in het nadeel van de lijn Apeldoorn-Zutphen) heb ik zelfs nog weggehaald en heb daardoor die lijn in de vergelijkbaar zelfs een oneerlijk voordeel gegeven. zwaaien
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door Stootblok » ma 17 maart 2014 23:12

SuperGhost schreef:Misschien omdat je niet luistert naar het argument
Welk argument?

Ik lees net nog een keer terug en tot nu toe kom je alleen met 'via Arnhem' en argumenteer je tegen elke verbetering, die verder gaat dan wat ProRail heeft bedacht voor de provincie Gelderland. Nergens zie ik je positief insteken.

Je kunt vasthouden aan de bestaande intercity-route, maar zodra de Hanzleijn versneld wordt, krijg je op termijn hetzelfde probleem als in Zeeland of Friesland speelt: te weinig passagiers om een 'intercity' rendabel te exploiteren, dus einde goede verbindingen en start neerwaartse spiraal (zie Haarlem-Uitgeest.) Je kunt ook vooruitkijken en alvast naar alternatieven kijken.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door SuperGhost » di 18 maart 2014 01:26

Het argument dat (voor een robuuste treindienst) een gemiddelde snelheid van 96 km/h niet haalbaar is op een stukje van 17,6 km, met ook nog een snelheidsbeperkende bocht bij De Hoven.
Het remmen/optrekken van de trein heeft op zo'n relatief kleine afstand een erg grote invloed op de gemiddelde snelheid.

Stootblok schreef:Je kunt vasthouden aan de bestaande intercity-route, maar zodra de Hanzleijn versneld wordt, krijg je op termijn hetzelfde probleem als in Zeeland of Friesland speelt: te weinig passagiers om een 'intercity' rendabel te exploiteren, dus einde goede verbindingen en start neerwaartse spiraal (zie Haarlem-Uitgeest.) Je kunt ook vooruitkijken en alvast naar alternatieven kijken.
Riep jij niet iets over dat je lijnen niet zou mogen vergelijken? knipoog
Haha, maar serieus: waarom zou een versnelde Hanzelijn opeens voor minder reizigers van/naar Twente zorgen? Ik ben het met je eens dat je moet kijken hoe je de verbindingen naar Twente kan verbeteren, maar ik denk alleen dat de optie via Zutphen-Apeldoorn niet de beste is.

Stootblok schreef:Ik lees net nog een keer terug en tot nu toe kom je alleen met 'via Arnhem' en argumenteer je tegen elke verbetering, die verder gaat dan wat ProRail heeft bedacht voor de provincie Gelderland. Nergens zie ik je positief insteken.
Ik ben anders behoorlijk positief over de route via Zwolle knipoog
Die route brengt daarnaast ook het voordeel dat Amsterdam-Zwolle op een logische wijze naar een kwartiersdienst gebracht kan worden, zonder dat er treinen in Zwolle 'in het niets' eindigen.

Van mij mag je best Zutphen-Apeldoorn dubbelsporig maken, maar ik zie er weinig noodzaak in. Zoals ik hierboven net ook al heb verteld, ik denk niet dat Zutphen-Apeldoorn de beste optie is voor de IC Twente-Zuidelijke Randstad, terwijl de IC Twente-Noordelijke Randstad volgens mij beter af is via Zwolle, en waarom zou je voor een minder goede en duurdere oplossing kiezen als je voor minder geld een betere oplossing kunt nemen?

Ik denk dus dat de route via Zutphen-Arnhem (voor de verbinding Twente-Randstad Zuid) beter is als de route via Zutphen-Apeldoorn en bovendien goedkoper is (zowel in de benodigde infra-uitbreidingen als in de rendabiliteit van de dienstuitvoering). Het geld dat je bespaart kun je vervolgens veel beter investeren om andere verbindingen verder te verbeteren.

Het volledig dubbelsporig maken van Zutphen-Apeldoorn heeft een vrij lage prioriteit wat mij betreft, omdat de winst klein is voor een kleine reizigersgroep, maar wel een forse investering vraagt. Dan zijn er veel meer projecten te verzinnen waar je veel meer reizigers mee bereikt, of de winst veel groter is (en wellicht wel voor minder geld).
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door John » di 18 maart 2014 01:36

Hoewel ik de voordelen van Apeldoorn - Hengelo via Zutphen wel zie vind ik het passeren van Deventer en in mindere mate Almelo toch een groot nadeel. Het gaat niet alleen om verbindingen Deventer - Randstad, maar ook om Deventer - Twente. Als dat niet meer in een Randstadcorridor zit is dat juist een verbinding die onder druk komt te staan.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door SuperGhost » di 18 maart 2014 01:48

Je zult in elk scenario (waarbij de IC's een andere route gaan rijden althans) altijd een losse intercity ...-Amersfoort-Deventer moeten rijden.
Deventer-Almelo zou er inderdaad op achteruit gaan. Ik denk dat je hierbij eigenlijk eenzelfde situatie krijgt als op Dordrecht-Breda als de IC's via de HSL zouden gaan rijden.

Almelo zou in elk geval wel een beetje achteruit gaan ja, dat klopt. Al zou die in mijn idee niet uit een Randstadcorridor verdwijnen, want de IC Twente-Zwolle-Amsterdam stopt er nog altijd.
Wel zou de verbinding met Utrecht en Den Haag/Rotterdam minder worden. Dit zou je wel kunnen beperken door een korte cross-platform overstap in Hengelo (op de IC via Zutphen) en/of Zwolle (op de IC uit het noorden via de Veluwelijn). De precieze achteruitgang heb ik even niet berekend.

SuperGhost
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door Stootblok » di 18 maart 2014 12:37

Het argument dat (voor een robuuste treindienst) een gemiddelde snelheid van 96 km/h niet haalbaar is op een stukje van 17,6 km, met ook nog een snelheidsbeperkende bocht bij De Hoven.
Schrijf de route uit en je zal zien dat het past, realistisch en haalbaar is. De boog bij de Hoven geen probleem: het is een ruime bocht en ligt vlakbij Zutphen. Apeldoorn kun je ook op hoge snelheid naderen, ook hier ligt de splitsing dichtbij het station. Rond de meeste andere grote stations zijn er meer kilometers met een snelheidsbeperking en ligt de max. snelheid op het station zelf ook lager dan hier.

waarom zou een versnelde Hanzelijn opeens voor minder reizigers van/naar Twente zorgen?
Omdat de ene verbinding de andere verbinding kannibaliseert. De prognoses voor 't verre oost'n zijn redelijk eensluidend: Krimpregio met op zijn best een gelijkblijvend aantal inwoners. Wil je hier een kwalitatief goede en snelle verbinding blijven bieden, dan moet die echt voor een verbetering zorgen. (Minder overstappen, hogere reissnelheid van deur tot deur).

k ben anders behoorlijk positief over de route via Zwolle knipoog
Die route brengt daarnaast ook het voordeel dat Amsterdam-Zwolle op een logische wijze naar een kwartiersdienst gebracht kan worden, zonder dat er treinen in Zwolle 'in het niets' eindigen.

Hetzelfde geldt voor een kwartierdienst Amersfoort-Apeldoorn. Vanaf Apeldoorn alternerend naar Deventer/Zutphen inclusief een aansluiting op de stoptrein in de andere richting. Dan is er minder/geen subsidie nodig om de stoptreinen te laten rijden.

Over de route via Zwolle ben ik wat minder positief omdat de treinen Groningen/Leeuwarden-Amsterdam/Utrecht al min of meer vastliggen. Voor een rechtstreekse trein naar Twente via Zwolle blijven er weinig mogelijkheden over.
Met splitsen/combineren zou het kunnen, maar dat is momenteel een verboden woord in spoorland. (En ook ingewikkeld. Eigenlijk zijn er 5 treinstellen nodig voor zo'n trein. 2 Groningen, 1 Emmen, 1 Leeuwarden en 1 Twente. Ja, ook Emmen, het aantal overstappers is voldoende om één enkeldeks intercity treinstel mee te vullen.)

Hoewel ik de voordelen van Apeldoorn - Hengelo via Zutphen wel zie vind ik het passeren van Deventer en in mindere mate Almelo toch een groot nadeel. Het gaat niet alleen om verbindingen Deventer - Randstad, maar ook om Deventer - Twente. Als dat niet meer in een Randstadcorridor zit is dat juist een verbinding die onder druk komt te staan.
Dit deel van de route staat al onder druk, omdat een deel van de intercity-passagiers nu al via Zwolle reist. Juist tussen Deventer en Almelo is de intercity een stuk rustiger geworden. Haal je de intercity weg, dan kan de stoptrein elk half uur zonder subsidie rijden. Of de frequentie gaat terug naar uurdiensten met een stop- of sneltrein.

Het volledig dubbelsporig maken van Zutphen-Apeldoorn heeft een vrij lage prioriteit wat mij betreft, omdat de winst klein is voor een kleine reizigersgroep, maar wel een forse investering vraagt.
Elke investering in het spoor is tegenwoordig fors. Ik kijk niet naar het aantal reizigers, maar naar het hele netwerk en de exploitatie. Wil je een robuust en toekomstvast netwerk, dan moet je ook investeren in dit soort kleine, verbindende lijnen. De investeringen hebben een looptijd van 50 jaar, daarom heb je echt een lange termijn visie nodig.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door SuperGhost » di 18 maart 2014 15:28

Ik ga niet op alles in (een aantal heb ik al vaak genoeg gedaan en anders wordt het alleen maar een welles-nietes spelletje)
Stootblok schreef:waarom zou een versnelde Hanzelijn opeens voor minder reizigers van/naar Twente zorgen?
Omdat de ene verbinding de andere verbinding kannibaliseert...
Hetzelfde geldt voor een kwartierdienst Amersfoort-Apeldoorn. Vanaf Apeldoorn alternerend naar Deventer/Zutphen inclusief een aansluiting op de stoptrein in de andere richting.

Even deze twee samengenomen: zo'n snelle verbinding via Zwolle (ben ik voor) zal natuurlijk direct de route via Apeldoorn kanibaliseren. Zodra je dus al een dienst via Zwolle naar Twente aanbrengt, zal er op Amersfoort-Apeldoorn geen enkele noodzaak voor een kwartiersdienst zijn. Je zult dan de dienstregeling op Amersfoort-Apeldoorn (nu buiten de spitsuren slechts een halfuursdienst) moeten uitbreiden, terwijl je minder reizigers hebt. Daar volgt dus eigenlijk niet echt een logische kwartiersdienst, maar een geforceerde kwartiersdienst.

Overigens: zodra je een sneltrein op Zutphen-Apeldoorn introduceert, kun je de stoptrein schrappen, want die vervoert dan alleen nog maar lucht (want die moet dan overeind gehouden worden door alleen De Maten, Klarenbeek en Voorst-Empe en die stations trekken nog niet eens genoeg reizigers voor een fatsoenlijke busdienst).

Stootblok schreef:Over de route via Zwolle ben ik wat minder positief omdat de treinen Groningen/Leeuwarden-Amsterdam/Utrecht al min of meer vastliggen. Voor een rechtstreekse trein naar Twente via Zwolle blijven er weinig mogelijkheden over.
Waarom liggen die treinen vast? Je zou bijvoorbeeld met twee knopen kunnen werken, even snel een opzetje schetsend:
knoop 1:
- IC Enschede/Berlijn - Zwolle - Amsterdam Centraal
- IC Groningen - Zwolle - Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal
- SPR Leeuwarden - Zwolle

knoop 2:
- IC Leeuwarden - Zwolle - Amsterdam Zuid - Den Haag Centraal
- SPR Groningen - Zwolle
- ST Zwolle - Coevorden

Zo vergroot je meteen ook het aantal reismogelijkheden vanuit Groningen, Assen, Leeuwarden, Heerenveen, Steenwijk en Meppel richting Amsterdam, Schiphol en verder (en spreidt je de treinen vanuit Meppel naar Zwolle beter) en in de spits ook nog vanuit Coevorden, Hardenberg, Ommen en Dalfsen, doordat de spitssneltrein dan ook ergens op aansluit in Zwolle.
Weliswaar wordt Leeuwarden - Utrecht in deze opzet iets langzamer, maar daar staat weer tegenop dat Leeuwarden - Amsterdam/Schiphol/Den Haag weer sneller wordt (en dan bedoel ik los van een evt. hogere snelheid op de Hanzelijn, dus alleen al vanwege het veel minder lang moeten stilstaan in Zwolle) en natuurlijk de snellere reistijd naar Twente (zowel vanaf de Hanzelijn als vanaf Groningen en Leeuwarden).

Het kan dus wel, alleen is de vraag of je de voordelen het vindt opwegen tegen het nadeel van de iets langere reistijd Leeuwarden-Utrecht.

SuperGhost
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door Stootblok » di 18 maart 2014 16:31

SuperGhost schreef:Ik ga niet op alles in (een aantal heb ik al vaak genoeg gedaan en anders wordt het alleen maar een welles-nietes spelletje)
Jep. Tip: probeer vragen en argumenten te scheiden van jouw interpretatie of ideeën. Je zal merken, dat je meer reacties krijgt en minder vaak langs elkaar discussiert.

Er is maar 1 reden waarom vanuit Twente omreizen via Zwolle momenteel sneller is: de rukaansluiting in Amersfoort en de perfecte aansluiting in Zwolle op de route Rotterdam Centraal/Amsterdam Centraal <-> Twente. Het vervallen van de goede aansluitingen in Apeldoorn en Deventer telt hierbij op en alles samen zorgt voor leegloop van de intercity.
Bij de route over Zwolle hou ik mijn twijfels. Bij hogere snelheden op de Hanzelijn is de reistijdwinst niet zo groot, dat deze route per definitie de snelste reisroute wordt tussen Twente en de Randstad. Daarnaast is de capaciteit van de sporen en het station beperkt. In de spits is het station momenteel te krap (door de verbouwing) maar dat is wel een indicatie voor wat er gebeurt als het station klaar is en het aantal reizigers verdubbelt in de komende jaren. En de prognoses voor station Zwolle zijn nog ecxlusief een sneltrein Zwolle-Almelo. knipoog

Kannibalisatie van Apeldoorn-Amersfoort zie ik niet gebeuren. De reden kun je nu al elk half uur zien in Deventer: voor Twente wordt de trein ingekort, voor de Randstad verlengd. Oftewel: tussen Apeldoorn en Amersfoort is het druk genoeg om een kwartierdienst te rechtvaardigen. Dat verzin ik trouwens niet, de lange termijn prognose van NS voor dit traject gaat uit van kwartierdiensten. Met een sneltrein Zwolle-Almelo zullen het wel kortere treinen worden.

Wat over blijft, is je opmerking over een overbodige stoptrein Apeldoorn-Zutphen als er een sneltrein bijkomt. Ook hier twijfel ik.
Apeldoorn de Maten is momenteel alleen aantrekkelijk voor wie naar/van Zutphen reist en Voorst-Empe juist in de richting Apeldoorn. Om meer passagiers te trekken, heb je in Apeldoorn stabiele, betrouwbare aansluitingen nodig (dus geen vervoerder, die om de vijf jaar de aansluiting verbreekt om hem twee jaar later weer te herstellen) en zal de trein na Zutphen verder moeten rijden. Het maakt niet eens uit in welke richting, als de trein maar een fatsoenlijk lange route krijgt en niet te lang stilstaat in het oude stadje aan de IJssel. De andere optie is simpel: de drie stations sluiten en dan kijken of de trein elk half uur of elk kwartier moet rijden. Dat zou nu ook al kunnen, maar ik denk dat de provincie Gelderland liever geen gezichtsverlies lijdt met deze jonge koe-op-stal-perronnetjes en ze daarom zo lang mogelijk probeert open te houden.

zwaaien
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht door R-K » do 20 maart 2014 20:03

Wat mij opvalt: waarom wil men Emmen Zuid sluiten. Rest van het topic niet gelezen.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door Stootblok » do 20 maart 2014 20:38

Rest van het topic gaat vooral over iets anders knipoog

Emmen Zuid ligt in een nieuwbouwwijk, die nooit afgebouwd zal worden èn er is een alternatief: Emmen heeft een paar lokale buslijnen, die de wijk beter kunnen bedienen.
Dalen is ook zo'n station met weinig reizigers, maar heeft geen ander openbaar vervoer.

Bergentheim komt in een vergelijkbare situatie als Dalen terecht. Nu heeft het dorp een streekbus, maar daar is al fors op bezuinigd en zodra de trein Almelo-Mariënberg wordt doorgestrokken naar Hardenberg, maakt een perron de buslijn overbodig.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door R-K » za 22 maart 2014 21:43

Je hebt gelijk, maar vond het niet nodig om speciaal voor Emmen Zuid een nieuwe draad te starten.

Voor de meeste wijken van Emmen ligt Emmen Zuid dichterbij dan Emmen, dus mij lijkt het logischer om vanuit Emmen Zuid de buslijnen naar de zuidelijke wijken van Emmen gaan. Verder was de bediening van Bergentheim in de jaren '70 door de trein Almelo-Hardenberg een flop. Ik vrees dat als Bergentheim niet door de trein naar Zwolle wordt bedient het weer een flop gaat worden.

R-K
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door SuperGhost » za 22 maart 2014 23:26

Bedenk wel dat in de jaren '70 alle lijnen veel rustiger waren knipoog

Groot verschil nu zou wel kunnen zijn dat met een treinstop je eventueel Bergentheim niet meer per bus hoeft te bedienen, waardoor je uiteindelijk goedkoper uit bent met het ontsluiten van Bergentheim per OV.

SuperGhost
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door R-K » zo 23 maart 2014 21:47

Als je volgens de huidige dienstregeling de Almelo-boemel doortrekt, dan heb je totaal geen aansluiting in Marienberg vanuit de trein uit Bergentheim op de trein naar Zwolle, maar indien investeringen op Zwolle-Emmen achterwege blijven zou iig de stoptrein niet meer in Marienberg, maar in Bergentheim laten stoppen en dus alleen de sneltrein in Marienberg laten stoppen. Bergentheim is toch een stukje groter dan Marienberg.

R-K
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door SuperGhost » zo 23 maart 2014 22:08

Is er geen mogelijkheid in de dienstregeling van de Emmerlijn om de stoptrein Zwolle-Emmen in Mariënberg én Bergentheim te laten stoppen, eventueel door de sneltrein minder te laten stoppen?

SuperGhost
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door dennistd » ma 24 maart 2014 00:25

Lijn 80 heeft nu in Hardenberg ook al niks geen aansluiting op de trein, dus wat dat betreft gaan de Bergentheimers er niet op achteruit.

dennistd
Bericht door R-K » ma 24 maart 2014 08:50

Maar ook niks op vooruit als je de trein naar Zwolle niet laat stoppen. Ik hoop dat het idee van SuperGhost mogelijk is.

R-K
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door Stootblok » ma 24 maart 2014 11:08

SuperGhost schreef:Is er geen mogelijkheid in de dienstregeling van de Emmerlijn om de stoptrein Zwolle-Emmen in Mariënberg én Bergentheim te laten stoppen, eventueel door de sneltrein minder te laten stoppen?
Waarom? In de lijst staat verdere uitbouw van het dubbelspoor voor de Emmerlijn. Dat heb je nodig om station Bergentheim te kunnen bedienen.

Het huidge voorstel van Arriva voor Almelo-Hardenberg komt neer op een versnelling van de lijn Almelo-Mariënberg, maar er is geen ruimte om in Bergentheim te stoppen. Die ruimte komt er pas, wanneer het achterstalling onderhoud aan de lijn is weggewerkt en hier 'normale' snelheden mogelijk zijn.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: 't oosten - Overijssel, Drente, stukje Gelderland door SuperGhost » ma 24 maart 2014 12:49

Volgens mij komt die ruimte er al wel als Geerdijk als stop geschrapt wordt (wat volgens mij ook het plan was). Je komt dan immers 2 minuten eerder aan in Mariënberg en je vertrekt dan 5 a 6 minuten voor de trein uit Zwolle naar Hardenberg. Met een opvolgtijd van 3 minuten, heb je dan nog 3 minuten over. In 3 minuten kun je wel stoppen in een mogelijk station Bergentheim.

SuperGhost

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Inventarisatie