Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Hoofdnet Noord

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Hoofdnet Noord door Klaasje » ma 17 maart 2014 12:23

Ik ben geen geïntegreerd topic tegengekomen voor de hoofdroutes ten noorden van Zwolle dus ik maak er zelf maar een. Ik wil mij daarin vooral richten op plannen voor de verbindingen Zwolle-Groningen en Zwolle-Leeuwarden.

Uitgangspunten:
  • Vanaf knoop Zwolle binnenkomst IC's in Groningen en Leeuwarden uiterlijk om .11/.41 uitgaande van Zwolse knoop om .15/.45
  • Sneller mag, trager niet om de knopen te halen.
  • IC Leeuwarden stopt in Meppel, Heerenveen en Leeuwarden.
  • IC Groningen stopt in Assen, Groningen en bij voldoende winst ook in Europapark.
  • Sprinter Zwolle-Groningen ligt in knoop .00 en .30 in Groningen.
  • Sprinter Leeuwarden-Meppel (doortrek Zwolle niet onmogelijk maken)
  • Extra sprinter Assen-Groningen
  • Hogere bovenleidingsspanning en ERTMS

Wensen:
  • Mogelijkheid flexibele kwartierdienst IC's op Zwolle-Groningen
  • Forse tijdwinst.
  • Cross-platformoverstappen in Meppel voor sprinters en IC-Leeuwarden

Actuele plannen:
  • Verbouwing station Groningen incl. snelheidsverhoging
  • Verbouwing station Assen met verhoging in- en uitrijsnelheid
  • Verbouwing Hoogeveen met snelheidsverhoging in boog.
  • Vrijleggen Emmerlijn op Zwolle-Herfte

Extra plannen:
Verbouwing station Meppel
Station Meppel is momenteel een punt waar treinen en de dienstregeling hinder ondervinden. Om dat op te lossen is het de bedoeling om de passagesnelheid voor de IC Zwolle-Groningen te verhogen en vier perronsporen bij twee eilandperrons te hebben. Zo kunnen treinen kort na elkaar stoppen en kan de IC Zwolle-Groningen met een hogere snelheid het station passeren om zo tijd te winnen. Hiervoor moet wel het hele emplacement over de kop waarbij er rekening gehouden moet worden met de mogelijkheid om een cross-platformoverstap te bieden op de sprinters van en naar Leeuwarden.

Grootschalige aanpak Hoogeveen-Assen
Dit traject is 30 kilometer rechtuit en goed geschikt voor ombouw voor een hogere snelheid omdat er hier ook veel tijd gewonnen kan worden. Daarom is het voorstel dit aan te pakken en geschikt te maken voor 200 km/h, daarbij verdwijnen de zijsporen in Hoogeveen en krijgt station Beilen twee zijsporen waar zich de perrons aan bevinden, als deze zijsporen lang genoeg zijn kunnen daar ook goederentreinen wachten en daarnaast kunnen die zijsporen gebruikt worden om de sprinter in te halen als er op drukke tijdstippen een kwartierdienst met IC's gaat rijden.

Mogelijke IC-stop Europapark
Een IC-stop in Europapark heeft twee grote voordelen. In de eerste plaats ontlast het het Hoofdstation in de binnenstad en is reizen via Europark voor een deel van de reizigers sneller. Daarnaast kan Europapark ook gebruikt worden om over te stappen richting Hoogezand, Veendam en Winschoten. Hier stoppen heeft echter alleen zin als de IC zoveel sneller is dat daarmee een overstap op de stoptrein richting Zuidbroek van een kwartier eerder dan nu mogelijk wordt.

Snelheidsverhoging Meppel-Zwolle en Meppel-Heerenveen
Door op deze stukken de snelheid te verhogen naar 160 km/h wordt de rijtijd naar Leeuwarden verder verkort. Hierdoor wordt de knoop daar een stukje ruimer. Tevens hebben veel treinen baat bij een snelheidsverhoging van Meppel-Zwolle omdat daar ook de treinen uit Groningen overheen komen. Voor 160 km/h is gekozen omdat het een trajecten betreft waar redelijk wat bogen in te vinden zijn en de stukken waarover harder gereden kan worden redelijk beperkt zijn qua lengte. Hierdoor heeft harder rijden dan 160 km/h weinig nut terwijl het wel meer zou gaan kosten.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Hoofdnet Noord door John » ma 17 maart 2014 17:31

Een stuk minder ambitieus dan het aloude NoordLink plan, maar waarschijnlijk wel reëler.

Klaasje schreef:Grootschalige aanpak Hoogeveen-Assen
Dit traject is 30 kilometer rechtuit en goed geschikt voor ombouw voor een hogere snelheid omdat er hier ook veel tijd gewonnen kan worden. Daarom is het voorstel dit aan te pakken en geschikt te maken voor 200 km/

Kan zoiets op het huidige spoorbed? Verder betekent dat overwegen vervangen door iets ongelijkvloers. Die bij Hoogeveen en Assen kunnen waarschijnlijk wel blijven omdat de snelheid daar nog geen 200 km/h is. Tussen Assen en Hoogeveen zijn een aantal jaren terug al een aantal spoorwegovergangen gesaneerd. Probleem is dat de verkeersintensiteiten bij die overwegen niet zo hoog zijn maar omrijden wel veel kilometers kost. Vooral agrariërs met stukken land aan beide kanten van het spoor worden daar niet vrolijk van. Om bijvoorbeeld één overweg bij het Oranjekanaal weg te werken is toen deze brug gebouwd.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hoofdnet Noord door SuperGhost » ma 17 maart 2014 17:38

In plaats van dat ze die brug dan wat dichter bij de overweg neerzetten.....
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Hoofdnet Noord door Klaasje » ma 17 maart 2014 17:54

Het zal waarschijnlijk neerkomen op het aanleggen van parallelwegen en simpele fietstunneltjes om te voorkomen dat er overal dure grote tunnels moeten komen. Ik vermoed dat het op het grotendeels op het bestaande spoorbed kan omdat het jarenlang is ingereden en het spoor er daar behoorlijk stabiel bijligt vergeleken met andere trajectdelen tussen Groningen en Zwolle. Overigens denk ik dat de winst op Zwolle - Groningen op een minuutje of 7 á 8 t.o.v. nu kan uitkomen op deze manier. (Wat uiteraard weer minder wordt bij die extra stop te Europapark)

Het leuke van die stop in Europapark is dat die in combinatie met de versnelling en de nieuwe sneltrein naar Winschoten op Zwolle-Winschoten voor wel een half uur reistijdwinst kan zorgen.

Klaasje
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Hoofdnet Noord door John » ma 17 maart 2014 22:22

Natuurlijk kan er een alternatief komen voor die overwegen, het kost alleen wat meer centjes. De gemeente Midden Drenthe is vast bereid mee te werken als hun grote wens, een tunnel voor de "Rondweg" Beilen wordt ingelost.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Hoofdnet Noord door Stootblok » do 21 aug 2014 12:31

Verbouwing station Meppel
Strak idee, waarbij ik mis of je het stukje tussen de aansluiting en het station op 4 sporen wilt brengen.
Andere insteek: twee zijperrons, een eilandperron en de mogelijkheid om zowel voor als na station van richting te veranderen.

Grootschalige aanpak Hoogeveen-Assen
Reken ... reken ... het is 106 kilometer van Zwolle naar Groningen. Nu max. 140 km/uur exclusief plaatselijke snelheidsbeperkingen zoals bij Staphort, Meppel, Hoogeven en ten noorden van Assen. Ga je naar 160 km/uur als maximum, dan kan de IC-reistijd terug naar 51 minuten met een stop in Assen.
Breng je alleen Hoogeveen-Assen naar 200 km/u en laat je de rest van de route op 140 km/uur als maximum, dan wordt de IC-reistijd 53 minuten.
Ik zie meer in een algemene verhoging naar 160 km/uur met behoud van overwegen, maar ook met passeersporen in Haren, Assen, Beilen, Hoogeveen en Meppel, zodat stoptreinen en goederentreinen makkelijk kunnen worden ingehaald.

Mogelijke IC-stop Europapark
Hier heb ik mijn twijfels bij. Met de huidige opvatting van intercity's kan het. Als Europapark goed bereikbaar per auto is, dan heeft het ook zin. Maar verder? Liever niet, omdat elke stop 2-3 minuten reistijdverlenging oplevert.

Snelheidsverhoging Meppel-Zwolle en Meppel-Heerenveen
Zwolle-Leeuwarden naar 160 km/uur levert voor de IC 5 minuten winst op. Hier krijg je het dilemma van kosten en baten. Snelheidsverhogiing heeft zin, als het meeloopt in een landelijk programma, als er op materieel bespaard kan worden. Met 160 km/u krijgt een stoptrein Zwolle-Leeuwarden een rijtijd van 58 minuten. Ik denk dat deze snelheidsverhoging uiteindelijk zal leiden tot een zonetrein Zwolle-Leeuwarden met tussen Heerenveen en Leeuwarden extra stoptreinen. Maakt niet zoveel uit, de exploitatie van deze route heeft met een hogere V-max veel mogelijkheden op een echt commerciële opgezette dienst in plaats van gesubsidieerde stoptreinen.
Zwolle-Groningen met 160 km/uur en op Hoogeveen-Assen 200 km/uur geeft voor de IC een rijtijd van 49 minuten.

Hoe ik aan de rijtijden kom? Daar zijn rekenprogramma's voor met de kenmerken van een traject en van het materieel.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Hoofdnet Noord door SuperGhost » do 21 aug 2014 12:46

Is het niet veel nuttige om Meppel gewoon bij 1 eilandperron met een zakspoor te laten waarbij de 2 perronsporen aan zijsporen liggen en er dus 2 perronloze doorgaande sporen zijn? Dan houdt je tenminste dat de overstap vanaf de sprinter Leeuwarden-Meppel naar Zwolle (en v.v.) altijd vanaf hetzelfde perron is.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie