Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Noord-Holland Noord

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Noord-Holland Noord door renevisscher » ma 17 maart 2014 13:36

Dit draadje gaat over het Noordhollandse boven het Noord-Zee kanaal.

Enkhuizen - Hoorn
Huidige situatie: Hoorn - Hoorn Kersenboogerd dubbelspoor, overige traject enkelsporig met passeermogelijkheid te Hoogkarspel en Bovenkarspel-Grootebroek. Maximum snelheid tussen 80 en 100 km/u.
Gewenst: Strakke kwartierdienst in de spits ipv 10/20 dienst nu. Kwartierdienst in beide richtingen tegelijkertijd mogelijk maken.
Nodig: spoorverdubbeling Hoorn Kersenboogerd - Hoogkarspel.
Stationsopties: opening Hoorn Bangert Oostpolder (Blokker).

Hoorn - Heerhugowaard
Huidige situatie: enkelspoor, max 100 km/u, in Obdam passeermogelijkheid.
Gewenst: Minder verstoringsgevoelige dienstregeling
Nodig: Keervoorziening op de beide sporen te Obdam (kan nu niet gekeerd worden). Langer stuk dubbelspoor rond Obdam om vertragingen minder door te laten werken.

Den Helder - Heerhugowaard:
Huidige situatie: Heerhugowaard - Schagen dubbelspoor, overige traject enkelsporig met passeermogelijkheid te Anna Paulowna en Den Helder Zuid. Maximum snelheid tussen 140 km/u.
Gewenst: Minder verstoringsgevoelige dienstregeling, kwartierdienst tot Schagen
Nodig: Dubbelspoor binnen Den Helder, langer dubbelspoor na Schagen. Snelheidsverhoging om kering in Schagen robuuster te maken.

Heerhugowaard - Alkmaar - Uitgeest
Huidige situatie: Dubbelspoor, 130 km/h.
Gewenst: Doortrekken kwartiersdienst buiten de spitsen tot Schagen. 10 minutendienst per IC tot Alkmaar.
Nodig: Aanpassing in brugopeningen van de brug bij Alkmaar. Snelheidsverhoging om kering in Schagen robuuster te maken.

Uitgeest - Beverwijk (- Haarlem)
Huidige situatie: Dubbelspoor, max 100 km./u (Beverwijk - Haarlem 100 km/u met beperkingen rond de stations).
Gewenst: Handhaven huidige situatie, of sneltrein degraderen tot stoptrein (kwartierdienst per stoptrein)
Nodig: Snelheidsbeperkingen rond stations zoveel als mogelijk verwijderen

Uitgeest - Zaandam
Huidige situatie: Dubbelspoor, max 130 km/h, aantal lokale beperkingen in de snelheid.
In uitvoering: Inhaalsporen te Wormerveer
Gewenst: 10 minuten dienst per IC en Sprinter
Nodig: 4 sporig Zaandam - Koog-Bloemwijk

Hoorn - Zaandam
Huidige situatie: Dubbelspoor, max 140 km/h, Binnen Purmerend enkele scherpe bochten met beperkingen, enkele beweegbare bruggen.
Gewenst: Wegnemen 40km/h overweg te Zaandam. Beperken van de invloed van de bruggen in de dienstregeling.
Nodig: Extra Flyover te Zaandam, incl creëren dubbele vork aansluiting. Creëren aquaduct onder de zaan, eventueel icm auto aquaduct.

Zaandam - (Amsterdam Sloterdijk - Amsterdam Centraal)
Huidige situatie: driesporige Hemtunnel (120 km/h) na de tunnel viersporig tot Sloterdijk. Na Sloterdijk vanuit de richting Zaandam slechts 2 sporen beschikbaar.
Gewenst: Robustere en minder vertragingsgevoelige dienstregeling.
Nodig: Viersporige Hemtunnel, uitbreiding aantal sporen Sloterdijk (Laag)- Centraal tot 6 sporen (4x Zaandam, 2x Haarlem)

renevisscher
Bericht Re: Noord-Holland Noord door Stootblok » ma 17 maart 2014 15:43

Ziet er goed uit.

Enkhuizen - Hoorn
Bedoel je niet dubbelspoor tussen Kersenboogerd en Bovenkarspel-Grootebroek? Of ga je uit van een hogere snelheid en past het dan wel met dubbelspoor Kersenboogerd-Hogkarspel?

Hoorn - Heerhugowaard
Hier mis ik een snelheidsverhoging. Dit is een van die trajecten, waar de sprong van 100 naar 140 nog gemaakt moet worden. Ook al lijkt het een afstand van niks, met een hogere snelheid zijn ruimere aansluitingen in Hoorn mogelijk en heb je minder last van vertragingen. Ik neem aan, dat de keermogelijkheid in Obdam ervoor is om bij vertraging de dienst in te korten?

Is een goederenboog bij Uitgeest (Krommenie-Heemskerk) nog een optie?

Hoorn - Zaandam
Past het om vnauit station Zaandam eerst omhoog te gaan en daarna omlaag om onder de Zaan door te gaan?

Viersporigheid Koog Bloemwijk - Sloterdijk is zeker een goed idee.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Noord-Holland Noord door renevisscher » ma 17 maart 2014 17:42

Stootblok schreef:Enkhuizen - Hoorn
Bedoel je niet dubbelspoor tussen Kersenboogerd en Bovenkarspel-Grootebroek? Of ga je uit van een hogere snelheid en past het dan wel met dubbelspoor Kersenboogerd-Hogkarspel?
Wanneer je op een kwartier verschuiven van de huidige dienstregeling van de Intercity 1500 Enkhuizen - Amsterdam - Amersfoort (- Deventer) een nieuwe serie in zou tekenen kom je enkel op Kersenboogerd - Hoogkarspel in de knoop, de afstanden tussen de overige stations is dusdanig kort dat kruisen hier geen issue is. Uiteraard zou een langer stuk spoorverdubbeling wel de betrouwbaarheid en robuustheid van de dienstregeling verbeteren, maar noodzakelijk is het niet.
Hoorn - Heerhugowaard
Hier mis ik een snelheidsverhoging. Dit is een van die trajecten, waar de sprong van 100 naar 140 nog gemaakt moet worden. Ook al lijkt het een afstand van niks, met een hogere snelheid zijn ruimere aansluitingen in Hoorn mogelijk en heb je minder last van vertragingen. Ik neem aan, dat de keermogelijkheid in Obdam ervoor is om bij vertraging de dienst in te korten?
Snelheids verhoging is niet noodzakelijk in mijn ogen, de dienstregeling is in mijn ervaring dusdanig dat aansluigingen in Hoorn eigenlijk altijd wel haalbaar zijn. De kering is momenteel 10 minuten wat ruim voldoende moet zijn. Keermogelijkheid in Obdam is inderdaad voor verstoringen, nu valt gelijk het hele traject weg bij een verstoring, terwijl er in Obdam prima gekeerd kan worden in mijn ogen.
Is een goederenboog bij Uitgeest (Krommenie-Heemskerk) nog een optie?
Ik weet de hoeveelheid goederentreinen op dit traject niet, zelf weet ik van 2 vuil treinen per dag naar Amsterdam, de overige treinen gaan vooral via Haarlem bij mijn weten. Dit lijkt mij ook de meest wenselijke route aangezien er dan zonder kopmaken en extra investeringen naar Amsterdam en verder gereden kan worden. Een eventuele aansluiting vanuit Haarlem naar het Amsterdamse havengebied zou nog wel wenselijk zijn voor mijn gevoel.
Hoorn - Zaandam
Past het om vanuit station Zaandam eerst omhoog te gaan en daarna omlaag om onder de Zaan door te gaan?

Eerst omhoog en daarna omlaag lijkt mij niet, maar is ook niet de oplossing waar ik voor zou kiezen. De huidige fly-over zou ik vervangen voor een dive under welke gelijk de opmaat is voor het aquaduct. Ik weet niet exact welke diepte er bereikt moet worden om de Zaan te kruisen, maar na het punt waar de flyover de lijn naar Uitgeest gepasseerd is zit er nog een zelfde afstand tot het punt waar de Zaan momenteel gepasseerd wordt als dat de helling van de flyover lang is. Hiermee schat ik dan ook dat een meter of 10 diepte (5 meter diepgang voor schepen) voor het kruisen van de Zaan wel bereikt moet kunnen zijn. Enige is dat station Koogerveld wel een ondergronds station zal gaan worden, ofwel een station zoals Nijverdal (verdiept). Bijkomend voordeel van de dive-under, de overweg na station Zaandam en bijbekomende scherpe bocht verdwijnt.

renevisscher
Bericht Re: Noord-Holland Noord door wimk » di 25 maart 2014 10:37

aangezien er dan zonder kopmaken en extra investeringen naar Amsterdam en verder gereden kan worden

Dat is geen argument. De meeste treinen komen van de hoogovens. Die rijden dus direct door naar Uitgeest. Dat is inderdaad e-e-n keer kopmaken. Maar als je via Haarlem wil gaan rijden, dan moet je in Beverwijk kopmaken. Dan spreek je dus ook over e-e-n keer kopmaken. En vanuit Uitgeest (Hemtunnel) kun je rechtstreeks naar de Westhaven, dat kan niet vanuit Haarlem. Rijden via Uitgeest lijkt me dus aantrekkelijker.

Overigens ben ik best wel benieuwd naar de stand van zaken met de plannen voor een extra boog bij Uitgeest.

wimk
Bericht Re: Noord-Holland Noord door renevisscher » wo 26 maart 2014 10:38

De meeste treinen van de Hoogovens (Tata) rijden via de Velsertunnel, de treinen worden voorgereden door een loc van Tata zelf, welke deze op station Beverwijk neerzet. Vanaf het opstelterrein komt vervolgens een locomotief aangereden welke aan de zijde van de Velsertunnel aan de trein word gekoppeld waarna de trein ook diezelfde Velsertunnel door rijd. Ook gebeurde het dat deze locomotief al vanaf de Tata aan de achterzijde bevestigd zit zodat er op het station niet gekoppeld hoeft te worden.

Even kijkend naar het aantal goederentreinen wat wel via Uitgeest gaat, dit betreffen er 2, 3 als de vuil trein rijd, per dag per richting welke profijt zouden hebben van deze boog. Dit betreft een tweetal kalk treinen vanuit Tata, welke niet in de Westhavens komen en daarnaast een vuil trein (Haarlem - Westhavens) welke in mijn ogen meer profijt zouden hebben van een aansluiting van de lijn Haarlem - Amsterdam richting de Westhavens dan van een verbindingsboog te Uitgeest. Van deze laatste boog zouden eventueel ook treinen uit de richting Rotterdam naar de Westhavens (als alternatieve route) profijt kunnen hebben, en is daarom in mijn ogen een aantrekkelijker alternatief dan de Uitgeesterboog.

renevisscher
Bericht Re: Noord-Holland Noord door Stootblok » wo 26 maart 2014 11:40

Een van de twee tunnels onder het Noordzeekanaal heeft te steile hellingen voor lange goederentreinen. Nu ben ik alleen kwijt of de Velser- of de Hemtunnel te steil is voor deze treinen. Het speelt wel een rol bij de routering.

Samengevat: Een verbinding Haarlem<->Westhavens zal vaker gebruikt worden dan een verbindingsboog Heemskerk<->Krommenie? Dan gaat hij mee naar de eindlijst knipoog
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Noord-Holland Noord door Daan » wo 26 maart 2014 11:43

De Velsertunnel is te steil.

Graag zou ik verder gaan op dit stuk spoor en de visie wat breder trekken om te kijken wat het beste is voor de regio Velsen.
Op dit moment trekt de spoorlijn in de daluren te weinig reizigers. De grootste plaats in de gemeente Velsen, IJmuiden, heeft geen aansluiting meer op het spoor en ook dorpskernen als Velserbroek, Santpoort-Noord en Haarlem-noord hebben geen aansluiting per trein. Sinds 1 januari heeft IJmuiden geen draagvleugelboot meer en per 1 januari verliest de gehele regio op bus 82 na, zijn directe verbinding met Amsterdam. Het doet mij een beetje denken aan de IJmuiderlijn waar de vraag tekort was, waarna met het aanbod verminderde en wat weer als gevolg had dat de vraag nog verder daalde. Uiteindelijk leidde dit tot sluiting van de lijn.

Mijn vraag is dus: wat is je algehele visie op deze regio?

Daan
Bericht Re: Noord-Holland Noord door renevisscher » wo 26 maart 2014 15:29

Ik weet dat de Velsertunnel steil is, maar kijkende in het goederentreinen overzicht zie ik momenteel maar 2 goederentreinen per dag welke om de Velsertunnel heen rijden, de genoemde kalk treinen. Alle overige treinen lijken toch echt te kiezen voor de Velsertunnel (behalve nu dan, nu het traject eruit ligt).

Ik heb mij in dit verhaaltje eigenlijk vooral op het Noord-Hollandse boven het Noord-Zee kanaal gefocust, maar toch heb ik in mijn eerste verhaaltje wel al een lichte visie op dit traject gegeven.
Huidige situatie: Dubbelspoor, max 100 km./u (Beverwijk - Haarlem 100 km/u met beperkingen rond de stations).
Gewenst: Handhaven huidige situatie, of sneltrein degraderen tot stoptrein (kwartierdienst per stoptrein)
Nodig: Snelheidsbeperkingen rond stations zoveel als mogelijk verwijderen

Wat ik hiermee wil zeggen is dat mijn voorkeur uit zou gaan naar het handhaven van de huidige situatie, dus met behoud van de verbinding met Amsterdam en het daarnaast laten rijden van de sneltrein. De andere optie welke ik zie is het door de NS gekozen degraderen van de sneltrein tot volledige stoptrein (iets wat hij op mijn gebied toch al grotendeels doet). Mocht deze optie gekozen worden zou ik wel willen pleiten voor het gehele dag bieden van een stoptrein op het volledige traject Amsterdam - Haarlem - Alkmaar - Hoorn, welke de gehele dag rijdt, aangevuld met een (spits) sprinter welke enkel op Uitgeest - Haarlem rijd. In het dienstregeling 2015 topic had ik hier ook al een opzetje voor gemaakt.
Afbeelding

Aantrekkelijker zou de lijn gemaakt kunnen worden door de lijn meer richting het oude tracé te verplaatsen, dichter tegen IJmuiden aan, maar die optie zie ik zelf niet als realistisch om uitgevoerd te worden. Ook dan blijft het voor IJmuiden een lastig iets, aangezien IJmuiden haaks op de spoorlijn gebouwd is, een bus blijft dus noodzakelijk, de bus welke de mensen nu rechtstreeks naar Haarlem en/of Amsterdam brengt.

renevisscher
Bericht Re: Noord-Holland Noord door Laurent » ma 21 apr 2014 13:13

Klein schopje.
Het grootste probleem met de Velsertunnel is niet zo zeer de steilheid, maar het feit dat er, om het station binnen te komen, eigenlijk geremd moet worden totdat men 40 rijdt, terwijl er geklommen moet worden. Daardoor gaat je snelheid verloren. Veel treinen rijden dan ook eerst door naar Uitgeest om daar kop te maken en dan zo terug te rijden naar Beverwijk. Het traject heeft een dusdanige bezetting dat ik hierin eigenlijk geen problemen zie. Voorheen, toen de kalktreinen nog met diesel reden, ging men na het station wisselen en het kopspoor op om geduwd terug te rijden naar het hoofdemplacement.

De kosten voor een grote verbouwing, zowel bij Uitgeest als bij Sloterdijk, hebben naar mijn mening niet het beoogde effect. De kosten hiervoor wegen bij lange na niet op tegen de baten.

renevisscher schreef:De meeste treinen van de Hoogovens (Tata) rijden via de Velsertunnel, de treinen worden voorgereden door een loc van Tata zelf, welke deze op station Beverwijk neerzet. Vanaf het opstelterrein komt vervolgens een locomotief aangereden welke aan de zijde van de Velsertunnel aan de trein word gekoppeld waarna de trein ook diezelfde Velsertunnel door rijd. Ook gebeurde het dat deze locomotief al vanaf de Tata aan de achterzijde bevestigd zit zodat er op het station niet gekoppeld hoeft te worden.
Dat is ooit het geval geweest, maar aangezien de locs geen ATB o.i.d. aan boord hebben, mogen ze in principe het TATA terrein niet meer af.
Neem ook eens een kijkje op mijn youtube kanaal: Railion 6513

Laurent
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Noord-Holland Noord door Stootblok » do 21 aug 2014 12:58

Daan schreef:Mijn vraag is dus: wat is je algehele visie op deze regio?

Velsen/IJmuiden, feitelijk het hele gebied tussen Haarlem en Beverwijk zie ik als eerste regio in de Randstad, waar je snelheidsverhoging het beste kunt combineren met het sluiten van stations of, wanneer de Velsertunnel aan vervanging toe is, een nieuwe tunnel op het tracé van de oude spoorlijn moet bouwen, zodat de stations dichter bij de bewoonde wereld liggen.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Noord-Holland Noord door SuperGhost » do 21 aug 2014 16:21

Helemaal met je eens. Je zou het oude traject weer terug moeten leggen (maar dan met een tunnel uiteraard) en dan stations Santpoort-Zuid en Driehuis sluiten.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie