Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nachtvervoer

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Nachtvervoer door wauwthur » wo 19 maart 2014 14:13

Wordt het ook niet tijd om een minimale intercity nachtfrequentie af te spreken op het hele HRN? Het hoeft niet heel uitgebreid of met spectaculair materieel. Ik zou graag elk uur of misschien zelfs maar elke twee uur heen of terug kunnen reizen tussen de IC stations. Ook door de week dus.

Het kost een paar centen, maar levert een veel levendiger samenleving op. Mensen zullen vel vaker de trein pakken voor een avondje stappen of vervoer naar een luchthaven. Dit betekent minder auto's op de weg, minder alcohol in het verkeer en gewoon een goede service aan de reiziger.

Géén laatste trein meer juichen*
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door Stootblok » wo 19 maart 2014 15:26

Vind je nachtbussen (die 100 km/u rijden) ook goed? Ergens moet er ruimte blijven voor onderhoud.

Apart onderwerp van gemaakt
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door wauwthur » wo 19 maart 2014 15:59

@ stootblok. ProRail heeft aangegeven meer onderhoud overdag uit te gaan voeren. Op momenten dat er geen trein kán rijden, vind ik bussen een heel goed alternatief.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Een visie op alle vlakken van het spoor door SuperGhost » wo 19 maart 2014 16:01

Stootblok, op Utrecht-Amsterdam-Schiphol-Rotterdam wordt toch ook gewoon onderhoud gepleegd? Je kan prima nachttreinen laten rijden en bijv. 1 nacht per week een vervangende bus laten rijden i.v.m. het onderhoudsrooster.
Ook hoef je natuurlijk niet alle trajecten elke nacht te bedienen met een nachttrein.

Ik denk dat je beter zou kunnen kijken op welke trajecten je de gehele week een nachttrein zou willen hebben en op welke trajecten alleen in het weekend.
Op de trajecten waar alleen in het weekend nachttreinen rijden, ga je dan de onderhouds'gaten' natuurlijk niet in de weekendnachten plannen, maar op de doordeweekse nachten. Dat is overigens wel een vreemde situatie rond de extra late treinen (een nachtnet is het nog niet echt) naar Nijmegen: ze rijden alleen vrijdag- en zaterdagnacht, maar meteen moet regelmatig 1 van de 3 extra late treinen weer geschrapt worden, omdat het onderhoud juist ook in die nachten gepland staat.... Had dat onderhoud nu echt niet op een andere nacht gekund?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Stootblok » wo 19 maart 2014 18:11

Onderhoud kan altijd. Vervangende bussen worden nu vaker ingezet dan vroeger omdat ProRail de normen heeft strakgetrokken en vrijwel overal twee sporen buiten dienst neemt.

Weet nu even niet of ik dit voorbeeld eerder heb gebruikt. In de regio van ons vakantiehuis is er na elke winter veel onderhoud aan de wegen nodig. Daar wordt geen weg voor afgesloten, maar zijn er altijd minstens twee mannetjes, die opletten en auto's dwingen om voorzichtig te rijden. Het werkt goed, er vallen geen gewonden, er zijn geen aanrijdingen.

Ik vraag mij af, wat nu duurder is. Twee man extra per onderhoudsploeg, die op de veiligheid van hun collega's letten of een vervangende bus.

Nachtvervoer oftewel geen laatste treinen meer vind ik wel een interessant idee om verder uit te werken. Het punt is en blijft: wat heb je er als maatschappij voor over?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » wo 19 maart 2014 19:59

Mijn mening is dat het huidige nachtnet uitgebreid/aangepast moet worden naar de drukke steden (dus aansluiting van Arnhem, Nijmegen, Amersfoort, Zwolle en Almere en doordeweekse bediening van Brabant)

Dan krijg je als nachtnet
'Westlijn'
Eindhoven - Tilburg - Breda - Dordrecht - Rotterdam Centraal - Delft - Den Haag HS - Leiden Centraal - Schiphol - Amsterdam Centraal - Almere Centrum - Almere Buiten - Lelystad Centrum - Zwolle
Enkele ritten door naar Maastricht en Groningen

'Oostlijn'
Tilburg - 's-Hertogenbosch - Oss - Nijmegen - Arnhem - Ede-Wageningen - (Barneveld Centrum -) Amersfoort - Utrecht Centraal - Amsterdam Centraal - Schiphol
In Tilburg aansluiting op de 'westlijn' in beide richtingen.
Barneveld Centrum evt. ook als stop, omdat daar wellicht een kruising noodzakelijk kan zijn en je dan net zo goed ook reizigers kan laten in/uitstappen

In het weekend (vrijdag- en zaterdagnacht) kan het nachtnet dan uitgebreidt worden met enkele andere lijnen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Nachtvervoer door PvdO » do 20 maart 2014 02:47

Ik vind de missende verbinding (Amsterdam -) Utrecht - Den Bosch - Eindhoven toch wel een belangrijke hier. Die gaat in jouw voorstel alleen maar met een overstap en enorme omweg.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » do 20 maart 2014 02:54

Het nachtvervoer hoeft niet altijd de snelst mogelijke route te zijn, zeker niet op de doordeweekse dagen.
Vergeet niet dat bijvoorbeeld Den Haag/Rotterdam - Utrecht bijvoorbeeld ook mist en je daarop ook helemaal om moet rijden via Amsterdam.

Overigens: die missende verbinding Utrecht-Eindhoven rijdt nu alleen in het weekend, dus waarom zou je dan dan opeens doordeweeks gaan missen? Ik noemde alleen de routes die ik vind dat de hele week zou moeten rijden, niet de routes die alleen in het weekend rijden. knipoog

SuperGhost
Bericht Re: Nachtvervoer door PvdO » do 20 maart 2014 03:10

Ik denk dat je vanuit Amsterdam beter een halfuursdienst naar Utrecht kan rijden waarna er 1 per uur doorrijdt naar Amersfoort, Ede, Arnhem en Nijmegen, en de andere naar Den Bosch, Eindhoven en als we dat ook nog willen Limburg. Splitsen/combineren of 1 van de 2 diensten starten in Utrecht als dat materieel scheelt kan natuurlijk ook. De andere lijn wordt dan jouw Westlijn.

Voordelen: alle verbindingen met de Randstad zijn zo snel mogelijk, verbindingen als Den Bosch - Nijmegen gaan via Utrecht wat me nog te doen lijkt. Frequente dienst Amsterdam - Utrecht.
Nadelen: Oss heeft geen nachttrein (boehoe), geen directe verbinding Den Haag/Rotterdam - Utrecht tenzij je de serie een rondje laat rijden met keren in Eindhoven, maar dan zit je nog steeds met de omweg. Tilburg - Den Bosch via Eindhoven met overstap.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Stootblok » do 20 maart 2014 10:27

In het streekvervoer zijn er speciale nachtlijnen als gevolg van de subsidieregels: vervoer tussen 0 en 6 is voor rekening en risico van de vervoerder. Dezelfde regel gold vroeger voor NS en daarom zijn er aparte nachttreinen.

Ik zie meer in Wauwthur's gedachte dan in speciale nachttreinen.
Om het wat breder te trekken: wanneer begint de nacht en wanneer begint de dag?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » do 20 maart 2014 11:11

Scherp kijken naar eventuele uitbreidingen van het nachtnet is zeker goed, maar ik denk dat veel trajecten gewoon niet genoeg reizigers kunnen bieden voor een vaste nachtnet aansluiting ofwel een vast rijdend nacht IC net. Dit geld niet alleen voor mijn regio (Hoorn - Enkhuizen) maar ook voor steden als Alkmaar, Maastricht en Groningen voor mijn gevoel.

Zelf ben ik meer voor een basisnet waarbij op de uitlopers dan enkele treinen doorrijden. Iets als het volgende:
(Haarlem)/(Alkmaar -Zaandam) - Amsterdam C - Utrecht C - (Den Bosch - Eindhoven)/(Arnhem - Nijmegen)
(Maastricht/Venlo) - Eindhoven - Rotterdam C - Leiden - Schiphol - Amsterdam C - (Almere - Zwolle - Groningen/Leeuwarden)/(Amersfoort - Enschede)
Ik heb even voor het overzicht niet alle stops weergegeven, maar me enkel even op de route gericht.
Waarbij de bestemmingen tussen () afwisselend worden aangedaan. Met een beetje goed plannen kunnen in Eindhoven, Utrecht en Amsterdam aansluitingen tussen de diverse takken geboden worden.

De nacht begint voor mijn gevoel ergens rond 1 a 2 uur, zeg maar dat je vanuit het midden van het land nog na een concert (meestal rond 23.30 wel af) thuis kan komen. Waarbij je op de echt rustige uitlopers (Enkhuizen, Zantvoort, Vlissingen, ...) ook zou moeten denken aan eventuele trein vervangende nachtbussen
Wanneer de dag begint verschilt per regio, maar ik denk wel dat je moet plannen dat je dusdanig moet rekenen dat je rond half 7 a 7 uur overal vandaan weer in het midden van het land moet kunnen zijn. In de uitlopers zul je dan ook de eerste treinen rond een uur of 5 weer laten vertrekken terwijl je dichterbij de randstad pas rond 6 uur weer de eerste niet nachttrein zult rijden.

renevisscher
Bericht Re: Nachtvervoer door eelkevd » do 20 maart 2014 12:31

Is het niet ook een idee om grote dorpen ook aan te gaan sluiten op zo'n nachtnet, zoals een Naarden-Bussem, Wijchen of Hoofddorp?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » do 20 maart 2014 12:48

Je kan er ook aan denken sommige lijnen de hele nacht te bedienen met Sprinters. Elke trein is een vooruitgang vergeleken met nu. Hier in het oosten zou je de Sprinter Apeldoorn - Enschede de hele nacht kunnen laten rijden en de Intercity achterwege laten. Vanaf Apeldoorn naar het westen rijdt dan wel weer een IC

Dat de treinen maar beperkt gebruikt zullen worden vind ik geen reden om het niet te doen. Ook in de nacht hoor je vervoerd te worden.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » do 20 maart 2014 14:46

Ik denk dat dat alleen in het weekend enigszins aantrekkelijk is.

Mijn opzet was bedoeld als 2 basislijnen die de gehele week zouden rijden (dus los van alle mogelijke treinen die nog in het weekend zouden kunnen rijden) en in ieder geval de drukste steden zouden verbinden. Dat er dan ook omreizen bij zitten voor bepaalde verbindingen is een logisch gevolg.

Uiteraard is in het weekend veel meer mogelijk, en dan zou je op sommige trajecten inderdaad ook sprinters kunnen laten rijden, zoals bijvoorbeeld op de Oude Lijn.

SuperGhost
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » do 20 maart 2014 15:17

Het gaat me er vooral om dat een landelijk nachtnet een service moet zijn die niet perse super goed gebruikt hoeft te worden.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » do 20 maart 2014 15:26

Dat ben ik met je eens, alleen moet er wel een beetje gebruik van gemaakt worden.
En ik denk dat doordeweeks alleen de grote steden er nog een beetje gebruik van maken.

Daarom ben ik voor een beperkt nachtnet doordeweeks en een uitgebreider nachtnet in het weekend (vrijdag- en zaterdagnacht)

SuperGhost
Bericht Re: Nachtvervoer door R-K » do 20 maart 2014 19:52

wauwthur schreef:Je kan er ook aan denken sommige lijnen de hele nacht te bedienen met Sprinters. Elke trein is een vooruitgang vergeleken met nu. Hier in het oosten zou je de Sprinter Apeldoorn - Enschede de hele nacht kunnen laten rijden en de Intercity achterwege laten. Vanaf Apeldoorn naar het westen rijdt dan wel weer een IC

Dat de treinen maar beperkt gebruikt zullen worden vind ik geen reden om het niet te doen. Ook in de nacht hoor je vervoerd te worden.

Zijn bussen niet handiger? Zo kun je ook Bathmen en de UTCampus bedienen. Juist kleinere dorpen hebben baat bij nachtvervoer

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » do 20 maart 2014 19:54

Of je beter bussen of treinen kunt inzetten hangt natuurlijk een beetje af van de ligging van de dorpen ten opzichte van de spoorlijnen/stations

SuperGhost

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Inventarisatie