Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nachtvervoer

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » vr 21 maart 2014 01:46

Met bussen duurt de reis wel stukken langer. Wat mij betreft dus geen structurele oplossing
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » vr 21 maart 2014 02:12

Ja en nee, bussen komen natuurlijk wel weer dichter bij de huizen, waardoor de reis ook weer korter wordt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » vr 21 maart 2014 09:28

Ik denk dat nachtbussen vooral in het natransport een rol kunnen spelen, ook om kleine stations welke een nachttrein niet rechtvaardigen toch nog een late verbinding te bieden vanaf de laatste grotere stad. Dorpen als Bathmen en de UT campus bedienen is leuk, maar ik denk dat je best van de mensen mag vragen om naar Deventer, Hengelo of Enschede te fietsen. Of je zult een soort belbus constructie moeten hanteren waarbij de rit enkel gaat rijden als er voldoende vraag naar is. Ben namelijk anders bang dat er te veel leeg wordt rond gereden. Aangezien het rijden van bussen net als treinen rijden ook zeker geld kost zal dit uit de lengte of uit de breedte moeten komen, wat voor mijn gevoel dan ook neer zal komen op het snijden in de bussen/treinen overdag om de deze in de nachten te kunnen laten rijden.

Een trein nachtnet als service aanbieden wordt in mijn ogen ook veel te duur, het aantal reizigers is gewoonweg onvoldoende om een trein te kunnen vullen. Ik zie daarom meer om eerst een nachtnet met luxe touringcars op te zetten en wanneer de vraag naar deze bussen dusdanig hoog wordt dat meerdere bussen benodigd zijn, dan kan je eens gaan denken om een trein in te zetten. Mocht de vraag echter tegen vallen, dan moet het schrappen van ritten of lijnen ook geen taboe zijn.

Zo heel veel langer hoeft het reizen per bus ook niet te duren, op Utrecht - Amersfoort - Zwolle kom ik zelfs met een extra stop op Harderwijk op slechts 10 minuten extra uit voor de bus. Dit is in de nacht, wanneer de focus ligt op thuiskomen en minder op reistijd, volgens mij zeer acceptabel. Door naar Groningen loopt het verschil iets meer op (Stops in Meppel, Hoogeveen en Assen), maar kom ik nog altijd uit op minder dan 30 minuten extra reistijd. Iets wat op die tijd best valt te accepteren. Tuurlijk is de auto sneller, maar dat zal het zeker rond deze tijden toch altijd zijn.

renevisscher
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » vr 21 maart 2014 13:08

@superghost Je wilt bussen dan ook nog overal laten stoppen? Denk echt dat je dan zo lang onderweg bent dat niemand er mee gebruik van wil maken

@renevisscher 's Nachts gaat alles inderdaad wat sneller, als er alleen bij stations wordt gestopt kan ik er nog mee leven.

Punt voor mij en voor vele anderen is: ik moet bijvoorbeeld 5 uur op Schiphol doorbrengen omdat er uit Enschede geen trein gaat tegen de ochtend. Een auto heb ik niet en ik hou er niet van mensen het hele land door te laten rijden om me weg te brengen.
Ook als ik wil stappen in het westen van het land moet ik uren op een tochtig station doorbrengen (als die al open is) voor ik een trein naar huis kan pakken.

Nachtvervoer is een basisbehoefte.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » vr 21 maart 2014 16:04

wauwthur schreef:Punt voor mij en voor vele anderen is: ik moet bijvoorbeeld 5 uur op Schiphol doorbrengen omdat er uit Enschede geen trein gaat tegen de ochtend. Een auto heb ik niet en ik hou er niet van mensen het hele land door te laten rijden om me weg te brengen.

Voor vervoer als dit zijn er taxibusjes bedacht, deze zorgen ervoor dat je op de voor jou aanbevolen tijd wordt opgehaald en naar Schiphol wordt gebracht, wanneer je met voldoende mensen gaat zijn de kosten vaak wel acceptabel.
Ook als ik wil stappen in het westen van het land moet ik uren op een tochtig station doorbrengen (als die al open is) voor ik een trein naar huis kan pakken.
Als je niet dusdanig lang door gaat met stappen dat de eerste treinen al weer gaan kan je ook altijd een hotel boeken of een ander overnachting plek zoeken.
Nachtvervoer is een basisbehoefte

Ben ik het niet mee eens, ik zie het meer als een soort van luxe, zeker niet om veel subsidies in te stoppen om de enkele reizigers die er op dat tijdstip zijn naar huis/schiphol/werk te brengen. Nachtvervoer is voor de overheden een stuk duurder als dag vervoer (minder betalende reizigers, extra toeslagen voor personeel, extra schoonmaakkosten, beveiliging), daarom is het in mijn ogen terecht dat er zeer kritisch wordt gekeken waar wel/niet een nachtlijn opgezet wordt. Ik denk dat als je de kosten van het nachtnet deelt door het aantal gebruikers dat je echt zult schrikken wat je eigenlijk zou moeten betalen per reiziger om kostendekkend te zijn, dan zou een taxi al snel goedkoper zijn.

renevisscher
Bericht Re: Nachtvervoer door R-K » vr 21 maart 2014 22:29

Ik weet ook niet of lange nachtlijnen als Deventer-Enschede zo handig zijn. Nu weet ik niks over het uitgaansleven van Deventer of Almelooo maar nachtbussen Rijssen-Deventer, Rijssen-Almelo en Almelo-Hengelo lijkt me handiger dan een lange lijn Deventer-Enschede. Hengelo-Enschede is ook te fietsen, 8 kilometer daar hoeft geen bus voor te rijden.

In mijn eigen omgeving zie ik graag de volgende lijnen
N309 (trein) Arnhem-Doetinchem
N21 Wehl-Doetinchem (ter behoefte van Olde Beth)
N23 Doetinchem-Zelhem
N24 Doetinchem-s Heerenberg
N28 Doetinchem-Terborg-Gendringen
N50 Zutphen-Borculo-Haaksbergen
N74 Doetinchem-Enschede

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Stootblok » za 22 maart 2014 13:17

renevisscher schreef:Ik denk dat nachtbussen vooral in het natransport een rol kunnen spelen, ook om kleine stations welke een nachttrein niet rechtvaardigen toch nog een late verbinding te bieden vanaf de laatste grotere stad. Dorpen als Bathmen en de UT campus bedienen is leuk, maar ik denk dat je best van de mensen mag vragen om naar Deventer, Hengelo of Enschede te fietsen. Of je zult een soort belbus constructie moeten hanteren waarbij de rit enkel gaat rijden als er voldoende vraag naar is. Ben namelijk anders bang dat er te veel leeg wordt rond gereden. Aangezien het rijden van bussen net als treinen rijden ook zeker geld kost zal dit uit de lengte of uit de breedte moeten komen, wat voor mijn gevoel dan ook neer zal komen op het snijden in de bussen/treinen overdag om de deze in de nachten te kunnen laten rijden.
Kleine dorpen zijn helaas te klein voor regelmatig nachtvervoer. Dan kun je beter een taxibusje bij een station neerzetten om in het weekend voor meerdere dorpen het nachtvervoer te verzorgen.

renevisscher schreef:Een trein nachtnet als service aanbieden wordt in mijn ogen ook veel te duur, het aantal reizigers is gewoonweg onvoldoende om een trein te kunnen vullen. Ik zie daarom meer om eerst een nachtnet met luxe touringcars op te zetten en wanneer de vraag naar deze bussen dusdanig hoog wordt dat meerdere bussen benodigd zijn, dan kan je eens gaan denken om een trein in te zetten. Mocht de vraag echter tegen vallen, dan moet het schrappen van ritten of lijnen ook geen taboe zijn.
Mag ik het concreet maken?

Begin reguliere bus/treindienst op maandag-vrijdag vanaf 5 uur (eerste rit voor 6 uur). Ja, dat is vroeger dan nu om een nieuwe groep reizigers aan te trekken: de vroege forens. Het zijn echt niet allemaal bouwvakkers of zzp'ers, die zo vroeg onderweg zijn. In het weekend vanaf 8 uur (eerste rit voor 9 uur). Dat is later dan nu, maar komt beter overeen met de veranderende leefgewoonten in Nederland.
Einde reguliere bus/treindienst op zondag-donderdag voor 24 uur (laatste rit na 23 uur). Dat zal vaak vroeger dan nu zijn, maar met name de maandag- en dinsdagavond zijn al vroeg op de avond heel erg rustig. Op vrijdag en zaterdagavond eindigt de dienst rond 2 uur 's nachts (laatste rit na 1 uur). Dit is voor het streekvervoer later dan nu, bij de trein is dit al de trend - al da niet politiek afgedwongen. Hier gaat het wel om de redenen, die Wauwthur aangeeft: thuis kunnen komen na een avond uit.

Het nachtvervoer splits ik in weekend en week. Door de week vind ik het veel beter om het huidige nachtnet te vervangen door rechtstreekse bussen tussen de grote steden. Vanuit Utrecht bijvoorbeeld geen nachttrein maar elk uur vier bussen naar Amsterdam, Schiphol, Leiden/Den Haag en Rotterdam.
In het weekend denk ik alleen aan intercity's, die 's nachts elk uur doorrijden, aangevuld met nachtbussen rond de grote steden en taxibusjes voor de kleinere steden en dorpen (en een paar grote steden in de buitengewesten van Nederland).

Wie dit zal betalen? Van mij mag het meelopen in de reguliere subsidiestroom en daarom snij ik een beetje in de vroege ritten in het weekend en de late ritten doordeweeks.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » za 22 maart 2014 23:38

Wat doe je met de steden buiten de Randstad Stootblok?

Maar Renevisscher, dat is dus juist waar het niet goed werkt. Ik wil niet overnachten want dat is duur, ik wil geen taxi want dat is duur. En zo gaat dat voor veel mensen op.

Je hoort 's nachts gewoon het hele land door te kunnen met openbaarvervoer.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door Stootblok » zo 23 maart 2014 13:01

De grote steden buiten de Randstad: waar vraag is naar nachtvervoer, moet doordeweeks een nachtbuslijn volstaan en in het weekend rijden de intercitys 24 op 24 uur.
Op routes als Roosendaal-Vlissingen, Zwolle-Leeuwarden, Eindhoven-Venlo of Hoorn-Enkhuizen zal het eerder een nachtbuslijn in het weekend worden dan een trein.

Geen stoptreinen bij mij. In plaatsen als Boxtel en Best zie je in het weekend al sinds jaar en dag hetzelfde fenomeen: grote groep jongeren stapt 's avonds laat in de trein en bij aankomst op het eerstvolgende grote station moet het personeel het materieel nakijken op schade. Daarom zie ik meer in bussen, omdat die kleiner en overzichtelijker zijn, net iets meer sociale controle kennen dan een trein.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » zo 23 maart 2014 13:34

Ik kan er mee leven als er niet de hele week treinen rijden maar van zondag tm donderdag bussen. Vrijdag en zaterdag moeten er treinen rijden. Die treinen mogen van mij best minimaal zijn. Hier in Overijssel / Twente kunnen we misschien wel uit met een stel mat'64.

Het hoeft niet spannend te zijn, het moet rijden.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door R-K » zo 23 maart 2014 21:43

Nacht van zondag op maandag t/m nacht van woensdag op donderdag zou een nachtnet vooral resulteren in lege treinen en bussen. De nachtlijnen die ik eerder in het topic voorstelde rijden op alleen op de nacht van donderdag op vrijdag, vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag en alleen in de "spits"richting en zeker niet volgens een vast patroon, maar op momenten waar hierop behoefte is.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Stootblok » ma 24 maart 2014 10:23

wauwthur schreef:Het hoeft niet spannend te zijn, het moet rijden.

En zo is 't.
Wel euk dat langzaam hier de ideeën binnendruppelen. Ik hoop voor de zomer alles samen te vatten en te inserten.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » wo 26 maart 2014 10:56

wauwthur schreef:Maar Renevisscher, dat is dus juist waar het niet goed werkt. Ik wil niet overnachten want dat is duur, ik wil geen taxi want dat is duur. En zo gaat dat voor veel mensen op.
Je hoort 's nachts gewoon het hele land door te kunnen met openbaarvervoer.

Wat is het jou waard om 's nachts door het land te kunnen reizen per OV? Het geld om dit te betalen moet toch ergens vandaan komen, mogelijkheiden welke ik zie zijn:
- Kosten volledig doorberekenen aan de reizigers. Hierdoor worden de kosten voor een kaartje in de nacht denk ik minstens 2x zo hoog als overdag.
- Snijden in de ritten gedurende de dag, lagere frequentie ofwel eerdere stoppen met rijden van het normale net/later starten met de vroege ritten.
Einde reguliere bus/treindienst op zondag-donderdag voor 24 uur (laatste rit na 23 uur). Dat zal vaak vroeger dan nu zijn, maar met name de maandag- en dinsdagavond zijn al vroeg op de avond heel erg rustig.
Dit lijkt mij wat aan de vroege kant, zeker op de donderdag (studenten stap avond / Bioscoop premiere avond) lijkt mij een iets later einde (+- 1 uur) wel wenselijker. Ook zijn er nu er op Amsterdam - Enkhuizen een aantal late ritten zijn geschrapt klachten dat mensen na late diensten niet meer met het OV thuis kunnen komen. Ik zie dan ook meer in een uitgebreid basis net dan in een uitgebreider nachtnet. Wat wellicht nog wel een optie is om na 22.00 uur over te gaan op uurs / 2 uurs diensten om tenminste een basis te bieden.

renevisscher
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » wo 26 maart 2014 13:07

Laten we niet doen alsof het OV nu kostendekkend is. Dat is het niet en dat gaat het ook niet worden. 's Nachts dus ook niet. Het is een service die naar mijn mening geboden moet worden. Over de frequenties en type materieel kunnen we het nog hebben.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » wo 26 maart 2014 16:04

Ik weet dat het OV totaal niet kostendekkend is, dat hoor je mij zeker niet zeggen dat dat niet zo is, maar daarom denk ik wel dat je de beschikbare subsidies wel dusdanig in moet zetten dat de meeste mensen daar profijt van hebben. Je kan geld immers maar eenmaal uitgeven, als ik met dit geld 100 mensen overdag ofwel 20 mensen in de nacht kan blij maken dan zou voor mij de keuze snel gemaakt zijn. Mocht die verhouding volgens jou andersom liggen dan zal de keuze natuurlijk ook anders uitpakken, maar mijn gevoel zegt mij dat er overdag meer vraag is naar vervoer dan in de nachten. Vandaar ook de vraag hoe jij in gedachten had om de nachtelijke ritten te bekostigen.

renevisscher
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » do 27 maart 2014 01:52

Door meer geld in Ov te stoppen

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » do 27 maart 2014 03:11

En op welke manier had je dat in gedachte?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » do 27 maart 2014 10:29

Inderdaad, waar zou je dit geld weg halen, het huidige OV budget is natuurlijk ook niet zomaar bedacht en zie ik met de huidige serie bezuinigingen ook zeker niet zomaar toenemen. Vraag blijft dus, waar wil je dat geld weghalen om de nachtelijke ritten te kunnen financieren? Ik zie best wat in uitbreiding van een nachtnet hoor, maar ik vind wel dat de investering te verantwoorden moet zijn en niet ten koste moet gaan van het vervoer overdag.

renevisscher

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Inventarisatie