Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Nachtvervoer

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » do 27 maart 2014 13:01

Door er echt gewoon een structureel hoger budget aan toe te kennen. Wat mij betreft gaan er een paar miljoen minder naar kinderbijslag, ontwikkelingssamenwerking, hypotheekrente aftrek, asfalt.. vul maar in
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door R-K » do 27 maart 2014 14:50

kinderbijslag

Mijn standpunt is dat kinderen krijgen een keuze is. Daarbij zijn mensen met een lager inkomen vaker lager opgeleid en dus worden de kinderen ook lager opgeleid. Daarbij krijgen hoogopgeleide mensen vaker later kinderen en dus dan zou door het afschaffen van de kinderbijslag een braindrain zou kunnen voorkomen, doordat het voor mensen met een laag inkomen het dan financieel onaantrekkelijk wordt om kinderen te krijgen. Goed plan dus.

ontwikkelingssamenwerking

Er moet niet bezuinigd worden op ontwikkelingssamenwerking, maar het kan wel effectiever.

hypotheekrente aftrek

De HRA drijft de huizenprijzen op en zorgt voor denivellering van de inkomensverschillen. Geleidelijk afschaffen die hap.

asfalt

Mee eens.

Verder lijkt mij het niet verstandig om het vrijgekomen budget te investeren in nachtelijk openbaar vervoer (en zeker niet tussen zondag en woensdag), maar eerder in de gezondheidszorg en de verbetering en toegangkelijkheid van het onderwijs (dus behoud (en nog liever verhoging) van de basisbeurs en de SOV-kaart).

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » do 27 maart 2014 15:21

wauwthur schreef:Door er echt gewoon een structureel hoger budget aan toe te kennen. Wat mij betreft gaan er een paar miljoen minder naar kinderbijslag, ontwikkelingssamenwerking, hypotheekrente aftrek, asfalt.. vul maar in
Er zitten zeker wel een paar bezuinigingspunten in, maar zoals R-K ook al aangeeft zijn er zaken welke meer prioriteit hebben om extra budget te krijgen dan het creëren van een luxe product als een nachtnet. Zeker buiten het weekend is hier gewoonweg te weinig vraag naar.

Wat zie jij als bezuiniging bij Asfalt? Minder onderhoud, geen fileknelpunten meer oplossen, minder vrije busbanen/fietspaden? In mijn ogen versterken het wegennet en het OV-netwerk elkaar, zonder de een zou de ander een schreeuwend tekort aan capaciteit krijgen. Iets wat alleen maar zou zorgen voor problemen. Beide netwerken moeten dan ook van een hoogwaardig niveau zijn om zo efficiënt mogelijk de mensen te kunnen vervoeren.
Mijn standpunt is dat kinderen krijgen een keuze is. Daarbij zijn mensen met een lager inkomen vaker lager opgeleid en dus worden de kinderen ook lager opgeleid. Daarbij krijgen hoogopgeleide mensen vaker later kinderen en dus dan zou door het afschaffen van de kinderbijslag een braindrain zou kunnen voorkomen, doordat het voor mensen met een laag inkomen het dan financieel onaantrekkelijk wordt om kinderen te krijgen. Goed plan dus.
Ten eerste klopt er geen ene moer van de stelling dat laag opgeleide mensen gelijk ook laag opgeleide kinderen voort zouden brengen. Daarnaast is het voor Nederland noodzakelijk mensen op alle niveau's in de samenleving werkzaam te hebben.

renevisscher
Bericht Re: Nachtvervoer door PvdO » do 27 maart 2014 15:22

Kinderen van laagopgeleide ouders kunnen vandaag de dag prima gaan studeren als ze er slim genoeg voor zijn hoor. En al zou het zo zijn, er moet iemand de administratie doen, de bus besturen, de badkamer betegelen en ouderen verzorgen. Wie doen dat? Niet de hoogopgeleiden.
Kinderen krijgen moet je niet doen als je het echt niet kan betalen maar je mag armere ouders best helpen.
Dat gezegd hebbende, terug naar het nachtvervoer? Waar het geld vandaan komt is niet relevant want daar zit een hele zwik politiek achter, je kan hooguit aangeven dat het meer gaat kosten dan eerst hier.

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Stootblok » do 27 maart 2014 18:29

renevisscher schreef:Wat zie jij als bezuiniging bij Asfalt? Minder onderhoud, geen fileknelpunten meer oplossen, minder vrije busbanen/fietspaden? In mijn ogen versterken het wegennet en het OV-netwerk elkaar, zonder de een zou de ander een schreeuwend tekort aan capaciteit krijgen.
Een asfalt-bezuiniging is bijvoorbeeld ophouden met de 'vertrutting' van het wegennet.

Hier bij mij in de buurt is een vierbaansweg (80 km/u) omgebouwd naar 'duurzaam veilig'. Geen vier banen meer, maar een busbaan en twee rijbanen. Bij elke kruising staat een oerwoud aan borden, paaltjes, verschillende kleuren asfalt, extra verf op de weg. De oude kruisingen waren simpel en overzichtelijk, nu is het totaal onoverzichtelijk geworden. De enige, die hier beter van zijn geworden, zijn de aannemer en het ontwerpburo.

Rotondes zijn ook zo'n kostenpost. Als je ziet hoeveel verschillende materialen daar gebruikt worden, dan kan dat lichtjaren goedkoper.

Ik denk zelf dat een OV-subsidie afhankelijk moet zijn van de economie en eigenlijk thuishoort in het rijtje belastingen op verkeer. De auto is een melkkoe, wat is er op tegen de accijnzen en wegenbelasting te verlagen en in plaats daarvan een OV-belasting in te voeren. Of anders gezegd: een vast percentage van de wegenbelasting/brandstofaccijnzen is voor het OV.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » do 27 maart 2014 18:45

R-K schreef:
kinderbijslag

Schaffen we dan ook de AOW die jij later krijgt af dan? Vergeet niet dat dat opgehoest moet worden door die kinderen. De kinderbijslag is ook deels als vergoeding voor de AOW die zij later betalen aan jou (het 'voor wat hoort wat'-principe). Daarnaast is kinderen krijgen misschien een keuze, maar wel een keuze die belangrijk is voor het land. Die kinderen zijn namelijk (behalve voor het betalen van de AOW) ook nodig om onze economie straks nog draaiende te houden, de zorg overeind te houden, etc.

Overigens is het onjuist dat kinderen van lageropgeleiden zelf ook lager opgeleid zullen zijn en kinderen van hogeropgeleiden zelf ook hoger opgeleid zijn. Kinderen van lageropgeleiden kunnen gewoon hoger opgeleid worden en kinderen van hogeropgeleiden kunnen ook gewoon lager opgeleid zijn.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht door R-K » do 27 maart 2014 19:27

De auto is milieuvervuilender, belastender voor het wegennet en gevaarlijker (zeker als er mannen achter het stuur zitten) dan bus of trein. Dat de auto als melkkoe wordt gebruikt is juist goed. Autorijden is een keuze, OV is een noodzaak om ergens te komen.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Vinny » do 27 maart 2014 21:43

wauwthur schreef:Door er echt gewoon een structureel hoger budget aan toe te kennen. Wat mij betreft gaan er een paar miljoen minder naar kinderbijslag, ontwikkelingssamenwerking, hypotheekrente aftrek, asfalt.. vul maar in

Voor het vervoer van een paar dronken feestvierende jongeren? Nee dank je wel, het belastinggeld kan wel wat beter besteed worden instemmen

Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » vr 28 maart 2014 00:49

Het was niet mijn bedoeling een politieke discussie op gang te brengen. Ik ga er dus verder ook niet inhoudelijk op in.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door John » vr 28 maart 2014 00:55

Waarom niet cheer down

Ik vind dat er best iets te zeggen valt voor een minimumaanbod in de nachelijke uren. De snelwegen worden 's nachts ook niet afgesloten.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door SuperGhost » vr 28 maart 2014 03:49

Ik denk dat wauwthur bedoelde de discussie waar dat geld vandaan zou moeten komen knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Gereke » vr 28 maart 2014 08:39

John schreef:Waarom niet cheer down

Ik vind dat er best iets te zeggen valt voor een minimumaanbod in de nachelijke uren. De snelwegen worden 's nachts ook niet afgesloten.

Je vergelijkt infrastructuur met een dienst. Ik vind het onzin dat sommigen menen te vinden dat er 's nachts maar altijd ov voor hun beschikbaar moet zijn. En dan ook nog betaald uit mijn belastinggeld, dat vind ik pas asociaal.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door renevisscher » vr 28 maart 2014 09:57

John schreef:Ik vind dat er best iets te zeggen valt voor een minimumaanbod in de nachelijke uren. De snelwegen worden 's nachts ook niet afgesloten.
Het spoor wordt ook niet afgesloten in de nachtelijke uren (onderhoud daargelaten, maar dat heb je op de weg ook). Het staat de vervoerders dan ook vrij om over deze wegen (bus) of sporen (trein) een dienst aan te bieden, net zoals dat het mensen vrij is om met een auto, taxi, fiets of welke manier dan ook van de (snel)weg gebruik te maken. De vervoerders doen dit echter niet, vast niet zonder rede. De kosten zullen waarschijnlijk hoger zijn dan de baten, iets wat je goed kan maken met extra subsidies, maar die zullen ook weer ergens vandaan moeten komen... Geld dat in mijn ogen beter besteed kan worden dan voor feestende jeugd ofwel budget vakantiegangers (vroege vluchten zijn vaak van de low-cost maatschappijen).

renevisscher
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » vr 28 maart 2014 12:44

SuperGhost schreef:Ik denk dat wauwthur bedoelde de discussie waar dat geld vandaan zou moeten komen knipoog

Klopt knipoog

Ik vind het echt flauwe kul om te zeggen dat er overdag wel geld naar de instandhouding van het ov moet, maar 's nachts niet. Zeggen dat het 's nachts alleen maar gaat om feestvierende jongeren klinkt natuurlijk heel stoer, maar raakt kant nog wal.

's Nachts zullen veel mensen van en naar werk moeten. Van en naar ziekenhuizen reizen omdat ze geen auto hebben en toch bij hun op sterven liggende familie langs willen. Van en naar Schiphol willen voor een normaal bedrag en zonder mensen het hele land door te willen sturen om hun even weg te brengen. 's Nachts reizen ook feestvierende jongeren ja, maar wat is daar mis mee?

Wat ik de hele tijd al zeg geloof ik: treinen hoeven 's nachts niet lang te zijn, ze hoeven niet nieuw te zijn, ze hoeven niet vaak te rijden. Ze moeten alleen maar rijden..

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door Stootblok » vr 28 maart 2014 16:37

wauwthur schreef:Het was niet mijn bedoeling een politieke discussie op gang te brengen. Ik ga er dus verder ook niet inhoudelijk op in.
Ach, dit stukje ging over waar het geld vandaan moet komen voor het nachtvevoer.

Naast het politiek ingegeven inkomstenpunt moet er voor nachtvoer nog iets gebeuren: een hele oude erfenis moet worden opgeruimd. De subsidie voor het stads-/streekvervoer geldt van 6 tot 24 uur. Dat zit dus nu in allerlei concessies en deze regel moet gewoon geschrapt worden.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door Gereke » vr 28 maart 2014 17:15

's Nachts zullen veel mensen van en naar werk moeten. Van en naar ziekenhuizen reizen omdat ze geen auto hebben en toch bij hun op sterven liggende familie langs willen. Van en naar Schiphol willen voor een normaal bedrag en zonder mensen het hele land door te willen sturen om hun even weg te brengen. 's Nachts reizen ook feestvierende jongeren ja, maar wat is daar mis mee?

Het zal echt wel flink tegenvallen met de hoeveelheden. Als ik 's avonds om 10 uur al met vier man in een sprinter zit hoeveel mensen zullen er midden in de nacht overblijven? En zo'n gek traject was het nou ook weer niet; tussen Purmerend en Zaandam. Een traject als er zo velen zijn in dit land.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: Nachtvervoer door wauwthur » za 29 maart 2014 01:11

Vandaar de minimale frequentie. Eens per twee uur zou nog een verbetering zijn.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Bericht Re: Nachtvervoer door llama » ma 31 maart 2014 17:04

Gereke schreef:Het zal echt wel flink tegenvallen met de hoeveelheden. Als ik 's avonds om 10 uur al met vier man in een sprinter zit hoeveel mensen zullen er midden in de nacht overblijven? En zo'n gek traject was het nou ook weer niet; tussen Purmerend en Zaandam. Een traject als er zo velen zijn in dit land.

Als je 's nachts nog terug kan zullen er om 22:00 in ieder geval meer mensen inzitten.

Wat mij overigens opvalt bij veel treinen en bussen is dat de laatste ritten juist weer drukker zijn. Puur afgesteld op vraag zijn veel van de huidige dienst-regelingen in ieder geval niet, want er zijn genoeg plekken waar een bus zaterdag 's nacht om 3:00 meer reizigers zou trekken dan dinsdag middag 13:00.

llama

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Inventarisatie