Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Noord-Brabant

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Noord-Brabant door R-K » di 25 maart 2014 12:12

Wat mij opvalt aan deze provincie is dat er relatief weinig spoor ligt tov de grootte van de provincie. Aardig grote dorpen als Vlijmen, Waalwijk, Veghel, Uden en Oosterhout hebben geen spoorvervoer, terwijl er wel tientallen bussen naar deze dorpen rijden. Ik ben dan voorstander van Utrecht-Breda, 's Hertogenbosch-Lage Zwaluwe en Boxtel/Best-Uden(-Nijmegen). Mijn vraag is hoe kijken jullie tegen deze nieuwe verbindingen aan?

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door eelkevd » di 25 maart 2014 12:48

De provincie heeft in het verleden een haalbaarheidsonderzoek gedaan naar heractivering van het Duitse lijntje maar dat was niet positief. De Bus was goedkoper (heel verassend... ach nee ) maar dat is mede door de ligging van het lijntje. De reiziger zoekt niks in Boxtel. Het is daardoor een omweg voor of Eindhoven of 's-Hertogenbosch. Mijn voorkeur zal dus een lijn Eindhoven - Uden - Nijmegen zijn. Je zou deze vanuit Nuenen naar het noorden kunnen trekken (zit je met het beschermde Dommeldal) of na Best af laten takken, kan je Sint Oedenrode, Schijndel etc bedienen. Na Uden misschien doortrekken richting Cuijk (bespaart een spoorbrug) of Grave - Wijchen (extra brug nodig)?

Waalwijk heeft net als Uden ook veel snelbusdiensten, deze plaats zou ook best een bediening per trein kunnen hebben echter zou half Vlijmen moeten wijken. Hoe zou jij dit zien R-K?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door PvdO » di 25 maart 2014 13:54

In Brabant liggen de grote steden netjes op een rijtje, dat zal een deel van het gebrek aan spoor in de rest van de provincie deels verklaren. In de tijd dat de spoorwegen werden aangelegd was Brabant grotendeels een straatarme zandverstuiving waar verder weinig te doen was, dus dan ga je ook geen hele systemen aanleggen.

Een lijn die Nuenen aandoet kan op mijn belangstelling rekenen omdat ik er vandaan kom, maar er zitten nogal wat praktische bezwaren aan. Aan zowel de oost- als westkant van Nuenen ligt al dan niet beschermd, maar in elk geval belangrijk natuurgebied. Door het Dommeldal kan niet en langs de huidige westrand van het dorp ook niet, want daar wordt vanaf volgend jaar een nieuwe wijk gebouwd en een spoorlijn zit niet in het bestemmingsplan. Ten oosten heb je de Geeneindse heide en al zou het daar eventueel kunnen, dan kom je eerst Veghel tegen en verder niks. Vermoed dat de bus over de A50 voor veel mensen eerder in Eindhoven is dan een station aan de rand van Veghel.

Beter lijkt me een lijn die bij Best aftakt of een driehoek bij Boxtel, dan via de oude Duitse lijn naar Schijndel, Veghel, Uden en dan vanuit daar naar Oss, Ravenstein of Cuijk. Treindiensten gaan dan doorgaand Eindhoven - Nijmegen, Den Bosch - Veghel - Nijmegen en/of Tilburg - Boxtel - Nijmegen.

Voor Waalwijk zou je eventueel een oplossing als Maastricht - Hasselt kunnen bedenken, een lange-afstandstram. Maakt het wat makkelijker om het in te passen in de dorpen. Ik zou voorstellen Den Bosch - Vlijmen - Drunen - Kaatsheuvel&Efteling - Oosterhout en dan via het hoofdspoor naar Breda. In Oosterhout aansluiting op Breda - Utrecht die ook wel eens mag worden aangelegd.

Als je deze drie lijnen aanlegt heb je de grootste en belangrijkste plaatsen van de provincie wel aardig bediend lijkt me. Dus. Wie heeft er een paar miljard rondslingeren toevallig?

PvdO
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door SuperGhost » di 25 maart 2014 17:30

Als je vanuit Uden naar Oss gaat, moet je of met een boog om Oss heen, of je komt aan de oostkant binnen, waardoor doorrijden naar Nijmegen niet meer echt logisch is.

Is het dan niet logischer om via Zeeland en Grave naar Wijchen te gaan?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door eelkevd » di 25 maart 2014 19:55

Klopt ja.

Mijn idee was dus ook om al vrij kort na Best af te buigen richting Sint Oedenrode. Om daar boven langs te gaan richting Veghel , dan Uden te passeren en eventueel het oude trace te volgen naar Beugen en zo naar Nijmegen toe te gaan of via Grave, een nieuwe verbinding te maken met brug en bij Wijchen aan te sluiten. Er rijden erg veel bussen in Oost-Brabant die volgens mij vervangen kunnen worden door een betere treindienst. Daarom kies ik er bewust voor om niet Boxtel te kiezen. Dit betekend een omweg ten opzichte van de bus, omdat praktisch niemand in Boxtel wil zijn, juist Eindhoven of 's-Hertogenbosch zijn belangrijke bestemmingen.

eelkevd
Bericht Re: Noord-Brabant door Stootblok » do 21 aug 2014 12:53

R-K schreef:Ik ben dan voorstander van Utrecht-Breda, 's Hertogenbosch-Lage Zwaluwe en Boxtel/Best-Uden(-Nijmegen). Mijn vraag is hoe kijken jullie tegen deze nieuwe verbindingen aan?

Utrecht-Breda: Absoluut meerwaarde en het blijft verbijsterend, dat op het ministerie nog zo'n waterscheiding bestaat, dat Rijkswaterstaat en ProRail het maar niet lukt om dit te combineren met de verbreding van de A27.

's-Hertogenbosch-Lage Zwaluwe wordt al lastiger, omdat een deel van de route tegenwoordig natuurgebied is. Voor een stoptrein Dordrecht-Waalwijk-Den Bosch wel interessant, zolang hier niet hetzelfde gebeurt als tussen Dordrecht en Gorinchem waar de trein feitelijk een trammetje is geworden. Toch zou ik hier graag wat serieuze vervoerscijfers willen zien, omdat dit een oost-west-verbinding is, terwijl de meeste buslijnen naar Tilburg en Breda lopen (en natuurlijk Den bosch, maar die vervallen als dit een trein zou worden).

Eindhoven-Nijmegen: alleen doen als de route langs voldoende dorpen voert èn de reistijd sneller wordt dan per sneltrein via 's-Hertogenbosch.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 17 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door R-K » do 21 aug 2014 14:32

Den Bosch-Lage Zwaluwe sluit op station Geertruidenberg-Raamsdonksfeer aan op de lijn Utrecht-Breda zodat er ook een snelle spoorverbinding komt met Breda (en een tweede reismogelijkheid met Utrecht). Alleen naar Tilburg moeten er bussen blijven rijden.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door eelkevd » vr 22 aug 2014 10:57

Tilburg naar waar?

eelkevd
Bericht Re: Noord-Brabant door SuperGhost » vr 22 aug 2014 12:44

Waalwijk-Kaatsheuvel denk ik?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: Noord-Brabant door eelkevd » vr 22 aug 2014 15:30

Zou kunnen maar kan ook Utrecht zijn of Breda, dus vandaar die vraag. Al lijkt me dat laatste nogal onlogisch

eelkevd
Bericht Re: Noord-Brabant door MichaBen » wo 17 sep 2014 20:00

Ik ben bang dat er versplintering in de treindienst ontstaat als je teveel directe spoorlijnen in het leven roept. Men gaat nu toe naar een hoogfrequent spoornet, maar als je meer rechtstreekse lijnen aanlegt zal de frequentie per lijn waarschijnlijk minder worden. Hetzelfde verhaal als bij sneltrein/intercity dus, wat heeft je voorkeur, 2x per uur een snelle verbinding, of 4x per uur een iets minder snelle verbinding. Daarnaast heb je de corridorgedachte van ProRail waarin het treinverkeer zo veel mogelijk via vaste corridors ingedeeld moet worden. Op zich is dat voor Breda - Utrecht nog wel op te lossen door Breda - Utrecht - Leiden te maken, de intercity Leiden - Utrecht zit immers in dezelfde corridor als Woerden - Houten wat ook de eerste mogelijkheid is om de lijn op aan te sluiten als je de spoorlijn langs de A27 aanlegt.

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door SuperGhost » wo 17 sep 2014 21:18

MichaBen schreef:Daarnaast heb je de corridorgedachte van ProRail waarin het treinverkeer zo veel mogelijk via vaste corridors ingedeeld moet worden.
Volgens mij gaat ProRail daar niet over, maar NS. ProRail moet gewoon de wensen van de vervoerders zo veel mogelijk inwilligen en dus niet vervoerders gaan dwingen om verplichte routes te gaan rijden.

SuperGhost
Bericht Re: Noord-Brabant door MichaBen » wo 17 sep 2014 21:44

De NS kan weinig anders dan de corridorlogica volgen als ProRail maar twee wissels aanlegt :p

MichaBen
Ontvangen Bedankjes: 15 keer
Bericht Re: Noord-Brabant door SuperGhost » do 18 sep 2014 00:52

Jawel hoor: NS kan koppig alsnog de gewenste treinpaden aanvragen. Die kunnen dan wellicht niet direct geregeld worden, maar dat dwingt ProRail wel om een plan van aanpak te maken en met een mogelijke oplossing te komen.

Dat ProRail nu ook wissels weghaalt, waardoor je vrijwel op die corridors uit komt, komt ook wel deels omdat NS die corridors wil rijden of al rijdt.

SuperGhost
Bericht Re: Noord-Brabant door Jonathan » za 20 sep 2014 10:08

Ik denk dat je beeld te eenzijdig is.

De NS kan wel treinpaden aanvragen, maar dit dwingt ProRail zeker niet om met een plan van aanpak te komen. ProRail dient in eerste instantie het landsbelang, niet de belangen van NS. NS kan lobbyen bij I&M welke vervolgens ProRail kan dwingen onderzoek te doen / met een oplossing te komen. ProRail kan dit ook op verzoek doen.

In de praktijk is NS natuurlijk wel de grootste speler op het Nederlandse spoor.

Wat betreft die wissels vermoed ik dat ProRail deze inderdaad nooit weg had kunnen halen als NS niet al jaren steeds meer richting corridors bewoog. Dit wil echter niet zeggen dat NS er blij mee is dat het aantal wissels wordt verminderd.

Jonathan

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie