Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gewijzigde routes spoorlijnen

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: Gewijzigde routes spoorlijnen door fietser » di 06 mei 2014 19:57

SuperGhost schreef:Ik denk zelf van niet. Ik denk dat je voor Groningen-Meppel(-Zwolle) beter kunt kijken naar hoe je de bochten bij Hoogeveen en Meppel sneller kunt bereiden

In een snelkookpan? tevreden zon

Over het oorspronkelijke plan: Het huidige tracé van de spoorlijn ligt al zo mooi langs Veenendaal, dat het wel heel veel geld gaat kosten om een even snelle spoorlijn door Veenendaal te bouwen. Voor de intercity's en de ICE's moet je dus vooral het bestaande tracé handhaven. Je zou kunnen overwegen een parallelle spoorlijn van Veenendaal naar Ede aan te leggen voor stoptreinen. Dat past in het patroon dat het verleggen van spoorlijnen gebeurt over een minimale afstand om hinder voor ander verkeer of omwonenden te verminderen en dat voor het bieden van snellere verbindingen een nieuwe spoorlijn wordt aangelegd zonder de oude meteen buiten gebruik te stellen.
Een spoorlijn voor regionaal verkeer zou een wat lagere ontwerpsnelheid kunnen hebben en wat goedkoper kunnen zijn, maar dan nog heb ik niet de indruk dat de vervoersvraag de investering hier rechtvaardigt.

fietser
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Gewijzigde routes spoorlijnen door SuperGhost » di 06 mei 2014 20:24

fietser schreef:
SuperGhost schreef:Ik denk zelf van niet. Ik denk dat je voor Groningen-Meppel(-Zwolle) beter kunt kijken naar hoe je de bochten bij Hoogeveen en Meppel sneller kunt bereiden

In een snelkookpan? tevreden zon
Sorry, schreiffout (of is het schrijffout?) knipoog

fietser schreef:Over het oorspronkelijke plan: Het huidige tracé van de spoorlijn ligt al zo mooi langs Veenendaal, dat het wel heel veel geld gaat kosten om een even snelle spoorlijn door Veenendaal te bouwen.
Daarom ben ik ook eerder voor de IC-variant, waarbij je in Veenendaal de 'normale' snelheid aanhoudt en dus niet de 200 (de ICE moet dan in Veenendaal dus even terugvallen naar 140, net zoals in Ede). De 200 is dan alleen in het 'buitengebied' (alles buiten deze twee steden) van toepassing. Dan neem je dat probleem al meteen weg en ook veel kosten. De negatieve effecten voor het treinverkeer zijn dan beperkt: de ICE rijdt toch maar slechts 1x per 2 uur en de IC's stoppen in Ede en Veenendaal en kunnen daar dus toch al niet 200 halen.

fietser schreef:Voor de intercity's en de ICE's moet je dus vooral het bestaande tracé handhaven. Je zou kunnen overwegen een parallelle spoorlijn van Veenendaal naar Ede aan te leggen voor stoptreinen.
Te duur, aangezien je dan meer spoor moet onderhouden én meer treinkilometers moet maken. Dit terwijl de IC's via Veenendaal Centrum laten rijden in principe (met de huidige dienstregeling/frequenteis) geen extra reistijd zou hoeven opleveren voor die IC's (de beredenering heb ik al eerder gegeven). Tegelijkertijd is Veenendaal Centrum een prima stop voor de IC (centraal in de stad, veel meer potentiële reizigers, overstapfunctie), terwijl Veenendaal-De Klomp dat veel minder (naar mijn mening: niet) is. Daarnaast heb je dan ook minder sprinters nodig, in de huidige dienstregeling is dat effect alleen in de spits (de spitssprinters hoeven niet meer helemaal tot Veenendaal Centrum te rijden, maar kunnen al in Driebergen eindigen. En 's avonds zou 1 sprinter per uur kunnen volstaan op Driebergen-Rhenen, omdat Veenendaal Centrum nog de IC's heeft). Bij de ETMET-plannen is het effect veel groter: dan heb je alleen nog maar de 3 sprinters Utrecht-Rhenen nodig (evt. in de spits aangevuld met 3 sprinters Utrecht-Driebergen), terwijl je anders 6 sprinters nodig hebt op Utrecht-Maarn, waarbij 3 doorrijden naar Rhenen en 3 door naar Ede. Je bent dus ook goedkoper uit in de dienstregeling, terwijl je het voor reizigers vanuit Veenendaal veel aantrekkelijker maakt om met de trein te reizen.

Vergeet ook niet dat Veenendaal met de ETMET-plannen er zwaar op achteruit zou gaan
- de IC-stop op De Klomp verdwijnt (komen 3 sprinters per uur voor terug, die tot Ede rijden. De rechtstreekse verbindingen met Nijmegen, Arnhem en Amsterdam verdwijnen dus)
- de spitsfrequentie van Veenendaal Centrum (en West) gaat omlaag van 4 naar 3 per uur.
- de reistijd van de sprinters wordt langer (sprinters moeten op Driebergen-Zeist ingehaald worden door de IC's én gaan Utrecht Vaartsche Rijn bedienen)
De bediening per trein van Veenendaal wordt dan dus wel erg 'matig' (om het zacht uit te drukken) voor zo'n grote kern.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Inventarisatie