Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

HSL-netwerk Nederland

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht HSL-netwerk Nederland door Daan » wo 07 mei 2014 21:02

Het subtopic 'inventarisatie' loopt nu een tijdje. Niet altijd heel denderend, maar het blijft leuk en ook interessant om over dingen na te denken. Ik denk dat het handig is om eerst een dienstregeling te ontwerpen en daarop de infrastructuur aan te passen. Dan lijkt het mij zinvol om van bovenaf te werken en te beginnen met het echte IC/HSL-netwerk wat geschikt is voor treinen met een snelheid van 220 km/h. Daarbij vraag ik me af welke steden je wilt integreren in zo'n netwerk. Een aantal steden zijn natuurlijk vanzelfsprekend, maar om het duidelijk en overzichtelijk te houden zet ik ze er toch bij. Ik zou het volgende netwerk willen opzetten:

A1 corridor: Amsterdam-Amersfoort-Apeldoorn-Henglo (1/h naar Berlijn) (Nieuwe HSL(geschikt voor 220 km/h) vanaf Apeldoorn tot Hengelo)
A2 corridor: (Alkmaar-)Amsterdam-Utrecht-Den Bosch-Eindhoven-Maastricht- (1/h naar Luik)
A3 corridor: HSL-Zuid: Amsterdam-Schiphol-Rotterdam-Antwerpen
A4 corridor: Amsterdam-Haarlem-Leiden-Den Haag HS-Rotterdam. Vooral op deze lijn twijfel ik over uberhaupt het nut van hogesnelheidstreinen. Je slaat sowieso Sloterdijk over. Als deze lijn al zin heeft, is het nog de vraag of je Leiden moet aandoen. Het is toch een vrij grote stad en heeft een grote studentencampus.
A6/A7 corridor: Amsterdam-Almere-Groningen (1/h of 1x per 2uur naar Hamburg). Ik vraag me af of je Almere moet aandoen. Dit is namelijk een grote stad, maar heeft geen grote functie voor het achterland volgens mij. Het wel of niet laten stoppen kan van grote invloed zijn op je tracékeuze.
A12 corridor: Den Haag Centraal/Rotterdam-Utrecht-Arnhem
A27/A28 corridor: Breda-Utrecht-Amersfoort-Zwolle-Leeuwarden/Groningen. Bij deze twijfel ik of station Leeuwarden dan een volwaardige IC-status verdient. Het heeft denk ik een grote functie voor de regio.

Wat is jullie gedachten hierover?

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » do 08 mei 2014 00:10

Er ligt al een HSL langs de A4 natuurlijk knipoog

Ik zou zelf beginnen met 200 op (op viersporige stukken uiteraard alleen de IC-sporen):
- Groningen - Almere Oostvaarders
- Amsterdam Bijlmer ArenA - Emmerich
- Utrecht Centraal - Eindhoven
(dus de drie belangrijkste verbindende assen, waar de stopafstanden van de IC's ook groot zijn)

en 160 op:
- Meppel - Leeuwarden
- Amersfoort - Zwolle
- Amersfoort - Apeldoorn + Deventer - Almelo (afstand tussen Apeldoorn en Deventer is denk ik te klein)
- Eindhoven - Sittard
- Utrecht - Den Haag
- Zaandam - Castricum
- Zaandam - Hoorn
- Tilburg - Eindhoven (op Boxtel-Eindhoven de sporen die gedeeld worden met de sprinters, wel bij Boxtel de mogelijkheid om op de 200-sporen te komen)

Dan heb je volgens mij wel alle lijnen gehad waar de afstanden tussen IC-stations (relatief) groot zijn.

Een zin uit jouw post snap ik alleen niet:
Daan! schreef:Bij deze twijfel ik of station Leeuwarden dan een volwaardige IC-status verdient. Het heeft denk ik een grote functie voor de regio.
Dus omdat een station zeer belangrijk is, moet je er niet met een IC willen stoppen? zich iets afvragen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Daan » do 08 mei 2014 09:31

Was meer de vraag of, gezien het inwoneraantal je Leeuwarden een interregiostatus zou geven of een volwaardige IC-status.
En ik zocht toch ook naar een soort van bevestiging.

Daan
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » do 08 mei 2014 16:30

Interregio is in Nederland hetzelfde als een intercity tong naar buiten

Maar ik denk wel dat een snelle trein over Zwolle-Leeuwarden wenselijk is (dus niet 1 die bij elk station stopt bedoel ik dan)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Daan » do 08 mei 2014 17:34

Ja aan je reactie te zien had ik al zo'n vermoeden dat je die gelijk aan elkaar stelde. Naar mijn inzien moeten we daar echter vanaf en worden de huidige IC's interregio en komt er een nieuwe IC, waaronder de IC direct ook gaat vallen. Daarvoor zouden in de komende jaaaren flinke investeringen nodig zijn, maar dan worden de reistijden flink gekort over lange afstanden.

SuperGhost schreef:Er ligt al een HSL langs de A4 natuurlijk knipoog
;-
Ja, klopt maar ik denk dat je snapt dat ik de opwaardering van de oude lijn bedoel knipoog
Is er iemand die weet of het daar technische mogelijk is de snelheid op te waarderen tot 200km/h en hoeveel tijdwinst dit oplevert door alleen te stoppen op Den Haag HS, Leiden, Haarlem, Amsterdam?

SuperGhost schreef:Ik zou zelf beginnen met 200 op (op viersporige stukken uiteraard alleen de IC-sporen):
- Groningen - Almere Oostvaarders
- Amsterdam Bijlmer ArenA - Emmerich
- Utrecht Centraal - Eindhoven
(dus de drie belangrijkste verbindende assen, waar de stopafstanden van de IC's ook groot zijn)

De laatste twee assen zijn natuurlijk al in een vergevorderd stadium om geschikt te worden voor hogesnelheidstreinen op Utrecht-Arnhem na dan.

SuperGhost schreef:en 160 op:
- Meppel - Leeuwarden
- Amersfoort - Zwolle
- Amersfoort - Apeldoorn + Deventer - Almelo (afstand tussen Apeldoorn en Deventer is denk ik te klein)
- Eindhoven - Sittard
- Utrecht - Den Haag
- Zaandam - Castricum
- Zaandam - Hoorn
- Tilburg - Eindhoven (op Boxtel-Eindhoven de sporen die gedeeld worden met de sprinters, wel bij Boxtel de mogelijkheid om op de 200-sporen te komen)

Ja, alleen wil ik dus van Meppel, Deventer, Almelo, Sittard, Zaandam, Castricum af als Intercity station. Om dan wel echte tijdwinst te boeken, zou ik een aantal tracés anders laten verlopen om meer tijdwinst te boeken. Denk dus aan Amersfoort-Hengelo die je kunt bundelen met de A1.

Daan
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Harm » do 08 mei 2014 18:15

Daan schreef:
Het subtopic 'inventarisatie' loopt nu een tijdje. Niet altijd heel denderend, maar het blijft leuk en ook interessant om over dingen na te denken. Ik denk dat het handig is om eerst een dienstregeling te ontwerpen en daarop de infrastructuur aan te passen. Dan lijkt het mij zinvol om van bovenaf te werken en te beginnen met het echte IC/HSL-netwerk wat geschikt is voor treinen met een snelheid van 220 km/h.

IC Amsterdam - Vlissingen.
------------------------------------

Tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C via HSL. Tussen Rotterdam C - Dordrecht - Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - Middelburg - Vlissingen Souborg - Vlissingen via klassieke spoor. Sprinter II Vlissingen - Roosendaal moet de IC Amsterdam - Vlissingen aanvullen. Huidige IC Lelystad - Vlissingen vervalt dan.

IC Amsterdam - Breda via HSL
Groningen/Leeuwarden - Den Haag via Hanzelijn (200 km p/u), OV SAAL & Schiphollijn (160 km p/u).
Alkmaar - Maastricht
Schiphol - Nijmegen. En IC (E) Amsterdam - Köln - Frankfurt geintegreerd in IC Schiphol - Nijmegen. Wordt de IC(E) Amsterdam - Köln - Frankfurt rendabeler. De IC Den Helder - Nijmegen kan deze snelle IC aanvullen.

* Snellere IC 220 Amsterdam - Enschede/Berlijn zal alleen mogelijk zijn als het spoortraject Zwolle - Wierden dubbelsporig en geëlektrificeerd wordt.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Daan » do 08 mei 2014 20:26

Harm schreef:
Daan schreef:
Het subtopic 'inventarisatie' loopt nu een tijdje. Niet altijd heel denderend, maar het blijft leuk en ook interessant om over dingen na te denken. Ik denk dat het handig is om eerst een dienstregeling te ontwerpen en daarop de infrastructuur aan te passen. Dan lijkt het mij zinvol om van bovenaf te werken en te beginnen met het echte IC/HSL-netwerk wat geschikt is voor treinen met een snelheid van 220 km/h.

IC Amsterdam - Vlissingen.

Tussen Amsterdam C - Schiphol - Rotterdam C via HSL. Tussen Rotterdam C - Dordrecht - Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - Middelburg - Vlissingen Souborg - Vlissingen via klassieke spoor. Sprinter II Vlissingen - Roosendaal moet de IC Amsterdam - Vlissingen aanvullen. Huidige IC Lelystad - Vlissingen vervalt dan.

Groningen/Leeuwarden - Den Haag via Hanzelijn (200 km p/u), OV SAAL & Schiphollijn (160 km p/u).
Alkmaar - Maastricht
Schiphol - Nijmegen. En IC (E) Amsterdam - Köln - Frankfurt geintegreerd in IC Schiphol - Nijmegen. Wordt de IC(E) Amsterdam - Köln - Frankfurt rendabeler. De IC Den Helder - Nijmegen kan deze snelle IC aanvullen.

Ja, maar dit zijn allemaal plannen die op redelijk korte termijn uit te voeren zijn. Ik wil juist op de echte lange termijn een visie uitwerken waar dan naartoe gewerkt zou kunnen worden in de komende jaren. De trajecten die jij noemt zijn bijna allemaal al geschikt voor hogere snelheden of worden in de komende tijd geschikt gemaakt.

Harm schreef:* Snellere IC 220 Amsterdam - Enschede/Berlijn zal alleen mogelijk zijn als het spoortraject Zwolle - Wierden dubbelsporig en geëlektrificeerd wordt.
[/quote]
Ja, dat is inderdaad een optie. Ik wil alleen verder gaan en ook steden als Amersfoort en Apeldoorn aansluiten op een snel netwerk in Nederland.

Daan
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » do 08 mei 2014 22:27

Daan! schreef:Ja, alleen wil ik dus van Meppel, Deventer, Almelo, Sittard, Zaandam, Castricum af als Intercity station. Om dan wel echte tijdwinst te boeken, zou ik een aantal tracés anders laten verlopen om meer tijdwinst te boeken. Denk dus aan Amersfoort-Hengelo die je kunt bundelen met de A1.
Met name Deventer, Almelo en Sittard lijken me een zeer slecht plan.

Het overslaan van Deventer en Almelo zorgt er meteen voor dat je extra treinen in moet gaan zetten, want dan krijg je een enorm capaciteitstekort in de sprinter Enschede-Apeldoorn (bedenk namelijk dat niet alleen reizigers uit Almelo en Deventer erbij komen, maar ook reizigers uit De Riet en Borne, die nu nog de sprinter naar Zwolle nemen en in Almelo overstappen).
Bovendien heeft Almelo daarbij ook nog een belangrijke regionale overstapfunctie (denk dan niet alleen aan de treinverbindingen ri. Borne en Vriezenveen, maar ook de bussen naar heel Noord-Oost Twente).
Waarom je Deventer wil overslaan snap ik ook niet, dat is juist het drukste stations langs de hele lijn Amersfoort-Enschede (cijfers uit 2009, bron: treinreiziger.nl). Apeldoorn (18500), Almelo (10500), Hengelo (16900) en Enschede (17600) trekken allen ruim minder dagelijkse in/uit/overstappers dan Deventer (23700).

Sittard overslaan lijkt me ook geen slim plan, omdat dat station voor Heerlen en Maastricht een frequentieverhoging verzorgt (beide steden hebben veel meer aan die meer verbindingen dan aan de 2 minuten winst die je zou halen door Sittard over te slaan) en bovendien ervoor zorgt dat je vanuit Heerlen sneller in de zuidelijke Randstad (Rotterdam-Den Haag) kunt zijn. Logischer zou dan zijn om Roermond over te slaan met 2 van de 4 huidige IC's (en de sprinter dan aan te laten sluiten op de IC die er nog wel stopt).

SuperGhost
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door dennistd » vr 09 mei 2014 00:24

Roermond is een overstapstation vanaf de Maaslijn, dan lijkt me het voorbijrijden van Weert logischer, zeker als Haelen en Baexem ook een station moeten krijgen. De sprinter uit Eindhoven (dan door naar Roermond of verder) kun je dan in Weert in laten halen door de IC, de sporensituatie daar ligt er al voor.

dennistd
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » vr 09 mei 2014 00:42

Dat is inderdaad nog logischer knipoog

SuperGhost
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Harm » vr 09 mei 2014 06:50

Harm schreef:IC Amsterdam - Vlissingen.

Alkmaar - Maastricht

Daan! schreef:Ja, maar dit zijn allemaal plannen die op redelijk korte termijn uit te voeren zijn. Ik wil juist op de echte lange termijn een visie uitwerken waar dan naartoe gewerkt zou kunnen worden in de komende jaren. De trajecten die jij noemt zijn bijna allemaal al geschikt voor hogere snelheden of worden in de komende tijd geschikt gemaakt.

Oke. De HSL wordt geintegreerd in het HRN. En dan zal er ook treinmaterieel zijn die zowel op de HSL als de HRN kan rijden. Dan kan ook een heel ander dienstregeling gemaakt dan de huidige dienstregeling 2014. Voeg dan de volgende treinverbindingen toe:

IC Den Haag - Eindhoven (stamlijn)/Venlo - Düsseldorf
IC Eindhoven - Heerlen/Aachen ?
IC Schiphol - Eindhoven/Venlo. Als de IC Den Haag - Düsseldorf niet rijdt de IC Schiphol - Eindhoven doortrekken naar Venlo
IC Den Haag - Arnhem als aanvulling op IC (E) Amsterdam - Köln & Schiphol - Nijmegen (totaal 2 keer per uur)
IC Rotterdam - Schiphol - Amsterdam Zuid - Hilversum - Amersfoort via de HSL Zuid. Als de IC Amsterdam - Enschede/Berlijn via de OV SAAL, Hanzellijn en Zwolle - Wierden (hoe heet deze spoorlijn) rijdt hoeft er geen IC tussen Rotterdam - Enschede via Amersfoort en Deventer meer te rijden.

Dan kan er een aparte IC Amersfoort - Enschede komen die aansluit op de IC Amersfoort - Rotterdam via de HSL Zuid. Tussen Rotterdam - Utrecht via Rotterdam Alexander, Gouda, Woerden, Utrecht kan er nog een aparte IC rijden. De IC Groningen/Leeuwarden - Utrecht vult het gat dan op na het wegvallen van de IC Enschede - Amsterdam via Amersfoort.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht door R-K » vr 09 mei 2014 09:32

Ik vind dat je eerst moet kijken of je Amsterdam-Emmerich en Amsterdam-Bad Bentheim om kan bouwen tot ausbaustrecke en de IC Berlijn alleen in Amersfoort en Hengelo en alternerend in Apeldoorn en Deventer te laten stoppen. Dit betekend dat op de genoemde routes vrij kruisingen, spoorverdubbelingen en verhoging baanvaksnelheid naar mij inziens prioriteit heeft.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door groningen » vr 09 mei 2014 10:15

Niet stoppen in Deventer en zeker niet in Apeldoorn. Als het nu eens mogelijk is om Amersfoort - Hengelo in 1 uur te rijden is dan is er veel gewonnen. In 1997 was het mogelijk in plusminus 65 minuten (bij aftrek van wat minuten vanwege de stop in Deventer).
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Gereke » vr 09 mei 2014 10:32

Daarmee vul je geen treinen groningen.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Daan » vr 09 mei 2014 12:22

Ik vraag me sterk af hoe het komt dat Deventer meer reizigers heeft dan Apeldoorn. Enige reden die ik mij kan bedenken is dat de de lijn Zutphen-Zwolle hier de lijn Hengelo-Apeldoorn kruist en Deventer dus meer reismogelijkheden heeft dan Apeldoorn. Een nieuwe spoorlijn die geschikt is voor hoge snelheden door Deventer laten lopen, betekent wel dat je een redelijk slingerende lijn krijgt en dat gaat ten koste van je tijdwinst. Ik denk dat je door een spoorlijn Zwolle-Apeldoorn-Arnhem wel het aantal reizigers van Apeldoorn boven dat van Deventer kunt krijgen.
Stations als Deventer en Almelo worden dan een interregiostation.

In Limburg geldt hetzelfde. Door nog te blijven stoppen als stations als Sittard, Roermond blijft de intercity een boemeltje en heeft het hele idee van snelle verbindingen totaal geen zin. Zo zie ik bijvoorbeeld het liefst een snelle spoorlijn vanaf Maastricht naar Eindhoven over Belgisch grondgebied. Zo kan een flink stuk worden afgesneden en kan er met een veel hogere snelheid gereden worden, waardoor je tijdwinst lonend is.
Een interregiotrein kan dan wel blijven stoppen op Roermond om inderdaad te zorgen voor een goede frequentie en aansluiting te bieden op de Maaslijn.

Het komt er dus op neer dat ik een echte Intercity wil laten terugkeren en daarvoor wil kijken wat voor infrastructuur nodig is. Denk voor die intercity veelal aan nieuwe (hogesnelheids)tracés of uitbreidingen van bestaand spoor. Het merendeel van de huidige wordt Interregio en de Sprinters worden vergelijkbaar met de S-bahn. Daar komt dus een compleet nieuwe dienstregeling bij kijken. De vraag is alleen op welke stations laat je zo'n Intercity stoppen. De discussie van Deventer is daar een mooi voorbeeld van. Deventer heeft meer in- en uitstappers, maar is een kleinere stad dan Apeldoorn.

Daan
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » vr 09 mei 2014 12:49

Daan! schreef:Ik vraag me sterk af hoe het komt dat Deventer meer reizigers heeft dan Apeldoorn. Enige reden die ik mij kan bedenken is dat de de lijn Zutphen-Zwolle hier de lijn Hengelo-Apeldoorn kruist en Deventer dus meer reismogelijkheden heeft dan Apeldoorn. Een nieuwe spoorlijn die geschikt is voor hoge snelheden door Deventer laten lopen, betekent wel dat je een redelijk slingerende lijn krijgt en dat gaat ten koste van je tijdwinst. Ik denk dat je door een spoorlijn Zwolle-Apeldoorn-Arnhem wel het aantal reizigers van Apeldoorn boven dat van Deventer kunt krijgen.
Stations als Deventer en Almelo worden dan een interregiostation.
Dat lijkt me niet, want reizigers uit Rijssen, Holten, etc. die naar Zwolle (of Arnhem) moeten, moeten dan nog altijd via Deventer reizen en tellen bij dat station dus als overstappers.

Maar van Deventer en Almelo IR-stations maken en de IC er niet laten stoppen, betekend dat je meer snelle treinen naar Twente moet laten rijden en dat is onrendabel (de huidige IC moet al ingekort worden te Deventer). Snelheid is leuk, maar het moet wel betaalbaar blijven.

Je kunt alleen een IC+IR (of sneltrein, hoe je het ook wil noemen) op drukke lijnen laten rijden.Dat is de Twentse lijn niet.

Je zou evt. alleen de IC-Berlijn kunnen upgraden tot ICE, maar dan zou je die op Amsterdam-Amersfoort/Deventer niet meer kunnen integreren in het binnenlandse net. Ik betwijfel alleen of die IC(E) dan nog enigszins rendabel te exploiteren is.

SuperGhost
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door pe_pe » vr 09 mei 2014 13:28

In plaats van de Twentelijn op te waarderen, kan Twente beter ontsloten worden via Arnhem en Zwolle, waarbij de verbindingen van Arnhem en Zwolle naar de randstad worden versneld en de verbindingen van Twente met Zwolle en Arnhem minimaal naar IC-niveau NS-stijl (=sneltrein) gaan.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » vr 09 mei 2014 15:55

Vind ik in principe een goed plan, alleen hoe ga je dan de snelle verbinding Amersfoort-Deventer-Twente rendabel overeind houden?

SuperGhost

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Inventarisatie