Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

HSL-netwerk Nederland

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door eelkevd » vr 09 mei 2014 16:18

Hoe zie je dat voor je? Elektrificatie van Wierden - Zwolle en Hengelo - Zutphen?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » vr 09 mei 2014 17:06

Ja, inclusief (gedeeltelijk) dubbelspoor.

Voor beide lijnen zijn daar ook al plannen voor. Twente wil Wierden-Zwolle graag voorzien van een bovenleiding en op den duur ook dubbelspoor.
Voor Hengelo-Zutphen zijn die plannen er vanuit de overheid i.v.m. de mogelijke goederenroute die over die lijn zou kunnen lopen.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door pe_pe » vr 09 mei 2014 17:14

@eelkevd: ja

SuperGhost schreef:Vind ik in principe een goed plan, alleen hoe ga je dan de snelle verbinding Amersfoort-Deventer-Twente rendabel overeind houden?
Ik zou zeggen dat 2x/h Deventer - Apeldoorn - Amersfoort - ... (verder in de richting die het beste uitkomt) haalbaar zal blijven (zonder versnelling ten opzichte van nu). Als Almelo via Zwolle een verbinding heeft met de randstad ((Duitsland -) Hengelo - Almelo - Zwolle (- Amsterdam C)), kan Twente - Deventer/Apeldoorn het wel met de stoptrein af.

pe_pe
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Harm » vr 09 mei 2014 17:40

pe_pe schreef:
In plaats van de Twentelijn op te waarderen, kan Twente beter ontsloten worden via Arnhem en Zwolle, waarbij de verbindingen van Arnhem en Zwolle naar de randstad worden versneld en de verbindingen van Twente met Zwolle en Arnhem minimaal naar IC-niveau NS-stijl (=sneltrein) gaan.

Het spoortraject Zwolle - Wierden is al genoemd. Toevoeging hierover lijk me overbodig. Twente ontsluiten via Arnhem zal nog wel eens een mogelijkheid kunnen zijn. Stel dat besloten wordt de goederentrein tussen Betuweroute - Noord Duitsland/Scandinavië via Zutphen - Lochem - Hengelo te laten rijden. Die kans lijk me redelijk groot. Dan kunnen ze het spoortraject Hengelo - Zutphen - Arnhem verder gefaseerd uitbouwen en moderniseren. Heb je een snellere treinverbinding tussen Arnhem - Hengelo en wordt de bestaande spoortraject ook nog beter benut/drukker bereden. (Oh Super Ghost is me al voor)

Super Ghost schreef:
Vind ik in principe een goed plan, alleen hoe ga je dan de snelle verbinding Amersfoort-Deventer-Twente rendabel overeind houden?

Als vanaf Twente snellere IC rijden naar Amsterdam via Zwolle en Arnhem via Zutphen kan de IC Enschede - Den Haag (2 keer per uur) blijven rijden?

Daan schreef:
Het komt er dus op neer dat ik een echte Intercity wil laten terugkeren en daarvoor wil kijken wat voor infrastructuur nodig is. Denk voor die intercity veelal aan nieuwe (hogesnelheids)tracés of uitbreidingen van bestaand spoor

Nederland heeft relatief al de dichtste spoornet van de wereld. En op de relatief korte afstanden tussen de vele IC stations kun je niet enorme tijdswinst boeken. Lijk me nuttiger dat op bepaalde drukke spoortrajecten uitgebreid
wordt met extra (inhaal - en passeer) spoorlijnen, ERTMS en elektrificatie met 25 KV (op lange termijn) zodat treinen sneller kunnen optrekken en ook dichter achter mekaar kunnen rijden.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » vr 09 mei 2014 21:13

Harm schreef:
Super Ghost schreef:
Vind ik in principe een goed plan, alleen hoe ga je dan de snelle verbinding Amersfoort-Deventer-Twente rendabel overeind houden?

Als vanaf Twente snellere IC rijden naar Amsterdam via Zwolle en Arnhem via Zutphen kan de IC Enschede - Den Haag (2 keer per uur) blijven rijden?
De IC Enschede - Den Haag wil hij dus al via Arnhem sturen knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Gereke » vr 09 mei 2014 21:27

Ah, een HSL-station in Doetinchem. We zijn er weer knipoog .

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door R-K » vr 09 mei 2014 22:30

Nee, die zou dan over Goor gaan en komt niet eens in Doetinchem.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Harm » za 10 mei 2014 09:02

Het bijkomend voordeel van het elektrificeren en het geschikt maken van de spoortrajecten Zutphen - Hengelo en Zwolle - Wierden voor hogere snelheden is dat het Nederlandse spoornet flexibeler wordt. Onlangs is dat het geval met de Hanzelijn waardoor treinen/treinreizigers vanaf Zwolle naar Randstad in geval van stremming nog altijd kiezen uit een richting.

En het levert natuurlijk nieuwe mogelijkheden op. Als het spoortraject Zwolle - Wierden geëlektrificeerd wordt kan er een snellere treinverbinding gecreërd worden tussen Amsterdam - Enschede/Berlijn. Voorwaarde is wel dat de OV SAAL dan is aangelegd.

En de RRAAM Project komt daar op lange termijn nog bij. Wordt tussen Almere - Amsterdam via de Markermeer dan een metrolijn aangelegd? Of komt er ook een spoorverbinding?

http://www.rraam.nl/default.aspx

Harm
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Gereke » za 10 mei 2014 11:54

R-K schreef:Nee, die zou dan over Goor gaan en komt niet eens in Doetinchem.

Oh, my bad.

Gereke
Heeft Bedankt: 3 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door eelkevd » zo 11 mei 2014 11:20

Ik wil de pret niet bederven maar zou je Nederland qua drukbezet en frequent bereden spoor niet met het Roergebied kunnen vergelijken? Ik geloof niet dat er daar in Duitsland HSL's ligggen... Het kan gewoon niet genoeg voordeel geven om de kosten te rechtvaardigen. Hetzelfde ook hier in NL. Daar waar er veel reizigers zijn, zijn er ook veel steden op hooguit 30 km van elkaar af, echte steden, die je niet kan overslaan. Dan is 160 rijden vlot genoeg. Zeker met de huidige kosten van energie is 200 al kostbaar.

eelkevd
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door pe_pe » zo 11 mei 2014 11:51

Overslaan is nooit onmogelijk. Als steden A en C voldoende onderling reizigersverkeer opleveren, is het efficiënter om niet te stoppen in B. In plaats van 4 treinen per uur die gemiddeld voor de helft gevuld zijn met reizigers A-C/C-A en voor de andere helft met reizigers van/naar B, scheid je de stromen in 2 treinen per uur met de reizigers A-C/C-A en 2 treinen per uur die wel in B stoppen. Dat verkort de gemiddelde reistijd en bespaart energie.

pe_pe
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door Harm » zo 11 mei 2014 20:26

Eelkevd schreef:
Het kan gewoon niet genoeg voordeel geven om de kosten te rechtvaardigen. Hetzelfde ook hier in NL. Daar waar er veel reizigers zijn, zijn er ook veel steden op hooguit 30 km van elkaar af, echte steden, die je niet kan overslaan. Dan is 160 rijden vlot genoeg. Zeker met de huidige kosten van energie is 200 al kostbaar.

Ben ook voor het Duitse model dat Eelkevd aangeeft. Starre uurdiensten waar treinen flexibel verkort of verlengd worden. In Frankrijk slaan ze met TGV bepaalde stations over. SNCF heeft ook een andere werkwijze dan DB en NS. Maar de Nederlandse (IC/HST) spoornet is niet te vergelijken met het Franse spoornet maar meer zoals Eelkevd al aangeeft met het Ruhrgebied of andere drukke Duitse gebieden.

Er is al eens eerder aangegeven dat bepaalde spoorlijnen geschikt maken voor 200 km p/u op sommige plekken niet goedkoop wordt door vele technische aanpassingen, juridische onteigeningen enz. Tussen Zwolle - Amersfoort (75 - 80 km) kunnen bepaalde delen goedkoper geschikt gemaakt kunnen worden voor 200 km p/u zoals tussen Harderwijk - Zwolle. Maar als ze tussen Harderwijk - Amersfoort het spoor geschikt willen maken voor 200 km p/u zal er meer technische aanpassingen nodig zijn. En tevens zullen dan meer bebouwde kernen doorsneden worden. Of zal er meer geluidsoverlast zijn (zie Lansingerland HSL).

Eelkevd schreef:
Ik geloof niet dat er daar in Duitsland HSL's ligggen...

Nee in het Ruhrgebied liggen geen HSL. Wel weet ik dat het spoortraject Duisburg - Düsseldorf - Köln viersporig is. En wordt er met de IC/ICE met 200 km p/u gereden.

Harm
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door eelkevd » ma 12 mei 2014 15:29

pe_pe schreef:Overslaan is nooit onmogelijk. Als steden A en C voldoende onderling reizigersverkeer opleveren, is het efficiënter om niet te stoppen in B. In plaats van 4 treinen per uur die gemiddeld voor de helft gevuld zijn met reizigers A-C/C-A en voor de andere helft met reizigers van/naar B, scheid je de stromen in 2 treinen per uur met de reizigers A-C/C-A en 2 treinen per uur die wel in B stoppen. Dat verkort de gemiddelde reistijd en bespaart energie.

Dan kan je net zo goed treinen inzetten die vanaf beginpunt in 1 ruk doorrijden naar hun eindpunt.

En volgens mij in jouw berekening, bij 4 treinen 50% vol = 2 treinen per uur 100% vol. Lijkt me energetisch voordeliger om dan naar 2 per uur te gaan die A B C doen. Daarnaast, betwijfel is het of de Nederlander wel zit te wachten op deze reistijdverkorting van 5 ? minuten maar dan wel een reismogelijkheid minder ziet per uur, en dus moet gaan opletten of hun IC naar Amsterdam nog wel in X stopt, of dat het de doorrijdende IC is.

Harm schreef:Ben ook voor het Duitse model dat Eelkevd aangeeft. Starre uurdiensten waar treinen flexibel verkort of verlengd worden. In Frankrijk slaan ze met TGV bepaalde stations over. SNCF heeft ook een andere werkwijze dan DB en NS. Maar de Nederlandse (IC/HST) spoornet is niet te vergelijken met het Franse spoornet maar meer zoals Eelkevd al aangeeft met het Ruhrgebied of andere drukke Duitse gebieden.

Er is al eens eerder aangegeven dat bepaalde spoorlijnen geschikt maken voor 200 km p/u op sommige plekken niet goedkoop wordt door vele technische aanpassingen, juridische onteigeningen enz. Tussen Zwolle - Amersfoort (75 - 80 km) kunnen bepaalde delen goedkoper geschikt gemaakt kunnen worden voor 200 km p/u zoals tussen Harderwijk - Zwolle. Maar als ze tussen Harderwijk - Amersfoort het spoor geschikt willen maken voor 200 km p/u zal er meer technische aanpassingen nodig zijn. En tevens zullen dan meer bebouwde kernen doorsneden worden. Of zal er meer geluidsoverlast zijn (zie Lansingerland HSL).

Helemaal mee eens.

Nee in het Ruhrgebied liggen geen HSL. Wel weet ik dat het spoortraject Duisburg - Düsseldorf - Köln viersporig is. En wordt er met de IC/ICE met 200 km p/u gereden.

Dat het 200 km/h was wist ik niet, dacht dat het 160 km/h was. De rest van die doorgaande ringlijn (Essen - Duisburg enzo) is die 160?

eelkevd
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door pe_pe » ma 12 mei 2014 16:05

eelkevd schreef:Dan kan je net zo goed treinen inzetten die vanaf beginpunt in 1 ruk doorrijden naar hun eindpunt.
Als die treinen desondanks vol komen, is dat inderdaad het beste. Daar zijn treinen immers voor: Reizigers zo snel mogelijk van hun begin- naar hun eindpunt brengen.

eelkevd schreef:En volgens mij in jouw berekening, bij 4 treinen 50% vol = 2 treinen per uur 100% vol. Lijkt me energetisch voordeliger om dan naar 2 per uur te gaan die A B C doen.
Ik heb blijkbaar niet duidelijk genoeg uitgelegd wat ik bedoelde: 4 treinen per uur waarbij de helft van de reizigers uitstapt bij B, waar evenzoveel reizigers weer instappen. De andere helft van de passagiers bestaat op beide trajecten uit reizigers van A naar C die geen baat hebben bij een stop in B. In dat geval is het energetisch voordeliger om de reizigerstromen te splitsen in treinen die A-B-C rijden en treinen die in één keer van A naar C rijden, waarbij per rit van het laatste soort één keer optrekken van het materieel met alle inzittenden wordt uitgespaard:

2x p.u.p.r. ABC: 2x2=4 keer optrekken p.u.p.r.
2x p.u.p.r. AC: 2x1=2 keer optrekken p.u.p.r.
------------------------------------------------------------- +
6 keer optrekken p.u.p.r.

4x p.u.p.r. ABC: 4x2=8 keer optrekken p.u.p.r.

eelkevd schreef:Daarnaast, betwijfel is het of de Nederlander wel zit te wachten op deze reistijdverkorting van 5 ? minuten maar dan wel een reismogelijkheid minder ziet per uur, en dus moet gaan opletten of hun IC naar Amsterdam nog wel in X stopt, of dat het de doorrijdende IC is.
Je pleit voor het afschaffen van alle andere treinsoorten dan stoptreinen, begrijp ik hieruit?

pe_pe
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door eelkevd » di 13 mei 2014 08:45

pe_pe schreef:Ik heb blijkbaar niet duidelijk genoeg uitgelegd wat ik bedoelde: 4 treinen per uur waarbij de helft van de reizigers uitstapt bij B, waar evenzoveel reizigers weer instappen. De andere helft van de passagiers bestaat op beide trajecten uit reizigers van A naar C die geen baat hebben bij een stop in B. In dat geval is het energetisch voordeliger om de reizigerstromen te splitsen in treinen die A-B-C rijden en treinen die in één keer van A naar C rijden, waarbij per rit van het laatste soort één keer optrekken van het materieel met alle inzittenden wordt uitgespaard:

2x p.u.p.r. ABC: 2x2=4 keer optrekken p.u.p.r.
2x p.u.p.r. AC: 2x1=2 keer optrekken p.u.p.r.
------------------------------------------------------------- +
6 keer optrekken p.u.p.r.

4x p.u.p.r. ABC: 4x2=8 keer optrekken p.u.p.r.

Ah dan snap ik je nu beter. Probleem blijft echter nog dat B in jouw situatie veel minder reismogelijkheden heeft. Ik blijf erbij dat het onduidelijker wordt, omdat de ene snelle trein wel op B stopt en de andere snelle trein niet. Ze zullen hetzelfde heten of je moet voor elke serie een nieuwe naam gaan bedenken.

pe_pe schreef:
eelkevd schreef:Daarnaast, betwijfel is het of de Nederlander wel zit te wachten op deze reistijdverkorting van 5 ? minuten maar dan wel een reismogelijkheid minder ziet per uur, en dus moet gaan opletten of hun IC naar Amsterdam nog wel in X stopt, of dat het de doorrijdende IC is.
Je pleit voor het afschaffen van alle andere treinsoorten dan stoptreinen, begrijp ik hieruit?

Je snapt blijkbaar nie wat ik hier zeg. Natuurlijk ben ik voor het huidige systeem van snelle en lokale treinen. Ik denk echter dat de gemiddelde Nederlander niet op een premium reisproduct zit te wachten om sneller mee te reizen. De IC moet hier vooral VAAK komen, en je niet zozeer snel naar je eindbestemming brengen. Misschien ben ik conservatief maar ik vind de huidige situatie en de op handen zijnde veranderingen erg goed.

Tochjo schreef:
sjbve schreef:Ik weet niet of ze het hebben uitgevoerd, maar toen ik een aantal jaar terug stage liep bij ProRail werd er gesproken over en proef met "snel inhalen" in Geldermalsen, waarbij de wachtende stoptrein richting Den Bosch aan de hand van een secondeteller op het perron informatie doorkreeg wanneer er vertrokken kon worden na een IC-passage, om het vertrekproces zo optimaal/snel mogelijk te laten verlopen.

Dit is wel uitgevoerd als onderdeel van de proef Elke tien minuten een trein die enkele jaren geleden is gehouden, maar de teller wordt nu niet meer gebruikt.

Naar mijn herinnering was het om zo efficient mogelijk te vertrekken. Het telde af totdat het sein groen zou zijn bij passage, en niet meer geel om direct naar 130 te kunnen gaan.

eelkevd
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door R-K » di 13 mei 2014 10:38

Correctie: Duesseldorf-Koeln is driesporig, hierdoor kunnen er tussen beide steden maar 2 RE's in het uur rijden, aangezien deze over de IC-sporen moeten worden geleid en niet over de S-Bahnsporen. Er zijn wel plannen om Duesseldorf-Koeln op vier sporen te kunnen brengen om zo meer RE's tussen Duesseldorf en Koeln te laten rijden.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door pe_pe » di 13 mei 2014 12:15

eelkevd schreef:Ik blijf erbij dat het onduidelijker wordt, omdat de ene snelle trein wel op B stopt en de andere snelle trein niet.
Reizigers zijn prima in staat om dat te begrijpen. Dat bleek vroeger toen er nog onderscheid was tussen sneltreinen en intercity's, dat blijkt nog altijd op diverse stations waarvandaan sprinters en intercity's met dezelfde eindbestemming vertrekken en dat blijkt ook tussen Amsterdam C en Rotterdam C waar de reiziger vandaag de dag de keus heeft tussen een sprinter en 3 niet-sprintertreinen met verschillende tussenstops.
eelkevd schreef:De IC moet hier vooral VAAK komen, en je niet zozeer snel naar je eindbestemming brengen. Misschien ben ik conservatief maar ik vind de huidige situatie en de op handen zijnde veranderingen erg goed.
Er zijn geen reizigers die meerdere keren per uur dezelfde trein nemen. Voor zover dat al fysiek mogelijk is, is dat zelden een zinvolle bezigheid. De Nederlandse treinen zijn zo traag dat zelfs als je vertrekpunt en je aankomstpunt op een intercitystation zijn die met een directe IC verbonden zijn, vanaf ongeveer 2 tussenstops de trein al trager is dan een auto. Met meer van hetzelfde (ETMET) verbetert daar helemaal niets aan.

pe_pe
Bericht Re: HSL-netwerk Nederland door SuperGhost » di 13 mei 2014 12:27

pe_pe schreef:
eelkevd schreef:Ik blijf erbij dat het onduidelijker wordt, omdat de ene snelle trein wel op B stopt en de andere snelle trein niet.
Reizigers zijn prima in staat om dat te begrijpen. Dat bleek vroeger toen er nog onderscheid was tussen sneltreinen en intercity's, dat blijkt nog altijd op diverse stations waarvandaan sprinters en intercity's met dezelfde eindbestemming vertrekken en dat blijkt ook tussen Amsterdam C en Rotterdam C waar de reiziger vandaag de dag de keus heeft tussen een sprinter en 3 niet-sprintertreinen met verschillende tussenstops.
Toen was er natuurlijk dus een onderscheid in de naam van de trein (Intercity of Sneltrein) en dat maakt het natuurlijk duidelijker.

Dat het nu altijd duidelijk is, ben ik het niet mee eens. Op de CTA's zijn er niet voor niets (veel) teksten als "stop ook in..." en "stopt niet in..." om het maar duidelijk te maken voor reizigers.

pe_pe schreef:
eelkevd schreef:De IC moet hier vooral VAAK komen, en je niet zozeer snel naar je eindbestemming brengen. Misschien ben ik conservatief maar ik vind de huidige situatie en de op handen zijnde veranderingen erg goed.
Er zijn geen reizigers die meerdere keren per uur dezelfde trein nemen. Voor zover dat al fysiek mogelijk is, is dat zelden een zinvolle bezigheid. De Nederlandse treinen zijn zo traag dat zelfs als je vertrekpunt en je aankomstpunt op een intercitystation zijn die met een directe IC verbonden zijn, vanaf ongeveer 2 tussenstops de trein al trager is dan een auto. Met meer van hetzelfde (ETMET) verbetert daar helemaal niets aan.
Ook de frequentie van de treinen heeft te maken met de reistijd. Je hebt namelijk vaak ook te maken met overstappen en als de frequentie lager is, is de overstaptijd vaak langer, waardoor het effect al snel negatief kan zijn.
Ook voor de wachttijd op het instapstation en de overstaptijd bij vertragingen heeft de frequentie een gunstig effect op de reistijd.

SuperGhost

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Inventarisatie