Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail door SRich » zo 20 jul 2014 21:25

Al vele jaren zijn vele bedrijven hun onderhoud aan het aanbesteden om "goedkoper en sneller" onderhoud te plegen. Ook in de spoorwereld is het sinds de jaren 1990 en later met het afbrokkelen van de het oude alles in 1 NS tot tientalle bedrijven.

Nu ziet men dat vaak storingen zijn en werkzaamheden uitlopen en dat er diverse zaken niet goed gaan. Ook verdwijnt er kennis door het constant inhuren van externen die hun kennis meenemen als ze weer weg gaan. En over de kosten van "experts" maar te zwijgen .

Daarom mijn voorstel:
ProRail start bijvoorbeeld een ProRail Technische Dienst intern op. Dat gaat beginnen met eenvoudige uitvoerbare klussen. Bijv Sein en ATB storingen enz. Langzaam gaan men dan steeds meer uitbreiden dat ook wissels worden onderhouden enz. en zo langzaam naast een onderhoudsbedrijf wat naast onderhoud en reparaties uitvoert ook langzaam nieuwbouw projecten en grote renovatie's gaat doen.

Op de langere termijn gaat het de volgende voordelen opleveren dat naast het besparen van externen en experts dat men ook storingen en onderhoud de vaste en variable kosten naar beneden gaan. Zeker als men eigen materieel en materiaal gaat inkopen. Dat er altijd genoeg mensen in dienst zijn die overal storingen kunnen oplossen. En dat er kennis over het spoor bij het bedrijf blijft.

Wat vinden jullie ervan ?
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

Avatar gebruiker
SRich
Berichten: 892
Geregistreerd: vr 03 dec 2010 21:30
Woonplaats: Zuidholland
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail door zone5324bericht » zo 20 jul 2014 23:50

denk, dat de huidige situatie van inhuren van vaste aannemers helemaal geen probleem hoeft te zijn.
volgens mij gaat het meer om de controle op die bedrijven. die is volgens mij veel te laks, waardoor fouten in planning ed veel te laat en vooral door Prorail niet ontdekt worden.

Een eigen onderhoudsbedrijf is misschien wel leuk, maar overal een ploeg neerzetten is niet rendabel.
Tevens kost het veel te veel om een eigen bedrijf te hebben als de mensen niet altijd werk hebben.
Bij inhuren betaal je alleen voor de gewerkte uren.

De huidige aannemers zijn echt wel gespecialiseerd in onderhoud aan de baan en die kennis blijft er wel, want ze werken alleen maar aan infra.

De overheid hoeft echt niet alles in eigen hand te hebben, maar de controle moet wel beter (geldt voor alle voormalige overheidsinstellingen en nutsvoorzieningen).

Tuurlijk is het leuk als je bij NS zou werken (of Prorail), maar het zijn allebei nog steeds bedrijven die duur zijn. Vooral de lonen bij NS zijn eigenlijk veel te hoog. Als je dan weer mensen in dienst hebt, die je moet betalen zoals de rest van je personeel, dan worden de kosten voor het onderhoud alleen maar groter en dan is de winst ook weer helemaal weg.

je zou kunnen zeggen, dat er dan een aparte BV voor opgericht wordt, maar daar trappen de vakbonden niet in...

wat betreft "slecht" werk licht het echt aan welk bedrijf het werk gedaan heeft. het land is verdeeld en elk gebied heeft z'n eigen onderhoudsbedrijf... en het is het voormalige NS bedrijf wat vaak slechter werk aflevert dan de overige aannemers... dus weer terug naar een staatsonderhoudsbedrijf lijkt mij geen goede oplossing...

zone5324bericht
OV Medewerker
Berichten: 581
Geregistreerd: do 19 jan 2012 23:13
Woonplaats: Rdam
Bericht Re: Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail door Stootblok » ma 25 aug 2014 19:13

Je noemt vele punten, die op zich waar zijn, maar als je er met een andere blik tegenaan kijkt ...

Het is een misverstand dat je bij inhuur alleen de gewerkte uren betaalt. Je betaalt ook een bank-toeslag voor de flexibele inzetbaarheid.

Voor zover ik mij kan herinneren, is het outsourcen van het onderhoud geen Europese verplichting maar een modeverschijnsel. Een terechte oorzaak is de NS-CAO, die in vergelijking met de gewone Bouw-CAO een stuk duurder was. (Hetzelfde zie je bij Woningbouwstichtingen, die alleen nog ZZP'ers inhuren voor het onderhoud omdat ze die niet volgens de eigen CAO hoeven te betalen.)

Toch valt er veel voor te zeggen om dingen in eigen huis te houden. Geen BTW meer, die de salarissen drukt, maar een fatsoenlijk salaris, waarmee je het personeel aan de eigen organisatie kunt binden en zo meer gemotiveerd is om het werk niet conform opdrachtspecificatie maar conform eindresultaat uit te voeren. Als de bedrijfscultuur tenminste zo open is, dat missers direct worden opgelost en niet in een nieuwe opdracht moeten worden hersteld.

Het enige voordeel van de huidige aannemersconstructie is het opknippen van het onderhoud in hapklare brokjes.
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail door Klaasje » do 25 sep 2014 11:34

Een ander voordeel van het intern doen is dat je veel minder overlegclubjes nodig hebt. Zo is er bijvoorbeeld een overlegclubje welke de nieuwe veiligheidsregels voor het komende jaar aan het bedenken is. Daar zitten veel partijen die vanwege hun positie totaal geen belang bij beschikbaarheid van het spoor voor de treindienst hebben maar waarvoor het wel makkelijk is dat je alles kan doen als je een stukje spoor tot de beschikking hebt. Doe daar een sausje van "we vinden veiligheid belangrijk" overheen en de uitkomst staat bij voorbaat al vast: Er komen veel veiligheidsregels om de veiligheid te verbeteren maar het lijkt er niet op dat de bijdrage aan weinig extra veiligheid wordt afgewogen tegen beschikbaarheid van de infrastructuur voor de treinenloop. Gevolg: Bij een relatief kleine storing moet het treinverkeer tegenwoordig plat terwijl dat drie jaar geleden gewoon door kon gaan. Opvallend is dat in die tijd eigenlijk alle ongevallen voor spoorwerkers al niets meer van doen hadden met rijdende treinen. Als je daar intern overleg over hebt, daar de regels vaststelt na een afweging en een externe partij die laat controleren dan kan de verhouding tussen veiligheid en overlast veel beter goed worden gehouden.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail door AlexNL » wo 08 okt 2014 20:57

De situatie is enigszins vergelijkbaar met het Verenigd Koninkrijk, waar men tijdens de privatisering het beheer van de infrastructuur onderbracht bij het private Railtrack. Het daadwerkelijke onderhoud werd vervolgens weer uitgevoerd door allerlei private aannemers, in opdracht van Railtrack. In de praktijk bleek dat Railtrack, net als nu wel eens bij ProRail gebeurt, niet altijd goed op de hoogte was van de staat van de infrastructuur.

Na de val van Railtrack en de renationalisatie van de infrastructuur is het onderhoud weer ondergebracht bij Network Rail. Voor grote nieuwbouwprojecten wordt er nog wel zwaar geleund op aannemers, maar het dagdagelijks onderhoud doet NR zelf.

Het onderbrengen van het onderhoud bij ProRail zelf zou in mijn ogen eigenlijk niet eens zo'n rare keuze zijn. Iets soortgelijks zie je in veel andere Europese landen.

Avatar gebruiker
AlexNL
Berichten: 3240
Geregistreerd: za 22 nov 2008 00:13
Woonplaats: Ergens
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail door Vinny » do 09 okt 2014 21:18

Een ander voordeel van het intern doen is dat je veel minder overlegclubjes nodig hebt
Je hebt dezelfde overlegclubjes alleen dan intern.

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Gedachtenspinsel: Eigen onderhoudsbedrijf prorail door Klaasje » ma 17 nov 2014 16:38

Als dat al het geval is, hebben die in ieder geval dezelfde belangen in plaats van tegenstrijdige. Dat bevorderd de efficiƫntie van het overleg.

Klaasje
Berichten: 1826
Geregistreerd: za 07 mei 2011 11:09
Woonplaats: Groningen
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
 

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


cron