Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Limburg: bij Nederlands spoor houden of opsplitsen?

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Limburg: bij Nederlands spoor houden of opsplitsen? door Chrisdb » zo 30 nov 2014 12:57

Het viel me op dat hier nog geen topic over Limburg is, dus bij deze.

Met name, omdat Limburg nog steeds een krimpprovincie is en ze het er vooral van de toerisme moeten hebben.
Daarnaast valt het me op dat Limburg tamelijk andere behoeftes heeft dan de rest van Nederland én het ook bij voorkeur anders wil inrichten.
Dat bevestigt eigenlijk ook weer een soort van 'deelstaat'-positie: ze doen alsof ze zelfstandig binnen 'Het Koninkrijk der Nederlanden' opereren, maar in feite proberen ze Haags beleid buiten de deur te houden.

In deze moeten we misschien eens tegemoet komen aan elkaar. Limburg wil het Openbaar Vervoer anders inrichten, dan mogen ze dat. Maar, dan moeten we misschien ook nadenken dat ze het onderhoud van het spoor ook in eigen hand nemen. Dus: geen Prorail meer die het beheer op zich neemt, maar - om eens een leuke naam te noemen - LimburgRail. Voor bepaalde treinseries zou dit ook gevolgen kunnen hebben: de 800 zou dan bijvoorbeeld tot Eindhoven rijden, waar een Limburgse trein de rit afmaakt.

De kosten kunnen daardoor wellicht bruto voor de belastingbetaler ook omlaag, omdat zij niet meer mee hoeven te betalen voor Limburgs spoor.

De stelling: Moeten we Limburgs spoor bij Nederland houden, of laten we het Limburg zelf regelen?
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Limburg: bij Nederlands spoor houden of opsplitsen? door zone5324bericht » zo 30 nov 2014 13:37

wat mij betreft geldt het voor heel Nederland

spoornet bij de overheid.
en dan ook echt met een onpartijdig bedrijf.

vervoer bij particuliere bedrijven.
eventueel met doorgaande verbindingen die gebiedsoverschrijdend zijn en regionale lijnen bij de regionale bedrijven (samen met de busdiensten in die regio).

mag van mij via aanbestedingen, maar wat mij betreft ook d.m.v. een provinciaal geregeld bedrijf.

zone5324bericht
OV Medewerker
Bericht Re: Limburg: bij Nederlands spoor houden of opsplitsen? door SuperGhost » zo 30 nov 2014 13:57

Ik heb niet de indruk dat Limburg erop zit te wachten om hun intercity naar de Randstad te verliezen.

Daarnaast krijg ik uit je verhaal nog niet te zien wat nu het voordeel voor Limburg zal zijn. Je noemt maar 2 punten, namelijk de dienstregeling en dat de rest van Nederland dan niet meer voor onderhoud van het Limburgse spoor hoeft te betalen.

Het eerste argument heeft niets te maken met het onderhoud door ProRail, maar met de HRN-concessie en daar is ProRail niet verantwoordelijk voor, maar het rijk. Daarnaast is straks de IC nog de enige HRN-trein in Limburg en die trein wil Limburg helemaal niet kwijt.

Het tweede argument is juist een nadeel voor Limburg. Limburg heeft al te weinig geld voor het OV, als ze dan ook nog zelf het spooronderhoud moeten betalen, moeten ze nog verder in het OV snijden. Daar zit Limburg toch echt niet op te wachten.

Ik zie dus nog geen enkel argument vóór een eigen Limburgs onderhoudsbedrijf, maar wel een tegen.

Daarnaast leg je ook niet uit waarom Limburg dan totaal anders tegen het spoor aan zou kijken dan anderen provincies.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie