Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Dubbelspoor Gouda - Alphen?

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Dubbelspoor Gouda - Alphen? door LOF » di 28 apr 2015 09:49

Weet iemand of er ooit plannen zijn gemaakt voor dubbelspoor tussen Alphen en Gouda? Zo te zien heeft men er wel ruimte voor gereserveerd. Vooral tussen Waddinxveen en Boskoop (waar het spoor dwars door de bebouwing gaat) is er opvallend veel ruimte over.

Verder zijn er nog wat andere aanwijzingen. Zie bijvoorbeeld het viaduct aan de noordzijde van Waddinxveen Noord, waar er in ieder geval ruimte gereserveerd lijkt te zijn voor een tweede spoor plus perron. De bovenleidingsportalen bij aansluiting Alphen t.h.v. de Goudse Schouw zijn ook gemaakt voor twee sporen. En de spoordijk tussen Gouda en Waddinxveen is opmerkelijk breed, met veel ruimte aan de rechtzijde (vanuit Gouda).

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dubbelspoor Gouda - Alphen? door eelkevd » di 28 apr 2015 10:14

Ik weet het niet over deze specifieke situatie maar op veel plaatsen zijn destijds in Nederland bij de aanleg al maatregelen genomen zodat er makkelijk een 2e spoor naast kon. Ook de spoorbrug bij Ravenstein is zo'n voorbeeld, de brugliggers zijn breder (aan 1 kant) dan de brug die erop ligt.

Dat bovenleidingsportalen breder zijn dan dat er sporen liggen kan ook een erfenis zijn uit vroegere tijden. Vaak lagen er vroeger meer rangeersporen en zijn die inmiddels al opgedoekt, terwijl de portalen nog blijven staan (staan niet in de weg en nog niet afgeschreven dus waarom kosten maken). Ik zou zeggen kijk eens op www.sporenplan.nl op de kaarten uit het verleden.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Dubbelspoor Gouda - Alphen? door LOF » di 28 apr 2015 16:11

Ik ben even gaan kijken op sporenplan. Interessante website!

Zo te zien lag er vroeger een emplacement ten noorden van station Boskoop (dat toen nog drie sporen telde), inmiddels gesloopt, tegenwoordig ligt hier nieuwbouw. Er lag hier in 1965 ook nog een stamlijn voor goederen, inmiddels ook opgebroken. Volgens de spoorkaarten lag er dubbelspoor, maar de doorgaande passagierstreinen konden er maar ééntje gebruiken; in dat opzicht is de situatie dus nauwelijks veranderd. Op de plek van de twee bovenleidingsportalen te Alphen heeft er volgens sporenplan nooit spoor gelegen. Ze zien er vrij nieuw en recent geplaatst uit. Wat vreemd is dat men een extra uitsparing in het (ook vrij nieuw) hekwerk gemaakt heeft, waardoor er precies ruimte is voor nog een spoor. Ik heb hier een vrij recente cabinerit, dan kan je het ook zien. In de video zie je ook dat er gloednieuwe bovenleidingspalen plus bedding te Gouda vóór de brug ligt. Komt hier misschien een rangeerterreintje voor R-NET, als de nieuwe concessie ingaat?

Al met al denk ik dat men bewust ervoor gekozen heeft om een tweede spoor mogelijk te maken. Misschien liggen de plannen tegenwoordig weer anders, want het viaduct over de Dreef in Waddinxveen is heel duidelijk voor één spoor gemaakt. Maar op andere plekken heeft men wel weer ruimte gelaten. Het lijkt er dus op dat er geen beleid vastligt.

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Dubbelspoor Gouda - Alphen? door Roberta » do 30 jul 2015 14:06

De brug in Gouda voor de trein naar Alphen aan de Rijn was vroeger de brug voor de doorgaande treinen naar Den Haag en Rotterdam, de spoorbrug lag vroeger lager en de spoorbaan was dubbelbaans. Na de bouw van de nieuwe hefbrug reed de trein naar Alphen aan de Rijn ook over de nieuwe brug, en splitse na de brug af. De bedding van de oude spoorbrug heeft men verhoogd voor slechts èèn spoorbaan, en voor de trein naar Alphen aan de Rijn is vervolgens een aparte brug gebouwd. Daarom geeft de bedding van station Gouda tot de snelweg A20 inderdaad de indruk dat het dubbelbaans is geweest, en gedeeltelijk was dit ook zo.

Roberta
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 19 keer

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie