Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » ma 25 mei 2015 02:00

Na in het HSL topic over de NS als bedrijf ging ipv de HSL. Zelfde gebeurde ook in het Limburg soap topic. Merk ik dat het leeft over NS. Zeker ook met de HSL/Fyra enquête die momenteel in Den Haag word gehouden.

Daarom een nieuw topic over de NS, ProRail, en de regionale vervoerders. Ik laat goederenvervoerders er doelbewust uit want dat heeft toch niet zoveel zin.

Vraag aan jou: Wat kan er verbetert worden aan de huidige verhouding NS, ProRail & Regionale vervoerders.

Ik hoop dat we een goede inhoudelijke discussie kunnen voeren met argumenten.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » ma 25 mei 2015 02:30

Ik zal zelf beginnen.

Mijn toekomst visie is als volgt.

Huidige NS word gesplitst in aparte reizigersbedrijf en restant NS.

Aangezien er een groot deel van huidige NS ook nog taakstellingen heeft (o.a. stations, electriciteitsvoorzieningen(NS is energieleverancier van deels van spoor o.a. de lichtseinen), spooraansluitingen).
Lijkt me handig om dit gaan samen te voegen met (NS) Railinfratrust (eigenaar van het NS-net en parent van ProRail). Geef het bedrijf de naam NS. En laat dit rechtstreeks onder Ministerie I&M vallen. Laat alle uitvoerende spoorgerelateerde werkzaamheden hieronder vallen. Railinfrabeheer, onderhoud, storingen, stations management, ov-chipkaart. Maar laat de verkeersleiding die wel dan onder NS valt een eigen naam voeren, ProRail ofzo. NS word dan van commercieel bedrijf een spoorgerelateerd nutsbedrijf. Kunnen we is terecht zeiken op NS als er een seinstoring is. :D

Met de afgesplitste reizigerstak voegt men samen Abellio. Deze krijgt automatisch onderhands de HRN/HSL gegund.
Met de filosofie dat de HRN kostendekkend moet zijn. Ook alle buitenlandse avonturen moeten onder dit bedrijf vallen, met dien verstande dat de HRN geen geld mag leveren aan andere aanbestedingen. HRN is altijd prio 1,2 & 3.

De regionale lijnen kunnen aanbesteed worden, maar dan wel tegen gelijke voorwaarden als op de HRN. Dus ook een conducteur op elke trein. Ook Abellio mag op elke aanbesteding meebieden zolang die niet ten koste gaat van HRN.

Abellio kan onder NS hangen als een aparte B.V. netzo als TenneT doet met zijn commerciële activiteiten, Maar wel dan onder aansturing van de 2e Kamercommissie met regionale adviseurs . Maar men kan ook overwegen Abellio helemaal los te maken van NS en rechtstreeks onder Ministerie van Financiën te hangen, met een vaste commissie van de 2e kamer die aansturing doet met regionale adviseurs.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door LOF » ma 25 mei 2015 07:44

Zoals ik al eerder schreef: als je meer marktwerking wil, voel ik wel wat voor het Zweedse systeem.

LOF schreef:Ik denk dat als je meer marktwerking wil, je beter voor het Zweedse model kunt kiezen. In Zweden zijn alle regionale diensten aanbesteed, soms aan een private ondernemer, soms aan staatsbedrijf SJ. Het HRN wordt niet aanbesteed, dit is in handen van SJ, maar private vervoerders kunnen voor alle trajecten treinpaden aanvragen. Dit leidt tot directe concurrentie op het spoor: tussen Gothenburg en Stockholm rijdt de MTR en tussen Malmö en Stockholm Snälltåget. In Nederland zou je de HRN ook voor externe partijen kunnen openstellen.

Eelke merkte terecht op dat er in Nederland maar weinig treinpaden beschikbaar zijn voor derde partijen. Een dergelijk systeem is dan ook iets voor de lange termijn. Stel dat de NS + private partijen + goederenvervoerders al hun huidige paden op het HRN mogen behouden. Nieuwe treinpaden die op de lange termijn ontstaan door verbeterde infrastructuur, ERMTS of andere aanpassingen worden beschikbaar gesteld voor álle partijen, dus ook NS. Zijn er meerdere partijen geïnteresseerd, dan kun je de paden veilen. Dit geldt natuurlijk ook voor alle op dit moment lege treinpaden. Het spoorbeheer blijft dan in handen van ProRail.

Het is echter maar de vraag of je meer concurrentie op het spoor / marktwerking wil. Persoonlijk neig ik meer naar het scenario de NS als gehernationaliseerd staatsbedrijf met drie aparte poten: HRN, regio en eigen infrastructuur, ProRail blijft een apart bedrijf. Iedere poot heeft een eigen bedrijfsleiding, het overkoepelende beheer valt onder het ministerie en een aparte minister. Alle private personenvervoerders krijgen de bons en hun taken worden overgenomen door Abellio / NS Regio. Het overkoepelende bedrijf krijgt een break-evendoelstelling: ze mogen geen winst noch verlies maken. Een Kamercommissie en het ministerie zien toe op de NS. Subsidies kunnen gegeven worden om bepaalde delen van het bedrijf te verbeteren.

Zodoende:
-lagere prijzen, want geen winstdoelstelling;
-lagere kosten, want schaalvoordelen en verdwijnen concessiesoaps;
-hoger reizigersgemak, want er is één vervoerder, één aanspreekpunt, omchecken verdwijnt;
-sturing vanuit regering, bedrijf en overheid werken niet langer langs elkaar;

LOF
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door eelkevd » ma 25 mei 2015 10:43

Mijn visie:
HRN blijft zoals het nu is bij de NSR tak van de holding. Hier vallen alle IC's onder maar niet de Sprinters.

Sprinters gaan naar de provincies toe, deze worden of via openbare aanbestedingen gegund aan de beste bieder, of onderhands ook aan NSR gegunt. Met dien verschil dat waar de HRN zonder subsidie draaiende moet zijn, hier wel subsidie voor nodig is. Ook de regionale verbindingen komen in dit onderdeel terecht.

Alle spoorse activiteiten van de NS holding op het gebied van infrastructuur, zoals spooraansluitingen, seinen of stroomleverancies zullen naar ProRail over moeten gaan, evenals het beheer van stations. Hierdoor zal de NS ook geen uitbater meer zijn van de vele winkels, of dit handig is weet ik niet.

Liefst zie ik overigens ook dat al het rijdend materieel ook in overheidshanden komt, en dus samen met de concessie verhuurd/geleend wordt aan de concessiehouder. Dit ook om verspilling tegen te gaan van materieel zoals DM90 wat nu aan de kant staat. Ook mogelijk om prestigeprojecten transparanter te maken, immers de overheid bied naast de baan, ook het materieel en onderhoud aan dus welke aanbieder er ook komt, het is appels met appels vergelijken en de overheid houd goed zicht op zaken als kwaliteit en onderhoud van het materieel en dienstverlening. Ervanuit gaande dat de overheid er wel alles aan doet om een kundige afdeling op te zetten.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » ma 25 mei 2015 13:59

@LOF als de infrastructuur weer onder NS gaat vallen. Waar is Pro Rail dan nog voor nodig?
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door LOF » ma 25 mei 2015 14:32

Oeps, foutje. Ik doelde erop dat alle infrastructuur die door de NS beheerd wordt, bijvoorbeeld de winkels, onder ProRail ging vallen. De derde poot van de NS is natuurlijk de internationale tak van het bedrijf.

eelkevd schreef:Sprinters gaan naar de provincies toe, deze worden of via openbare aanbestedingen gegund aan de beste bieder, of onderhands ook aan NSR gegunt. Met dien verschil dat waar de HRN zonder subsidie draaiende moet zijn, hier wel subsidie voor nodig is. Ook de regionale verbindingen komen in dit onderdeel terecht.

Is dat wel zo? Natuurlijk heeft de sprinter/stoptrein Tiel - Arnhem een financiële injectie van de staat nodig, maar heel veel (Randstedelijke) sprinterdiensten zijn volgens mij wel rendabel.

En nog een ander vraagje: komen de busverbindingen in dezelfde concessie terecht als de sprinters, of besteed jij liever apart aan?

LOF
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » ma 25 mei 2015 15:55

@LOF In principe zou stations ook onder NS kunnen vallen aangezien ze naast een publiekelijk deel ook een commercieel deel hebben.

Volgens mij houden de IC's de stoptreinen in HRN levend. Zodat daar geen subsidie voor nodig is.
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door eelkevd » ma 25 mei 2015 17:02

@SRich: hier in Brabant moet er wel geld bij om een halfuursdienstregeling te hebben rondom Eindhoven en Tilburg met sprinters.
LOF schreef:Is dat wel zo? Natuurlijk heeft de sprinter/stoptrein Tiel - Arnhem een financiële injectie van de staat nodig, maar heel veel (Randstedelijke) sprinterdiensten zijn volgens mij wel rendabel.

En nog een ander vraagje: komen de busverbindingen in dezelfde concessie terecht als de sprinters, of besteed jij liever apart aan?
Nou in dat geval dan de diensten die wel winstgevend zijn laten rijden door de vervoerder die de beste service wilt bieden. Of kijken of het tarief in dat geval iets naar beneden kan zodat kaartjes goedkoper kunnen voor de klanten.

Ik zou de trein en bus/buurtbus/tram/metro etc uit elkaar houden. Immers als ik hier in Brabant kijk zou er een gigantische concessie komen op het gebied van busvervoer als die provinciebreed aan 1 aanbieder gegund wordt. Echter, op het gebied van sprinters zou ik hem niet splitsen. Het zijn al niet veel diensten (breda - utrecht, eindhoven - tilburg en deurne - nijmegen). Ook de 4 grootste steden zou ik een eigen concessie laten hebben met dan wel op de trein na alle ov inbegrepen maar dat is wel erg gedetailleerd.

Wat denken jullie ervan om alle stations weg te halen van de NS en onder te brengen bij ProRail?

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » di 26 mei 2015 12:01

Mijn ideaal beeld zou zijn:
  • Een fusie tussen NS en ProRail en een ZBO zoals Rijkswaterstaat.
  • Het Retailbedrijf (exploitant van veel van de stationswinkels) word heringericht als franchisegever. Op termijn gaan alle winkels over naar franchisenemers.
  • NS Financial Services Company word verzelfstandigd als een Nederlands bedrijf of verkocht aan een leasebedrijf.
  • Het treinbedrijf (NS Reizigers, NS International en Abellio) en deelnemingen daarvan word verzelfstandigd gaan verder als Abellio. Abellio krijgt het huidige NS logo.
  • Er komt weer een drie treinen systeem:
    • IC
    • Sneltreinen
    • Stoptreinen
  • Stoptreinen en sneltreinen worden voortaan aanbesteed door lokale overheden aan het einde van de huidige concessies.
  • IC diensten worden in ten minste kavels opgedeeld. Elk kavel vormt een rijksconcessie, deze worden stuk voor stuk aangeboden.
  • Concessie kunnen een minimale (minimaal 5 jaar, bij slechte prestaties), normale (minimaal 7 jaar en maximaal 15 jaar), maximale (maximaal 15 jaar, bij goede prestaties) loopduur hebben. Een concessie houder kan ook worden bestraft door uitsluiting bij de volgende aanbesteding.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » di 26 mei 2015 16:08

Als NS en ProRail fuseren tot een ZBO(NS), hoe gaat het dan met de financiën van het NS-net. Een ZBO word namelijk geacht toch grotendeels op eigen benen te kunnen staan. Tevens is er niemand dan meer verantwoordelijk voor de staat van het spoor. Dat is juist de reden van ZBO, zodat de minister geen verantwoording hoeft af te leggen.

Rijkswaterstaat is geen ZBO maar een agentschap.

Als Abellio met de huidige NS logo doorgaat zal er van de naamwijziging ook weinig te merken zijn. Beter is juist het NS logo weg te halen uit Abellio aangezien dan duidelijk de verbanden tussen het ZBO NS en Abellio er niet meer zijn.

Van dat servex idee van je is top. Zo word elk station gelijk goed uitgebaat en verdient het fusiebedrijf/staat er toch een mooi centje aan.

Klein vraagje IC's opsplitsen in deel concessies is dat niet iets te veel van het goede? Nederland is relatief een klein land. Met de paar echte IC's die we hebben om die te gaan opsplitsen zie ik niet zo zitten. Lijkt me beter dat je dat in 1 concessie stopt.

Ik zie trouwens veel overeenkomsten met mijn visie :)
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » di 26 mei 2015 18:45

SRich schreef:Als NS en ProRail fuseren tot een ZBO(NS), hoe gaat het dan met de financiën van het NS-net. Een ZBO word namelijk geacht toch grotendeels op eigen benen te kunnen staan. Tevens is er niemand dan meer verantwoordelijk voor de staat van het spoor. Dat is juist de reden van ZBO, zodat de minister geen verantwoording hoeft af te leggen.

Rijkswaterstaat is geen ZBO maar een agentschap.

Er zijn meerdere soorten ZBO's, sommige hebben een budget (subsidie), andere hebben zelfstandige inkomsten en weer andere hebben beide. Maar een andere vorm waarbij het zelfstandig kan opereren (zonder directe politieke invloed), maar wel onder de verantwoording van het ministerie valt vind ik ook goed.

COA is ook een ZBO.

SRich schreef:Als Abellio met de huidige NS logo doorgaat zal er van de naamwijziging ook weinig te merken zijn. Beter is juist het NS logo weg te halen uit Abellio aangezien dan duidelijk de verbanden tussen het ZBO NS en Abellio er niet meer zijn.

Oké hier heb je een punt, maar ik dacht meer aan het feit dat het logo nu een klein onderdeel is van het logo van Abellio.

SRich schreef:Van dat servex idee van je is top. Zo word elk station gelijk goed uitgebaat en verdient het fusiebedrijf/staat er toch een mooi centje aan.

Servex bestaat niet meer, het is tegenwoordig een divisie van NS Stations.
De opbrengsten kunnen voor het onderhoud en ontwikkeling van de stations zorgen.

SRich schreef:Klein vraagje IC's opsplitsen in deel concessies is dat niet iets te veel van het goede? Nederland is relatief een klein land. Met de paar echte IC's die we hebben om die te gaan opsplitsen zie ik niet zo zitten. Lijkt me beter dat je dat in 1 concessie stopt.

Door meerdere concessies te creëren hou je de bedrijven scherp en heb je een terugval mogelijkheid bij het omvallen van een van de uitbaters. Daarnaast kan je redelijk makkelijk drie groepen aanwijzen (IC Noord-Oost, IC Limburg, IC HSL/Oude Lijn/Schiphollijn). Ja, op sommige stukken heb je overlap en directe concurrentie.
Er blijft een landelijk tarief.

SRich schreef:Ik zie trouwens veel overeenkomsten met mijn visie :)

Maar er zijn ook een aantal belangrijke verschillen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SuperGhost » wo 27 mei 2015 17:55

mat_64 schreef:Daarnaast kan je redelijk makkelijk drie groepen aanwijzen (IC Noord-Oost, IC Limburg, IC HSL/Oude Lijn/Schiphollijn). Ja, op sommige stukken heb je overlap en directe concurrentie.
Directe concurrentie heb je dan ook niet, omdat je vast zit aan tijden en men afhankelijk is van overstappen in de bepaling op welke trein ze uit komen. En weinigen zullen wachten tot de trein van een concurrent komt als die pas later is. Er is dus geen concurrentie, er is alleen aanvulling of tegenwerking dan. Die overlap moet nu juist nog voor een kwartiersdienst zorgen of juist voor een belangrijke overstap, als de bedrijven dan niet samen kunnen werken, zou je wel eens kunnen krijgen dat je van een kwartiersdienst terugvalt naar elk half uur 2 treinen direct achter elkaar. Dat moet je niet willen.

Nu even algemeen:
ik vind dat er wel wat plannen bij zitten waar ik me in kan leven.
Aangezien één vervoerder voor het hele spoorwegnet er niet meer in zit, zie ik het liefst:
- ProRail en NS samen gaan tot één nutsbedrijf ter ondersteuning van het spoorvervoer, dat direct onder verantwoordelijkheid van de minister valt (een echt overheidsbedrijf dus). Dit bedrijf 'houdt' de naam NS.
- NSR en NS-Internationaal gaan op in Albellio, dat als commercieel bedrijf verder gaat met de overheid als (enig) aandeelhouder.
- Er komt één landelijke Intercity-concessie (hier hoort ook de HSL bij).
- De provincies zijn verantwoordelijk voor de stoptreinen. Op lijnen waar er geen intercity's rijden mag er ook sneltreinen aangeboden worden (die wel door mogen lopen op de IC-assen om tot een eerstvolgend groot knooppunt te rijden). In deze concessies zitten naast de treinen ook de busdiensten van de opdrachtgevende provincie (m.u.v. stadsdiensten van de grote steden, die in een aparte concessie zitten).

Voor de regionale concessies denk ik dan aan de volgende indeling:
Afbeelding

Voor de intercity-concessie bepaald de minister dan waar intercity's moeten rijden en waar niet. Ik ga nu even uit van de lijnen waar nu ook al intercity's rijden, met twee uitzonderingen: 1. Enkhuizen-Amsterdam (wordt 'gedegradeerd' tot sneltrein, want is alleen maar in Hoorn echt verknoopt en dus niet met andere IC-diensten) en 2. Nijmegen - Roermond (zodra hier een snelle trein mogelijk wordt, wordt deze opgenomen in de IC-concessie)
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » do 28 mei 2015 12:08

Zeeland en Den Helder hebben zijn niet vet ingekleurd, Rijden daar alleen maar IC's? Plus in oosten van land zijn er kleine stukjes ook niet ingekleurd....

Hoe zit het met sneltreinen waar wel IC's rijden ?

@mat_64 hoe zit het dan met de concurrentie als je 1 tarief heb en 3 verschillende IC's vervoerders op 1 stuk lijn ?
Waarin moeten ze concurreren dan?
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » do 28 mei 2015 12:49

Ik dacht het zelfde.

Er is een basistarief, maar er kunnen altijd actietarieven en eigen merk abonnementen worden aangeboden, daarnaast kan er op service niveau worden ge concurreert.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SuperGhost » do 28 mei 2015 13:53

SRich schreef:Zeeland en Den Helder hebben zijn niet vet ingekleurd, Rijden daar alleen maar IC's? Plus in oosten van land zijn er kleine stukjes ook niet ingekleurd....
Daar rijden dus IC's als stoptrein. Die stukjes in het oosten zijn (op Zutphen-Deventer na) de grensoverschrijdende trajecten, waarbij er al een buitenlandse concessie geldt, dus daar is geen binnenlandse concessie nodig. Voor Zutphen-Deventer zie ik (voorlopig) geen regionale ideeën voor een stoptrein naast de IC. En als die er wel komt, dan is de vraag of je die bij 'Gelderland' of 'Overijssel' moet laten horen, of dat daar samen gewerkt moet worden tot één lijn.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door Chrisdb » za 30 mei 2015 10:50

Ik sluit me in grote lijnen aan op het idee NS Reizigers, NS International en Abellio onder te brengen in één Abellio Group. Naam van het beestje boeit me overigens vrij weinig. Ik heb in eerste instantie geroepen dat het beursgenoteerd moet worden, maar daar kom ik op terug. Mogelijk is een coöperatievorm beter waarbij abonnementshouders bijvoorbeeld coöperatielid worden. In dat model kan het winstoogmerk mogelijk secundair worden.

Treindiensten die ze inleggen:

Nationaal
- Stoptrein
- Sneltrein
- Intercity

Internationaal
- Intercity Berlijn
- Intercity Brussel
- ICE International
- CityNightLine
- Grensoverschrijdende stoptreinen (in samenwerking met Abellio in het desbetreffende concessieland)
- Grensoverschrijdende sneltreinen (in samenwerking met Abellio in het desbetreffende concessieland)

Op dit moment staat NS International in voor het Nederlandse traject van Thalys. In deze post rijdt Thalys International (zonder Abellio) deze trein zelfstandig.

HSL
- Abellijet: Ontwikkeling nieuw hogesnelheidstreinconcept waarmee Abellio in zowel Nederland als de andere concessielanden een hogesnelheidstrein kan aanbieden, voor Nederland mede ter concurrentie met Thalys. Kenmerken: Comfortabel, reële prijzen, enkeldeks, 250-300 km/h. Zo kan Abellio een eigen hogesnelheidsnetwerk maken en een drempelloze overstap creëren voor reizigers. (heb me altijd afgevraagd waarom er nog niet zoiets is)
- InterCity Max: HSL-Intercity ten behoeve van Amsterdam-Rotterdam-Breda, Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven (eventueel doortrekken naar Sittard-Maastricht-Luik). Kenmerken: Comfortabel, reële prijzen, enkeldeks, 200-220 km/h.

Treinen
- Gebouwd op basis van bewezen technologie
- Gebruik ERTMS
- Voor stoptreinen: Stadler GTW/SLT/SNG
- Voor sneltreinen: ICMm, ICRm
- Voor intercity's: DDZ, VIRM
- Voor Intercity Max: ICNG
- Eigen HSL-trein (Abellijet): Trein, gebaseerd op AGV, (7 baks en 10 baks)

Overige bedrijfsonderdelen van huidig NS
Het Retailbedrijf moet gewoon een commerciële onderneming zonder overheidsbelang worden. Zij kunnen dan inderdaad als Franchisegever gaan werken.

NS Financial Services samenvoegen met NS Lease en een onafhankelijke leasemaatschappij naar Nederlands recht voor spoorwegbedrijven van maken.

En wat overblijft van NS laten fuseren met Prorail. Nieuwe naam: Railway Facilities. In RF zitten dan bijvoorbeeld ook het stationsbeheer, Nedtrain en de verkeersleiding en wat er allemaal verder niet bij komt kijken.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door LOF » za 30 mei 2015 12:07

Zo, dat is een flink uitgewerkte visie, Chrisdb. Het valt me wel op dat je voor wel heel erg veel binnenlandse treinsoorten kiest, vijf maar liefst. Is dat niet een beetje te veel van het goede? Ik vraag me af wat het onderlinge onderscheidend vermogen van de verschillende treinsoorten is. Is alleen de naam verschillend of verschilt de sneltrein wezenlijk van de stoptrein en de intercity? Neem de sneltrein Zwolle - Roosendaal, die tegenwoordig de naam intercity draagt maar niet wezenlijk van karakter is veranderd. Daarbij komt dan ook nog de Intercity MAX en de Abellijet op de HSL. Ook daarbij vraag ik mij af wat het onderlinge verschil is. Merk daarbij op dat uiteindelijk de consument een wezenlijk verschil moet kunnen zien tussen de verschillende treinsoorten, anders leiden je plannen alleen maar tot meer onduidelijkheid voor de reiziger. Dit geldt ook voor aardbeien: hoewel er heel erg veel soorten aardbeien zijn, koop je op de markt gewoon (Hollandse) aardbeien. De consument ziet geen verschil. Onderzoek wijst uit dat het daarom voor bedrijven geen zin heeft om nadruk te leggen op een bepaalde soort aardbei.

LOF
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door Chrisdb » za 30 mei 2015 12:55

LOF schreef:Zo, dat is een flink uitgewerkte visie, Chrisdb. Het valt me wel op dat je voor wel heel erg veel binnenlandse treinsoorten kiest, vijf maar liefst. Is dat niet een beetje te veel van het goede? Ik vraag me af wat het onderlinge onderscheidend vermogen van de verschillende treinsoorten is. Is alleen de naam verschillend of verschilt de sneltrein wezenlijk van de stoptrein en de intercity? Neem de sneltrein Zwolle - Roosendaal, die tegenwoordig de naam intercity draagt maar niet wezenlijk van karakter is veranderd. Daarbij komt dan ook nog de Intercity MAX en de Abellijet op de HSL. Ook daarbij vraag ik mij af wat het onderlinge verschil is. Merk daarbij op dat uiteindelijk de consument een wezenlijk verschil moet kunnen zien tussen de verschillende treinsoorten, anders leiden je plannen alleen maar tot meer onduidelijkheid voor de reiziger. Dit geldt ook voor aardbeien: hoewel er heel erg veel soorten aardbeien zijn, koop je op de markt gewoon (Hollandse) aardbeien. De consument ziet geen verschil. Onderzoek wijst uit dat het daarom voor bedrijven geen zin heeft om nadruk te leggen op een bepaalde soort aardbei.

Hmm, daar heb je een punt.
Mogelijk zou je Intercity Max kunnen vervangen door de Abellijet. In feite creëer je dan één hogesnelheidstrein die kan rijden in Nederland, maar ook in bijvoorbeeld België en Duitsland.

Ik denk bij een Abellijet aan een trein a la de Pendolino's zoals die bij Virgin Trains rondrijden of aan een AGV. De trein is sowieso enkeldeks in deze visie wat toch comfortabeler is dan een dubbeldekker. Een trein met bijvoorbeeld catering aan boord, wifi, vaste-klanten-programma, geen reservering maar wel toeslag, in afwisseling met de bestaande Beneluxtrein (zodat er ook een intercityverbinding actief blijft). Het personeel laat je dedicated (dus productgericht) werken voor Abellijet, zoals dat ook nu bij NS International gebeurd. Voor het uitbaten van de catering zou je bijvoorbeeld met het Retailbedrijf kunnen samenwerken, zodat je in de trein een vast klein winkeltje krijgt waar je versnaperingen kunt halen.

Je zou dan bijvoorbeeld krijgen:

- Abellijet Amsterdam/Rotterdam/Breda/Antwerpen/Brussel
- Abellijet Den Haag/Eindhoven/Sittard/Maastricht/Luik

Je behoudt in het binnenland dan:
- Stoptrein
- Sneltrein (voor korte afstanden)
- Intercity (voor langere afstanden)

Een sneltreinvariant is denk ik vooral bedoeld voor kortere afstanden; bijvoorbeeld een sneltrein Eindhoven-Helmond-Venlo.

Dan nog een extraatje: De OV Chipkaart
Veel mensen vinden het maar een hoop gedoe.
Abellio moet dus inzetten op normale kaartverkoop naast de OV-Chipkaart. Ik denk dat dat vooral voor oudere reizigers een verademing zal zijn.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Inventarisatie