Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » za 06 jun 2015 13:57

Leuke visie

Interessant om jouw versie te zien. Zou dat lease bedrijf dan onafhankelijk moeten worden of onder RF worden geplaatst?

Een Coöperatievorm is wel leuk, maar hoe moet je dan voldoende geld naar binnen halen om alles te kunnen betalen. Je zal altijd geld nodig hebben van de staat. Of de prijzen zo hoog maken dat het onbetaalbaar word.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door Chrisdb » di 09 jun 2015 07:40

Dat is een goede vraag! :)

Ikzelf denk dat je materieel, infra en vervoerders gescheiden moet houden van elkaar. Leasen zou door een even zo onafhankelijke partij als een RF moeten gebeuren, zodat er geen voortrekkerij kan plaatsvinden. Ik bedoel maar: stel Vervoerder X verliest in 2025 de concessie aan Vervoerder Y. Vervoerder Y kan dan de treinen en eventueel het personeel overnemen (tegen dezelfde arbeidsvoorwaarden uiteraard) zodat er geen gaten in de dienstregeling vallen.

Overheidsgeld heb je helaas nodig, maar dat is wel iets wat je zo laag mogelijk zou moeten houden.
Door de winstprikkel weg te halen in coöperatievorm, zou je dit mogelijk al kunnen ondervangen.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » di 09 jun 2015 09:26

Sorry Chris, maar dan heb jij niet begrepen wat een coöperatie is. Een coöperatie is een commerciële vereniging, waarbij de leden, al dan niet op afstand, samen het bedrijf leiden. Je hebt een aantal soorten coöperaties de twee meest voorkomende zijn de winkel-/ondernemerscoöperaties (de leden zijn ondernemer/winkelier, dit is eigenlijk een soort inkoopunie, bv: COOP Supermarkt) en de klantencoöperaties (de leden zijn vaak vaste klanten). Leden hebben bijna altijd een minimale afnameplicht.

En inderdaad moet je de pijlers in het spoor (Infra (bij de overheid (staat/regio)), materieel (concessieverlener/leasebedrijf), vervoerders en onderhoud) gescheiden houden.
Er zou een CAO OV moeten komen, iedereen die OV-diensten uitvoert (dus ook deel-/ov-taxichauffeurs, bel-/buurtbus vrijwilligers). Rijdend personeel wordt, ten minste op papier, concessie gebonden en verhuist automatisch mee met hun concessie.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » wo 10 jun 2015 23:08

Word wel lastig als de concessie verlener en infrastructuureigenaar 1 en de zelfde organisatie zijn.

Ze kunnen dan beter bij de concessie zeggen dat je verplicht ben bij leasebedrijf verplicht ben af te nemen. Want meestal is het materieel nog niet afgeschreven bij het verlopen van een concessie.

Maar ja:
Hopelijk word de reizigerstak van NS weggehaald en ondergebracht bij Abellio. NS en ProRail fuseren weer tot oude NS. Hebben we gelijkspeelveld voor iedereen.
Ik Spoor Niet
Laurent: "En wat verwacht je nu? Dat de NS van te voren gaan communiceren: Let op, donderdag 13 Januari is het spoor gestremd vanwege een ongeluk dat nog moet gebeuren?"

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » do 11 jun 2015 01:25

SRich schreef:Word wel lastig als de concessie verlener en infrastructuureigenaar 1 en de zelfde organisatie zijn.

Het kan juist handig zijn, maar ik bedoelde vooral dat niet altijd bij Het Rijk hoeft te liggen. De concessie HRN ligt nu ook bij de infra eigenaar (Het Rijk, Min van I&M concessie verlener en ProRail (Min van Financiën) infra eigenaar), maar het is inderdaad handig dat de direct verantwoordelijke een andere is.

SRich schreef:Ze kunnen dan beter bij de concessie zeggen dat je verplicht ben bij leasebedrijf verplicht ben af te nemen. Want meestal is het materieel nog niet afgeschreven bij het verlopen van een concessie.

Je kan dat alleen verplichten als het materieel beschikbaar word gesteld door de concessie verlener, als die een langdurig (20-30 jaar) leasecontract aan gaat kan het zelfs goedkoper zijn. Maar ik wil de concessie verleners niet verplichten zelf verantwoording in deze te nemen, de reden dat ik het wil loskoppelen heeft er vooral mee te maken dat bij een faillietcement van de vervoerder het materieel aan de ketting word gelegd, bij leasebedrijven die omvallen ben je als gebruiker vaak beschermd daar tegen.

SRich schreef:Maar ja:
Hopelijk word de reizigerstak van NS weggehaald en ondergebracht bij Abellio. NS en ProRail fuseren weer tot oude NS. Hebben we gelijkspeelveld voor iedereen.

Dit zal niet veel helpen, omdat dan eigenlijk je weer een bedrijf hebt, Abellio is ook een dochter van NS.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » do 11 jun 2015 15:56

Hang NS onder I&M en Abellio onder Financiën. Opgelost.

Als je het materieel onder de concessieverlener/infraeigenaar hangt, is het juist beschermd tegen omvallen van de uitvoerder. De uitvoering is beschermd, als namelijk de uitvoerder omvalt, dan kan de staat/concessieverlener tijdelijk zelf verder gaan zonder problemen.

Ik zie dat er nog een optie is.
Management buy-out, Is gelijk de perverse prikkel om alles zo goedkoop mogelijk te doen weg. Concessienemer heeft dan verplichting om materieel en personeel over te nemen, en na het verlopen gaat gewoon weer terug naar de concessie verlener/ nieuwe uitvoerder. Misschien gaat men wel is naar de kwaliteit kijken.
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » do 11 jun 2015 23:01

SRich schreef:Hang NS onder I&M en Abellio onder Financiën. Opgelost.

Dat is ook de betere optie, als je de vervoerder (hoe die ook gaat heten) niet wil verzelfstandigen.

SRich schreef:Als je het materieel onder de concessieverlener/infraeigenaar hangt, is het juist beschermd tegen omvallen van de uitvoerder. De uitvoering is beschermd, als namelijk de uitvoerder omvalt, dan kan de staat/concessieverlener tijdelijk zelf verder gaan zonder problemen.

Niet onderbrengen bij de infra eigenaar, dat past niet bij elkaar.
Mijn bedoeling was ook dat als je het materieel onderbrengt bij een ander, dat beschermd, bij omvallen van de vervoerder of materieeleigenaar, de beschikbaarheid van het materieel.

SRich schreef:Ik zie dat er nog een optie is.
Management buy-out, Is gelijk de perverse prikkel om alles zo goedkoop mogelijk te doen weg. Concessienemer heeft dan verplichting om materieel en personeel over te nemen, en na het verlopen gaat gewoon weer terug naar de concessie verlener/ nieuwe uitvoerder. Misschien gaat men wel is naar de kwaliteit kijken.

Bij een management buy-out neemt de directie/het hoger management het bedrijf over van de aandeelhouder(s), dat geeft lang niet altijd de juiste prikkel bij voormalige staatsbedrijven. De top groeit dan vaak en op dit moment zet er een top die beter niet de zaak kan overnemen.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » do 23 jul 2015 11:22

Allereerst mijn excuses voor late reactie maar ik ben goed ziek.

mat_64 schreef:Dat is ook de betere optie, als je de vervoerder (hoe die ook gaat heten) niet wil verzelfstandigen.

Zolang de infraeigenaar NS en vervoerder Abellio gescheiden zijn vind het geweldig. Holding constructie is ook een optie
1 holding, infradeel en commercieel deel

mat_64 schreef:Niet onderbrengen bij de infra eigenaar, dat past niet bij elkaar.
Mijn bedoeling was ook dat als je het materieel onderbrengt bij een ander, dat beschermd, bij omvallen van de vervoerder of materieeleigenaar, de beschikbaarheid van het materieel.

Ik snap je punt. Je zou dan materieel onder een bedrijf kunnen hangen dat rechtstreek onder de landelijke overheid valt, met een afname verplichting. Of als 1 overheidsbedrijf de concessie vast krijgt, dan kan ie daar onder hangen.

mat_64 schreef:Bij een management buy-out neemt de directie/het hoger management het bedrijf over van de aandeelhouder(s), dat geeft lang niet altijd de juiste prikkel bij voormalige staatsbedrijven. De top groeit dan vaak en op dit moment zet er een top die beter niet de zaak kan overnemen.

Eens, maar ook daar kunnen paal en perk aangesteld worden. Het gaat er om dat er op het HRN altijd gereden word.

Kort gezegd: NS als infrastructuur eigenaar zal altijd onder directe overheidsbestuur vallen. Maar Abellio kan men gewoon aanbesteden, ik heb het dan over het bedrijf, niet de HRN/HSL concessie. Die hangt vast aan Abellio, volgens EU wetgeving mag dat zolang de staat maar de eigenaar van Abellio blijft.

Kunnen we eindelijk is kijken of het werkelijk zo is dat aanbesteden goedkoper en beter is. En blijkt het (naar verwachting) niet zo te zijn is er nog geen man overboord, dan voert de staat weer zelf controle over Abellio.
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » za 25 jul 2015 08:37

SRich schreef:Allereerst mijn excuses voor late reactie maar ik ben goed ziek.

Geen probleem. Beterschap.
SRich schreef:
mat_64 schreef:Dat is ook de betere optie, als je de vervoerder (hoe die ook gaat heten) niet wil verzelfstandigen.

Zolang de infraeigenaar NS en vervoerder Abellio gescheiden zijn vind het geweldig. Holding constructie is ook een optie 1 holding, infradeel en commercieel deel

De holdingstructuur is in mijn ogen ongewenst, omdat er dan vanuit de directie van de holding macht op de infra-eigenaar kan worden uit geoefend om de inkomsten van het meer verdienende onderdeel, de vervoerder, veilig te stellen
SRich schreef:
mat_64 schreef:Niet onderbrengen bij de infra eigenaar, dat past niet bij elkaar.

Ik snap je punt. Je zou dan materieel onder een bedrijf kunnen hangen dat rechtstreek onder de landelijke overheid valt, met een afname verplichting. Of als 1 overheidsbedrijf de concessie vast krijgt, dan kan ie daar onder hangen.

Rechtstreeks onder de overheid zou problematisch kunnen worden met EU regels, maar het is wel mijn tweede keus.
Het onderbrengen bij een vervoerder (publiek of commercieel) krijg je (zeker bij een afname plicht) dat de materieelbeheerder de eigen vervoerden voor trekt. En het kan problemen geven bij overgang van concessie.
Een andere reden om voor een commerciële externe te gaan is dat die zonder aanbesteding zou kunnen aanschaffen (voor bijvoorbeeld vervanging van schade materieel, extra stellen voor uitbreiding van de dienstregeling). Natuurlijk zal er met voor nieuwe concessies aanbesteed worden.
SRich schreef:
mat_64 schreef:Bij een management buy-out neemt de directie/het hoger management het bedrijf over van de aandeelhouder(s), dat geeft lang niet altijd de juiste prikkel bij voormalige staatsbedrijven. De top groeit dan vaak en op dit moment zet er een top die beter niet de zaak kan overnemen.

Eens, maar ook daar kunnen paal en perk aangesteld worden. Het gaat er om dat er op het HRN altijd gereden word.

Het is erg lastig om er "paal en perk aan te stellen". Europese en nationale wetgeving maakt dat er maar weinig voorwaarden gesteld kunnen worden.
SRich schreef:Kort gezegd: NS als infrastructuur eigenaar zal altijd onder directe overheidsbestuur vallen. Maar Abellio kan men gewoon aanbesteden, ik heb het dan over het bedrijf, niet de HRN/HSL concessie. Die hangt vast aan Abellio, volgens EU wetgeving mag dat zolang de staat maar de eigenaar van Abellio blijft.

Een bedrijf kan je niet aanbesteden, je kan het slechts verkopen. De huidige concessies gaan gewoon mee, alleen krijgt het dan niet meer een onderhandse gunning.
SRich schreef:Kunnen we eindelijk is kijken of het werkelijk zo is dat aanbesteden goedkoper en beter is. En blijkt het (naar verwachting) niet zo te zijn is er nog geen man overboord, dan voert de staat weer zelf controle over Abellio.

Bij lange concessies zorgt een aanbesteding voor dat er meerdere partijen een prijs voorstel doen, als een bedrijf (in de handen van de staat) het allen recht heeft zal het alles er aan doen de winstmarge zo groot mogelijk te maken.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door SRich » za 25 jul 2015 13:56

Al die citaten :D

[]
Bedankt, heb nodig.

[]
Holding structuur kan ook andersom. Dat de vervoerder een dochter is van de infraeigenaar. Zie TenneT.

[]
Als je als materieel eigenaar los hangt van de vervoerder, dan zal dat niet zo'n vaart lopen. Probleem is dat materieel een langere levensduur heeft dan de gemiddelde concessie. Economische en financieel is het gewoon veel beter om materieel bij de concessie te laten verblijven, hetzij via een lease/huur constructie en na verlopen van de concessie gaat het weer terug naar de landelijke overheid/concessie verlener. Vroeger werd het materieel ook gewoon netjes onderhouden en geüpgraded tot de huidige standaard, dat kan ook in de toekomst.

Dat externe inhuur maak de concessie ook duurder, want voor elke km en dag moet er extra betaalt worden.

[]
Misschien was ik onduidelijk, maar ik bedoel bij een buyout van de top. Dat er keihard word gesteld hoeveel overhead enz, mag zijn.

[]
Als ik me goed kan herinneren mag je van de Europese wetgeving lijnen onderhands aanbesteden als je een eigen bedrijf heb in je overheidsorganisatie. Volgens mij kan je (met management buy out) daarom het bedrijf aanbesteden voor een concessie periode en dan na het verlopen komt het bedrijf weer onder overheidsbestuur. Sommige infraprojecten werken al zo. Infraspeed bijv. Na 25 jaar komt de HSL zuid weer in beheer van de overheid. Terwijl het eigendom nu al bij de overheid ligt.

[]
Als het overheidsbedrijf gewoon de concessie permanent in handen houd. En het bedrijf gewoon word aanbesteed voor een korte tijd (5 jaar met max 2 jaar verlening bij goede prestaties) dan hou je die prikkel. Het management leverende bedrijf kan namelijk een concessie verliezen, en bij slechte prestaties kan het bedrijf gewoon afgenomen worden.

Toevoeging:
Terwijl ik dit schrijf zit ik me te bedenken of het niet gewoon eenvoudiger is, om de HRN concessie aan te besteden en dan de verplichting hebben om zowel materieel als al het personeel over te nemen.

Het vervelende is dat Abellio meerdere bedrijven heeft. Wat betekent bij een buyout dat alle ondernemingen onder effectief bestuur staan van een bedrijf. Hmz

Het voorstel om NS en ProRail te fuseren en vervoer tak af te splitsen begint bij mij steeds meer de voorkeur te krijgen.

Even een korte gedachtenspinsel:
Zie plaatje:
Afbeeldinglink
Korte tekening gemaakt over een toekomstig voorstel. Waarbij alles in 1 holding in geplaatst maar wel verschillende aansturingen. Het is natuurlijk logisch dat bij geen aparte blauwe lijnen dat de aandeelhouder/eigenaar het aanstuurt. :^)

Eventueel zou je nog het commerciële deel los kunnen koppelen
Afbeelding
link
Waardoor men elkaar niet bevooroordeeld en echte scheiding is.

Dan zou onafhankelijk van de 2 optie's die hierboven staan nog HRN/HSL deel aanbesteed kunnen worden, terwijl de concessie/bedrijf eigendom blijft van Abellio NL.
Ik Spoor Niet

SRich
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door mat_64 » zo 26 jul 2015 16:32

SRich schreef:Al die citaten :D

[]
Bedankt, heb nodig.

[]
Holding structuur kan ook andersom. Dat de vervoerder een dochter is van de infraeigenaar. Zie TenneT.

Bij een (klassieke/echte) holding staan alle onderdelen naast elkaar. Je vergelijking gaat volgens mij krom, TenneT is een slechts een infrabeheerder en infra-eigenaar.

SRich schreef:[]
Als je als materieel eigenaar los hangt van de vervoerder, dan zal dat niet zo'n vaart lopen. Probleem is dat materieel een langere levensduur heeft dan de gemiddelde concessie. Economische en financieel is het gewoon veel beter om materieel bij de concessie te laten verblijven, hetzij via een lease/huur constructie en na verlopen van de concessie gaat het weer terug naar de landelijke overheid/concessie verlener. Vroeger werd het materieel ook gewoon netjes onderhouden en geüpgraded tot de huidige standaard, dat kan ook in de toekomst.

Dat externe inhuur maak de concessie ook duurder, want voor elke km en dag moet er extra betaalt worden.

De beste manier om materieel van de vervoerder te scheiden is door het beheer en eigenaarschap niet bij een vervoerder te leggen. Een leasebedrijf heeft er baat bij om het materieel goed te onderhouden zodat aan het einde van het contract het materieel verkocht kan worden of aan een ander geleased kan worden.
Als je op voorhand materieel aan een concessie koppelt dan zal je juist zien dat tegen het einde van de concessie het materieel afgetrapt is.

Misschien was ik onduidelijk, maar ik bedoel bij een buyout van de top. Dat er keihard word gesteld hoeveel overhead enz, mag zijn.

En dat kan dus niet.

Als ik me goed kan herinneren mag je van de Europese wetgeving lijnen onderhands aanbesteden als je een eigen bedrijf heb in je overheidsorganisatie. Volgens mij kan je (met management buy out) daarom het bedrijf aanbesteden voor een concessie periode en dan na het verlopen komt het bedrijf weer onder overheidsbestuur. Sommige infraprojecten werken al zo. Infraspeed bijv. Na 25 jaar komt de HSL zuid weer in beheer van de overheid. Terwijl het eigendom nu al bij de overheid ligt.

Het onderhands aanbesteden is aan strikte voorwaarden gebonden.
Een management buy-out is de verkoop van het bedrijf aan het management.
Infraspeed is het gevolg van een publiek private samenwerking, waarbij de afspraak is gemaakt dat de private medefinancier(s) 25 jaar in de baten en lasten mee delen, waarna alles volledig word overgedragen aan de staat. Het is vergelijkbaar met leasekoop. Het kan voor nieuwe projecten, maar niet voor bestaande bedrijven.

Als het overheidsbedrijf gewoon de concessie permanent in handen houd. En het bedrijf gewoon word aanbesteed voor een korte tijd (5 jaar met max 2 jaar verlening bij goede prestaties) dan hou je die prikkel. Het management leverende bedrijf kan namelijk een concessie verliezen, en bij slechte prestaties kan het bedrijf gewoon afgenomen worden.

Wat jij wilt lijkt op het zweedse model waar het materieel, infrastructuur en dergelijke bij de concessieverlener zijn en alleen het management word geleverd door de concessiehouder. Dat betekent dat de maximale duur van concessies niet erg lang mag zijn. Het heet trouwens managementaanbesteding. Maar een managementaanbesteding aanbesteding is voor het huidige NS niet mogelijk en zeer onwenselijk.
SRich schreef:Toevoeging:
Terwijl ik dit schrijf zit ik me te bedenken of het niet gewoon eenvoudiger is, om de HRN concessie aan te besteden en dan de verplichting hebben om zowel materieel als al het personeel over te nemen.

Het vervelende is dat Abellio meerdere bedrijven heeft. Wat betekent bij een buyout dat alle ondernemingen onder effectief bestuur staan van een bedrijf. Hmz

Het voorstel om NS en ProRail te fuseren en vervoer tak af te splitsen begint bij mij steeds meer de voorkeur te krijgen.

Even een korte gedachtenspinsel:
Zie plaatje:
Afbeelding.
Korte tekening gemaakt over een toekomstig voorstel. Waarbij alles in 1 holding in geplaatst maar wel verschillende aansturingen. Het is natuurlijk logisch dat bij geen aparte blauwe lijnen dat de aandeelhouder/eigenaar het aanstuurt. :^)

Eventueel zou je nog het commerciële deel los kunnen koppelen
Afbeelding.
Waardoor men elkaar niet bevooroordeeld en echte scheiding is.

Dan zou onafhankelijk van de 2 optie's die hierboven staan nog HRN/HSL deel aanbesteed kunnen worden, terwijl de concessie/bedrijf eigendom blijft van Abellio NL.

Ik heb het eerder al genoemd maar ik denk dat het beste zou zijn als:
  • NS en ProRail fuseren.
  • Het treinbedrijf (NS Reizigers, NS International en Abellio) en deelnemingen daarvan word verzelfstandigd gaan verder als Abellio.
  • Al het materieel word onder gebracht bij NS Financial Services Company en NS lease. En NS Financial Services Company en NS lease word samen verzelfstandigd als een Nederlands bedrijf of elk wordt appart verkocht aan een leasebedrijf.
  • NedTrain en deelnemingen daarvan word verzelfstandigd gaan verder als NedTrain.
  • De verzelfstandigde bedrijven worden niet direct verkocht, als ze al worden verkocht.

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Bericht Re: Toekomst NS, ProRail en regionale vervoeders door Chrisdb » vr 04 maart 2016 09:18

Het idee om straks Abellio de linie aan te laten voeren is niet nieuw. Mocht het spoor dadelijk geheel geliberaliseerd worden (vierde spoorpakket?) is de kans groot dat NSR/NSI samengevoegd worden met Abellio. Althans, dat is een Somdiaans stukje speculaas dat ik onlangs voorbij heb horen komen toen er 2 fanatieke spoorliefhebbers (die bij de grote concurrent zitten) naast me in de trein zaten.

Verder ben ik er geen voorstander van om het Ministerie van Financiën aandeelhouder te laten zijn. Ik ben er sowieso niet voor dat de politiek aandelen heeft in commerciële bedrijven. Laat ze zich in Den Haag alsjeblieft met nuttigere zaken bezighouden dan aandeelhouder te spelen over bedrijven waar ze totaal geen kennis van hebben, zoals het vluchtelingenprobleem, de werkloosheid et cetera. Dat is in feite hetzelfde als dat Rutte zich druk zou maken (doet-ie gelukkig niet) over het feit dat Carlo en Irene de komende jaren niet meer samen zouden presenteren.

Een coöperatievorm zie ik het meeste heil in, liefste met de regionale vervoerders als coöperatie-lid. Zo kan ook het idee 'reis van deur naar deur' beter vormgegeven worden.
Chris heeft zomerreces...

Chrisdb
Heeft Bedankt: 14 keer
Ontvangen Bedankjes: 13 keer

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Inventarisatie