Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Het Spoor Bijster  • Inventarisatie

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Kennemerlijn en omgeving

Oproep: Inventarisatie upgrade spoor

Plaats een reactie

Bericht Kennemerlijn en omgeving door Daan » za 20 feb 2016 20:58

http://www.ijmuidercourant.nl/regionaal/ijmond/article27829317.ece/Gemeenten-sturen-protestbrief-Kennemerlijn_?lref=SR_4

En:

VELSEN - De stations langs de Kennemerlijn worden bedreigd met een sluiting. De provincie Noord-Holland spreekt met de gemeenten langs de Kennemerlijn over scenario’s waarin onder meer de mogelijke sluiting van stations is opgenomen.

Door Milo Lambers - 17-2-2016, 17:03 (Update 18-2-2016, 10:04)
Vooral station Santpoort-Noord staat daarbij op de tocht. Als compromis zou station Driehuis verplaatst kunnen worden om te kunnen fungeren als station voor zowel Driehuis als Santpoort-Noord.

Sluiting dreigt voor stations Kennemerlijn
De provincie Noord-Holland spreekt met de gemeenten langs de Kennemerlijn over scenario’s waarin onder meer de mogelijke sluiting van stations is opgenomen.

In 2014 heeft een taskforce gekeken naar de treinverbindingen in de IJmond en Zuid-Kennemerland.

De eindrapportage wordt mede gebruikt bij het vaststellen van een gezamelijke visie van de provincie en gemeenten dat de vervoersvraag en de frequentie van het aantal vervoersbewegingen op het traject uiteindelijk moet verhogen.

Opvallend; de nieuwe dienstregeling is nog maar 2 maanden oud en er wordt al gedreigd stations te gaan sluiten. Het OV aan de zuidkant van het kanaal is een gevoelig punt. De spoorlijn is het afgelopen jaar uitgekleed. De intercity (3400) rijdt alleen nog in de spits en stopt alleen nog maar op Beverwijk.
Kenmerk van de kennemerlijn is dat de stations niet in de dorpskernen liggen. Vooral Santpoort-Noord ligt buiten de dorpskernen.
Sluiting van station Santpoort-Noord en het samenvoegen van de stations Bloemendaal en Santpoort-Zuid gaat niet leiden tot een beter vervoersaanbod en dus ook niet tot meer reizigers. Die gaan namelijk op zoek naar andere reismogelijkheden, waardoor het probleem uiteindelijk alleen maar verergert. De regionale concessies bewijzen het en ik verbaas me dan ook over het gedrag van NS, die geen lessen trekken uit wat de regionale vervoerders doen. Willen ze de kennemerlijn dan gewoon kwijt?

Aan de andere kant is men afgelopen maanden gestart met de aanleg van het HOV. Dit houdt in dat op enkele stukken vrijliggende stukken busbaan komen te liggen. De bus bedient op dit moment wel de dorpskernen en is straks slechts twee minuten sneller dan bus 75 nu, maar slaat in de toekomstige situatie Driehuis over. Dan zou de bus er 24 minuten over doen van Plein 1945 in IJmuiden naar Haarlem Station. Momenteel rijdt buslijn 75 om de zes minuten (10/h) en dus veel vaker dan de overvolle sprinter (2/h) die dan notabene ook nog een groot aantal dorpskernen links laat liggen.
De bus kan in de toekomst niet veel sneller worden. De rijksstraatweg in Haarlem is te krap voor een vrijliggende busbaan. Wil de regio in de toekomst verzekerd blijven van goed OV, zal er denk ik een integrale visie moeten komen met betrekking tot openbaar vervoer.

Afbeelding
De vervoersstromen in Velsen

Indien er volwaardig en 'rendabel' OV aangeboden moet worden, zijn er weinig opties denk ik.
De spoorlijn moet verlegd worden om de dorpskernen aan te doen. Dat betekent dat er in ieder geval een station moet komen waar vroeger Velsen-IJmuiden-Oost lag, waar station Driehuis nu ligt, halverwege Santpoort-Noord en dan nog twee haltes op de Rijksstraatweg. Echter is dit idee omslachtig, niet realistisch en duur en dus valt het af.

De bus kan/doet veel makkelijker dorpskernen aan (doen), maar is niet comfortabel en de rijtijden kunnen niet meer verbeteren omdat een busbaan niet inpasbaar is in de Rijksstraatweg.

De enige optie die ik dan nog kan bedenken is een metro. Deze voldoet aan de eisen comfortabel, frequent en snel, maar is erg duur.

Wat is jullie kijk op het OV in kennemerland?

Daan
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door eelkevd » zo 21 feb 2016 14:42

Misschien handig om te weten zijn de reizigersaantallen:
Code: Selecteer alles
                    2014   2013
Driehuis            974    974
Santpoort Noord     822    864   
Santpoort Zuid      799    866
Bloemendaal        1258   1385

Alleen Bloemendaal had meer dan 1000 reizigers per dag, in 2014. Zit die sprinter die elk half uur rijdt dan echt vol zoals je beschrijft? Of is het een sterk verspitste lijn waar buiten de spits bijna lege treinen rijden? In dat geval is die opheffing van de IC buiten de spits niet gek.

eelkevd
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 16 keer
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door Daan » zo 21 feb 2016 15:02

De sprinter is sterk verspitst. Op dit moment rijdt de 14812, 14814, 14816 met SGM5. Daar moeten mensen dan staan.
Dat is erger geworden sinds de sprinter ook mensen uit Heiloo en Castricum meeneemt. Maar ook buiten de spits is een SGM-3 redelijk goed gevuld. Ik heb niet het idee dat dat op andere lijnen niet zo is, maar ik heb de cijfers dan ook niet.

Wat de intercity doet/deed qua reizigersaantallen weet ik niet.

Daan
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door John » zo 21 feb 2016 15:13

Daan schreef:Wat is jullie kijk op het OV in kennemerland? 

Lastig, ik ken het gebied niet goed genoeg om er echt iets zinnigs over te zeggen. Driehuis en Santpoor Noord liggen overigens wel erg dicht op elkaar. Samenvoegen lijkt mij geen onredelijk voorstel.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door R-K » zo 21 feb 2016 23:48

Gewoon de lijn Haarlem-Alkmaar-Hoorn aanbesteden en kijken waar Arriva en Connexxion mee komen. De Sprinter 6300 Haarlem - Leiden - Den Haag neemt het traject Haarlem-Amsterdam over van de Sprinter 14800 (avond) Amsterdam - Beverwijk - Hoorn.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door John » ma 22 feb 2016 00:01

Arriva en Connexxion vullen de wensen van de aanbestedende overheid in. Dat zou NS ook kunnen doen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door R-K » ma 22 feb 2016 14:23

De NS voert nu een minimumbediening op de lijn en ook een soort afbraakbeleid wat we op de Emmerlijn ook zagen. Sinds Arriva op de Emmerlijn rijdt zijn de reizigersaantallen op die lijn explosief gestegen. Hetzelfde kan gebeuren met Haarlem-Alkmaar-Hoorn.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door John » ma 22 feb 2016 15:14

Als provincie kan je best afspraken maken met NS. Arriva rijdt op de Emmerlijn ook niet zonder exploitatiesubsidie.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door eelkevd » di 23 feb 2016 09:46

Hier in Brabant betaald de provincie ook om de sprinters elk half uur te laten rijden, uitgezonderd 4400 en 6400

eelkevd
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door mat_64 » wo 24 feb 2016 17:57

Volgens mij vervalt die subsidie per dienstregeling 2017 (ivm dat er dan de verplichting is tot de halfuur bediening).

mat_64
Medewerker Servex
Medewerker Servex
Heeft Bedankt: 35 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Kennemerlijn en omgeving door eelkevd » wo 24 feb 2016 22:45

Ben benieuwd wat er dan overblijft. Die verplichting geldt alleen maandag tm vrijdag tot 19 uur. Daarbuiten is een uursverbinding de minimum.

eelkevd

Plaats een reactie

Keer terug naar Inventarisatie