Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Verhalen, reportages en meer  • Beste Reiziger
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Uit de file, in de trein ?

De beste bijdragen van Reizigers

Plaats een reactie

Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door ino94 » do 04 feb 2010 21:32

Ik neem aan dat dat een grapje is?

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door John » do 04 feb 2010 21:42

Verkeerde aanname.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door SuperGhost » do 04 feb 2010 22:01

En op hoeveel procent van de treinreizigers heeft dit effect dan?

Van de spitsreizigers is ongeveer 45% (dacht dat ik dit percentage ooit ergens heb gelezen) student en heeft dus gratis reisrecht.
Van de 65% die over blijft heb je te maken met een grote groep reizigers:
- abo-houders, die ook gratis mogen reizen
- VDU-kaarthouders, die in de ochtendspits al meer moeten betalen.

Dan houdt je slechts een klein deel van reizigers over die het treft. Heeft het voor dat kleine beetje reizigers zin om alle kaartautomaten te voorzien van een spitstoeslag en de OVC een spitstoeslag te laten berekenen (als dat met dat ding al mogelijk is)?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Tochjo » do 04 feb 2010 22:06

Ik begrijp dat we 110 procent reizigers hebben? tong naar buiten

Avatar gebruiker
Tochjo
Berichten: 868
Geregistreerd: zo 27 nov 2005 15:14
Woonplaats: Gaat niemand iets aan
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door SuperGhost » do 04 feb 2010 22:16

Tja, het is de spits he? roffel

65 moet inderdaad 55 zijn, sorry blozen
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door ino94 » do 04 feb 2010 22:18

SuperGhost schreef:Heeft het voor dat kleine beetje reizigers zin om alle kaartautomaten te voorzien van een spitstoeslag en de OVC een spitstoeslag te laten berekenen (als dat met dat ding al mogelijk is)?

Ben ik het helemaal mee eens. Technisch gezien is het wel makkelijk. Iedereen heeft straks een ov-chip nodig. Er zou dus wel een toeslag kunnen komen voor ièdereen die in de spits reist, maar het is natuurlijk belachelijk dat hierover al gedacht wordt.

Het kàn wel, want de Interliners van Connexxion rekenen ook een apart tarief, iets meer per km.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door John » do 04 feb 2010 23:43

Een file ontstaat omdat er te weinig capaciteit op de weg is om het beschikbare aanbod aan wegverkeer fatsoenlijk te kunnen verwerken. Dat is tenminste jarenlang het uitgangspunt vanuit de overheid geweest. Inmiddels stelt men dat er teveel auto's zijn in plaats van te weinig asfalt. Om vraag en aanbod beter in overeenstemming met elkaar te laten komen wil men met de kilometerheffing de vraag verminderen. De kilometerheffing is dan ook niets meer dan het wegjagen van automobilisten in de spits waardoor de files als sneeuw voor de zon verdwijnen omdat niet iedereen de kilomterprijs in de spits kan of wil opbrengen.

In het OV speelt in de spits ongeveer hetzelfde probleem als op de weg. Teveel reizigers waar te weinig capaciteit voor beschikbaar is. En dan kan je ook hier 2 kanten op: Of je verhoogt het aanbod of je vermindert de vraag door in het OV ook een spitsheffing in te voeren. Als je in de spits bij het wegverkeer vrijwel volledig inzet op het verminderen van de vraag dan verplaatst de vraag in de spits zich van de weg naar het OV (zoals het artikel ook stelt). Gevolg is dat je wel heel veel investeringen moet doen om al die mensen in de spits te kunnen vervoeren. En dat geld moet toch ergens vandaan komen. Laat de spitsreizigers in het OV dan ook de meebetalen aan al die investeringen. Dan snijdt het mes ook nog eens aan twee kanten knipoog

SuperGhost schreef:Van de spitsreizigers is ongeveer 45% (dacht dat ik dit percentage ooit ergens heb gelezen) student en heeft dus gratis reisrecht.
Van de 65% die over blijft heb je te maken met een grote groep reizigers:
- abo-houders, die ook gratis mogen reizen
- VDU-kaarthouders, die in de ochtendspits al meer moeten betalen.

Als we even uitgaan van de bron "Superghost dacht het ooit ergens gelezen te hebben" over de praktische kant van het verhaal:

Als je het artikel leest zie je dat er in de spits een toename van het aantal reizigers verwacht wordt die uit de auto komen. De kans is niet heel groot dat hier veel mensen met een studentenkaart tussen zitten dus die verhoudingen gaan schuiven (Afgezien van het feit dat je studenten ook best een spitstoeslag kan laten betalen engel ). Je kan de abonnementsprijzen ook prima verhogen en tegelijkertijd een off-peak abonnement invoeren. Dat voordeelurenkaarthouders buiten de spits met nog meer korting reizen is hier even niet relevant.

De chipkaart is prima in staat om op verschillende tijdstippen een ander tarief te rekenen en een knop op de kaartautomaat lijkt me nu ook niet het grootste probleem glimlach

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door Joop » vr 05 feb 2010 08:45

Met dit voorstel voor beleid jaag je de reizigers uit de trein zo de file in roffel

Joop
Berichten: 2696
Geregistreerd: di 28 feb 2006 11:04
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door John » vr 05 feb 2010 11:25

Nee natuurlijk niet. Mits de spitstoeslag voor het autoverkeer wel een stuk hoger is dan in het OV. zwaaien

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Kleine nieuwsberichten - Treinen Nederland 2010 door Nieuws » vr 05 feb 2010 17:49

OV nog niet klaar voor kilometerheffing

5 februari 2010

Zonder forse investeringen in het openbaar vervoer is de kilometerheffing gedoemd te mislukken. Dat stelt verkeersonderzoeksbureau Goudappel en Coffeng. Het openbaar vervoer is volgens haar helemaal niet berekend op de 'nieuwe reiziger'.

Goudappel en Coffeng heeft de gevolgen van de kilometerheffing voor het openbaar vervoer onderzocht. Het rapport beaamt dat de er inderdaad meer ov-reizigers in de spits te verwachten zijn. Daarbuiten rijden er echter hoogstwaarschijnlijk juist mínder passagiers mee, zegt het onderzoek. En dat maakt het aanbieden van openbaar vervoer duurder. Immers; om de spitsdrukte op te kunnen vangen moet een vervoersbedrijf extra materieel inzetten dat in de daluren niet wordt gebruikt.

Goudappel en Coffeng zet bovendien sterke twijfels bij de kwaliteit van het stedelijke openbaar vervoer. Om van de woning naar het station te komen en van het station naar de werklocatie, zal dat fors moeten meegroeien. Niet alleen meer frequente en uitgebreidere buslijnen, maar ook de hoeveelheid fietsenstallingen en P+R-voorzieningen rondom stations moet toenemen.

Het wagenpark zal meegroeien, zegt het onderzoek. De vaste lasten zoals BPM en wegenbelasting worden afgeschaft. Daardoor wordt de aanschaf en het bezit van een auto goedkoper, waardoor mensen eerder een auto aanschaffen. Voor meer gezinnen komt een tweede auto binnen bereik. Hierdoor neemt bovendien het aantal mensen dat afhankelijk is van openbaar vervoer af. Daarnaast komen auto’s van ‘nieuwe’ ov-gebruikers, veelal forenzen, in de daluren ter beschikking van de huisgenoten, die daardoor minder afhankelijk worden van het openbaar vervoer. En pakken dus vaker de auto overdag in plaats van de bus.

Een oplossing zou volgens het onderzoek het invoeren van een spitsheffing in het openbaar vervoer kunnen zijn. Dan zal het aantal extra reizigers vanwege de kilometerprijs in evenwicht zijn met de uitval door hogere spitstarieven. Dat is echter wel een ongewenste ontwikkeling; het openbaar vervoer duurder maken om meer mensen de auto in te krijgen.

Goudappel en Coffeng pleiten er daarom voor nu alvast fors te investeren in de kwaliteit van het openbaar vervoer. Ze noemen daarbij als bijvoorbeeld steden als Londen en Stockholm. Daar worden de opbrengsten uit tolheffing voor een groot deel geïnvesteerd in het openbaar vervoer. Alleen dan kan de kilometerprijs succesvol worden ingevoerd.

Reizigersvereniging ROVER onderstreept de conclusies en aanbevelingen van het rapport. Ze heeft daarom de minister een brief gestuurd om de noodzaak van extra investeringen te bepleiten. "Toename van ov-gebruik brengt extra kosten met zich mee. Het plan van de minister voorziet hier niet in", aldus ROVER.

Bron: Verkeers Pro

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Jarenlange bezuinigingen OV veroorzaker fileleed door Nieuws » wo 24 maart 2010 14:27

Jarenlange bezuinigingen OV veroorzaker fileleed

24 maart 2010

Door jarenlange bezuinigingen op het regionaal openbaar vervoer (OV) is de filedruk de afgelopen decennia flink toegenomen. Structurele extra investeringen in het OV zijn noodzakelijk om meer reizigers in het OV te krijgen en het fileleed effectief aan te pakken. Deze conclusie trekt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) op basis van het NEA onderzoek ‘Financiering van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer'.

Sinds 1980 is de exploitatiebijdrage van de overheid aan het regionaal openbaar vervoer gehalveerd: Van 0,55% van het totale nationale inkomen naar 0,27%. Berekend is dat zonder deze bezuinigingen, de rijksbijdrage aan het vervoer jaarlijks zo’n 1 miljard hoger zou zijn uitgevallen. KNV stelt dat door het jarenlang achterblijven van OV-budgetten de filedruk flink is toegenomen en ook de komende jaren zal blijven toenemen.

Deze ontwikkeling baart KNV zorgen. "We moeten ingrijpen. De files drukken zwaar op onze economie en hebben ernstige gevolgen voor ons milieu. Wanneer de overheidsbijdrage aan het OV echter structureel wordt verhoogd in combinatie met de invoering van de kilometerheffing, kunnen we de filedruk in de spits met 50% terugdringen", aldus KNV-directeur Ad Toet.

De komende regering moet keuzes maken over ingrijpende bezuinigingen op overheidsuitgaven. Bezuinigen op het OV lijkt op het eerste gezicht al snel een aantrekkelijke optie, maar leidt tot toenemende filekosten. Het uitstellen van een investering met een goed rendement is geen besparing, maar juist een verlies van inkomsten. Een duurzaam en robuust vervoerssysteem is een voorwaarde voor herstel van onze economische groei.

Het rapport ‘Financiering van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer’ is in opdracht van KNV uitgevoerd door onderzoeksbureau NEA. Het is hier (PDF) te downloaden.

KNV

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Jarenlange bezuinigingen OV veroorzaker fileleed door John » wo 24 maart 2010 14:47

Het NEA rapport in haar enige conclusie schreef:Conclusie
Met een financieringsinstrument dat onder druk dreigt te komen, een mogelijk toenemend aanbod in de spits en afnemend aanbod daarbuiten, hoge ambities, en de onzekerheid of de financiële ruimte voor decentrale overheden voldoende is om het tariefinstrument (spits/dal) optimaal in te kunnen zetten, is er naar de toekomst (nog) geen duurzame oplossing voor de financiering van kwalitatief goed stads- en streekvervoer.


Waarop het KNV reageert met:

Nieuws schreef:Door jarenlange bezuinigingen op het regionaal openbaar vervoer (OV) is de filedruk de afgelopen decennia flink toegenomen. Structurele extra investeringen in het OV zijn noodzakelijk om meer reizigers in het OV te krijgen en het fileleed effectief aan te pakken. Deze conclusie trekt Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) op basis van het NEA onderzoek ‘Financiering van het stedelijk en regionaal openbaar vervoer'.


Op basis van dit rapport kan je die conclusie gewoon niet trekken want er staat nergens iets in over de relatie tussen filedruk en het financieringsmodel van het OV zwaaien

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door sealynx » do 25 maart 2010 14:46

Het woord 'file' komt in de hele rapportage niet eens voor...

sealynx
Berichten: 64
Geregistreerd: wo 03 sep 2008 08:34
Woonplaats: Eindhoven
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door ino94 » do 25 maart 2010 16:39

Auto geen toeslag? Dan slaat het nergens op om het ov een toeslag te geven.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door SvMp » zo 28 maart 2010 12:53

Ze kijken te veel naar de cijfertjes.
De reden dat ik erg blij ben met m'n auto, is:
- De trein zit vol met mensen die zich aso gedragen: hoorbare MP3-spelers, telefoneren, etc.. Er is totaal geen handhaving.
- Wachten op de stations is onaangenaam doordat de voorzieningen zijn verdwenen
- Comfort van nieuwe treinen en bussen is over het algemeen een stuk minder geworden

Deze punten komen in de cijfers niet terug. Toch hoor ik er veel mensen over klagen.

Dat jaagt mensen vooral de auto in. Logischer is om bij verlaging van comfort, de prijs van kaartjes evenredig te verlagen. Als ik een nieuwe laptop koop die eenvoudiger is dan mijn vorige laptop, dan betaal ik ook minder. Maar nee, de prijzen van kaartjes stijgen alleen maar, tot ver boven de inflatie.

Men moet het Luxemburgse model omarmen. De automobilist niet pesten met absurde belastingen, maar verleiden met prijsverlagingen en comfort in het OV.

Overigens heeft fileleed maar één echte oorzaak: overbevolking. Ook al was er nooit bezuinigd op het OV, dan waren de problemen er nog steeds alleen wellicht iets minder ernstig. De enige aanpak die op langere termijn werkt is kleine of kinderloze gezinnen financiëel belonen en grenzen sluiten, en de krimp in verantwoorde banen leiden met tijdelijke gastarbeiders.

SvMp
Berichten: 700
Geregistreerd: zo 27 jul 2008 12:38
Woonplaats: Frieslân
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 7 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door davidov2008 » zo 28 maart 2010 13:37

Mja, je kan niet zeggen dat NS niet haar best doet; vroeger waren er nooit stiltecoupes* en er wordt gewerkt aan het duidelijker herkenbaar maken ervan, stationsmodernisatie en sterke uitbreiding van voorzieningen op en rond het station is een van de speerpunten van NS/ProRail, comfort is in de trein m.i. wél beter geworden. Wou je nou zeggen dat Mat54 (hondenkoppen) en Mat64 (destijds IC materieel) e.d. beter comfort hebben dan VIRM, ICMm en ICRm? DD-AR en DDM is qua comfort gewoon Mat '64 dubbeldeks (behalve die plank-banken, ben even de merknaam ervan vergeten), maar DD-AR wordt allemaal geupgraded naar IC-niveau, en met de stoelen in SGM en SLT kan ik ook wel leven, tenminste voor stoptreinritjes van 20 minuten ofzo. Ook bij bussen is er heel wat veranderd: de tijd dat je drie trapjes op moest van de stoep naar de chauffeur is voorbij: de bussen zijn gelijkvloers en 'knielen' naar de passagiers. Naast stadsbussen zijn er in veel regio's HOV-busnetwerken met vrij comfortabele touringcars: dat had je 20 jaar geleden toch echt niet, dan zat je gewoon 2 uur in een ronkende NZH-bus die op elke straathoek stopte. Vroeger mocht je blij zijn als in jouw stationnetje 1 trein per uur per richting stopte, nu wordt de norm in de Randstad 10 treinen pu pr en daarbuiten 4~6 pu pr. Denk aan de enorme uitbreidingen in het ov zoals aanleg van metro's (zelfs de NZ-lijn), P+R's en busbanen, Zuidtangent etc. De tijd van ov-verschraling en afbraak van spoorlijnen is voorbij: er wordt weer gesproken over heropening van lijnen en nieuw spoor aanleggen. Dat is jarenlang wel wat anders geweest (men zat alleen maar de praten over HSL's en Zuiderzeelijnen maar de lokale infrastructuur en ov-bediening werden ondertussen afgebroken).

Verder is er absoluut geen sprake van 'mensen de auto injagen' maar het falen van 'mensen het ov in de lokken', het punt is dat een harde groep mensen gewoon überhaupt zelden/nooit met het OV gaat, of voor de laatste keer 20 jaar geleden ofzo. Mensen die nú regelmatig voor het ov kiezen hebben meestal niet het geld voor een (tweede) auto of wonen in dichtbevolkt gebied (met immense filedruk en relatief goed navervoer vanuit de trein) of hebben idealistische overwegingen (beter voor het milieu). De files zouden opgelost zijn als 10-15% van de automobilisten in de spits voor het ov zou kiezen/thuis zou werken e.d.: het moge duidelijk zijn dat die ov-capaciteit er gewoon niet is. Niet voor niets trekken de consultancybureaus aan de rem bij Eurlings: km-heffing zonder grote capaciteitsvergroting in het ov is gedoemd te mislukken (wat betreft oplossen v/h fileprobleem).

De auto is en blijft voorlopig het ideale vervoermiddel in buitengebieden: als je snel van Stadskanaal naar Dronrijp wil, is de auto het snelste vervoermiddel, je parkeert in beiden plaatsen gratis voor de deur van je bestemming en hebt onderweg geen files. In dichtbevolkte gebieden is dat wel wat anders: maar om daar autorijden fatsoenlijk mogelijk te maken, zal een deel op het ov moeten overstappen.

* Ga nou niet zeggen; "ja vroeger was dat ook niet nodig, toen was iedereen gewoon stil." Ja er zijn inmiddels MP3 spelers gekomen, maar als die fatsoenlijke dopjes hebben hoeft niemand daar last van te hebben. Er is tov 20 jaar geleden een enorme groei in het aantal ov- en i.h.b. treinreizigers gekomen: je kan niet verwachten dat dit geen gevolgen heeft voor de stilte in het ov. Iedere onderwijzer kan je vertellen dat 10 kinderen uit een klas met 10 kinderen stiller zijn dan 10 kinderen uit en klas met 40 kinderen. Juist daarom zijn stiltecoupes nodig voor degenen die rustig willen werken, en 'normale' coupes voor mensen die onderweg gewoon even willen babbelen: iets wat in het ov een stuk veiliger is dan in de auto. Mensen die afkeer hebben van het ov hebben ook meestal zo'n instelling: 'Ik wil niets met mijn medemens te maken hebben, ik trek mij terug en wens door niemand gestoord te worden, zeker niet door iemand van lager "rang" dan ik. Straks loop ik nog een ziekte op.' knipoog Nou dan blijf je toch lekker in je auto stikken.

davidov2008
Berichten: 958
Geregistreerd: zo 04 okt 2009 14:58
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door SuperGhost » zo 28 maart 2010 15:28

stationsmodernisatie en sterke uitbreiding van voorzieningen op en rond het station is een van de speerpunten van NS/ProRail
Helaas is dat alleen op de grote stations waar het niveau van de voorzieningen al goed zijn. De overige stations waar het niveau slecht tot dramatisch is wordt volgens mij totaal niets gedaan en in sommige gevallen nog meer uitgekleed. nee

Of je moet een kaal perron waar reizigers in weer en wind staan te wachten op de trein een modern station noemen natuurlijk tevreden zon
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Uit de file, in de trein ? door davidov2008 » zo 28 maart 2010 15:59

Mja, die kleine tot middelgrote stations (Assen, Hoorn, Gorinchem e.d.) zijn vaak waar de passagier woont (of op familie/vrienden op bezoek gaat) waarbij hij dus snel naar huis wil en er niet zo lang zal verblijven. Een goede wachtkamer (zonder die ijskoude metalen banken) zou wel welkom zijn inderdaad, maar je kan in de huidige supermarktindustrie helaas geen Kiosken en verwarmde restauraties levensvatbaar houden op elk gehuchtstationnetje. Aan de andere kant: als je mijn betoog leest, vroeger moest je op zo'n station wachten op die ene trein per uur, nu gaan er veel meer (ja behalve om 23u dan).

davidov2008
Berichten: 958
Geregistreerd: zo 04 okt 2009 14:58
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Beste Reiziger

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


cron