Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door SuperGhost » wo 25 maart 2009 20:28

Maar welke dan?
De ICE na Utrecht verder laten rijden naar Hoek van Holland i.p.v. Amsterdam Centraal valt denk ik niet echt goed bij DB.

Al is een IC Emmerich-Arnhem-Ede-Utrecht-Gouda-Rotterdam Alexander-Schiedam Centrum-Hoek van Holland Haven-Hoek van Holland Strand natuurlijk wel leuk. Heb je ook meteen eindelijk een verbinding Arnhem-Emmerich tong naar buiten
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door Nieuws » za 02 mei 2009 19:30

‘Ook station in centrum is slecht bereikbaar’

02 mei 2009

SCHIEDAM - Het is slecht gesteld met de bereikbaarheid van de Schiedamse NS-stations. Die van Nieuwland is niet bepaald vriendelijk voor mindervaliden, maar daar komt waarschijnlijk verandering in omdat ProRail heeft aangekondigd de liften weer in gebruik te stellen. NS-station Schiedam-Centrum is slecht bereikbaar voor treinreizigers die er hun auto willen parkeren.

,,Het is slalommen over het voetgangersplaveisel via kuilen, verzakten betonplaten en dergelijke,’’ heeft Schiedammer A. van der Haagen ondervonden. ,,Ronduit schandalig en gevaarlijk en dat al sinds de start van de hoogbouw,’’ doelt hij op het in aanbouw zijnde kantoor van DCMR Milieudienst Rijnmond. Automobilisten moeten eerst een stoeprand op en dan is het op de tijdelijke rijbaan opletten geblazen, want het is ook de toegangsweg voor voetgangers en fietsers. Daarbij komt ook nog dat twee elkaar tegemoet komende auto’s elkaar niet kunnen passeren.

,,De ellende is het ergst in de ochtendspits,’’ zegt Frans de Bruijn (46) uit Overschie, die dagelijks de trein neemt naar zijn werk. ,,Helemaal als een vrachtwagen staat uit te laden. De mensen willen hun trein halen en raken dan alleen maar gefrustreerd. Ik heb de NS eens aangesproken, maar er gebeurt niets.’’

Bron: AD

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door SuperGhost » zo 03 mei 2009 13:11

Schiedam-Centrum is slecht bereikbaar voor treinreizigers die er hun auto willen parkeren.
Is dat niet zo bij elk gemiddeld Nederlandse station? tong naar buiten
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door koosmaterieel64 » za 02 jan 2010 21:01

Marko schreef:*Schop*
1. De bussen in het gebied hebben minder passagiers als gevolg van toeristische, tijdrovende routes of te lage frequenties.
2. Er zijn minder treinreizigers. Hier zijn twee directe oorzaken voor aan te wijzen. Slechtere aansluitingen in Schiedam en Rotterdam op de overige treinen, verder is een deel van de reizigers overgestapt op tram of metro.
3. Toegenomen reistijd. De directe verbindingen met Rotterdam zijn wel prettig, maar per saldo is de reistijd naar alle bestemmingen toegenomen. Goed voor een groot verlies aan klanten.

1.Zou het geen idee zijn om snelbussen in te zetten, die regelrecht naar bestemmingen rijden waar veel mensen op af gaan, met een hoge frequentie?
2.Je kunt dus waarschijnlijk meer reizigers krijgen door de trein in Schiedam en Rotterdam op meer of andere treinen te laten aansluiten.

Volgens mij zijn een aantal dingen wel op te lossen!
Materieel'64! de leukste trein van het nederlandse spoorwegnet! \nAfbeelding

Avatar gebruiker
koosmaterieel64
Berichten: 1452
Geregistreerd: zo 27 sep 2009 22:10
Woonplaats: Heerlen
Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door John » za 02 jan 2010 21:20

1. Die directe bussen zijn juist opgeheven om de nieuwe tram / metrolijnen vol te krijgen. Met directe hoogfrequente bussen zorg je voor extra kosten voor de bussen en halfvolle trams en metro's.

2. Tram en Metro rijden hoogfrequent zodat je altijd wel een goede aansluiting in Schiedam hebt.

Pas je verder een beetje op met het kicken van topics koosmaterieel64? Het laatste bericht was van mei vorig jaar :!!:

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door Ubahn » zo 03 jan 2010 11:59

Hoogfrequent is het maar relatief gezien. Het hangt puur ervan af waar je moet instappen...

Avatar gebruiker
Ubahn
Medewerker GVB
Medewerker GVB
Berichten: 1012
Geregistreerd: wo 12 nov 2008 12:51
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door John » di 18 mei 2010 19:43

John in [RET] Metrolijn E R'dam Hofplein - Den Haag C. schreef:Het is bijvoorbeeld maar zeer de vraag of er straks nog wel een keermogelijkheid is op/bij station Schiedam Centrum na de koppeling met de Hoekselijn.

MichaBen schreef:Zou me zeer verbazen als deze keermogelijkheid er niet komt, omdat de aftakking naar de Hoekse Lijn al jaren in ruwbouw aanwezig is en deze ruim voor de keersporen ligt.


Op het station zelf kan je met goed fatsoen niet keren, hoe wil men die aansluiting maken met behoud van keersporen? Als ik op google maps kijk zie ik inderdaad in ruwbouw een aftakking ter hoogte van het punt waar de Beneluxlijn/Lijn C ondergronds duikt richting Spijkenisse. Daarnaast is even verderop een viaduct breder dan nodig is, ook voorbereid op een extra spoor.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [RET] Metrolijn E R'dam Hofplein - Den Haag C. door RoelZ1 » di 18 mei 2010 22:26

De viaducten van de keersporen na Schiedam Centrum zijn al voorbereid op 3 sporen, 2 doorgaande en een keerspoor. De viaducten zijn voorbereid om verbreed te worden, het stuk viaduct over de 's Gravelandseweg is al op breedte om die weg niet nog een keer af te hoeven sluiten tijdens de ombouw.

RoelZ1
Berichten: 929
Geregistreerd: do 06 aug 2009 17:44
Bericht Re: Dossier Lightrail Hoekse Lijn door Nieuws » di 18 okt 2011 20:12

NS enige kandidaat Hoekse Lijn

18 oktober 2011

De NS is de enige kandidaat voor het voortzetten van de exploitatie van de spoorlijn naar Hoek van Holland. Het spoorbedrijf heeft zich als enige gemeld in de openbare aanbestedingsprocedure, laat de Stadsregio Rotterdam weten.

De NS is nu ook al verantwoordelijk voor de Hoekse Lijn. Het werd aangenomen dat weinig partijen metzich zouden inschrijven voor de exploitatie.
Het is de bedoeling dat de spoorlijn langs Schiedam, Vlaardingen en Maassluis binnen een paar jaar wordt omgebouwd tot een metroverbinding. Voor andere partijen dan de NS zou het een kostbare klus zijn geworden om de lijn met nieuw materiaal te gaan exploiteren.
De Stadsregio Rotterdam en de NS moeten nog wel een akkoord over de concessie bereiken.

Bron: RTV Rijnmond

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door Nieuws » wo 10 jul 2013 19:40

Hoekse spoorlijn in 2017 onderdeel metro

10 juli 2013

De treinverbinding tussen Rotterdam en Hoek van Holland wordt definitief omgebouwd tot een metrolijn. Dat heeft de Stadsregio Rotterdam laten weten. In 2017 moet de lijn zijn aangesloten op de rest van het metro-net als een verlenging van lijn B naar Nesselande.

De kosten liggen rond de 312 miljoen euro. De verwachting is dat de RET de lijn gaat exploiteren.

Het is niet voor het eerst dat een deel van het spoor wordt omgebouwd tot een deel van de metro. Dat gebeurde eerder ook al met de Hofpleinlijn, dat nu deel uitmaakt van RandstadRail.

Bron: RTV Rijnmond

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door John » wo 10 jul 2013 21:51

Een wat summier bericht van Rijnmond. Ik vraag mij nog wel het volgende af:

  • Hoe is het nu met de goederentreinen geregeld?
  • Hoelang en wanneer precies gaat de lijn buiten bedrijf voor de ombouw?
  • Er staat dat de lijn geëxploiteerd gaat worden als verlenging van Lijn B, die rijdt in de spits om de 10 minuten terwijl NS in de spits elke 7,5 minuut rijdt tot Vlaardingen. Er is volgensmij ook sprake geweest dat lijn A op bepaalde tijdstippen naar Vlaardingen zou doorrijden. En is elke 10 minuten naar Hoek van Holland buiten de zomermaanden niet een beetje veel van het goede?
  • Komen er nog extra stations bij, en gaat het verplaatsen van station strand nog door?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door SuperGhost » wo 10 jul 2013 22:52

De metro zou natuurlijk net zoals de trein ook deels kunnen keren in Vlaardingen of Maassluis, niet alles hoeft perse door naar HvH.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door groningen » wo 10 jul 2013 23:32

Weer een aantal stations die met NS-kaartje niet kunnen worden bereikt.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door SuperGhost » do 11 jul 2013 00:25

Het zijn dan ook geen treinstations meer knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Berichten: 14731
Geregistreerd: vr 01 aug 2008 15:36
Woonplaats: Nijmegen/Eibergen
Heeft Bedankt: 2 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door John » do 11 jul 2013 02:34

SuperGhost schreef:De metro zou natuurlijk net zoals de trein ook deels kunnen keren in Vlaardingen of Maassluis, niet alles hoeft perse door naar HvH.

Uiteraard. Maassluis West - Hoek van Holland is ongeveer 10 minuten rijden. Als de helft van de metro's bij een 10-minutendienst keert in Maasluis kan je dat qua keringen best efficiënt doen.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door groningen » do 11 jul 2013 08:06

En toch vraag ik me af of je 312 miljoen euro niet beter dan wel anders kunt besteden.

Die 312 stond trouwens al in het stuk beneden. Dus nog geen last van prijsstijgingen. De lijn wordt trouwens in Hoek van Holland met 900 meter verlengd tot aan het strand.

http://stadsregio.nl/hoekse-lijn
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door John » do 11 jul 2013 17:59

Bijzonder dat er geen exploitatiesubsidie gegeven wordt voor deze lijn. Nu is dat niet ongebruikelijk in het metrovervoer maar deze lijn kent waarschijnlijk een zeer dominante spitsrichting en het stuk naar Hoek van Holland is vast niet heel erg lucratief.

De RET gaat 16 metrostellen aanschaffen. Ik neem aan hetzelfde materieel wat nu al op de ABC en op de E-lijn wordt ingezet?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [NS] Hoekse Lijn: Rotterdam - Hoek van Holland door ICB140 » do 11 jul 2013 18:46

Overigens staat er in het convenant wel dat in de ochtendspits (tussen 7.00 en 9.00) 12x per uur gereden moet worden (waarschijnlijk dus d.m.v. verlenging van lijn A) tussen Vlaardingen West en Schiedam Centrum. Daarnaast geldt zoals al eerder was besproken dat er 6x per uur naar Maassluis Steendijkspolder gereden zal worden, waarvan 3x per uur door naar Hoek van Holland.

ICB140
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 450
Geregistreerd: do 28 maart 2013 11:38
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast