Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Bus, tram, metro en overig OV  • Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

[MIVB] Brussel

Nieuws, vragen en discussies over het bus, tram, metro en het overig OV in het buitenland.

Plaats een reactie

Bericht Re: [MIVB] Stads- en Streekvervoer Brussel (België) door Nieuws » wo 30 jan 2013 15:34

MIVB breidt capaciteit uit

30 januari 2013

De Brusselse vervoersmaatschappij MIVB zet in 2013 vooral in op capaciteit. Het aantal gebruikers van het openbaar vervoer in Brussel stijgt elk jaar. Om daaraan tegemoet te komen, worden de frequenties 's avonds, in het weekend en tijdens de zomer verhoogd.

Dit jaar wordt de focus gelegd op een hogere frequentie tijdens de avond, het weekend en de zomer. Zo worden de ochtend- en avondspits verlengd op bepaalde bus- en tramlijnen. Tijdens de daluren worden er meer bussen en trams ingezet. De bediening van heel wat lijnen verbetert op zaterdag en zondag. Vorig jaar telde de MIVB 19 miljoen meer ritten dan in 2011, een stijging van bijna 6 procent. Tegen 2016 zou de vervoersmaatschappij 400 miljoen ritten moeten kunnen verzorgen, in 2025 al 550 miljoen. Dat zegt CEO Brieuc de Meeûs. "Dat vraagt verdere investering in het Brussels openbaar vervoer op langere termijn."

Limieten
"De MIVB botst steeds meer aan tegen de limieten van haar capaciteit", zegt Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V). "Het huidige net kan de verwachte stijging vandaag niet opvangen. Om te voorkomen dat de vervoersmaatschappij slachtoffer wordt van haar eigen succes, moet er de komende jaren zwaar geïnvesteerd worden."

Om op lange termijn tegemoet te komen aan de vraag naar grotere capaciteit, zal onder meer tegen 2019 de geautomatiseerde metro rijden op lijnen 1 en 5. Die metro moet de huidige frequentie verdubbelen.

Bron: Het Laatste Nieuws

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Stadsvervoer Brussel door John » wo 30 jan 2013 15:39

Nieuws schreef:Om op lange termijn tegemoet te komen aan de vraag naar grotere capaciteit, zal onder meer tegen 2019 de geautomatiseerde metro rijden op lijnen 1 en 5. Die metro moet de huidige frequentie verdubbelen.
Weet iemand of die nieuwere metrovoertuigen, de BOA's, geschikt zijn voor automatische exploitatie?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [MIVB] Stadsvervoer Brussel door ino94 » wo 30 jan 2013 23:34

Er staat hier wel wat interessante info.

ino94
Berichten: 3843
Geregistreerd: wo 11 nov 2009 19:11
Woonplaats: Leiden!
Bericht Re: [MIVB] Brussel door Nieuws » do 28 feb 2013 22:39

Brusselse regering kiest tracé voor nieuwe metro

28 februari 2013

De regering van het Brussels gewest heeft een beslissing genomen over de verlenging van de Brusselse metro richting Schaarbeek en Evere. Er is gekozen voor het traject "Schaarbeek dichtbevolkte wijk", meteen ook het kortste en goedkoopste van de drie alternatieven. Aan het project hangt een prijskaartje van 570 miljoen euro. De eerste metro Noord zou in 2022 moeten rijden.

Het gekozen traject is niet alleen het kortste, van alle alternatieven kan het ook het grootste aantal reizigers vervoeren. De nieuwe lijn zal beginnen aan het Noordstation, over het eindpunt is er nog geen duidelijkheid. Het Brussels Gewest gaat nu overleggen met de gemeenten Schaarbeek en Evere over het precieze traject en de inplanting van de stations.

De nieuwe metro moet de groeiende vraag naar openbaar vervoer tussen het centrum van Brussel en het noorden van het gewest opvangen. De lijn zal in het Noordstation ook aansluiten op de bestaande noord-zuidverbinding van de MIVB. De bouw van de nieuwe metrolijn zou in 2018 van start moeten gaan. Het is de bedoeling dat de eerste metrostellen in 2022 langs het nieuwe traject rijden.

4 tramlijnen tot in Vlaanderen
De Brusselse regering zette vandaag ook het licht op groen om vanuit Brussel tramlijnen richting Vlaanderen aan te leggen. Brussel keurt hiermee het voorstel van De Lijn goed. De voorwaarde is wel dat de tramlijnen complementair zijn aan het bestaande MIVB-net en het Gewestelijk Expresnet.

Concreet gaat het om vier tramverbindingen: tot in Boom, Ninove/Gooik, Heist-op-den-Berg en een tangentverbinding van Jette via de Heizel, Vilvoorde, de luchthaven van Zaventem en Kraainem tot Tervuren.

Bron: VRT

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Brussel door Vinny » do 28 feb 2013 23:09

en de inplanting van de stations.
Ik zeg veel water geven en af en toe een beetje aarde toevoegen. Worden mooie bloemetjes duim omhoog

Avatar gebruiker
Vinny
Spoormedewerker
Spoormedewerker
Berichten: 6989
Geregistreerd: wo 14 dec 2005 23:54
Woonplaats: Heeg
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » za 20 jul 2013 21:25

Het omvormen van bus 71 tot tram en de aanleg van een tram naar Tour & Taxis gaan er komen, dat bevestigen de bevoegde minister en de Brusselse regering. Er is nog wel veel protest van de gemeente Elsene.

Hierbij de link naar het artikel van afgelopen donderdag op Brussel Nieuws:
http://www.brusselnieuws.be/artikel/aanleg-tram-71-start-2015

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » za 20 jul 2013 21:41

Speciaal voor de troonswisseling rijdt er een koninklijke tram in de kleuren van de Belgische vlag. Morgen, zondag 21 juli, zal de tram rijden op lijn 92 tussen Louiza en Fort-Jaco.
Zie voor meer informatie de MIVB-website.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [MIVB] Brussel door John » di 23 jul 2013 22:37

Er is nog wel veel protest van de gemeente Elsene.

Wat zijn de argumenten van Elsene tegen de tram?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » wo 24 jul 2013 12:06

De tegenstanders van de tram vinden de straat te smal voor een tram en ze vrezen minder inkomsten voor de handelaars tijdens de aanleg, door het openbreken van de straat.

Daarnaast haalt men het drukke kruispunt Buyl aan, die overvol zou zijn, als er een extra tramlijn rijdt. Er rijdt nu wel een extra buslijn die verdwijnt en vervangen wordt door de tram.

Verder zijn er heel wat busreizigers die het niet leuk vinden dat hun buslijn geknipt gaat worden. Er verdwijnt een rechtstreekse buslijn tussen Elsene en het centrum.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [MIVB] Brussel door groentje » vr 26 jul 2013 21:17

En die laatste reden kan ik nog wel snappen. Er zou toch op zijn minst tot het centraal station moeten worden doorgereden.
Voor de rest is Elsene gewoon een gemeente die op mobiliteitsvlak nog ergens in de jaren '50 zit, en al protesteert als er 1 parkeerplaats zou verdwijnen...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » za 27 jul 2013 15:26

inderdaad vind ik de knip aan de Naamsepoort niet handig. Bus 71 is meestal al halfgevuld als die van het stadscentrum aan de Naamsepoort aankomt. Aan de Naamsepoort zijn er veel op- en afstappers. Dit geldt trouwens voor de meeste buslijnen van het stadscentrum naar het oosten van Brussel.

Ik heb al wel een alternatief scenario bedacht, dat minder duur is om aan te leggen. De tram kan vanaf het Flageyplein afbuigen naar het kruispunt Louiza / Baljauw (tram 81/83). Op dit kruispunt dient een nieuwe wissel te komen. Dan gaat de tram via de Louizalaan (tram 94). Dan kan die ofwel via het Centraal Station gaan, ofwel via de Kruidtuin naar het Noordstation en dan verder naar Tour & Taxis en Bockstael.

Er is nog een bus nodig tussen het centrum en het Flageyplein via de Elsensesteenweg, maar die hoeft minder sterk te zijn.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [MIVB] Brussel door groentje » wo 31 jul 2013 21:05

Ik ben niet tegen zo'n wissel in de Louizalaan, het zou kunnen zorgen voor meer omreismogelijkheden bij verstoringen en werken. Maar voor de rest hou ik die tram liever in de Elsensesteenweg. Ja, dat is een vrij smalle weg, ja, met veel winkels langs die lang niet allen een bruikbare achteringang hebben, en zonder het autoverkeer daar aan banden te leggen, ben je even slecht af, met je tram ipv je bus in de file...

groentje
Medewerker Infrabel
Medewerker Infrabel
Berichten: 1530
Geregistreerd: vr 09 jan 2004 01:35
Woonplaats: Brussel, België
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » do 01 aug 2013 13:02

Inderdaad moet er zeker iets gebeuren. Alleen zullen de werkzaamheden iets minder drastisch zijn.
Van medewerkers van de MIVB heb ik vernomen dat er plannen zijn voor deze wissel bij de halte Baljauw. De halte Baljauw dient immers verplaatst te worden naar de zijstraten, als op de tramlijnen 81 en 83 de nieuwe langere trams van het type 3000 of 4000 gaan rijden. De huidige halte is voorzien voor een tram 7700-7800 en niet groter. Als er een 7900 staat, steekt die uit en kan er geen kruisende tram van lijn 94 passeren.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » vr 30 aug 2013 23:27

Op zaterdag 31 augustus 2013 gaat de winterdienstregeling in. Er zijn enkele wijzigingen en verbeteringen.

Splitsen tram 94

Tram 94 was overdag al gesplitst in een deel Stadion - Legrand en een deel Louiza - Trammuseum. Enkel na 20 uur reed de tram het hele traject Stadion - Louiza - Legrand -Trammuseum.

Nu wordt de lijn ook gesplitst na 20 uur. Hierdoor is er 's avonds om de 10 minuten een tram op de Louizalaan tussen Louiza en Legrand. Om één en ander duidelijk te maken voor de reiziger, krijgen beide delen een apart nummer.
Tram 93 Stadion - Legrand
Tram 94 Louiza - Trammuseum

Deze wijziging was al lang gepland, maar wellicht om budgettaire redenen uitgesteld.


Bus

Buslijn 50 Zuidstation - Lot rijdt tijdens de daluren (tussen 8:30 u en 15:30 u) vaker, namelijk om de 15 minuten.

Buslijnen 38 en 60 (heel het traject) en lijn 53 tussen Bockstael en Militair Hospitaal) krijgen een verlengde avondspits.

Op delen van lijnen 28 (Tomberg - Konkel) en 45 (Roodebeek - Lekaerts) rijden meer bussen op woensdagmiddag na het einde van de scholen.Gelede bussen op woensdagmiddag op de beperkte ritten van buslijn 53 tussen Bockstael en Zavelput.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [MIVB] Brussel door Nieuws » do 16 jan 2014 16:38

Brusselse regering laat 2 tracés voor Metro Noord verder onderzoeken

16 januari 2014

De Brusselse regering heeft de drie opties voor "Metro Noord", de uitbreiding van de metro richting Schaarbeek en Evere, verfijnd tot twee basistracés. Die worden nu verder onderzocht en nog dit voorjaar wordt er beslist over het tracé. Dat melden Brussels minister van Vervoer Brigitte Grouwels (CD&V, foto) en staatssecretaris van Mobiliteit Bruno De Lille (Groen).

De uitbreiding van de metro richting Schaarbeek en Evere komt er om de groeiende vraag naar openbaar vervoer tussen het centrum van Brussel en het noorden van het gewest op te vangen. Tijdens de socio-economische haalbaarheidsstudie werd al voor het basistracé "Schaarbeek dichtbevolkte wijk" gekozen.

Daar blijven nu twee varianten van over. Beiden doen een maximaal aantal belangrijke punten aan waar wegen samenkomen, en moeten een geloofwaardig alternatief zijn voor tramlijn 55, die op termijn zal verdwijnen. Er moet ook een aansluiting mogelijk zijn op het GEN- en het tramnet.

Nog dit voorjaar moet het definitieve tracé vastgelegd worden. Er moet nog gekozen worden om het noordelijker of zuidelijker te leggen in de Helmetwijk. Tot en met eind 2014 wordt het project verder technisch bestudeerd en wordt ook het stedenbouwkundige richtplan opgesteld. In 2015 en 2016 volgt dan de aanvraag voor een stedenbouwkundige en milieuvergunning. In 2017 komen de aanbestedingen, zodat in 2018 met de bouw gestart kan worden. Tegen 2022 zou de metro moeten rondrijden.

Bron: VRT de Redactie

Nieuws
Medewerker Forum
Berichten: 15377
Geregistreerd: wo 19 maart 2008 14:12
Ontvangen Bedankjes: 3 keer
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » zo 16 maart 2014 18:53

Sinds 10 maart rijden er meer trams in Brussel. De opvallendste wijzigingen zijn:
- verlengen van tram 62 vanaf het Weldoenersplein via Liedtsplein naar Kerkhof van Jette (oude terminus tram 94)
- verleggen van de route van tram 51 van Heizel naar Stade-Stadion met bediening van Brugmann-ziekenhuis (zoals T93)
- tijdens de spits rijden alle ritten van lijnen 51, 81 en 93 hun volledige route. Hierdoor meer trams in Anderlecht en Laken
- heel wat tramlijnen rijden tijdens de week buiten de spitsuren en op zaterdag vaker

Ook bij de bus wijzigden één en ander op 10 maart.
- bus 53 rijdt een andere route. Vanaf station Jette eerst naar VUB-ziekenhuis en dan eindigen in de wijk Dielegem
- buslijnen 17 en 75 rijden terug 's avonds en op zondag. Hierdoor eindigt bus 95 altijd aan Wiener
- verschillende buslijnen rijden vaker op werkdagen buiten de spits en tijdens het weekend

De werken aan tramlijnen 82 en 83 in de Gentsesteenweg zijn voorbij, waardoor de trams opnieuw rijden en de T-bus 82 tussen metrostation Beekkant en station Berchem is vervallen.
De werken aan tramlijnen 81 en 83 in de Théodore Verhaegenstraat zijn voorbij. De trams rijden weer de normale route (en gaan dus niet meer langs het Wiels -kunstmuseum).

De verlenging van tram 62 van Da Vinci naar Eurocontrol is voorzien voor 22 april. Vanaf dan zou bus 21 van maandag tot vrijdag overdag altijd eindigen aan de halte Lekaerts i.p.v. NATO. Tijdens het weekend en 's avonds rijdt lijn 21 nog altijd door naar de luchthaven, als vervanging van lijn 12.

Al deze wijzigingen zorgen er voor dat de MIVB een groot aantal bijkomende trams dient in te zetten. De aflevering van nieuwe trams gaat nog altijd verder, maar dat is niet voldoende. Een aantal oude trams van het type 7700 die al klaar stonden voor de sloper, zijn opnieuw in dienst gesteld. Er rijden opnieuw oude gele trams en ook de tram die reclame maakt voor het trammuseum, rijdt weer.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
Bericht Re: [MIVB] Brussel door Stootblok » ma 17 maart 2014 11:43

Zijn dit nu verbeteringen of is het een rationalisatieslag?
*

Stootblok
Moderator / Beheerder
Berichten: 858
Geregistreerd: zo 11 maart 2007 00:30
Woonplaats: Delnice
Heeft Bedankt: 17 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [MIVB] Brussel door JHPart » ma 17 maart 2014 14:24

Het gaat vooral om verbeteringen. Enkel de routewijzigingen van lijnen 51 en 53 zijn niet voor iedereen een verbetering, maar kan wel meer reizigers lokken door het beter bedienen van ziekenhuizen en woonwijken. Voor lijnen 17 en 75 betekent het een terugkeer naar de situatie van voor de besparingen van 2009 en 2010.

Uiteraard is het ook inperken van bus 21 op werkdagen, een besparing, maar die gecompenseerd wordt door het doortrekken van tram 62 tot voorbij de NAVO. De MIVB heeft een tekort aan bussen, waardoor ze het aantal weinig gevraagde trajecten tijdens de spits probeert te beperken.

JHPart
Berichten: 60
Geregistreerd: za 06 jul 2013 23:32
Woonplaats: Schaarbeek Brussel
 

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Bus, tram, metro en overig OV in het buitenland

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 0 gasten


cron