Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Syntus wint aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Syntus wint aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » di 07 jan 2014 19:52

Edit John: Aangezien deze aanbesteding over twee verschillende spoorlijnen gaat een apart topic gegeven. Alles wat specifiek gaat over deze aanbesteding kan nu in dit topic.

Aanbesteding Zwolle - Enschede en Zwolle - Kampen

Eind dit jaar is ook duidelijk geworden dat de provincie Overijssel - mits zij voldoende geld krijgt voor de overname van de stopdienst Zwolle - Wierden - Enschede van staatssecretaris Mansveld - deze beide lijnen gezamenlijk in één keer gaat aanbesteden. Door deze beide lijnen samen te voegen is het voor de vervoerders aantrekkelijker om in te schrijven. Zij lopen dan minder risico's.

Dit betekent dat tussen Zwolle - Kampen de trein blijft rijden, met in eerste instantie een nieuw treinstation in Stadshagen. Provinciale Staten van Overijssel heeft dit op 11 december 2013 met algemene stemmen besloten.

De bedoeling is dat het programma van eisen voor de zomer van 2014 gereed is en dat de vervoerders tot het najaar van 2014 kunnen inschrijven. Begin 2015 vindt vervolgens de gunning plaats waarna eind 2017 de nieuwe vervoerders kan gaan rijden. Voor het bestellen, maken en uitleveren van nieuwe treinen staat al gauw 2 tot 3 jaar. Als het nieuwe modellen betreft dienen de treinen in die periode ook nog goedgekeurd te worden voor het rijden op Nederlands spoor.

Elektrificatie
De trajecten Zwolle - Wierden en Zwolle - Kampen zullen in de jaren 2015 - 2017 worden geëlektrificeerd. Qua exploitatie is het goedkoper om onder stroom dan op dieselolie te rijden. Om die reden kiest de provincie Overijssel voor elektrische treinen die voor de reiziger ook andere voordelen meebrengt, zoals een hogere snelheid en ook, minder lawaai van de motoren. Denk ook aan de CO 2 uitstoot van diesel.

Bron: Rover

Zet in op Arriva. Die heeft al beproefde treinen die niet nog eens goedgekeurd hoeven te worden. Daardoor kunnen de treinen van Arriva sneller geleverd worden. Dat zal mogelijk zwaarder dan concurrenten die mogelijk een goedkopere bod doen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door AlexNL » di 07 jan 2014 20:00

Iedereen kan treinen bestellen bij Stadler hoor?

AlexNL
Heeft Bedankt: 3 keer
Ontvangen Bedankjes: 18 keer
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door SuperGhost » di 07 jan 2014 20:03

Volgens mij heeft Connexxion ook een elektrische GTW voor de Valleilijn knipoog
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door AlexNL » di 07 jan 2014 21:36

En Abellio gaat FLIRT-treinen laten instromen op Arnhem - Düsseldorf, dus dat kan ook nog...

AlexNL
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door R-K » di 07 jan 2014 22:46

Ik denk dat Syntus ook wel met een scherp bod komt. Aangezien dat bedrijf ook al de buslijnen in Overijssel exploiteerd. Hoop persoonlijk op andere treinen dan GTW of andere Stadler treintjes.

Connexxion maakt ook wel een goede kans. Veolia lijkt mij bij voorbaad uitgesloten, dat bedrijf heeft niks met Overijssel.

Persoonlijk hoop ik op Syntus, maar.ja ben ook Achterhoeker.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door Harm » di 07 jan 2014 23:24

Syntus verzorgt het vervoer met stadsbussen in Zwolle. Maar Connexxion verzorgt weer het streekvervoer rondom Zwolle. Kortom er zijn een aantal kandidaten. Weet niet of het een pluspunt is voor Arriva dat ze al het treinvervoer tussen Zwolle - Emmen regelt.

Alex.nl schreef:
Iedereen kan treinen bestellen bij Stadler hoor?

Ja dat is natuurlijk waar. Moet niet afgaan op de treinmaterieel. De provincie Overijssel zal niet alleen kiezen voor een vervoerder vanwege een bepaalde trein die al kan rijden. Die hebben Syntus, Veolia en Connexxion ook wel.

alex.nl schreef:
En Abellio gaat FLIRT-treinen laten instromen op Arnhem - Düsseldorf, dus dat kan ook nog...

Is die niet te snel en te "luxe" tussen Zwolle - Enschede? Over Zwolle - Kampen hoeven we het al helemaal niet over te hebben.

Harm
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door R-K » di 07 jan 2014 23:51

Als Syntus Zwolle-Enschede wint dan hoefen reizigers uit West-Twente die veelal Enschede als eindbestemming hebben in Hengelo niet meer uit en in te checken.

Flirt kan trouwens ook op nevenlijnen rijden, er bestaat ook een tweebaksvariant van de Flirt.

R-K
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door R-K » wo 08 jan 2014 00:00

Een Flirt is totaal niet luxe, eerder te vergelijken met een SLT met toilet. De Buffels zijn te vergelijken met BR628, allen rijden Buffels geen 6 uur van Lubeck naar Stettin.

R-K
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door Harm » wo 08 jan 2014 00:05

Het interieur in de Flirt kunnen ze dus heel sober maken. Alleen de maximumsnelheid van 160 km p/u hoeft niet tussen Zwolle - Enschede. Tenzij ze het spoortraject Zwolle - Wierden echt grondig gaan moderniseren. En dat bedoel ik niet dat het alleen maar geëlektrificeerd wordt maar ook geheel tweesporig gemaakt, ERTMS, geschikt voor maximaal 200 km p/u enz.

Harm
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door AlexNL » wo 08 jan 2014 00:19

Als het aan mij zou liggen zou ik iets Frans bestellen engel

Dat terzijde, ik ben benieuwd naar de eisen en wensen die de opdrachtgever heeft voor de nieuwe concessie. Lees ik trouwens goed dat men t/m Enschede wil rijden? Dat gaat interessant worden, ik neem aan dat de ICs van/naar Enschede er ook gewoon blijven rijden.

AlexNL
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door R-K » wo 08 jan 2014 00:26

Tja, het lijkt mij vrij logisch om door te rijden naar Enschede, maar wie ben ik. Amersfoort-Arnhem is ook vrij logisch, maar niet logische mensen knippen de verbinding.

En trouwens SLT, VIRM, ICM, Protos en het terzijde gestelde Sm90 kunnen ook 160, wat in de praktijk nooit gebruikt wordt.

Als Syntus wint, kan het wel eens materieel bij Alstom bestellen, aangexien de Lintjes ook van Alstom komen. Bij Connexxion en Atriva komen er waarschijnlijk GTW'tjes.

R-K
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door AlexNL » wo 08 jan 2014 00:31

Is die elektrificatie van Kampen - Zwolle - Wierden eigenlijk al definitief en in de planning? Wetende hoe lang zoiets kan duren om voor te bereiden en uit te voeren (ProRail kennende) zou december 2017 nog wel eens ambitieus kunnen zijn...

AlexNL
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door SuperGhost » wo 08 jan 2014 00:33

R-K schreef:Als Syntus Zwolle-Enschede wint dan hoefen reizigers uit West-Twente die veelal Enschede als eindbestemming hebben in Hengelo niet meer uit en in te checken.
Daarom vind ik ook dat Zwolle-Enschede en Zutphen-Oldenzaal in één pakket moeten komen te zitten, maar ik vraag me af of de provincie daar rekening mee houdt met de einddata van die concessies...
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door pe_pe » wo 08 jan 2014 00:45

AlexNL schreef:Lees ik trouwens goed dat men t/m Enschede wil rijden? Dat gaat interessant worden, ik neem aan dat de ICs van/naar Enschede er ook gewoon blijven rijden.
De provincie Overijssel heeft altijd waarde gehecht aan een rechtstreekse verbinding tussen de provinciehoofdstad en de Twentse steden. Het zou me verbazen als ze daar ineens van af zouden stappen.

pe_pe
Heeft Bedankt: 10 keer
Ontvangen Bedankjes: 5 keer
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door SuperGhost » wo 08 jan 2014 01:41

Overijssel heeft volgens mij ook gezegd dat ze de lijn alleen wilde hebben als ze hem mochten aanbesteden van/naar Enschede.

SuperGhost
Bericht Re: [NS] Kamperlijntje: Zwolle - Kampen door jcvjcvjcvjcv » wo 08 jan 2014 02:14

R-K schreef:Ik denk dat Syntus ook wel met een scherp bod komt. Aangezien dat bedrijf ook al de buslijnen in Overijssel exploiteerd. Hoop persoonlijk op andere treinen dan GTW of andere Stadler treintjes.

Connexxion maakt ook wel een goede kans. Veolia lijkt mij bij voorbaad uitgesloten, dat bedrijf heeft niks met Overijssel.

Persoonlijk hoop ik op Syntus, maar.ja ben ook Achterhoeker.

Gaan ze die pis-LINT'en op nog meer plekken laten rijden...

Ik ben blij dat ze weg zijn van Winterswijk - Arnhem

jcvjcvjcvjcv
Ontvangen Bedankjes: 1 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door John » wo 08 jan 2014 03:37

R-K schreef:Als Syntus Zwolle-Enschede wint dan hoefen reizigers uit West-Twente die veelal Enschede als eindbestemming hebben in Hengelo niet meer uit en in te checken.

De indeling van concessiegebieden baseren op het aantal reizigers dan moet omchecken is het camoufleren van een probleem, niet de oplossing. Maargoed, dat even terzijde in deze discussie.

AlexNL schreef:Lees ik trouwens goed dat men t/m Enschede wil rijden? Dat gaat interessant worden, ik neem aan dat de ICs van/naar Enschede er ook gewoon blijven rijden.

En de sprinters van NS tussen Apeldoorn en Enschede zullen ook wel blijven, dat betekent dus ook het hele stuk tussen Wierden en Enschede een samenloopdeel in het sprintersegment.

Harm schreef:Weet niet of het een pluspunt is voor Arriva dat ze al het treinvervoer tussen Zwolle - Emmen regelt.

Dat is zeker een voordeel voor Arriva, want die hebben al een standplaats in Zwolle. Materieel zal wel waarschijnlijk zeer beperkt uitwisselbaar zijn door concessie-eisen maar voor het overige zijn daar vast wat synergievoordelen te halen.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Aanbesteding Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede door Harm » wo 08 jan 2014 07:32

Harm schreef:Weet niet of het een pluspunt is voor Arriva dat ze al het treinvervoer tussen Zwolle - Emmen regelt.
John schreef:Dat is zeker een voordeel voor Arriva, want die hebben al een standplaats in Zwolle. Materieel zal wel waarschijnlijk zeer beperkt uitwisselbaar zijn door concessie-eisen maar voor het overige zijn daar vast wat synergievoordelen te halen.

De concessie eisen voor Zwolle - Kampen zal vast anders dan voor Zwolle - Enschede. Zo zal het treinmaterieel tussen Zwolle - Kampen zal waarschijnlijk anders zijn dan het treinmaterieel tussen Zwolle - Enschede. Vermoed dat tussen Zwolle - Kampen tramachtig treinmaterieel zal rijden zoals je die ook ziet tussen Gouda - Alphen a/d Rijn, Den Haag - Zoetermeer en op de Randstadrail.
Tussen Zwolle - Enschede zal wel treinmaterieel ingezet worden zoals je die ook ziet in Noord Nederland en Zwolle - Emmen.
En wat zullen de andere eisen zijn? 2 keer per uur rijden, wc in de trein?

pe_pe schreef:De provincie Overijssel heeft altijd waarde gehecht aan een rechtstreekse verbinding tussen de provinciehoofdstad en de Twentse steden. Het zou me verbazen als ze daar ineens van af zouden stappen.

Een treinverbinding tussen Zwolle - Almelo lijk me qua exploitatie minder rendabel dan tussen Zwolle - Enschede. Tussen Enschede - Hengelo - Almelo heb je behoorlijk veel reizigerspotentieel. Meer dan tussen Almelo - Zwolle.

Harm

Plaats een reactie

Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws