Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws

Registreren

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Intercity mogelijk terug in Zeeland

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 16:09

De provincie heeft geen geld om 5 tot 7 dagen in de week ieder uur een bus te laten rijden om Arnemuiden te bedienen, terwijl het goedkoper en aantrekkelijker is om de trein te laten stoppen daar, hetzelfde geldt voor Rilland-Bath. Sluiten van deze stations leidt ertoe dat de desbetreffende dorpen worden afgesloten van de buitenwereld.

R-K
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » vr 22 jan 2016 16:46

R-K schreef:Coevorden en Hardenberg zijn plattelandsgemeenten en hebben meerdere kernen in de gemeente liggen, de plaatsen zijn opzich niet zo groot. Emmen is daarentegen wel vergelijkbaar, maar ik heb niet het gevoel dat men ooit met 4 treinen per uur naar Emmen wil rijden.

Ik haal Emmen - Zwolle alleen als voorbeeld aan. Het gaat er om dat op een gedecentraliseerde lijn de regio veel meer invloed kan uitoefenen op het treinproduct. De concessie HRN biedt te weinig ruimte voor regionaal maatwerk anders dan de regio die met een zak geld over de brug moet komen. Zoals bijvoorbeeld Friesland, die noodgedwongen een extra sprinter financiert zodat niet beide Intercity's zouden gaan stopperen.

John schreef:jehovadorp

LOF schreef:https://nl.wikipedia.org/wiki/Provincia ... erland.png
Amen.

Voor wat het waard is, getuigen van Jehova stemmen doorgaans helemaal niet.

John
Moderator / Beheerder
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 17:15

Op zich heb je een punt, maar de provincie Zeeland heeft geen geld voor om het openbaar vervoer te verbeteren. Het huidige lijnennet qua bus is gericht op afbraak, zo min mogelijk buslijnen zo weinig mogelijk laten rijden en de kleine dorpen bedienen met een halte-taxi. Ik denk ook niet dat de provincie middelen heeft om extra treinen te subsidiëren.

De andere provincies hebben meer middelen om het openbaar vervoer te financieren en daar heeft men op het spoor en enkele HOV-buslijnen voor een flinke kwaliteitsimpuls gezorgd. Daar zit wel verschil in.

R-K
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 17:21

Daarnaast heeft er nog nooit iemand gemekkert over de stops tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen of tussen Deurne en Venlo en is er vanuit de politiek nooit gemekker over bediening van Olst en Wijhe (die stoptreinen die men wil is voor de bediening van Deventer Platvoet en Zwolle Zuid, niet primair om de IC te versnellen), terwijl er in Zeeland continu gemekker is over de bediening van de kleine stations met de IC, dat vindt ik toch een beetje :')

R-K
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door Harm » vr 22 jan 2016 17:31

R-K schreef:
Op zich heb je een punt, maar de provincie Zeeland heeft geen geld voor om het openbaar vervoer te verbeteren. Het huidige lijnennet qua bus is gericht op afbraak, zo min mogelijk buslijnen zo weinig mogelijk laten rijden en de kleine dorpen bedienen met een halte-taxi. Ik denk ook niet dat de provincie middelen heeft om extra treinen te subsidiëren.

Toen de Hanzelijn in december 2012 in gebruik werd genomen werd ook op een aantal buslijnen bezuinigd. De Interliner Lelystad - Zwolle is verdwenen. Niet zo verassend. Maar ook een aantal andere regionale busverbindingen. De 4 treinen p/u is ruim voldoende.

Daarnaast heeft er nog nooit iemand gemekkert over de stops tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen of tussen Deurne en Venlo en is er vanuit de politiek nooit gemekker over bediening van Olst en Wijhe

Sterker nog. Het is nog niet zo lang geleden dat Olst en Wijhe 1 keer p/u bediend werden i.p.v. 2 keer p/u. Zet dat af tegen de situatie in de provincie Zeeland. De Beneluxtrein zal verdwijnen. Ter compensatie zou dan zeker 2 keer p/u een snelle IC in de plaats mogen komen. Liefst met de IC-NG via de HSL. Rotterdam C kan dan door de Zeeuwse inwoners als overstapplaats gebruikt worden.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 17:36

@Harm, ik doel eerder op dat men graag ziet dat er een snelle trein Deventer-Zwolle komt en dat die stations voor oponthoud zorgen. In Zeeland zeuren ze continu om snellere treinen, terwijl de huidige dienstregeling ook vele voordelen kent.

R-K
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » vr 22 jan 2016 17:49

R-K schreef:Daarnaast heeft er nog nooit iemand gemekkert over de stops tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen of tussen Deurne en Venlo en is er vanuit de politiek nooit gemekker over bediening van Olst en Wijhe (die stoptreinen die men wil is voor de bediening van Deventer Platvoet en Zwolle Zuid, niet primair om de IC te versnellen), terwijl er in Zeeland continu gemekker is over de bediening van de kleine stations met de IC, dat vindt ik toch een beetje :')

In Zeeland zijn de reizigersaantallen na de aanpassingen gedaald. Het is moeilijk exact vast te stellen of het puur komt dat de snelle IC is verdwenen of er andere oorzaken zijn aan te wijzen, zoals bijvoorbeeld een veranderende bevolkingssamenstelling. Vergeet ook niet dat de IC niet alleen in Zeeland trager is geworden, tussen Dordrecht en Amsterdam zijn er heel wat stops bij gekomen en de trein is zelfs een jaar (?) via Haarlem gaan rijden met slechte overstap naar Schiphol in Leiden.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door LOF » vr 22 jan 2016 17:56

De Oude Lijn is enorm traag tegenwoordig. Vroegâh deed de TEE naar Parijs exact een uur over Amsterdam - Rotterdam, toen nog via Haarlem met stop te HS. Boze tongen wijzen naar de NS die meer reizigers naar de Intercity Defect wil trekken.

Reizigers uit Zeeland zijn iig de dupe. Het is daarom ook een historische fout dat er bij Lage Zwaluwe geen aansluitingen zijn gemaakt.

LOF
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 18:04

Ik denk ook dat er in Zeeland een stad met een grote centrumfunctie die allerlei faciliteiten heeft zoals je die hebt in Groningen, Maastricht en in mindere mate ook Zwolle en Leeuwardenen ontbreekt, dan helpt die tien minuten versnelling waarschijnlijk ook niet echt. De dichtstbijzijnde stad met enige faciliteiten is Breda en dat is vanuit Middelburg al 1 uur en 25 minuten met de trein. Haal je de stops op dekleine stations en verscherp je de overstap in Roosendaal blijft alsnog de reistijd alsnog boven een uur. Ter vergelijking: in een uithoek in de provincie Groningen of Zuid-Limburg ben je in minder dan een uur in Groningen-stad respectievelijk Maastricht. Dit maakt Zeeland nog minder aantrekkelijk dan de provincie Groningen of Zuid-Limburg. Het schrappen van stops op de kleine stations in Zeeland doet daar weinig van af.

R-K
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 22 jan 2016 19:59

Toch vind ik wel raar dat vroeger de stoptrein Roosendaal-Vlissingen er 59 minuten over deed en de huidige Intercity 2600 Lelystad - Amsterdam Centraal - Schiphol - Vlissingen er 62 minuten over doet (de voormalige IC deed er 52 minuten over).

R-K
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door SuperGhost » za 23 jan 2016 13:49

Ik denk dat dat vergelijkbaar is met de stop-IC die er op Arnhem-Nijmegen langer over doet dan de sprinter. Een IC rijdt gewoon met wat zwaarder materiaal en is daardoor iets langzamer als het om optrekken gaat dan een lichtere stoptrein.

R-K schreef:Daarnaast heeft er nog nooit iemand gemekkert over de stops tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen of tussen Deurne en Venlo en is er vanuit de politiek nooit gemekker over bediening van Olst en Wijhe (die stoptreinen die men wil is voor de bediening van Deventer Platvoet en Zwolle Zuid, niet primair om de IC te versnellen), terwijl er in Zeeland continu gemekker is over de bediening van de kleine stations met de IC, dat vindt ik toch een beetje :')
Volgens mij wordt al een tijd gepleit voor een echte IC tussen Eindhoven en Venlo en wil Eindhoven zelfs nog verder: een echte IC die ook doorrijdt naar Düsseldorf. Volgens mij wilde de NS ook al op termijn overstappen na een 2x IC + 2x spr-systeem op Eindhoven-Venlo

Die andere trajecten die je noemt zijn niet (volledig) dubbelsporig en weet men gewoon dat het niet kan om 2x IC + 2x SPR te rijden, iets wat op Eindhoven-Venlo en Roosendaal-Vlissingen dus wel zou kunnen. Overigens nam dat bij de provinciale verkiezingen niet weg dat er ook partijen waren die weldegelijk pleitte voor versnelling van Den Helder-Amsterdam (waren geloof ik die provinciale partijen die ervoor pleitte).

Harm schreef:Zet dat af tegen de situatie in de provincie Zeeland. De Beneluxtrein zal verdwijnen. Ter compensatie zou dan zeker 2 keer p/u een snelle IC in de plaats mogen komen.
De Benelux heeft nooit in Zeeland gereden en waar die wel heeft gereden (tussen Roosendaal en Rotterdam) is er al een 2e binnenlandse IC voor in de plaats gekomen (die overigens juist door is gaan rijden naar Zeeland, waardoor Zeeland 2x p/u een rechtstreekse verbinding met de Randstad heeft gekregen i.p.v. 1x p/u).

Op Roosendaal-Vlissingen een uitgebreidere dienstregeling eisen, omdat op een aansluitend ander traject een treindienst weg valt is wat vreemd natuurlijk.
Moet er nu op Groningen-Delfzijl opeens ook 2 IC's en 2 sprinters gaan rijden, omdat voor een aantal jaren de treindienst Groningen-Leer is weggevallen?
Moet er op Haarlem-Zandvoort nu opeens 2x IC + 2x SPR rijden, omdat de treindienst tussen Haarlem en Uitgeest uitgedund is buiten de spits?
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » za 23 jan 2016 17:00

De Benelux heeft geen enkele functie meer in het binnenlandse verkeer. Richting Amsterdam boemelt die vlak achter de Intercity 2600 Lelystad - Amsterdam Centraal - Schiphol - Vlissingen aan en de andere kant op boemelt die er net voor en ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat die op Schiphol expres op spoor 4 wordt gezet terwijl dat spoor verder uitsluitend gebruikt wordt door treinen die in Hoofddorp stoppen of naar het opstelterrein moeten.

Daarnaast heeft er nog nooit iemand gemekkert over de stops tussen Alkmaar en Den Helder of tussen Hoorn en Enkhuizen of tussen Deurne en Venlo

Het verschil zal er in zitten dat op de trajecten die je noemt nooit rechtstreekse treinen hebben gereden. De treinen uit Enkhuizen stopten voorheen tussen Hoorn en Amsterdam zelfs overal, terwijl nu IC-station Zaandam wordt overgeslagen. Alleen Venlo - Eindhoven heeft een snellere trein gehad, maar een station als Blerick is voor een groot deel van Venlo ook een aantrekkelijkere opstaploactie dan Venlo Hbf.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door Harm » za 23 jan 2016 17:35

Super Ghost schreef:
De Benelux heeft nooit in Zeeland gereden en waar die wel heeft gereden (tussen Roosendaal en Rotterdam) is er al een 2e binnenlandse IC voor in de plaats gekomen (die overigens juist door is gaan rijden naar Zeeland, waardoor Zeeland 2x p/u een rechtstreekse verbinding met de Randstad heeft gekregen i.p.v. 1x p/u).

Op Roosendaal-Vlissingen een uitgebreidere dienstregeling eisen, omdat op een aansluitend ander traject een treindienst weg valt is wat vreemd natuurlijk.

Wilde mee aangeven dat de provincie Zeeland ook recht heeft op een verbeterde treinverbinding richting Randstad. Met het wegvallen van de Beneluxtrein bedoelde ik eigenlijk mee te zeggen dat ze in de provincie Zeeland met een overstap in Roosendaal niet meer met een IC naar Antwerpen/Brussel kunnen reizen. En ook tussen Roosendaal - Amsterdam C valt er straks voor de provincie Zeeland een redelijke snelle IC weg. De IC Vlissingen - Lelystad/Almere (2017) is geen slechte verbinding.

Maar eerder waren er 2 stoptreinen tussen Roosendaal - Vlissingen en 1 keer p/u een IC Amsterdam - Vlissingen. En die oudere ICverbinding Amsterdam - Vlissingen was door minder stations ook wat sneller. Vindt daarom dat Zeeland best wel gecompenseerd mag worden. Want in de meeste delen van Nederland gaat de frequentie en de kwaliteit vooruit.

Indien NS en NMBS daar aan mee willen werken is dat mogelijk. Bijvoorbeeld door de IC-NG Vlissingen - Amsterdam/Almere via de HSL te laten rijden. En de IC Charleroi - Essen met M 7 door te laten trekken naar Roosendaal. Dan zal tussen Brussel - Roosendaal - Amsterdam zelfs sneller gereden worden dan de hudige Benelux +. En de huidige IC Lelystad - Vlissingen & Benelux + (totaal 3 keer p/u) zal tussen Amsterdam - Schiphol - Rotterdam - Dordrecht - Roosendaal vervangen worden door de IC-NG Vlissingen - Amsterdam/Almere (2 keer p/u)

Het wegvallen van de IC Lelystad - Vlissingen & Benelux + tussen Schiphol - Leiden -Den Haag - Rotterdam kan gecompenseerd worden met de IC Lelystad - Dordrecht (2 keer pu). De IC Lelystad - Dordrecht neemt tussen Lelystad - Dordrecht het over van de huidige IC Lelystad - Vlissingen.
Vanaf Dordrecht kan de IC-NG Vlissingen - Amsterdam/Almere het overnemen.

Harm
Heeft Bedankt: 25 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » za 23 jan 2016 18:18

Maar eerder waren er 2 stoptreinen tussen Roosendaal - Vlissingen en 1 keer p/u een IC Amsterdam - Vlissingen.

Nee, er reed voorheen 1 stoptrein Vlissingen - Roosendaal die in Roosendaal een matige aansluiting had op de Benelux naar Amsterdam.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » za 23 jan 2016 19:43

@SG, volgens mij zijn er nooit plannen geweest voor 2x stop en 2x snel op (Eindhoven-)Deurne-Venlo, hoogstens 2x stop en 1x snel die door moet rijden naar Düsseldorf, dat terzijde. Daarnaast zijn er meer discutabele IC-stations die ook nooit in het daglicht zijn gekomen zoals Castricum en Dieren en is er nooit gemekkerd over dat er tussen Hilversum en Utrecht alleen sprinters rijden.

Maar ik vind die 3 minuten extra wel vrij fors. VIRM is toch gemaakt om ook op stationsafstanden zoals die op de Zeeuwse Lijn gelden te presteren, het is geen ICR of DB-IC rijtuigen. Ik denk dat Roosendaal-Vlissingen precies in 60 minuten mogelijk moet zijn, al dan niet met doorstroombevorderende maatregelen als perronmarkeringen.

Het blijft voor mij ook wel een soort van perceptie, 52 vs 62 minuten. Het is echt niet zo dat de reis 2x zo lang duurt, het lijkt alleen maar zo. De kleine stations zijn echt wel nodig, anders hebben die helemaal geen OV-verbinding meer, slechts een haltetaxi. 1x als sneltrein rijden en 1x als stoptrein rijden is een mogelijkheid, maar de concessievoorwaarden staan dat op ma-vr tot 19:00 niet toe. Wel kun je het in het weekend overwegen om deze constructie toe te passen van 1x als sneltrein en 1x als stoptrein.

R-K
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » do 28 jan 2016 10:30

R-K schreef: 1x als sneltrein rijden en 1x als stoptrein rijden is een mogelijkheid, maar de concessievoorwaarden staan dat op ma-vr tot 19:00 niet toe. Wel kun je het in het weekend overwegen om deze constructie toe te passen van 1x als sneltrein en 1x als stoptrein.

Als de provincie Zeeland dat erg graag wil is het Rijk vast wel bereid NS daar ontheffing voor te verlenen.

John
Moderator / Beheerder
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door SuperGhost » vr 29 jan 2016 01:40

Volgens mij wil Zeeland gewoon 1x IC + 2x stop of zelfs 2x IC + 2x stop.

Ik denk niet dat Zeeland slechts 1 stoptrein wilt.
regelmatige gebruiker van de stations Nijmegen Heyendaal, Nijmegen, Arnhem, Zutphen, Lichtenvoorde-Groenlo en Zevenaar

SuperGhost
Heeft Bedankt: 2 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » vr 29 jan 2016 01:41

Zeeland heeft geen geld voor OV, dus meer dan 2 treinen over de Zeeuwse Lijn zie ik niet gauw gebeuren.

R-K

Plaats een reactie

Vorige
Volgende

Keer terug naar Nederlands Nieuws