Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003


Forumoverzicht  • Treinen  • Nederlands Nieuws
   
Registreren
 
 
 

Opeens Had Ik Het ... over treinen en ander openbaar vervoer, sinds 2003

Intercity mogelijk terug in Zeeland

Met bronvermelding

Plaats een reactie

Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door PvdO » vr 29 jan 2016 13:01

De hele situatie met 3 steden aan het eind van de lijn die de ruime meerderheid van de reizigers leveren maar niet heel groot zijn plus refodorpjes met handig doch reizigerloos station is gewoon heel pijnlijk, zeker als er volgens de HRN-concessie ook nog eens overal 2x/u een trein moet stoppen. Er reden toen ik een paar jaar geleden in Middelburg woonde al extra stoptreinen om aan te sluiten op schooltijden en de IC stopte toen in de ochtenspits al overal om daar forenzen richting Randstad mee te nemen - zulk maatwerk is eigenlijk de enige oplossing denk ik. Buiten de spits is 1 IC Randstad - Roosendaal - Bergen op Zoom - Goes - Middelburg - V-Souburg - Vlissingen en een sprinter die bij werkelijk elke denkbare stoeptegel stopt op zich prima. Maarja, concessievoorwaarden...

Een dorp als Arnemuiden bedienen met een bus in plaats van de trein kost a. een hoop extra geld b. de reiziger extra reistijd. Ik snap best dat de dorpen de trein willen houden. Ik snapte alleen de wethouder in Reimerswaal niet die vond dat Krabbendijke een directe halfuursdienst met Amsterdam verdiende en nodig had.

PvdO
Berichten: 593
Geregistreerd: vr 18 mei 2012 16:24
Woonplaats: Lund (S)
Heeft Bedankt: 1 keer
Ontvangen Bedankjes: 2 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door groningen » vr 29 jan 2016 22:38

Mocht het zo wezen, maar de stop in Roosendaal wordt langer. > Trager: +4 a 5 minuten. Intercity Amsterdam - Vlissingen zal langer stilstaan te Roosendaal. In die tijd kunnen goederentreinen passeren.
5 - 10 - 20 - 50 - 100 - 200 - 500

groningen
Berichten: 5484
Geregistreerd: zo 08 nov 2009 23:17
Woonplaats: Groningen
Ontvangen Bedankjes: 10 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door Harm » di 08 maart 2016 17:41

Provinciebestuur Zeeland heeft een vergadering gehad over betere verbinding Zeeland - Randstad v.v.:

Constaterende dat:
. De Nederlandse Spoorwegen (NS) druk bezig zijn met het opstellen van de nieuwe dienstregeling voor 2017.
R De NS voornemens zijn om de Intercitydienstregeling voor Zeeland te wijzigen.
. In die wijziging Zeeland zijn directe verbinding met de Randstad 1 Schiphol verliest omdat de trein dan over
Haarlem naar Amsterdam rijdt.
. In die wijziging de trein een kwartier eerder 1 later de Zeeuwse stations aan zal doen, waardoor de andere
openbaar vervoersvertrektijden moeten worden aangepast.
. In die wijziging de trein vijf minuten langer stilstaat in Roosendaal.
. Bij de veranderende vertrektijden de treintijden niet meer aansluiten op de lesuren van de scholen.
Zijn van mening dat:
. Een directe treinverbinding tussen de Randstad 1 Schiphol en Zeeland zeer wenselijk is.
. Het omgooien van de dienstregeling voor het openbaar vervoer in Zeeland niet wenselijk is.
1 De NS de ‘Zeeuwse’ trein niet vijf minuten langer in Roosendaal moeten laten wachten.
. Scholen hun lessenroosters niet moeten aanpassen.
. De NS Zeeland beschouwen als sluitstuk van de dienstregeling.
Dragen Gedeputeerde Staten op:
. In verder overleg te gaan met de NS en aan te dringen op het behoud van de huidige treindienstregeling
waardoor Zeeland zijn directe treinverbinding met de Randstad 1 Schiphol behoudt.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » di 08 maart 2016 23:48

Schiphol is niet heilig hoor. Zeeland heeft al de luxe dat het verbonden is met de drie grootste steden van Nederland, die luxe hebben Zuid-Limburg (Amsterdam en Utrecht), Twente (Utrecht en Den Haag) en het Noorden (Utrecht, Den Haag en Rotterdam) niet, dus moet het niet klagen dat het de verbinding met Schiphol verliest.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door wauwthur » di 08 maart 2016 23:54

Twente heeft ook Rotterdam
Alle berichten op persoonlijke titel.

wauwthur
Medewerker Syntus
Medewerker Syntus
Berichten: 698
Geregistreerd: ma 30 aug 2010 20:25
Woonplaats: Enschede
Heeft Bedankt: 7 keer
Ontvangen Bedankjes: 8 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door R-K » wo 09 maart 2016 09:43

Enkele keren per dag. Het Rotterdamse deel rijdt meestal tot Deventer.

Avatar gebruiker
R-K
Berichten: 2612
Geregistreerd: zo 06 maart 2011 15:48
Woonplaats: Doetinchem
Heeft Bedankt: 4 keer
Ontvangen Bedankjes: 4 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door Harm » zo 16 okt 2016 18:02

Voorstel van treinreiziger.nl:

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... hsl-147777

Laat Zeeuwse en Dordtse treinreizigers in de toekomst profiteren van de hogesnelheidslijn. Dat kan door de intercity Amsterdam - Vlissingen vanaf 2021 te verleggen naar de HSL-Zuid. Daardoor kan de reistijd naar Vlissingen met maximaal 40 minuten afnemen.


Dat zal een goede compensatie zijn. Daar heeft de provincie Zeeland en de gemeentes Roosendaal en Dordrecht wel recht op. De Benelux + zal vroeg of laat wegvallen via Roosendaal. De rijweg van Vlissingen naar Amsterdam is kunstmatig langer gemaakt ten gunste van de IC Direct.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » ma 17 okt 2016 17:34

Er spelen eigenlijk drie problemen met de bediening van Zeeland:

1. Alle treinen rijden tegenwoordig als stoptrein terwijl er voorheen 1x/u Intercity was en 1x/u aanvullende stoptrein. Toen NS voorstelde naar een model te gaan met 2x/u een Intercity die overal stopt stelde NS ook voor wat te snijden in het aantal stations. Dat stuitte op veel verzet en in overleg met de provincie zijn toen alle stations open gebleven die dus nu 2x/u door een intercity worden aangedaan. Met een ander dienstregelingsmodel is hier al heel wat tijdswinst te boeken.

2. De HSL heeft de functie van snelle verbinding tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam overgenomen van de route over Leiden. Hierdoor zijn de treinen via Leiden vaker gaan stoppen. Dat zijn nuttige stops, alleen voor doorgaande reizigers uit Zeeland kosten ze veel tijd.

3. In de nieuwe dienstregeling wordt de knoop Leiden herschikt en buigen alle IC's naar Schiphol af richting Amsterdam Zuid. Zeeland verliest met deze nieuwe opzet ofwel de directe verbinding naar Schiphol of naar Amsterdam Centraal. Gekozen is om die laatste te behouden. Daarnaast is er in Roosendaal een lange stop nodig om aansluiting te geven op de trein uit Breda.

Probleem 1 heeft in principe niets met het wel of niet over de HSL leiden van de trein naar Zeeland te maken. NS is vast ongetwijfeld bereid het gesprek hierover aan te gaan met Zeeland en in overleg is hier vast iets beters van te maken. Probleem 2 kan wel aangepakt worden door over de HSL te rijden waardoor er ook meteen weer een directe verbinding naar zowel Schiphol als Amsterdam Centraal ontstaat, maar daardoor vervalt wel de directe verbinding met Delft, Den Haag en Leiden. Wellicht maakt het de dienstregeling bij Roosendaal wel meteen beter passend.

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door Harm » ma 17 okt 2016 17:54

John schreef:
Probleem 2 kan wel aangepakt worden door over de HSL te rijden waardoor er ook meteen weer een directe verbinding naar zowel Schiphol als Amsterdam Centraal ontstaat, maar daardoor vervalt wel de directe verbinding met Delft, Den Haag en Leiden. Wellicht maakt het de dienstregeling bij Roosendaal wel meteen beter passend.


Elk nadeel heeft zijn voordeel. Maar weeg je het af dan vermoed ik dat de provincie Zeeland, Roosendaal en Dordrecht zullen kiezen voor een snellere treinverbinding naar Amsterdam via de HSL. Ken geen cijfers en feiten over vervoersstromen tussen Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden en Rotterdam - Schiphol - Amsterdam. Maar zal me niet verbazen dat tussen Rotterdam - Schiphol - Amsterdam nog meer treinreizigers zijn als tussen Rotterdam - Delft - Den Haag - Leiden. Tussen Rotterdam - Schiphol - Amsterdam zullen vanaf 2018 (onder voorbehoud) extra veel toeristische treinreizigers reizen. Aangevuld met de luchtvaartreizigers die graag snel naar Schiphol willen reizen. En de overige categorieën treinreizigers.

Als dan een IC-NG Amsterdam - Vlissingen zal rijden kan NS de minder hoge baten tussen Roosendaal - Vlissingen toch verrekenen met de hogere opbrengsten op een andere deel van het spoortraject? Zoals met de huidige IC Lelystad - Vlissingen, IC Den Helder - Nijmegen, IC Den Haag - Groningen/Leeuwarden ook gebeurt.

Harm
Berichten: 3391
Geregistreerd: ma 23 jan 2012 22:28
Woonplaats: zwolle
Heeft Bedankt: 25 keer
Ontvangen Bedankjes: 12 keer
Bericht Re: Intercity mogelijk terug in Zeeland door John » ma 17 okt 2016 18:08

Harm schreef:Tussen Rotterdam - Schiphol - Amsterdam zullen vanaf 2018 (onder voorbehoud) extra veel toeristische treinreizigers reizen.

Want?

John
Moderator / Beheerder
Berichten: 7612
Geregistreerd: vr 27 maart 2009 23:57
Woonplaats: Amsterdam
Heeft Bedankt: 24 keer
Ontvangen Bedankjes: 14 keer
 

Plaats een reactie

Vorige

Keer terug naar Nederlands Nieuws

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google en 0 gasten


cron